A Szent István Vándorlás (1938) és az Országos Kéktúra (1952) útvonalainak változása napjainkig
Elkezdtem fejleszteni egy honlapot / webes alkalmazást, a fenti címen. A lényeg: a két útvonal összevetése egy alaptérképen valamint az útvonalak / útjelzések változása, az áthelyezések következtében.
Egyelőre mindenképpen csak webes változat lesz. A nyomtatott (papíralapú) térképnek kizárólag atlasz formátumban látom értelmét. Ez utóbbi nem szerepel a rövidtávú tervek között.
Mihelyt a Kőszegi-hegységgel végzek, elindítom élesben a honlapot és itt jelezni fogom az indulás dátumát.
Én már mindent elhiszek, azt is, hogy hitelesen felmérték az összes turistautat a Börzsöny, a Cserhát, a Mátra-, a Medves-, a Vajdavár- és a Bükk-vidéken valamint a Gerecsét, a Vértes vidékét és a Velencei-hegységet.
Úgy tűnik, a hétvégén belehúztak a fiúk. A múlt hétig még csak a Dunazug-hegyvidék egyes részein (Budai-hegység, Pilis-hegység, Bicske-Zsámbéki-medence) és a Visegrádi-hegységben voltak felnérve / feltöltve a Kék körön kívüli turistautak. A mai helyzet (2014. augusztus 18.): feltolták a teljes Börzsönyt, a Cserhát-vidéket, a Mátra-, a Medves-, a Vajdavár- és a Bükk-vidéket valamint a Gerecsét, a Vértes vidékét és a Velencei-hegységet.
Az adatbázis - nyilván csak egyelőre - tele van az Általad is említett típushibákkal:
Például Nagyegyháza mellett az Országos Kéktúra már elég régóta a Régi-vágást nyugat-északnyugatról megkerülő (a térképen a bal oldali ág) nyomvonalon vezet. Egykor valóban a Régi vágás nevű erdő- és dűlőrészen (a térképen a jobb oldali ág) vezetett keresztül, mely útvonalat a Kinizsi Százas is használt.
Ezek a hibák nyilvánvalóan a "kapkodást" jelzik, de ezzel nem igazolható a hibás térképi adatbázis nagyközönség elé tárása. Feltöltés előtt el lehetett volna készíteni a megfelelő attribútumtáblát / mezőket / piktogramokat a geometriai primitívekhez és csak a "biztos összerendelhetőség" tudatában feltölteni az adatokat. Ennél azonban nagyobb gond az, ha maga az MTSZ sem tudja, hogy tulajdonképpen hol is vezet a jelzett turistaút vagy van-e egyáltalán olyan összesítése / táblázata / adatbázisa (nem csak GIS / GPS alapú, hanem pl. táblázatos és / vagy grafikai megjelenésű), mely naprakészen tartalmazná Magyarország jelzett turistaútjait? (A jelenleg az MTSZ honlapján lévő "Turistautak" összesítő sajnos erre nem jó válasz, mert egyrészt nem naprakész, régen lett frissítve és hibák is terhelik, másrészt (egyelőre) azt a Turistautak.hu-t használja térképi megjelenítőnek, melynek adatgazdájával az adatok használatáról nem tudott megegyezni - persze ez utóbbi "csak" etikai kérdés. A most éppen "feltöltődő" TTRMap szintén nem jó válasz, mert ez - jelenleg - nem is lehet teljes. Ráadásul nem is naprakész, mert a Kéktúra központi változtatásit még "tervezett jelzés" szinten sem látom a rendszerben.
Zárásképpen csak annyit, hogy amennyiben a mostani állapot a "hiteles / az egyetlen hivatalos adatbázis", akkor az így nem túl hiteles...
Nézegettem az OKT útvonalat a hivatalosnak tekinthető TTRMap rendszerben. Nem igazán értem, hogy akkor mi is történt a kéktúrával, ha ez az útvonala? A kép csak egy kis részlet, előtte, utána hasonló dolgokat lehet látni. Permalinket még nem találtam meg ezért van a kivágás.
Megvizsgáltam az irányszöget és a 4. sz képet javítanom kellett. A Kis-Kevély csúcsa fölött látható kétcsúcsú hegy természetesen nem lehet a "Karancs" (hiszen ennek irányszöge szinte azonos a Szandáéval). Az ún. Mátra-lábához tartozó Farkaslyuk-tető és a Kőerdő-tető a két hegy (ezek magassága nagyságrendileg megegyezik a Kis-Kevély magasságával):
kicsit megzavartal, mert 16 az szombat volt. pentek ejjel volt hatalmas vihar a kornyeken. vegigment kelet fele. tegnap a borzsonyt jartam. azt hittem, h saros leszek, de egyaltalan nem. ez erdekes.
