Keresés

Részletes keresés

smnks Creative Commons License 2014.02.24 0 1 5508

Köszönöm a képet és a további infót!

Érdekes, személyes emlékeim között nem szerepelnek a lengyel gyártmányú 20/19-37 sor. kocsik a 81-es vonalon, mégis a videón ilyeneket húz a Szergej, és Tastam képén is mintha ilyenek látszanának. Ez megint újdonság volt számomra!

 

Viszont, mivel volt rá érdeklődés, akkor fölteszek további két képet, melyek már kb. a 90-es évek közepén készülhettek, ha jól emlékszem. Szóval, amikor a Búvárok bejártak Hatvanig. Ezek már 750 sor. Búvárok, amikben a fűtőkazánt kicserélték fűtőgenerátorra. Addigra már Csehszlovákia kettészakadt, így a ZSR akkori logója látható a homlokukon. (Elnézést, csak az esetleges fiatalabb olvasók kedvéért részletezem így!)

Az első képen a mozdony mellett megfigyelhető a tömlő, amivel a Púposok tudtak kazántápvizet vételezni kint az állomáson. (És elnézést, mivel ugyanezen a képen középtájt látható egy akaratlan "vízjel", egy szöszmösz, ami a szkenner üvege és a papírkép közé tévedt, csak utólag vettem észre. Majd be kell szkennelnem újból...)

A második fénykép valahol a hatvani fűtőház egy félreeső vágányán örökítette meg a kék Búvárt. (Vagy csak az állomás félreeső vágányán? Már nem emlékszem...)

---------------------------------------------------------------------------------

 

Végül egy "térugrással" két 'Bonusz+' képet osztanék meg, ahol a nick-géped (is) látható, "tájidegen" környezetben, azaz Esztergomban. Az időpont '91. május, Mindszenty bíboros hamvainak hazahozatala és újratemetése alkalmából ilyen megerősített szerelvények közlekedtek aznap a 2-es vonalon. Az akkor szokásos 3 vagy 4 kocsi helyett 8 - 10 kocsiból álltak, és voltak még mentesítő vonatok is!

Előzmény: -M62-144- (5507)
-M62-144- Creative Commons License 2014.02.23 0 1 5507

Ugyan nincs mit!
Igen,Kisterenye látható a videóban az említett időpontnál,a harmadik vágányról halad ki éppen Hatvan felé valamelyik déluátni gyors.
Köszönöm szépen,ha akadna esetleg még a vonalról pár régi kép azt szivesen megnézném,bár szerintem más is! :)

 



Itt egy rezsós abból az időből.
1991.02.01. Salgótarján Mh.
Foto :Tasnádi Tamás

Előzmény: smnks (5501)
Molinári bácsi Creative Commons License 2014.02.23 0 0 5506

 

Köszi, megjött! Már külön is válaszoltam is rá!

 

"... ha bármiért nem érkezne meg, jelezz vissza!" - Akkor is szokásom, ha megérkezik! Mifelénk legalább is, így illik...

 

És még egyszer kösz!!

 

Előzmény: smnks (5505)
smnks Creative Commons License 2014.02.23 0 0 5505

Tiszteletem, Molinári bácsi!

 

Mail ment, arra kérlek, ha bármiért nem érkezne meg, jelezz vissza!

 

Üdv: Cs.Tamás (~smnks)

Előzmény: Molinári bácsi (5497)
smnks Creative Commons License 2014.02.23 0 0 5504

Email megy!

(Bár nem tudom, él-e a címed, ami nekem megvan, mert legutóbb nem reagáltál...)

Előzmény: Ambzso (5503)
Ambzso Creative Commons License 2014.02.23 0 0 5503

Jó fotók jöhetnek még :) 207-s púposról esetleg akad?

Előzmény: smnks (5501)
smnks Creative Commons License 2014.02.23 0 0 5502

Köszi!

Igen, odáig én is eljutottam, hogy "börtönráccsal" csak a protók jöhetnek szóba, de aztán csak a 2-esről találtam ilyen fényképeket. Viszont a két proto' gépen sosem voltam fent, noha később, már felnőtt fejjel, néha volt "munkakapcsolatom" Gigant vezetőállásával... :-)

Előzmény: icneb (5499)
smnks Creative Commons License 2014.02.23 0 1 5501

Szuper, nagyon köszönöm a video ajánlást!!!

Igen, tipikusan erre a kicsiösszeállításra emlékszem, sőt, van is valahol egy fényképem róla, ahogy épp megérkezett a Búvárral Somosba délután.

