Sokunk gyermekkorát idézik ezek a képek, melyeket sokan szívesen nézegetünk: milyen is volt akkor a vasút, amikor még komoly teherforgalom volt, a járműpark a jelenleginél sokkal színesebb és nagyobb darabszámú volt. Az Interneten - és a fórumokban is - szinte vadászni kell ezekre a képekre, ez a fórum az ilyan képek gyűjtóhelye lehet.
Nekem is újdonság ez a csörgős téma,bár szerettem a régi dolgokat,és történeteket hallgatni.
A Polónia az valóban nagy vonat volt,általában M62+rezsó+16-17 kocsiból állt. A rezsó nemnagyon bírta,de sokszor mondták hogy volt amikor egyáltalán nem. Rengeteg áramot vett fel a sok kocsi,így amikor ráadták a fütést,a rezsónak eltorzult a hangja,okádta füstöt,és eltünt az állomás. Volt olyan,hogy leállítatták a rezsót,addig nem engedte el a forgalmász,így fütés nélkül jött fel a vonat.
Salgótarján külsőn megfogták,ott kapott másik szergejt előfogatnak,hogy felbírják cibálni a 16 ezrelékes emelkedőn a vonatot. Később már 2 szergejjel küldték ki Hatvanból,hogy ne kelljen feleslegesen megfogni külsőn(áthaladt volna). Szépen ki voltak kormolva a gépek ezen a vonaton :-)
Aztán volt egy rendelet,hogy csörgő nem lehet tológép,viszont arra már nem emlékszem hogy mikor lépett életbe,és hogy csak a vonalon vagy máshol is,vagy csak a Salgótarján külső-Somos szakaszon volt ez. (Csak érdekességképpen,ettől függetlenül még füthetett egyszerre csörgő,és hátul rezsó,de lehet hogy ez a rendelet akkor még nem volt életben.)
Közben találtam a gépemen az 1984/85-ös menetrendből képeket,menetrend+vonat összeállítás.
Aztán egy másik rezsós képet,Salgótarján külső. A készítőjét sajnos nem tudom hogy ki,ezért elnézést kérek.
Ez még mindig Salgótarján Külső,sajnos eme kép készítőjét sem tudom megnevezni.
Végül 2 búváros,igaz nem kapcsolódik a témához,ezeket még régebben találtam az interneten,szerzőjük számomra itt is ismeretlen.
Valószínüleg igen. Csak a 144-en láttam a rezsóhoz tartozó visszajelző dobozkát a vezetőálláson,viszont a 108,127 pároson soha nem láttam őket,bár lehet hogy ezt előbb eltávolíthatták róluk.(vagy nem is volt?)
Ez valószínüleg titok marad,én is csak onnan következtettem az éberségire,hogy 40m/ó-ig percenként 5,40 km/ó felett nagyjából 10-szer kell megnyomni a kezelőgombot.
Ezért nem is nagyon bírták a magyar kocsik ezt a feszültség ingadozást, és elfogadom a javaslatot,mielőtt tényleg kapunk a fejünkre :-)
2010 kora nyara óta EZT a képet kerestem!! Ezzel lett teljes ez a sorozatom!! Az év májusában nyíregyházi mozdonyvezetőktől hallottam róla, hogy pár hónapig ÍGY VOLT ez a mozdony!!!!
És igen, teljesen hivatalos volt, olyannyira, hogy még a debreceni Polgármesteri Hivatalban is tudtak a létezéséről, csak képről nem!!!
Egy kérdésem lenne! Meghaphatom eredetiben? Ex V63 052 "Kiskunhalas"-t tudnék "helyette" prezentálni :-))))
"Innentől kezdve csak azt nem értettem, akkor minek kellett a Szergej, ha már ott volt a Csörgő? Mert az éjszakai nemzetközi expresz (Talán Warsovia? Vagy Polónia?) kivételével nem hiszem, hogy akkora terhelésű vonatokat kellett volna vinni, hogy a Csörgő ne bírta volna el egyedül."
