Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2014.06.01 0 0 44472

És persze folytathatjuk még a "regionáils" Kéktúrák sorát olyan helyekről, mely útvonalakról valószínűleg nem sokan hallottak (ez a lista sem valószínű, hogy teljes):

 

Dráva-sík - Villányi-hegység (Sellye - Diósviszló - Villány és ebből kiágazva (!): Drávapalkonya, gát - Matty, Keselyősfapuszta)

Gerje-Perje-sík - Gödöllői-dombvidék /Monor-irsai-halomvidék/ (Cegléd - Ceglédbercel - Tápióbicske)

Gödöllői-dombvidék (Gödöllő - Juharos - Gödöllő, Állami telepek)

 

Az utóbbi kivétel, hiszen ez egy jelvényszerző túramozgalom. Bár, ha belegondolok, ez az útvonal a maga 20 km körüli hosszával igencsak elmarad a Gödöllőt szintén érintő Pest megye turistája (Pest Megyei Piros Túra) útvonalától. Az előbbi jele Kék az utóbbié pedig Piros sáv. Mindegy...

Törölt nick Creative Commons License 2014.06.01 0 0 44471

A mondat helyesen:

 

Lehetséges, hogy a mozgalom kezdetekor már egységesen kezelték az útvonalat, én mégis találkoztam ebből az időből származó olyan turistatérképpel, melyen a Kék sáv bizony nem volt folytonos!

Előzmény: Törölt nick (44469)
Törölt nick Creative Commons License 2014.06.01 0 0 44470

Szia!

 

Igazad van, a Bükki Kéktúra a sietségem miatt kimaradt a felsorolásból :-) Kösz a kiegészítést!

 

Valóban, az országban nincs még egy hegység / kistáj, ahol egy országos és legalább két, azonos színű és alakú jelzéssel ellátott túraútvonal ennyire "szövevényes" kapcsolatot képez.

 

Nem megvédeni szeretném a Bükki Kéktúrát, de a nevében mégiscsak ez a túra hordozza a "Kék" szótagot. A nagyobb hagyományokra visszatekintő "Kohász Kéktúraként, Kohász Kékként" emlegetett utat újabban "Kohászok útja" néven lehet fellelni mind a kezelő szervezetek részéről, mind a jelvény szövegén (persze lehet, hogy régen is ez volt a hivatalos neve, de térképeken Kohász Kéktúraként jelent meg).

 

Arról el lehetne vitatkozni, hogy Upponynál, Ómassánál és a többi elágazásnál jó-e a Kék kereszt bevezetése. Így ugyanis (mivel valamennyi útvonalkövető mozgalom) megszakad az egységes tursitajelzés alkalmazása.

 

Üdvözlettel:

Rakk Gyula

térképész-térinformatikus

Előzmény: garass (44468)
Törölt nick Creative Commons License 2014.06.01 0 0 44469

Szia!

 

Részlet a Szent István Vándortúra honlapjáról (Forrás):

 

"A Magyar Turista Szövetség 1938-ban ünnepelte Szent István király halálának 900 éves évfordulóját és megalakulásának 25. évét. Ünnepélyes keretek között, minden magyar turista közreműködésével rendezték meg a Szent István-túrát, bejárva azt az Országos Kék-jelzésként ismert útvonalat – 1938. március 20-tól június 6-ig terjedő időben –, mely a mai határaink két, majdnem legtávolabbi pontját az ország legszebb területein keresztül köti össze, útbaejtve azok legérdekesebb látnivalóit is. A Szövetség irányítása mellett a tagegyesületek majd mindegyikének áldozatkész közreműködésével, turisták százainak önzetlen, lelkes és fáradságos munkájával létrehozott és fenntartott, egységes útjelzéshálózat gerincét alkotja ez a kék-sáv jelzés.
A 885 km hosszú útvonalat két részre bontotta a Vörös Tihamér által vezetett előkészítő bizottság. A keleti szakaszra 31, a nyugatira 28 túranapot írtak elő. Dr. Strömpl Gábor és Babós Imre közreműködésével készült a Magyar Térképészeti Intézetben (Az Országos Kék-Jelzés Térképe) a KÉK-JELZÉS színes térképvázlata."

