Keresés

Részletes keresés

Vendégsín Creative Commons License 2014.02.07 0 0 17270

Megfigyeltem Ferencváros személy pu.-on ,hogy pár vágány közép tájékon mind a két sín szál ki van szigetelve majd vezetékek mennek a földben lévő beton kockába gondolom drosszel trafók vannak benne, viszont mellette lévő vágányon meg nincs semmi és ha jól néztem akkor az utóbbi vágány hossza kisebb is. Kérdésem az lenne,hogy miért van így ?

 

Állomás területén a megfelelő villamos paramétereket a sínáramkörök részére nehezebb biztosítani, különösen a vontatójárművek vonatbefolyásoló berendezéseinek működtetésére. Mivel viszont állomás területén megengedett a párhuzamos jelfeladási utak biztosítása (önműködő térközös nyílt vonalon nem), így gyakran két rövidebb szakaszra osztanak egy állomási(nak titulált) vágányt. Ezt az eljárást (forgalmi szempontból) átmenő fővágányon (ha sikerül a színes lámpás szaxolgálatnak eltalálni) kerülik, biztonsági okból. Így Ferencvárosban is, az Üllői úti és a Fertő úti hidak közti részen a Keleti felé az E2. és E3. vágány nem ketté osztott, az E1., E4-E6. viszont igen, mert azok csak műszaki szempontból átmenő fővágányok, forgalmi szempontból nem.

Előzmény: Törölt nick (17266)
aruzsi Creative Commons License 2014.02.07 0 0 17269

Példa?

Előzmény: _Nyuszi (17265)
Vendégsín Creative Commons License 2014.02.07 0 0 17268

Milyen okok miatt borulat fel az áram egyensúly a sínszálakba ?

 

Ha valamelyik sínszál és a föld közt mérhető ellenállás lecsökken, a vontatójárművek vontatási visszárama (lévén a rendszer visszatérő ága földelt) a kisebb ellenállású uton, azaz jobbára ezen a sínszálon fog folyni. Mivel két-három nagyságrenddel nagyobb ez az áram, mint a biztosítóberendezései, "mellékhatásai tekintetében kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét". :-)

Előzmény: Törölt nick (17267)
Törölt nick Creative Commons License 2014.02.07 0 0 17267

Sajnos nem tudom,hogy hol vannak a szigetelések a síneken,azért nem jelöltem be,de ha ma lesz időm meg nézem valamelyik pálya udvaron az angolt is meg a keresztet is és be rajzolom az utóbbit mintha Kelenföldön láttam volna.Milyen okok miatt borulat fel az áram egyensúly a sínszálakba ?

Előzmény: skanderson (17264)
Törölt nick Creative Commons License 2014.02.07 0 0 17266

Most már értem csak az volt a baj,hogy nem tudtam,hogy a két sín szálas szigetelt  rendszert nevezhetik szimmetrikusnak is ezek szerint az egy sín szálas rendszer meg aszimmetrikusnak is szokás nevezni ? vagy ez a szimmetrikus a hivatalos megszólítása a két sín szálas rendszernél? Én arra gondoltam,hogy az jelenti,hogy a vágányt két részre szigetelik és külön külön nézi a foglaltságot a rendszer közösen jelenti vissza megy egybe kezeli  (mint pl az átemelő térköznél) így kétszer akkora hosszú vágányt is képes megbízhatóan vizsgálni foglaltság szempontjából. Megfigyeltem Ferencváros személy pu.-on ,hogy pár vágány közép tájékon mind a két sín szál ki van szigetelve majd vezetékek mennek a földben lévő beton kockába gondolom drosszel trafók vannak benne, viszont mellette lévő vágányon meg nincs semmi és ha jól néztem akkor az utóbbi vágány hossza kisebb is. Kérdésem az lenne,hogy miért van így ? Arra tudok gondolni,hogy anno amikor "Dominósították" az állomást akkor megmérték a vágányok ellenállását  majd az értékek alapján döntöttek,hogy melyik rendszert építik be az aktuális vágányba vagy esetleg előre meg adott táblázat alapján vannak pl: ez a vágány hossz felett szimmetrikus rendszert kell be építeni. Jó helyen jár a gondolat menetem?

Előzmény: Vendégsín (17262)
_Nyuszi Creative Commons License 2014.02.06 0 0 17265

Vagy de, ha több váltód van egybeszigetelve.

Előzmény: aruzsi (17263)
skanderson Creative Commons License 2014.02.06 0 0 17264

Lehet más is, pl. a Metróban 125 Hz-es, 17262 rajzok szerint. A lényeg, hogy a vontatási visszáram közel szimmetrikusan oszlik meg a két sínszálban. Ha ez felborul, akkor egyre inkább telítésbe viszi a drosszel vasat, és egyre kevesebb sínáramköri jel tud a trafón átjutni, azaz álfoglaltság áll elő.