Biztosat nem tudok,de Fc-s kollégák 18 kocsis vonatról is beszéltek,ahhoz már egy gép kevés,de az is igaz,hogy csörgő,de akár a Vfk fűtése is.
Talán M62,M41 és a vonat végén Vfk lehetett.
Mi pl a siófoki TUI autós vonatot vittük így M62/M41-el.
Jó, hogy bedobtad ezt a képet, mert innen eszembe jutott, hogy ténylegesen volt egy időszak, amikor Csörgőket csupán azért rendeltek ki Hatvanba, hogy ott az aggregátorkocsi szerepét töltsék be! Mondjuk, azt hiszem, ez még a '80-as évek második felében volt, ha nem tévedek.
Amikor először hallottam ezt a hírt nálunk, a Hámánban, először el sem akartam hinni, akkora bődületes baromságnak tűnt! Aztán, mivel ezen mozdonyok revízióját továbbra is a Hámánban csinálták, sikerült belepislognom az üzemnaplóba, hogy vajon mit jegyeztek be az odavalósi vezérek? És csakugyan: Dátum, vonatszám(ok), Villamosfűtés "R" -volt a bejegyzés minden szolgálatban. Tehát a hír igaznak bizonyult! Innentől kezdve csak azt nem értettem, akkor minek kellett a Szergej, ha már ott volt a Csörgő? Mert az éjszakai nemzetközi expresz (Talán Warsovia? Vagy Polónia?) kivételével nem hiszem, hogy akkora terhelésű vonatokat kellett volna vinni, hogy a Csörgő ne bírta volna el egyedül.
"...szlovákoknak is volt tipus a 62-re,viszont a rezsón magyar személyzet teljesített szolgálatot..."
Aha, akkor az még a rezsók "távvezérlése" előtt volt.
Én murakeresztúri kilépéssel tudtam hasonlóról, de ott, tudtommal, a horvát vezéreket a rezsóra is letípusoltatták, mert már egy fő szolgálta ki a Szergejt a rezsóval együtt. Ez utóbbi valószínűleg később lehetett...
"...Elképzelhető hogy valami vonatbefolyásoló gondja lehetett,okozott néha problémát,de lehetett orvosolni,persze ez csak egy feltételezés..."
Én valami söntölési gondra gyanakodtam volna, de ez is csak feltételezés.
"...A fütési feszültség a motor fordulatának emelkedésével párhuzamosan nől 1000V-3000V-ig..."
Ez nekem irreálisan nagy ingadozásnak tűnik!
Na mindegy, ne menjünk el műszaki irányba, mert még fenéken billentenek minket, hogy szét OFF-oljuk a topikot! :-))
Köszi! Cca. 23 évvel később azért kiegészülnek az információink azzal a Mindszenty-vonattal kapcsolatban! :-)
Ami a 2140-es gép előéletét illeti, max. a '80/'81-es tél fér bele az emlékeimbe, amikor a 2-es vonalon láthattam. Mert egy olyan konkrét emlékemben is szerepel, amikor egy rokonunkat kísértük ki Piliscsabán az állomásra, és az ő vonatát húzta Pest felé a 2140-es. Ugyanakkor az ellenvonatot Bobó hozta a GF-301 -es "kazánkocsival". Ez még mindenképp az alagút lezárás előtt volt, ami '81. durván második félévére esett.
Jó, a gépszámot illetően nem mondom, hogy 100% tutti az emlékeim pontossága, de nagyon ez rémlik...
A 8kocsis csörgős ingáitok brutálisak voltak! A '80-as évek elejétől, azaz még diákkoromtól járogatok le Pestről Dinnyésre évente egyszer-kétszer, és az első kocsiban ülve mindig frenetikus élmény volt a Csörgő hangját hallgatni odaútban!!!
Igen, könnyen lehet, hogy már korábban, azaz az ezredforduló előtt is volt itt Pesten. Ha itt volt rá szükség, felrendelték, ha nem kellett éppen, visszament Hatvanba. Vele kapcsolatos személyes emlékeim közt rémlik darukészenlét, anyagolás, de talán még a 2006-os árvízi tehervonatozás is, amikor a 4-es vonal teherforgalmát terelték a 2-esre...
