Ha rákattintasz, látod, hogy az "felmérendő" turistaút, tehát senki nem állította, hogy fel van mérve, látszik is, hogy egyenes vonallal van megrajzolva, ideiglenesen.
Ez csak egy újabb példa a rengeteg adathiba közül melyekből több száz, de könnyen lehet, hogy ezernél is több van! Ezek kijavítására kiváncsi leszek!
A kékkel áthúzott szakaszon már jó ideje nem megy Piros és Sárga Sáv turistajelzés (A GERECSE 50 is elkerüli ezt a vadvédelmi kerítéssel elzárt szakaszt. Vagy az is lehet, hogy az MTSZ és a TTRMap - az ötletem alapján - elkezdte felrakni a régi, megszűnt turistautakat :-))))) Az is érdekes kérdés, hogyan mérték fel pl. ezt az elzárt útszakaszt?
Mindig csak a hiteles, hivatalos, TTRMap-en szereplő úton... :-))))
Ja, és néhány helyen a szintvonalérték-számok talpa NEM a lejtés irányába, hanem a magasabb térszín felé mutat (ez persze az OSM CycleMap következménye).
Látszik rajta, hogy jó kezdeményezés, de még gyerekcipőben jár.
Az Openmaps-os vagy Tuhus térképet egyenlőre nem cserélném le erre.
Az első installálás utáni tapasztalatok után amit láttam nagyon biztató azonban.
Nagyon jól beállítható kellemes kezelőfelület. Rögzíteni is lehet az útvonalat, kedvenceket jelölni, útvonal ajánló van benne.
kb. 30 MB-ot szed le térkép betöltése gyanánt, nem tudom, hogy a térkép fizikailag ilyenkor teljesen letöltődik vagy online adatbázisból dolgozik még ez után is, ez kritikus kérdés lehet, a 3G miatt. Túrázás közben nem biztos, hogy találunk olyan helyet ahol a térkép be tud töltődni.
Majd csinálok vele egy tesztmérést, hogy a táv és szintadatokat hogyan rögzíti és mennyit fogyaszt.
nem hiszem, hogy az lenne az irány, hogy beállnának OSM-et szerkeszteni a TTR kialakításával megbízott térinformatikai cég munkatársai. ez egy szükséges rossz, hogy most ott is látszódik az OSM-es nyomvonal, ahol már megvan a saját felmérésük. az OSM-es nyomvonal felejtőssé válik, mihelyst meglesz (közel) a teljes úthálózat felmérése. mondjuk ekkor is bután néz majd ki, hogy az OSM szerint adott helyen megy egy földút, aszfaltút, a TTR-es nyomvonal, pedig nem illeszkedik mindig ezekre ott ahol kellene.
A ttr sajnos úgy tűnik, egyelőre az alaptérképet nem pontosítja, így a jelzés sokszor máshol megy, mint az alatta lévő út. Reméljük, az alaptérképet is a felmérés után húzzák, és ekkor valóban közösségi lesz a projekt.
Rendesen bugos még, vagy a megjelenítő, vagy az adatbázisa. Tetszőlegesen kiválasztott tájegységben találok simán háromfelé ágazó kék jelzést. :) Azért lesz belőle valami, az látszik.
az igényes szintvonalas megjelenítés erősen kézimunka igényes, szemben a mai automatizált generálással - igaz egyszer kellene jól megcsinálni.
pl. más szintvonalköz szükséges magashegységben, középhegységen sík terepen.
én azt gondolnám a nagy aránynál (ahol már zavaró lehet a sok szintvonal és a fedettség színezése nem ad túl sok információt) lehet hasznos a rétegszínezés és a domborzatárnyékolás. közepesnél szintvonal+domborzatárnyékolás, kicsinél meg számozás+szintvonal.
elektronikus megjelenítésnél még a display mérete is befolyásoló tényező.
Igen, a TTR szintvonalas domborzatábrázolást (amely nem azonos magával a digitális domborzatmodellel, hanem annak csak egy - ha úgy tetszik - kimenete / származtatott terméke) együtt "kapja" az OSM OpenCycleMap-el.