Egyébként Hatvan és Budapest között az egri gyors szerelvényével egyesítve közlekedett, ha jól emlékszem, reggel kifelé pedig szintúgy Hatvanig. Sajnos én mindig csak Budapest felé utaztam rajta, amit, ahogy már írtam is, Somos és Hatvan között Szergej+rezsóval továbbított a MÁV (nyilván, hogy Hatvanban ne kelljen tökölni a fűtésnem váltással!).

Akkor fogtam gyanút, hogy fölfelé útban talán Púpossal megy a vonat, amikor a fülkében ülő nénikék, akik valahonnét a határon túli szakaszról jöttek, azt emlegették egymás közt, hogy reggel Hatvanban micsoda gőzfelhők szálltak az ablak előtt! Azóta piszkált a gondolat, hogy a MÁV talán annyira 'pedáns' volt akkoriban, hogy forda szerint már lepróbált, működő gőzfűtéssel adta át a szerelvényt a CSD-nek? Mennyire sajnálom, hogy odaútban sosem utaztam ezzel a vonattal..!

Hálám jeléül két fénykép, amely ugyan nem ezt a vonatot mutatja, de azért az egyiken Púpos, a másikon Szergej+Rezsó látható, előbbi S'tarjánban, utóbbi Kisterenyén készült:

 

Ja, bocsi, még egy kérdés: A video végefelé, 09:37-nél látható egy Szeregej aggregátorkocsival, ez a felvétel esetleg szintén a 81-es vonalon készült vajon..?

Előzmény: -M62-144- (5500)
-M62-144- Creative Commons License 2014.02.22 0 0 5500

A 90-es évek elején én még általános iskolás voltam.Viszont még emlékszem Púposra,később M62+Rezsó felállásra is a főtéren.Sajnos Somossal kapcsolatban így nem tudok nyilatkozni.
Viszont ebben a videóban 0:15-nél Selyp állomás tünik fel amint áthalad egy púpos gőzfütéses gyorssal tarján felé 1992-ben.Remélem azért tudtam segíteni.

Előzmény: smnks (5492)
icneb Creative Commons License 2014.02.22 0 0 5499

Nem.

Nem a rácsról.

A 70-es évek vége felé mind a V63-001 és a V63-002 mozdony rácsos volt már.

A V63-003 -as sem és a többi sem volt rácsos.

Ami miatt biztosan a 002-es van a képen az a sebességalapjeladó.

A 001-en egy karral működtetett "hall generátor" az alapjeladó, míg az összes többin (002-től kezdve) potméter  látta el ezt a feladatot.

Előzmény: smnks (5482)
krikori Creative Commons License 2014.02.22 0 0 5498

Ugyan 1970-re valóban elkészült a 100-as vonal villamosítása, viszont a hatalmas forgalom miatt rendszeresen végeztek kisebb-nagyobb átépítést, korszerűsítést a vonalon, arról nem is beszélve, hogy csak 1972-73-ban lett kész a második vágány Nyíregyházáig. Egy-egy évben a nagyobb munkák miatt a távolsági vonatokat (elsősorban a fekete vonatokat) kerülővel közlekedtették, Füzesabony-Debrecen útiránnyal. 

Bár nem túl valószínű, de ezt az eshetőséget sem lehet számítás nélkül hagyni. 

Előzmény: Madrone (5486)
Molinári bácsi Creative Commons License 2014.02.22 0 0 5497

 

Üdv és tiszteletem!

 

T. smnks Olvtárs!

Ha nem okoz gondot, az alsó, a 424-es képet légy szíves add nekem a levélszekrényembe is! "Irányítószáma":

 

molinaribacsi2@freemail.hu

 

Előre is megköszönöm!

 

M. b.

Előzmény: smnks (5496)
smnks Creative Commons License 2014.02.22 0 0 5496

Ha ezt csupán a Púposra meg a gőzfűtésre értetted, akkor valóban lehetne. Azonban, ha a kép más részleteit is megnézzük, akkor már nem lehetne mindegyik az Általad említett évszámok közül!

Pl. a HZ 2044 sor mozdonya sem illene bele egy '90-es évek eleji kanizsai látképbe. De nézzünk egy másik képet a kontraszt kedvéért, a '90-es évek elejéről:

Itt még alakjelzők vannak, és nincsenek magasított peronok a vágányok között. Továbbá, a '96-os képek némelyikén láthatóak a villamos előfűtési csatlakozópontok a vágányoknál. Ezen rendszer energiaforrása egy rezsókocsi volt (a villamosítás előtt), mely a kocsijavító sarkánál állt valahol.