Dobogókő a magyar turistaság bölcsője, egy érdekes, nagyon szép, de legtöbbünk számára szinte unalomig ismert hely. Sokszor jártam már én is a kilátónál, a Rezső-kilátónál, a Matyi-büfében, a turistaházban stb, szállások és a turistautak jó részét is ismerem. Pár éve végigjártam-fotóztam a Kanyargós-patak völgyét is Dobogókőtől Pilisszentkeresztig, amely a kéktúra útvonala volt sokáig, egészen 1996-ig, akkor terelték át az ösvényt a Zsivány-sziklák felé, jelenleg a patakvölgyben a kék + jelzés fut.
egykor kék '96 óta kék + jelzés fut a Kanyargós-patak völgyében.
Tegnap ismét végigmentem ezen a szép útvonalon, és felfedeztem valamit, amiről nem is tudtam ugyan hogy létezett, de feltűnőek voltak a maradványai: A régi Római-útról van szó, amely a legcélszerűbb vonalvezetéssel az egykori kék jelzésen a patakvölgyben haladt Pilisszentkereszt felől Dobogókő csúcsa felé. Nem olvastam eddig még erről, a tegnapi túrán tűnt fel hogy néhol milyen rendezett sorban vannak a kövek, és milyen sűrűn, pár száz méter után egyre biztosabb voltam benne hogy ez egykoron egy makadámút lehetett. Azt tudtam eddig is hogy a piliszszentkeresztiek évszázadokon át a Kanyargós-patak völgyében létrejött széles szekérúton hajtották fel az állataikat a hegy tetején elterülő dús füvű legelőkre, (Dobogókő -Galyatetőhöz hasonlóan- csak az elmúlt 100 évben erdősült be ennyire) de azt nem hogy az úton itt-ott felfedezhető masszív köves burkolat eredete ennél sokkal régebbre nyúlik vissza.
1. az erdészet által felhordott kőtörmelék alól is kikandikálnak a nagyobb kövekből kirakott makadámút emlékei
2.-3. néhol még az út töltése is megfigyelhető
ez a szabályos kő-sor volt ami miatt elkezdtem érdeklődni
Itthon utánanéztem pár helyen az út eredetének, és legtöbb forrás említi hogy a hegytetőn egykoron római őrtorony is állt, melynek maradványai a XX. század második feléig megvoltak, csak az egyik szálloda építésekor tüntették el őket -teljesen feleslegesen, barbár módon. Valószínűleg ehhez vezetett fel több irányból is kövezett út a római korban, a hegytetőn álló erődítés méretei nem egyértelműek, lehetett akár egészen nagy is, ezt az elképzelést a több irányból ide futó utak léte is erősíti. Aki akar olvashat a témáról, tök érdekes írások:
Egy héttel ezelőtt volt egy megyei vezetői értekezlet az MTSz-ben, ahol elhangzott, hogy a kék kör festés céljából történő szakaszbontására kerülsor . Azok a szakaszok, ahol nincs módosítás a későbbiekben felújítható lesz. A módosítandó szakaszok engedélyeztetése még továbbra is folyamatban van, lezárásukra a télvégi időpontot prognosztizálták. Vagyis, még nem sok módosítással fogsz találkozni a közeljövőben. A tu.hu meg egyébként is csak utókövető, ott pláne nem.
Mikor megvettem utána én is áradoztam egy sort róla, nagyon szép és igényes könyv, külön tetszenek a bélyegzők betett fotói mint illusztráció az adott helyhez.
Amúgy reggel megnéztem, hogy mennyi eső esett, de már fel voltunk spannolva.
Hideg fejjel el se kellett volna indulni.
Előző nap derült ki, hogy a vár zárva.
Reggel kiderült, hogy éjjel esett az eső.
Az már csak hab a tortán, hogy lefelé szerettem volna egy picit mérni, de az erő nem velem volt.
Na mindegy, pecsétek rendben, mármint a füzetben, na és vettem egy KÉKTÚRA könyvet, nem volt olcsó, de már régen tervezem, hogy beszerzem, és Hollókőn ott volt a kávézó pultján.
Ilyet se csináltam még.