Számomra újdonság, hogy az M62 kazánkocsistól dolgozott Szlovákiában is. Meddig mentek?
A Púpossal kijárásával kapcsolatban úgy tudom, hogy a magyar mozdonyvezető is utazott a vonattal, hogy esetleges műszaki probléma esetében kéznél legyen.
Az 5816-os az Hatvanból volt közvetlen vonat Losoncra 92-ben. Aztán , hogy három Bhv volt vagy 2 Bhv meg 1 teleablakos Bh azt majd valami kocsiguru megmondja.
Körülbelül igen. Nemnagyon szerették az "idegen" levegőt,jó párszor kellett segélyezni őket,de még szlovák területen adták meg magukat általában.Ha volt kint másik csörgő akkor az hozta haza a vonatot a dög géppel,ha nem mint a képen is látszik,akkor a Tarjáni tartalék hozta le. Ha jól látom akkor a dög csörgő a 2137-es,azon volt szürke "füthető" tükör akkoriban,a többi gépen hagyományos tükör volt. A 2123,2137 párost sokszor húzták haza dögként.
Igen. Így a válasz is adott,hogy gépcsere nem volt Somoson,most jutott csak eszembe hogy meséltek róla.Át járt az M62+rezsó,a szlovákoknak is volt tipus a 62-re,viszont a rezsón magyar személyzet teljesített szolgálatot. Járt át púpos (M40+3 Bhv)is Salgótarján Külső-Losonc viszonylaton,ha jól rémlik napi 3 pár vonat volt,erre még emlékszem is. De a szlovák vezérek nem voltak megelégedve a púpos teljesítményével,így rövid életü volt.
Elképzelhető hogy valami vonatbefolyásoló gondja lehetett,okozott néha problémát,de lehetett orvosolni,persze ez csak egy feltételezés.
Igen,a motor felpörög de minimális a zajkibocsájtása még akkor is egy csörgőhöz képest. (A fütési feszültség a motor fordulatának emelkedésével párhuzamosan nől 1000V-3000V-ig) Sokszor kellett evégett magyar kocsit lezárni nemzetközi vonatnál,nemnagyon szerették a magasabb "feszücsséget".
"2140-es fehérvári Csörgő látható szintén Esztergomban. Azt nem tudom, hogy mentesítő vonattal-e,"
Az különvonat volt, hogy honnan már nem tudom,de Fehérvár-Komáromon át ment ezek szerint a 2140-essel és az egyik egykori tanoncom vitte.
Erre azért emlékszem,mert el akart csalni magával.
"Egyébként a 2140-es gép jóval korábban valószínűleg volt hámános állagban is, mert emlékszem rá gyerekkorból, hogy a '70-es évek vége felé rendszeresen láttam a 2-es vonalon.)"
Később a 80-as években lehetett,mert 1978 vagy 1979-ben jött újonnan,de nem volt ott állagban,csak csere volt a 2113-assal, mert ez a gép kapott vmi erősebb,kísérleti hajtóművet.
A nagyobb nyúzás miatt volt a csere,mert akkoriban nálunk 8 kocsis ingákkal jártak.
Azt rebesgették,hogy 16 hengeres csörgőt gyártanak majd ezzel a hajtóművel.
144-es már korábban felkeveredett Hatvanból Pestre, mert az MVP építésénél már fotóztam a leendő park területén, anyagolás közben. Emlékeim szerint akkoriban valami Csörgő döglések is voltak a Hámánban, egy ilyen alkalommal N. Bandi barátom hozta fel Hatvanból. De szerintem az is az ezredforduló elött volt.
Gyönyörű táj, jó beállítás! Azt nem is tudtam, hogy már a Szergej+rezsók is jártak át a határ túloldalára abban a térségben. Úgy emlékeztem, hogy ez csak a Csörgőkkel kezdődött.
Köszönöm a pontosítást a fűtőházi vágányokkal kapcsolatban!