A térképészetben léteznek szabályok a domborzatábrázolásra, melyet a térinformatikában is használni kell(ene):
- Nagy és nagyobb közepes méretarányokban a szintvonalas domborzatábrázolással (szintvonal: izohipsza) nagyon jól ábrázolható / modellezhető a terep. Ez kombinálható az ún. domborzatárnyékolással (summer), a jobb plasztikai hatás elérése végett.
- Kisebb közepes és kis méretarányokban inkább a rétegszínezés (színfokozatos domborzatábrázolás, hipszometria) az elterjedtebb ábrázolási módszer. Ezeket alkalmazzák általában az iskolai atlaszokban, földrajzi térképeken. Ez a módszer is kombinálható a domborzatárnyékolással.
- Kis méretarányokban a domborzatárnyékolás (summer) és a magassági számos (kótás) domborzatábrázolás az elterjedt. Magassági szám mindhárom módszerrel kombinálható és szükség is van rá, a pontos magassági adatok megjelenítése miatt (hegycsúcsok stb.)
A szintvonalas domborzatábrázolásra - úgy mint az összes többire - is vannak szinte kötelezően betartandó ábrázolási szabályok, melyek a "kézi" szintvonal rajzolásnál azonnal alkalmazhatók. Az automatikus szintvonalrajz előállítása esetében e szabályok által előírtakat utólag kell (!) alkalmazni a generált szintvonalrajzra. Ez utóbbi elég nagy munka, ezért sem látszik semmi nyoma a mostani rendszerekben.
ha jól értem a TTR az OSM-et a szintvonalakkal együtt berakta háttérbe tapétának, az aktív része (útvonalinfó, tervezés) pedig csak a saját felmért nyomvonalain működik. így több látszik, mint ami tulajdonképpen használható egy képernyőn megjelenített papírtérképhez képest.
ha sok felmérésük lesz akkor a turistautas OSM helyett jobban fog mutatni egy sima háttér.
na ezt majd tesztelem. bár azt nem tudom a gyerekek tabletjeiben van-e GPS.
korábban volt róla szó, hogy valamilyen módon közöségi irányba mozdul el a TTR is a központi információs oldali szemléletből. azt hittem ez ennek a része.
De: összevetve a két szintvonalas domborzatábrázolást jól látszik, hogy "töréspontra" megegyeznek és a magassági számok is ugyanott vannak a TTR-ben, mint az OSM-ben. Nem tartom valószínűnek, hogy a TTR SRTM-ből újra legenerálta volna a szintvonalrajzot. Miért is tette volna, hiszen az OSM-ből - adatként - az OSM OpenCycleMap-el együtt átveszi.
Csak arra szerettem volna utalni, hogy az SRTM hibáit mindenki hordozza magával tovább és tovább, akkor is, ha simít rajta valamit.
"Nem tudom, hogy néztétek-e de én pl. kevesebb jelzés látok a térképen a tuhu-hoz képest."
Egy jó darabig még kevesebbet is Fogsz látni: a Tuhu tizenvalahány év alatt építette ki a jelenlegi adatbázisát / a látható adatmennyiséget. A TTRMap idán májusban indult és saját maga mérte / méri fel az utakat.
"A térkép megjelenítésénél én hiányolom a szintek jelölését."
Az Általad említett alkalmazásba vagy nem került bele a szintvonalas domborzatábrázolás (amelyet egyébként az OSM-ből szed és ugyanúgy hibák terhelik, mint a Tuhu domborzati alapját is képező SRTM domborzatmodellt) vagy opcionálisan kapcsolható és nincs bekapcsolva.
"Persze friss fejlesztés, de mi a vélemény Térképész szemmel?"