A '90-es évek elején viszont még az alábbi masina szolgáltatta az energiát a telepített előfűtési rendszernek (tudtommal csak a tárolóvágányokhoz):

 

Telepített villamos előfűtési rendszer csak valamikor a '90-es évek közepe táján, az állomás átépítésével egyidőben létesült Kanizsán. (A gőz előfűtési rendszer egyidejű felszámolásával.)

 

Előzmény: Szütyi (5495)
Szütyi Creative Commons License 2014.02.22 0 0 5495

De lehet 94,93,92 vagy 91 tele is.

 

Előzmény: smnks (5493)
smnks Creative Commons License 2014.02.21 0 0 5494

Igazad van az évszámmal, én fejből sosem tudom pontosan ezeket a korai villamosításokat.

Akkor kérdés, készülhetett-e a kép, mondjuk '68-'69 -ben? Mik lehetnek a támpontok? Vékonycsíkos pápaszemes kocsi kizáró tényező-e..?

Sajnos nekem sincs semmi infóm, hogy gyerekkorom idejében gépcseréztek-e Püspökladányban a nemzetközi gyorsok (amikor már Ladányig elért a madzag)? Arról sem, hogy milyen volt a 100-as vonal dízelüzeme közvetlen a villamosítás előtt, noha annyi sejthető, hogy a Nohabok jelentős része arra járt akkor.

És persze simán elképzelhető, amit Te is írsz, hogy szegedi vonat kazánkocsija látható a képen... (Esztergomi vonatok is jártak kazánkocsival  -Bobó vontatással-  a '70-es években, csak hát azok többnyire nem a csarnokból indultak, és nem voltak ilyen hosszúak.)

Előzmény: Madrone (5486)
smnks Creative Commons License 2014.02.21 0 0 5493

Igen. Zalaegerszegről, vagy Szombathelyről érkezhetett. Saccolgatom az évszámot, hogy ne kerüljek önellentmondásba, legjobb emlékezetem szerint a '95/'96-os télen készülhettek azok a képek.

Előzmény: Madrone (5485)
smnks Creative Commons License 2014.02.21 0 0 5492

Szervusz!

Ha már '81-es vonal, engedj meg egy kérdést, légyszi'!

A '90-es évek legelején még gőzfűtéses Búvár vitte tovább a kilépő vonatokat Somostól. Visszafelé az esti pesti gyorsot Somosban Szergej+rezsó vette át a Búvártól. Kérdésem az lenne, hogy ebben az időszakban ennek a vonatnak a reggeli párját Hatvantól Somosig vajon Szergej+rezsóval továbbították-e, vagy Púpossal? Tehát Hatvanban volt-e a fűtésnem váltás, vagy Somosban..?

Előzmény: -M62-144- (5490)
smnks Creative Commons License 2014.02.21 0 0 5491

Szia Madrone!

Ha van kedved, olvasgass vissza kicsit a nohabos képeknél feltüntetett előzménytől kiindulva visszafelé a Nohab topikban! Elég hosszan morfondíroztunk ezen a rezsós témán Nohab fórumtárssal és másokkal, kicsit már az volt az érzésem, hogy topiklakók másik fele borzasztóan unhatja ezt az egészet...

A Nohab+rezsós közlekedés okáról dióhéjban annyit, hogy '96 nyár elejétől vezették be, hogy valamennyi tapolcai vonat gépcserézzen Fehérváron, vmint kb. ezzel egyidejűleg bürokratikus úton azt is eldöntötték, hogy a MÁV hálózatán megszűnik a gőzfűtés használata a menetrend szerinti vonatoknál. A Balaton északi partján ennek következtében olyan SZVÖR lépett életbe, hogy az addigiakhoz képest a szerelvények csak jóval kisebb hányadában közlekedtek olyan kocsik, amelyeket ténylegesen azért még lehetett gőzzel fűteni. A Tapolca - Székesfehérvár gépfordulókat tekintve szinte egyedül a 9705-9714 forduló volt ilyen, ahol (a Pestig közlekedő szerelvények közül) a vonat oda is, vissza is ilyen kocsikból állt, ezért ha bármiért nem tudtak kiadni elegendő rezsót, akkor ebben a fordulóban lehetett számítani gőzfűtésre.