A Búvárok megbízhatóságát nem akarom kétségbe vonni, hiszen közelebbről sajnos nem ismerem őket, de van egy emlékem, talán pont a fénykép készítésének napjáról és talán pont a kedvenc Búvároddal kapcsolatban, hogy fölfelé útban segélyt kellett kérnie a vezérnek. Teljesen nem állt meg a Búvár tudománya, de valamiért olyan 40 km/h -nál nem tudott jobban felgyorsítani. Végül valamelyik állomáson kaptunk egy Szergej előfogatot, és onnantól kezdve "száguldottunk"! Mivel én az ottani pályaviszonyokkal nem voltam tisztában, nem tudtam, hogy nem lassújelek miatt döcögünk-e, végül a jegyvizsgáló által kaptam magyarázatot a történtekre.
Egy kérdést még hadd tegyek fel a végén: A Búvár is felpörgeti a motor alapjáratát, ha bekapcsolják a vonatfűtést?
A pápa látogatás néhány évvel később volt, most fejből meg nem mondom, mennyivel. Úgy emlékszem, akkor nem voltak a 2-esen külön mentesítő járatok, csupán a menetrend szerinti vonatokat "turbózták fel" 9 kocsisra, viszont a gépük maradt Csörgő. Mivel akkor nem jártam fönt Esztergomban, így nem tudom, a 4-es vonalon milyen vonatok jártak ez apropóból?
De, visszatérve Mindszentyhez, még két képet megosztanék, melyek akkor a 4-esen érkeztek Esztergomba. Az elsőn a győri illetőségű 202-es Bobó egy olyan szerelvény élén látható, amelynek feltételezhetően volt soproni stokkja is:
A másodikon (hogy fehérvári Fórumtársaknak is kedvezzek! :-D), a 2140-es fehérvári Csörgő látható szintén Esztergomban. Azt nem tudom, hogy mentesítő vonattal-e, vagy csak normál menetrend szerintivel, mindenesetre abban a hónapban még, normál üzemben, a 2000-es Dácsiák uralták a 4-es vonal személyforgalmát, a hónap végi menetrendváltástól vették csak át a szerepüket az északis Csörgők.
(Egyébként a 2140-es gép jóval korábban valószínűleg volt hámános állagban is, mert emlékszem rá gyerekkorból, hogy a '70-es évek vége felé rendszeresen láttam a 2-es vonalon.)
Nálunk (HKVF-->Északi) akkoriban már csak "vendégségben" voltak a Szergejek, így Fradi teljes Szergej állományát tekintve sosem voltam képben igazán.
Amikor a 144-essel "személyes kontaktom" is lett, már magán viselte az elébb említett jegyeket, talán ezért könyveltem el magamban "echte hatvani" gépként. De ez már lehet, hogy az ezredforduló után volt...
Igen,nagy valószínüséggel ugyan az a szerelvény látható a képen is,és a videóban is. Még emlékszem ezekre az érdekes bordó sárga festésre a búvárokon,azthiszem a képen az Urpín nemzetközi látható(dél környékén indult Hatvanból). Ráadásul a kedvenc "skodám"(Tarjáni vezérek hívták így is,bár semmi köze igazából a skoda gyárhoz.) tündököl a képen a 273-5. Csendes,megbízható,kényelmes gépek. A második kép az valóban a Hatvani fütőház hátsó vágánya,helyesebben a delta ahol régen a gőzösöket deltázták. (azóta a kép bal oldalán a fáknál épült egy beton kerítés.)
Szép állapotban van a nickgépem a,érdekes hogy pont felötlött hogy a mai napig ez a festés van rajta,csak megfakulva! Én csak 98-99 környékétől ismerem a gépet,aztán lehet hogy láttam már előtte is személyen,de az emlékeimben csak a 108,127 a biztos. Viszont a vonal topikjában kaptam egy képet én is,valószínüleg a szerelvény azonosításában segít majd valamelyest :)
M62-144 Fűresz mh.(Sk.)1994 októberében az Urpínnal. Fotó: Marek těpánek