Nincs okostelefonom, gyakorlati használatról nincsenek tapasztalataim. A Google Play képernyőlépei alapján azonban a menetidő és szintadaok eléégé aggályosak (ezen adatok - természetesen - megegyeznek a webes változattal - TTRMap): pl. a Hűvösvölgy - Rozália téglagyár 14,2 km-es szakaszára 3 órát ad és "Könnyű" kategóriába sorolja ezt a Kéktúra szakaszt. Meggyőződésem szerint, a közel 5 km/h átlagsebesség semmilyen körülmények között nem minősíthető könnyűnek! További kérdés: menetirányban 384 m szintemelkedést jelez, amely még el is fogadható. Ám ellenirányban a szintemelkedés 992 m, amely biztosan rossz adat. A Rozália téglagyártól a Hármashatár-hegyen, a Fenyőgyöngyén és a Határ-nyergen át vezető útvonalon biztosan nem kell 992 méter szintkülönséget legyőzni! Egyébként is alapszabály a szintszámításnál, hogy ellenirányban csak annyival kevesebb / több a szintemelkedés, mint amennyivel a végpont alacsonyabban / magasabban fekszik a kezdőpontnál, hiszen visszafelé is ugyanazokat a hegyeket kell megmászni / ugyanazokba a völgyekbe kell leereszkedni, mint odafelé. Jelen esetben: Hűvösvölgy tengerszint feletti magassága kb. 220 méter, a Rozália téglagyáré - az egyszerűbb számolás miatt - kb. 120 méter. Ebből az következik, hogy a két irány szintemelkedés-különbsége maximum 100 méter lehet!
"Más adatbázist használ?"
Igen, mint efemm is említette, saját adatbázist épít OSM alaptérképre.
"Miért nem használja fel a tuhu-nak a eddigi rendszerét?"
A TTRMAP alaptérképnek az OSM nyílt licence-es térképi anyagát használja. A TUHU licence zárt, és nem tudott korábban megegyezni róla az MTSZ és az MGKE, így a TUHU továbbra is csak egyéni felhasználásra elérhető.
Egy újabb Térkép került fel a TTRmAPP. Nem tudom, hogy néztétek-e de én pl. kevesebb jelzés látok a térképen a tuhu-hoz képest. A térkép megjelenítésénél én hiányolom a szintek jelölését. Persze friss fejlesztés, de mi a vélemény Térképész szemmel? Más adatbázist használ? Miért nem használja fel a tuhu-nak a eddigi rendszerét?
Ja a nyomvonal és fotó rögzítés? Ha valamilyen érdekes helyen jársz akkor felveted a nyomvonalat amerre mentél, persze be kell kapcsolni a mobil GPS-ét.
Ez alapján mindég visszatalálok a helyszínre, na meg a fotók egyből a térképre rakja el, és visszanézem és ezt mutatom a srácoknak ...
Tuhu-n, ha van tracked, akkor a bal oldalt lévő http://www.turistautak.hu/tracks.php új track feltöltése menüpontban várjuk. Először egy egyszerű űrlapot kell kitölteni, az abban lévő adatok tárolása után lehet a tracket hozzácsatolni. Szerencsés, ha útpontok felvételével kommenteled vagy esetleg a leírás mezőben megadod, hogy mit láttál.
Ha nincs tracked, de egyértelmű a hiba és meg tudod adni a nagyjábóli koordinátákat, akkor a http://www.turistautak.hu/forum.php?id=trackeles fórumon jelezheted. Ide várjuk az új turistautakról, tanösvényekről szóló információkat is, ha nincs hozzá track.
A sok szövegből a legfontosabb a távolság vagy időalapú track beállítás használatára vonatkozó rész.
A munkát akkor is tudod segíteni, ha a térképen már szereplő turistautakon, földutakon jársz, mivel az újabb trackből újból ellenőrizve és szükség esetén pontosítva lesz a nyomvonal.
Nem is az azóta történt kisebb útvonalváltozások az érdekesek (A Rajt-Cél Tatabánya alsó vá.-ről átkerült a Jubileum parkba, nyomvonalváltozás az Arany-lyuk és a Baji vadászház környékén, a 10-es, Csemetekert nevű ellenőrzőpont kikerült az útvonalból).
1983-ban még csak 1 : 60 000 méretarányú Gerecse turistatérkép létezett. Nem teljesen biztos, de nagyon vaószínű hogy a fenti térképvázlat alapja ez a Kartográfiai Vállalat által kiadott térkép lehetett.