 

A hivatkozott honlap képgalériájában pedig: egy vázlat az útvonalról

 

Mészáros János pedig ezt írja az 1988-as Szent István emléktúrával kapcsolatban (Forrás):

 

"Az idén 50 éve, hogy a Szent István vándorlással megnyitották az Országos Kék turistautat (!) hazánkban. Ezen félszáz éves jubileum és a budapesti természetjárás centenáriuma alkalmából a Bp. XI. ker. Természetbarát Bizottság jubileumi Kéktúra vándorlást szervez az Országos Kék jelenlegi útvonalán."

 

Ezen és még egyéb források alapján azt állítani, hogy a Szent István Vándorlásnak és az Országos Kéktúrának semmi köze egymáshoz (!), meglehetősen meredek állítás! Az Általad hivatkozott dr. Vízkelety László és az újkori sportturisztika (MSTSZ) "megálmodója", a későbbi Szent István Vándorlások lelkes megszervezője Mészáros János mindketten a rendszerváltás utáni természetjáró mozgalom megújítói voltak. (Még Vízkelety is elismerte, honnan vette az ötletet. Szent István Vándorlás nélkül egyáltalán nem biztos. hogy ma lenne a szó szoros értelmében vett Országos Kéktúra!)

 

Annak okairól pedig, hogy miről "lehetett / lehet" beszélni a természetjárással kapcsolatban, hogy lehetett nevezni (nem nevezni) utakat, mozgalmakat stb. 1938-ban, 1953-ban, 1979-ben, 1988-ban vagy akár ma, mindenkinek megvan a saját tapasztalata / véleménye...

 

Lehetséges, hogy az mozgalom kezdetekor más egységesen kezelték az útvonalat, én mégis találkoztam ebből az időből származó olyan turistatérképpel, melyen a Kék sáv bizony nem volt folytonos! Majd megkeresem.

 

Üdvözlettel:

Rakk Gyula

térképész-térinformatikus

garass Creative Commons License 2014.06.01 0 0 44468

Nekem is lenne egy kiegészítő megjegyzésem a leírtakhoz.

A 90-es évekre datált kék-jelzésrendszer racionalizálásakor a felsorolt Kohász-, Balatoni-, és Börzsöny mellett a Bükki-kék jelzés is létezett és létezik ma is. Az ötvenes években történt OKT útvonal kijelölés a Bükk-hegységnek csak egy részét érinti. Ennek ellensúlyozásaként lett létrehozva döntően a Kelet-Bükk területén (Miskolc-Pereces és Eger közötti, nagyjából hatalmas S alakban) áthaladó Bükki-kék, melyet a rendszerváltás utáni rendezési hullám ugyancsak érintetlenül hagyta.  

Érdekessége, hogy a másik bükki kékkel, a Kohász kékkel Ómassa és Látókövek-Mária-forrás  (vagy fordítva) között közös nyomvonalon halad. A Kohász egyébként Diósgyőrtől Upponyig K+ jelű. Tehát ő lett hátréb sorolva, mint későbbi "születésű" útvonal.

Előzmény: Törölt nick (44466)
Törölt nick Creative Commons License 2014.06.01 0 0 44467

Elnézést, de ez az írás most igen sok tárgyi tévedést tartalmaz.

Csak hirtelen kettő ezekből:

1. Élesen el kell választani a Szent-István Vándorlást és az Országos Kéktúra mozgalmat, mert a kettőnek csak minimális köze van egymáshoz.

A kéktúra atyja Dr. Vízkelety László írja erről:

"...A Turisták Lapja 1938. évi jubileumi számát olvasva ismertem meg turista elődeink nagy vállalkozását.

 ...Ezek az okmányok adták az ötletet a Kéktúra mozgalom megindításához és megszervezéséhez."

 

2.  Az Országos-Kék túrák kézikönyve pedig 1953-ban jelent meg. Nem azért írták többesszámban mert még nem volt egybefüggő útvonal. Mert volt. Csak rövidebb és nagyobb jelentőséget tulajdonítottak a túrák szétválasztásának. A füzet idézem: "...tartalmazta az útvonal felosztását 25 szakaszra. Akkor a 852km-es táv csak Tapolcától - Tolvaj-hegyig terjedt...."