Egyébként épp' ma láttam egy másik internetes felületen Nohab fórumtárs egy fényképét, ahol a 010-es hozza a 9705-öt gőzfűtéssel, '99 novemberében. Szóval lehetett akár a '99-2000 -es tél is az időpont, de a saját fényképeim tekintetében nem emlékszem biztosan. Arra viszont igen, hogy 2000 kora tavaszán (még fűteni kellett) még láttam a 20-ast Fehérváron, ahogy rezsó nélkül várakozik a 9714-re. Jómagam akkor másfelé utaztam, így a fényképező sem volt nálam, de konstatáltam, hogy aznap megint gőzfűtésű 9714-en utazhattam volna, ha arra vitt volna az utam.

 

U.i: Egyébként nem tudom, '93 után volt-e még olyan vonat a MÁV hálózatán, ahol menetrend szerint fűtésnem váltás is történt gépcsere alkalmával? '93 márciusig Püspökladányban még volt ilyen. (Előfordulhat, hogy Debrecen környékén még volt, de az a vidék nekem teljesen kiesett...)

Kb. '96/'97 telétől, a gőzfűtés bürokratikus beszüntetésétől már a Púposok is rezsót vittek magukkal pl. a Mátészalka-Záhony vonalon, de erről én is csak fényképeket láttam.

 

Előzmény: Madrone (5483)
-M62-144- Creative Commons License 2014.02.21 0 0 5490

Volt,de már nagyon kevés.
Pont azon a télen adódott csörgőhiány a 81-es vonalon,púpost kellett kiadni egyik nap az esti vonatpárra.Pár órába beletellett mire összekapartak 3 gőzfütésre alkalmas,használható kocsit.Pedig akkor még Hatvannak bőven volt  jó pár Bhv-ja,és az előtte lévő évben még rendszeresnek mondható volt a gőzfütés a vonalon.

Előzmény: Madrone (5489)
Madrone Creative Commons License 2014.02.21 0 0 5489

A képek tanúsága szerint 1999-ben a mondás ellenére mégiscsak volt gőzfűtésre alkalmas kocsi.

Előzmény: Bárdos Imre (5488)
Bárdos Imre Creative Commons License 2014.02.21 0 0 5488

Az akkori mondás szerint már nem volt gőzfűtéses kocsi, amit a Nohab tudott volna fűteni.

Előzmény: Madrone (5483)
Madrone Creative Commons License 2014.02.21 0 0 5487

"Gondolom azért, mert már nem igen akadt olyan kocsi, amin használható állapotban volt a gőzfűtés."

 

Igen elképzelhető, hogy ezért.

 

Bár a  gőzzel fűtő mozdonyokhoz elvileg kellett lenni gőzfűtésű kocsiknak is. Igaz ezek a kocsik pl. a bhv, ha jól tudom vegyes gőz/villamos fűtésűek voltak és lehet, hogy ha főleg a villanyt használták, akkor a gőz fűtés rendszer karbantartását elhanyagolták.

 

Az is lehet, hogy a gőzfűtés nehézkesebb, problémásabb jellege miatt szívesebben használtak villamos fűtőkocsit. Pl. fagyos időben ki kellett a gőzt a csövekből fúvatni, nehogy a lecsapódó víz belefagyjon.

 

Egy további ok lehetett: a végén már csak nagyon kevés Nohab volt, amik vegyesen dolgoztak Szergejekkel és Csörgőkkel, ahol mindenképpen villamos fűtés volt. Az elsőnél Rezsóval, a második saját maga megoldotta.

Ha már a másik két típusnál villanyfűtésű a vonat, valószínűleg egyszerűbb ha a Nohabnál is az. 

 

Előzmény: division by zero (5484)
Madrone Creative Commons License 2014.02.21 0 0 5486

"-Az esti nyugatis kép még szemmel láthatólag a 70-es évek elején készülhetett. A 424-es mellett egy FKK látszik, elég hosszúnak tűnő szerelvény végén (vagy elején, csak még mozdony nélkül?). Ezek alapján Szergejt valószínűsítenék vonatgépnek. Akkor mi lehetett a vonat útiránya, Szeged, Biharkeresztes, esetleg Debrecen..?"

 

A Debreceni vonal (100-as) villamosítását 1970 végén fejezték be, akkor értek Nyíregyházára és zárult be a kör a Keleti-Miskolc-Szerencs-Nyíregyháza vonal drótjával.

 

Szerintem ez után már nem valószínű, hogy Debrecenbe Szergej volt a vonógép, pláne télen fűtési időben. 1970-ben még lehetett, de  gondolom utána már inkább villany volt.

 

Biharkeresztes esetében nem tudom hogy oldották meg akkoriban. Végig dízellel vagy Püspökladányban gépcsere villanyról dízelre (esetleg gőzösre ?)

 

Legvalószínűbbnek a szegedi útirányt tartom.