Érdekes összevetni a 30 év különbséggel készült kézzel rajzolt és a GPS-szel femért nyomvonal különbségeit. Ha elfogadjuk alapanyagnak az említett turistatérképet, akkor a térképtorzítás legszembetűnőbb helyei az Öreg-Kovács és a Gerecse - Bánya-hegy csoportja. A Héreg - Bánya-hegy közötti szakasz egészen érdekesen mutat a térképvázlaton. Viszont figyelemreméltó, hogy az útvonal többi szakaszán mennyire "fedi" egymást a két rajzolat.
A múlt héten Csetneki Sanyival befejeztük a Budai Térképkör bejárását, a héten a Meteor teljesítménytúrák útvonalának ellenőrzése, végigjárása is befejeződik. E két útvonal kartográfiai-térinformatikai analízisének eredményeit (Tuhus, OSM és saját nyomvonalak (nyers és tisztított / simított), műholdfelvétel alapján készült vonal vízszintes és magassági eltérkéseit / különbségeit) itt közzé fogom tenni.
A Rockenbauer túrán az Openmaps vektorgrafikus térképét használtam a Mapforge-os renderrel (http://openmaps.eu/mapsforgetheme)és az alapján például Hahótra való közlekedés a Zöld sávon történt, pedig valójában az Sárga sáv.
Nem tudom, hogy az "R" jelzésű kitérő mennyire számít a hivatalos útba mert a térképen csak egy szerkérút van.
Ebben az esetben az Openmaps a Tuhuról szedte az adatot vagy máshonnan?
Ezzel az a gond, hogy -szerkesztőként- nem tudod felvenni azzal a kapcsolatot, aki a megjegyzést odabiggyesztette, márpedig esélyes, hogy neked nem áll a rendelkezésedre más információ, és amit beírt kevés lehet (akkor pedig nem módosítasz, ha nem vagy benne biztos). Én egyébként (szerencsére) Note-tal nem találkoztam még szerkesztés közben a térképen. Fixme címkével többel is, és én is használom.
Az OSM honlapon lévő ID online szerkesztő is sok mindenre alkalmas, főleg node-ok (POI-k) adatainak gyors módosítására. Egy új turistajelzést, kapcsolatot már nem praktikus ID-val felvenni, arra való a JOSM, meg ezek a felvételéhez már kellenek OSM szerkesztési, címkézési ismeretek.
Ha nem maga szerkeszti föl az ember a javítást, szerintem a Note a legjobb, az lehet anonim, gyors, stb. Sajnos az openstreetmap.hu nem mutatja, az org-on ott van a kis ikonka.
Az OSM-nél az az alapvető koncepció, hogyha hibát találsz, bejelentkezel és kijavítod magad, ez egy közösségi adatbázis. Amúgy pedig jelezd valamelyik OSM fórumban (index, google groups, facebook csoport) a pontos adatok, track, fotó megadásával és valaki javítja. A legjobb, ha megkeresed Oláh Tamást és akkor az infó eljut a TUHU-ra és az OSM-re is. :)
Ha már a térképet nézzük és az OSM és Tuhu alapján próbálok tájékozódni felmerült bennem a kérdés, hogy ha mondjuk látok eltérést a nyomvonalon vagy egy új jelzést és végigmentem rajta GPS-el, azt én jelezhetem a készítőknek? Mindennek mi a módja?
személyes véleményem, hogy a jogi, érzelmi stb. csűrés csavarás helyett a legjobb megoldás az lenne, ha az adott trackek és műholképek alapján újra berajzolnák az OSM-be a turistautakat - még jobb lennne tereppen ellenőrizni.
simán lehet, hogy van tuhu- nyomvonal ami 5+ éves felmérés és azóta se ösvény se jelzés - ilyeneket fölösleges feltenni.
az OSM egy általános térkép sokcélú kimenetekkel. hasznos lenne egy olyan turistáknak szánt weboldal ahol a turistaérkép látható, szerkeszthető, tervezhető, POI stb felület - kb. mint a mostani TTR. aztán itt lehetne fórum is, meg szerkesztési faq. csak azért írom mert érzésem szerint az OSM-el turistatérképet nézni-szerkeszteni olyan, mint egy világtlasszal és egy tízkötetes manuallal nekiugrani valaminek. szétszórt és igen nagy mennyiségű az információ.