 

Az 1938-as -ezek szerint ötletadó-  jubileumi Turisták Lapja  egyébként megvan nekem, erről a Szent-István Vándorlást pedig már közzé is tettem úgy  kb 3 éve. Itt:

 

 Hobo-Bobo Szent István Vándorlás 1938. című albuma az Indafotón

Előzmény: Törölt nick (44466)
Törölt nick Creative Commons License 2014.06.01 0 0 44466

Országos és "helyi" Kéktúrák régen és ma

 

Alaphelyzet:

 

A kezdeti időkben szinte minden tájegységben léteztek "fő, főbb, legfőbb" neveken emlegetett útvonalak. Ezeket általában Kék sávval jelölték a terepen és a térképeken is.

 

A Szent István Vándorlás és az Országos Kéktúra egységesülésének időszaka (1940-1960-as évek):

Az 1930-as években megszervezett Szent István Vándorlás, majd az ebből kinövő Országos Kéktúra mozgalom már egybefüggő, az egész országon át vezető, egységes útvonalat igényelt. Nagyon jellemző erre a korszakra, hogy kezdetben még Országos Kék Túrák (esetleg Országos Kéktúrák, többes szám!) névvel illették a Nagy Kék Utat. Ez abból adódott, hogy ekkor még nem voltak összekapcsolva a rész szakaszok. Később összefüggő Kék sávvá alakították az útvonal jelzését. Ettől függetlenül maradtak "kóbor Kék jelzések" szerte az országban.

 

"Másfélmillió lépés Magyarországon" - Végig az Országos Kéktúrán

(© MTV - 1978-79, Rockenbauer Pál úttörő jellegű, maradandó alkotása, amely határkő a túramozgalom és a hazai túrázás népszerűsítése érdekében)

 

A hetvenes évek végén már az MTSZ irányította a túramozgalmat. Még a hatvanas években megjelent "Az Országos Kéktúra útvonala mentén" című útikalauz (© Sport Könyvkiadó), sőt, egy "első" kéktúra film is kész volt már ekkor, de ezt a sorozatot a mai napig nagyon kevesen ismerik. Rockenbauer Pál felismerte a TV adta lehetőségeket és bizonyos szempontból egy "elég különleges" sorozat született a profi stáb jóbvoltából. Az Országos Kéktúra és a hazai természetjárás népszerűsítésén túl igen erős kritikát fogalmazott meg a természetjárással kapcsolatban: a jelzések állapota, a turistatérképek helyzete, a pusztuló turistaházak és egyéb létesítmények, a környezetkárosítás. Sőt, a gazdasági és kulturális "rombolás" bemutatása sem maradhatott el.

 

Csak egy példa arra, hogy a sorozat mennyire érzékenyen érintette az akkori természetjáró és politikai (!) vezetést is: a Nagy-szénási (Szabó Imre) antialkoholista turistaház (már akkor is csak szétvert, "szétlopott" (!) romjánál) könnyeikkel küszködő turisták meséltek az építkezés körülményeiről, hogy akkoriban pl. birkozók hordták fel a gerendákat a vállukon stb. A politikai vezetés természetesen nem tűrhette, hogy a "szocialista" televízióban bemutatott helyzet sokáig fennálljon... Rockenbauerék ottjárta után - ezt maga Sinkó László narrációjából is tudhatjuk - a hatalom az "romokat munkagépekkel eldózeroltatta (!), így azok nem éktelenkednek tovább a Nagy-Szénás csúcsa alatt". A házat egyébként a Munkás Testedző Egyesület építette... (No comment)

 

A sorozat után nyilvánvalóvá vált, hogy a régi állapotok, a jelzésrendszer lassan "tarthatatlanná válik", új típúsú turistatérképekre van szükség, ki kell építeni az útvonalhoz tartozó megfelelő(bb) infrastruktúrát. Mivel a Kéktúra ekkor vált igazán ismert fogalommá, fel kellett készülni esetleges nagyobb tömegek megjelenésére és emiatt változásokra volt szükség.