Hollókőn kávéztunk, és ha már ott voltunk elintéztem az adminisztrációt.
Güszi, majdnem fél éve írtál Bélapátfalva előtti szakaszról, és sajnos igazad lett:
Közvetlenül az apátság előtt, azt követően, hogy a KÉK keresztezi az aszfaltos utat, a "mi ösvényünk" egyre "rozogább".
Létező, a nyom tanúsága szerint ezt mérték fel egykoron, de nehezen járható, na és jelzés sincs.
Az lesz a vége, hogy az arra járók maradnak a "biztonságos" aszfalton, az ösvény még inkább elvadul.
Ma a Szarvaskő-Bélapátfalva szakaszt teljesítettem, és elsőre el is sétáltam az ösvény lejárata mellett (van ugyan a kanyarodást mutató jelzés, de kicsit kopottas). A Bél-kőre vezető aszfaltúttól jöttem vissza megkeresni a kezdőpontját, végigtapostam az ösvényt amit a jelzett útnak sejtettem, de sok kedvem egyébként nem volt hozzá...
Augusztus 20-án tervezem az Ősagárd- Becske szakasz teljesítését. Van valakinek esetleg infója arról, hogy ünnepnap nyitva vannak-e a
szakasz pecsételő helyei? Alsópetény kivételével gyakorlatilag az összes valamilyen kocsmában van és bár szerintem ezek ilyenkor is
nyitva vannak, nem szeretnék hoppon maradni. Végre megérkezett az USÁ-ból a Garmin 62 stc-m, úgyhogy ezután igyekszem majd én is mérni a szakaszokat. A telefonomban is van GPS vevő,
így összehasonlítási alapom is lesz, csak még bele kell jönnöm a trackelésbe :) Másik kérdésem, hogy az OKT teljes szakaszán tervezett 67 módosításból van-e már ami él - a Szendehely- Bik kút közötti terelést kivéve, mert arról tudom, hogy igen; Hol lehet utánajárni az aktuális állapotoknak? Esetlek turistautak.hu? Köszönöm!
2014. augusztus 16. (szombat) legalább is az én naptáram szerint :)
Elvileg a Nógrád - Katalinpuszta szakaszt szerettük volna teljesíteni, de a vonatpótlós probléma miatt inkább későbbre halasztottuk ezt a szakaszt. Így gyors váltással PMP Verőce - Kosd lett a terv. Persze a MÁV így sem viccelt, a vonatok több, mint fél órát késtek, pedig Vácott utolértük az előző vonatot és arra átszállva is késtünk vagy 35 percet :) Sebaj, jó idő volt és a társaság vidáman vette az akadályokat. A PMP-t is elérte a szekérutakról be az erdőbe terelés stádiumát, de most az éjszakai eső miatt saras utakr helyett jó volt az erdőbe menni. Ropogtak a puskák rendesen, de szerencsére elkerültük az "ólommérgezést" :) Katalinpusztánál a boltban is bélyegeztünk, bár ott Szendehelyi a pecsét, majd a kopjafa érintésével átmentünk a Katalinpusztai látogatóközponthoz, ahol egy kéktúrás pecsétet is nyomtunk a füzetbe, majd folytattuk az utunkat a tanösvényen. Ahol a tanösvény véget ért, csak odáig volt kijárva az út, onnan elég dzsindzsás volt egy jó szakaszon, és egy helyen az erőbe terelést sem vettük észre, de ez nem okozott gondot, mert a régi úton is hamar ugyan oda jutottunk. A Török-rétre már az új útvonalon értünk be, és onnan is a párhuzamos új úton mentünk. Végül is jó volt az új út, mert kevésbé volt csúszós-saras, mint az eredeti. Kosd előtt egy picit furcsán váltott vissza az út az eredeti nyomvonalra, mert egy csalándús árkon egyszerűen át lett vezetve, ez annyira azért nem tetszett, de ki lehetett bírni. A Pálma presszóba végül 14:10-re értünk be, így még maradt időnk bőven egy sörre a busz indulásáig.
Bakonynána felől senki ne induljon el Tés felé a Csöpögő árok felé , az út járhatatlan , viszont arra azért kiváncsi lennék hogy alakult ki ez az árok , nagyon durva , mint az Alpokban , hatalmas mészkövek egymásra hordva , mikor van itt ilyen iszonyatos vízmennyiség azért ez érdekelne....
Kilátó szép , kilátás még szebb , pár méterre a kéktől , Pannonhalmi Apátság is látható