Előzmény: smnks (5479)
Madrone Creative Commons License 2014.02.21 0 0 5485

Úgy látom, a 3. képen a Púpos is gőzzel fűt. 

Előzmény: smnks (5472)
division by zero Creative Commons License 2014.02.21 0 0 5484

"Érdekes egyébként, hogy ha a Nohabok gőzkazánja még üzemképes volt, miért kellett aggregátoros villamos fűtő kocsit alkalmazni?"

Gondolom azért, mert már nem igen akadt olyan kocsi, amin használható állapotban volt a gőzfűtés.

Előzmény: Madrone (5483)
Madrone Creative Commons License 2014.02.21 0 0 5483

Szia Smnsk!

 

Köszi a képeket. Fantasztikus hangulata van a gőzfelhőbe burkolózó szerelvénynek.

 

Nohab fórumtársnak nagy valószínűséggel igaza van, szerintem is a 98-99-es télen készíthetted a képeket.

 

Az M 61, 004-el vontatott 4 kocsis gőzfűtéssel közlekedő 9705-ös sebesvonatról  is készültek fényképek, amelyeket képeslap formájában is kiadtak.

Az egyik Aszófőnél, a másik Almádinál mutatja 1999. február 14.-én.

A képeslap felirata is megemlíti az akkor már ritkaságszámba menő fűtési módot.

 

De teljesen nem lehet kizárni az 1999-2000-es telet sem, mert a tél elején akkor is hasonló havas idő volt.

 

Erről is van egy lap, ami a 8807-es sebes vonatot mutatja Uzsánál a 019-es Nohabbal 1999 november 25.-én, de itt már Rezsó fűt.

 

Érdekes egyébként, hogy ha a Nohabok gőzkazánja még üzemképes volt, miért kellett aggregátoros villamos fűtő kocsit alkalmazni?

 

Arra tudok gondolni, hogy az lehetett, mint annak idején a gőzvontatás megszüntetésénél, vagyis hogy kimondták rá, hogy nem lehet tovább üzemeltetni, holott még használható lett volna.

Előzmény: smnks (5471)
smnks Creative Commons License 2014.02.21 0 0 5482

A szélvédő rácsról gondoltad a 2-est?

Előzmény: icneb (5481)
icneb Creative Commons License 2014.02.20 0 0 5481

A harmadik kép a V63-002 psz mozdony vezetőállásán készült.

A mozdonyvezető Sz.Z. a Keleti Fűtőházfőnökség létszámába tartozó masiniszta, a vonatvezető is ismerős, de a neve nem jut eszembe. 

Előzmény: smnks (5479)
smnks Creative Commons License 2014.02.17 0 0 5480

Végül, még mindig az előzőleg hivatkozott újságból, két képet külön kiemelnék, mert ezekkel kapcsolatban kérdésem lesz a szergejes topikban...

A képek természetesen nagyíthatóak az "IMG-s trükkel"!

Előzmény: smnks (5479)
smnks Creative Commons License 2014.02.17 0 0 5479

Azért szeretnék néhány "igazi" régi fotót is közreadni, saját gyerekkorom idejéből.

Egy újságot szkenneltem be, magát az újságot szó szerint rongyosra olvastam már gyerekkoromban, ez sajnos meglátszik a képek minőségén is, amiért elnézést kérek!

Néhány megjegyzést hadd fűzzek hozzá:

-A borító képen valószínűleg egy Szegedre induló gyorsvonatot láthatunk Nohabbal, időpont a '70-es évek közepe, ill. második fele lehetett, mert a kocsik ajtaja már szürke, u.akkor az egyik pápaszemes még vékonycsíkos, a másik már vastag.

-A második képpel kapcsolatban már filóztam, hogy szegedi gyors érkezik, vagy valamely nemzetközi? Ha ez a kép kb. 5-7 évvel korábban készült, mint az előző, akkor esetleg jöhetett Szob felől a vonat, vagy talán Biharkeresztes irányából?

-Az esti nyugatis kép még szemmel láthatólag a 70-es évek elején készülhetett. A 424-es mellett egy FKK látszik, elég hosszúnak tűnő szerelvény végén (vagy elején, csak még mozdony nélkül?). Ezek alapján Szergejt valószínűsítenék vonatgépnek. Akkor mi lehetett a vonat útiránya, Szeged, Biharkeresztes, esetleg Debrecen..?

-A fertőbozi képen sajnálom, hogy a nagyvasúti szerelvény mozdonya nem látszik, egy csíkos-bajszos GySEV Szergejt saccolnék az elejére...

 

 

 

 

 

 

 

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!