 

Az új rendszerű turistatérképek megjelenése (1970-1980-as évek):

 

A régi, elavult 11 Ft-os, majd a "rajzos címlapos" turistatérképek korszaka a 70-es évek végére lejárt. Ekkor a Kartográfiai Vállalat új típusú, valamivel részletesebb (30 Ft-os) turistatérkép-sorozat kiadásába kezdett. Ezen térképek még mindig "torzítottak" voltak és az érintkező, egymást átfedő térképek továbbra sem készülhettek azonos méretarányban. Mindezek ellenére a térképek pontosabbak lettek és a szebb grafika következtében jobban áttekinthetővé vált a turistaút-hálózat rendszere. Ezeken a térképeken már világosan látszott, ha egy hegységen / kistájon belül több Kék sáv jelzés volt. Ezt a vállalat úgy próbálta meg kivédeni, hogy az Országos Kéktúra útvonala mellé "OK, OKT", a sima Kék sávok mellé "K" betűket / betűt illesztett, ez a rendszer azonban nem terjedt el. A terepen továbbra is fennállt a sokszoros Kék sáv jelzések anomáliája.

 

Új turistaút-hálózat kialakítása, a régi rendszer alapjainak újragondolása (1980-as évek közepe):

 

Ez a "projekt" az MTSZ vezénylete alatt zajlott le. A "helyi" Kéktúrák ekkor alakultak ás más színű, alacsonyabb szintű turistajelzésekké (elvileg, mert helyi szinteken ez eleinte nem nagyon működött: pénz hiánya, a bebetonozódott szokásokhoz / útvonalakhoz / útjelzésekhez való ragaszkodás stb.) A Budai-, a Pilis- és a  Visegrádi-hegység lettek ebben az időben a "mintaterületek", melyet a Szövetség az ország többi tájegysége elé szerett volna példaképül állítani. (Nem sok sikerrel). Ekkoriban kezdtek elterjedni a kötött útvonalakon vezető teljesítménytúrák Magyarországon, melyek szintén megkövetelték a "logikus", követhető jelzésrendszer meglétét.

 

A rendszerváltás után (1989-től - Napjainkig):

 

1989 után lassan még jobbak lettek a térképek, melyeknek grafikáján tovább javítottak a turistajelzések, a terepi színnel és formával megegyező megjelenésű piktogramjai. A kezdeti időszakban lettek főjelzések a következők: sáv, kereszt, háromszög, az összes többi jelzés alkotta a mellékjelzések rendszerét. A mai "Kék kör" akkori útvonalán kívül csak a Kohász, a Balaton-felvidéki és a Börzsönyi Kéktúra útvonalán maradhatott a Kék sáv turistajelzés. A jelzésrendszer módosítása, alapelveinek csiszolása a mai napig tart.

 

Mostanság az "Országos Kéktúra Projekt" és ehhez kapcsolódóan a "Természetjárók Térinformatikai Rendszere TTRMap" korszakát kezdjük. Újabb szabványok, újabb változások, újabb technológiák követik egymást... Csak éppen lehet, hogy pont az, aminek valóban változnia kellene, az marad a régiben...

 

Üdvözlettel:

Rakk Gyula

térképész-térinformatikus

annyi baj legyen Creative Commons License 2014.06.01 0 0 44465

Mondjuk a Keszthelyi-hegységeben most is elég kaotikusnak találom a túrajelzéseket. Tegnap egész nap ott barangoltam, több, mint negyven kilométert, és két össze nem függő piros, és két, össze nem függő zöld jelzésre akadtam. A Bakonyban például egyértelmű, hogy merre, és mit érintve halad a kék, piros,  zöld, sárga jelzés, teljesen magam előtt is van térkép nélkül is az alakjuk, de itt semmi koncepciót nem találok.

Előzmény: annyi baj legyen (44464)
annyi baj legyen Creative Commons License 2014.06.01 0 0 44464

Nekem is van egy 69-es térképem a környékről (az általad berakottnak az ötödik kiadása), most előkerestem, valóban nem az OKT része, hanem valami kóbor jelzés kanyarog ott.
Egyébként gondban lennék, ha ennek a térképnek a segítségével kellene jelzést követni.

Előzmény: Törölt nick (44463)
Törölt nick Creative Commons License 2014.06.01 0 0 44463

Köszönöm hogy gondoltál rám! :-)

 

Megnéztem ahol tudtam, minden régebbi füzetben, térképen (ami van nekem) de arra jutottam hogy az Országos Kéktúra biztosan nem vezetett errefelé régebben sem.

Még a Hörpölinnél meglévő (nekem is megvan papíralapon is) 1938-as kéktúra nyomvonal sem vezetett errefelé, sőt az ki is hagyta egy az egyben ezt a környéket.

 

orszagos_kektura_terkep_1938.jpg (6146×2024)

 

A Balatoni Kéktúra sem lehetett, mert az meg csak Badacsonyig tart.

Egy 1965-ös Balaton térképen találtam errefelé egy kék jelzést, de számomra úgy tűnik hogy az mindössze Vállustól Balatongyörökig vezetett egy rövid szakaszon. (Nagyon ramaty ezen a térképen a turistautak ábrázolási módja egyébként, ezért nehéz nyomon követni)

Az OKT ezen is ugyanott megy mint ma.

 

 

 

Előzmény: annyi baj legyen (44462)
annyi baj legyen Creative Commons License 2014.05.31 0 0 44462

Egy kép hobo-bobonak, a régi kék jelzések gyűjtőjének:
https://plus.google.com/photos/104359071885244490429/albums/6019685109294614289/6019685510290392738?pid=6019685510290392738&oid=104359071885244490429

Vállustól délkeletre, a jelenlegi zöld kereszten készült

_ZE Creative Commons License 2014.05.31 0 0 44461

:) Vannak még hiányosságok, de vannak részletek, amik a "valahonnan ismerős vonalvezetés" kategóriába tartoznak ;)

Előzmény: olahtamas (44456)
_ZE Creative Commons License 2014.05.31 0 0 44460

Majd ha GPS-be tölthető térkép lesz belőle, megnézem :-P

Előzmény: Törölt nick (44455)
HEV Creative Commons License 2014.05.31 0 0 44459

A folyamatos kék kört járó túracsapat a mai napon az április 5.-én megkezdett OKT-t befejezte és hamarosan indulnak tovább az AK-ra.

Pulmy Creative Commons License 2014.05.31 0 0 44458

 Az nem lényeg,hogy működésképtelen,de a határidőt be van tartva  ;) a lóvé a zsebben,a többi meg le van ejtve nagy ívben  :D

Előzmény: Törölt nick (44457)
Törölt nick Creative Commons License 2014.05.31 0 0 44457

Működésének első estéjén nem akartam azt írni, hogy semmi nem működik benne :-))

 

Bástya és Pelikán elvtárs után szabadon:

 

"Mi ez?"

"Narancs... azaz a TTR."

"TTR?"

Virág elvtárs bólint.

"Az új magyar TTR."

"Kicsit üres, kicsit kezdetleges, de a mienk..."

 

:-)))

Előzmény: olahtamas (44456)
olahtamas Creative Commons License 2014.05.31 0 0 44456

"legtöbb"

Hát én másként fogalmaznék :)

Azt hiszem a mai Koldusszállás - Szárliget szakaszunkat nem ez alapján fogom megtervezni :)

Előzmény: Törölt nick (44455)
Törölt nick Creative Commons License 2014.05.30 0 0 44455

Szóval mégiscsak elindult (igaz, a legtöbb funkció "Hamarosan elérhető"):

 

TTRMap

 

A biztonság kedvvéért (?) még az ún. "Tesztverzió" is fut:

 

TTR Tesztverzió

kerxy Creative Commons License 2014.05.30 0 0 44454

Bocs, az lemaradt, nekünk 2 fő 2 éjszakára 13.000-re jött ki összesen, szóval szerintem korrekt.

kerxy Creative Commons License 2014.05.30 0 0 44453

Mi most ide megyünk, nagyon kedves a tulaj, személyes beszámolót majd csak egy hónap múlva tudok írni, de sokan ajánlják a helyet, és elég olcsó, plusz a kék túra az utcában megy.

http://szallas.hu/balaton-vendeghaz-keszthely?

Előzmény: szucsati (44445)
Törölt nick Creative Commons License 2014.05.30 0 0 44452

Teljesen rendben volt a hozzászólásod. A hiba nem a te készülékedben van.

 

Előzmény: imi_75 (44441)
Törölt nick Creative Commons License 2014.05.30 0 0 44451

Személyes tapasztalat volt:

 

Andrea Panzió Keszthely Pál u. 3.

 

A kéktúra útvonalától kb 200 méterre van.

 

Az udvarban egy tetőtéri 4 ágyas apartmant kaptunk, tiszta volt, rendezett. A házigazda pedig kedves, az igazolófüzetünkben az egyik keszthelyi rubrikába az ő pecsétjük került, mármint a panzióé, adtak szívesen.

Mi még 4000-ért voltunk éjszakánként 3 éve, most ha jól látom már 5000. Minden szempontból tudom ajánlani a helyet, de lehet hogy találsz olcsóbbat is.

Kaját valami pizzériából rendeltünk mindig, az is jó volt, a házigazda adta a telefonszámot.

 fent volt a szállás a tetőtérben, ősszel voltunk

  jó volt a pizza is, a hely telefonszámát is megtaláltam!

 

Gondolom személyes tapasztalat érdekelt, neten te is tudsz keresni.

 

Előzmény: szucsati (44445)
Törölt nick Creative Commons License 2014.05.30 0 0 44450

Én sem tapasztaltam még Exif módosulást saját fényképek feltöltésekor.

Előzmény: Kékdroid (44449)
Kékdroid Creative Commons License 2014.05.30 0 0 44449

szerver bekavar az exifbe feltöltéskor?

 

Tudtommal az exifet nem piszkálja. Legalábbis az eddig feltöltött képeimnél még nem tette. :)

Előzmény: Törölt nick (44436)
1009 Creative Commons License 2014.05.30 0 0 44448

Reziben a

turistaház. Most voltunk 3 napot. Szuper hely, nagyon kedves házigazda!!!!!

Törölt nick Creative Commons License 2014.05.30 0 0 44447
Előzmény: szucsati (44445)
pavarotti Creative Commons License 2014.05.30 0 0 44446

Nem tudok, csak javaslat ha esetleg nem ismernéd:

http://www.teljesitmenyturazoktarsasaga.hu/okt_forum?a=dh&id=24

rákeresel a "Szállás" szóra a szövegek között, néhol van elérhetőség is, máshol minden bizonnyal neten rá tudsz keresni a továbbiakra.

Előzmény: szucsati (44445)
szucsati Creative Commons License 2014.05.30 0 0 44445

Keszhelyen keresnénk szállást 1 éjszakára 3 főre + 1 kutyának OKT közelében. Ha van valakinek kapcsolata, kérem írja meg ide, vagy privátban.

A legtöbb szálláskeresőnél nincs közvetlen kapcsolat, hogy a részletekre rákérdezhetnénk.

Törölt nick Creative Commons License 2014.05.30 0 0 44444

Hidegkútpuszta (Tátikahidegkút) - OKT nyomvonal a különböző interenetes adatbázisokban

 

Az előttem szólók hozzászólásaiból ítélve az OKT nyomvonaláért felelős szervezet / szervezetek itt sem állnak a helyzet magaslatán. Valamennyi forrás az erdőszéli - talán beszántott / megszűnt - nyomvonalon vezeti a Kéket.

 

Turistautak

 

 

Turistautak + Google hibrid

 

 

OpenMaps

 

 

OpesStreetMap

 

 

WaymarkedTrais

 

 

Végül a készülő Természetjárók Térinformatikai Rendszere (TTRMap) - pedig ez egy önálló projekt, "milliós" technikával, hitelesen (??), hivatalosan (??) és pontosan (??) felmérve

 

 

Valahogy nekem úgy tűnik, hogy nem skerült / sikerül 2014. májusában elindulni, mint ahogy az a kezdőlapon olvasható (Persze van még kb. 35 óra a határidő lejártáig :-))

 

 

Üdvözlettel:

Rakk Gyula

térképész-térinformatikus

Güsziológus Creative Commons License 2014.05.30 -2 0 44443

"...ezért írok hozzá egy odaillő félmondatot."

 

Ezért írtam.

Szerintem ui. nem volt odaillő.

 

Elnézést, hogy én reagáltam, de én is ugyanezt kérdeztem, joggal gondoltam, hogy nekem is szól a válasz.

Semmi gond, szerintem túlbeszéljük.

Előzmény: imi_75 (44441)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!