Váltókörzetben egy sínszálas aszimmetrikus áramköröket alkalmaznak.

Az ábrákból még hiányoznak a szigetelések!

Előzmény: Törölt nick (17261)
aruzsi Creative Commons License 2014.02.05 0 0 17263

75Hz-es, két sínszálas, de nem váltón.

Előzmény: Törölt nick (17261)
Vendégsín Creative Commons License 2014.02.05 0 0 17262

Milyen az a szimmetrikus sín áramkör?

 

A földhöz képest szimmetrikus, azaz egyik sínszála sincs közvetlen földelve, ezért nevezik kétsínszálas szigeteltsíneknek is ezeket az áramköröket (az alsó).

 

Előzmény: Törölt nick (17261)
Törölt nick Creative Commons License 2014.02.05 0 0 17261

Milyen az a szimmetrikus sín áramkör?

Köszönöm

Előzmény: skanderson (17252)
_Nyuszi Creative Commons License 2014.02.04 0 0 17260

A mávos D67? Talán '66-os?

Megnéztem, pl. a "védőváltók grafikus ábrázolása" rajz 1966.V.14. keltezésű, a MÁV 121375/1966.9.B számon hagyta jóvá.

Előzmény: Divrotcé (17259)
Divrotcé Creative Commons License 2014.02.04 0 0 17259

Valszeg ide terveztek először törpét. (El tudom képzelni, hogy nem sokkal előtte még az eredeti elképzelés szerinti háromoptikásat.)

 

Még Monor tervezése előtt járnánk? Ott valóban kacérkodtak háromoptikásokkal. 

 

Előterv szinten talán rákosiak az első törpék, sac az '50-es évek közepéről. (Bár, hogy ez mennyire volt komoly szándék?)

 

Előzmény: _Nyuszi (17258)
_Nyuszi Creative Commons License 2014.02.04 0 0 17258

Én igazából nem értem. :)

A magyar (nagyvasúti) hálózaton egyedüliként kiteszi a vonatvágányúthoz a tolatófehéret (ahogy a metrónál is), ahogy a német nyelvterületen divat.

Valszeg ide terveztek először törpét. (El tudom képzelni, hogy nem sokkal előtte még az eredeti elképzelés szerinti háromoptikásat.)

Évszám nincs, de az lerí, hogy a kb. ekkor megalkotott "lezárt tolatóvágányút" fogalma eléggé sok kérdést felvetett, mára már triviális dolgokat magyaráz meg (pl. hogy a tolatásjelzők nem adnak előjelzést - vö. SBB háromoptikás törpéi), illetve hosszan recézi a kombinált jelzőket (főjelző + tolatásjelző) is.

 

Vendégsín már rávilágított, hogy a sárga indikátor = 80 km/h az egy valós elképzelés volt, ugyanígy el tudom képzelni, hogy eredetileg tényleg kék-fehér árbocot terveztek, vörös sávval és csak később (cca. az F1-be kerüléssel) változott a most ismert megoldásra.

Előzmény: nazareth (17250)
cs1014 Creative Commons License 2014.02.04 0 0 17257

Kaleidoszkóp. :)

Előzmény: hkv (17253)
hkv Creative Commons License 2014.02.04 0 0 17256

Előzmény: hkv (17253)
hkv Creative Commons License 2014.02.04 0 0 17255

Közben megnéztem a kezelési szabályzatát, és aszerint ez egy látjelző készülék.

Előzmény: Vendégsín (17254)
Vendégsín Creative Commons License 2014.02.04 0 0 17254

Hogyne tudná.

Nekem még kezelgették mindkét ablakához tartozó szerelvényeit...

Előzmény: hkv (17253)
hkv Creative Commons License 2014.02.04 0 0 17253

Megtudja e valaki mondani, hogy mi volt ez annak idején?

skanderson Creative Commons License 2014.02.04 0 0 17252

Angol váltónál, és kereszteződésnél is hasonló, ha lerajzolod, én is belerajzolom.

Váltókörzetben jellemző, máshol szimmetrikus sínáramkörök inkább, még nagyobb távolságra tengelyszámláló.

Előzmény: M41-2143 (17248)
Divrotcé Creative Commons License 2014.02.04 0 0 17251

szmefuttatás:



Adott egy néhány vágányos állomás, ami korábban átmenő volt, de a vonal felét felszámolták. Emiatt aztán az állomásunk páratlan végén ugyan meghagyják a lírát, de a nyíltvonal helyett csak egy rövid kihúzó marad. Az állomást jelzőznünk kell. Az állomás páros bejáratáról ugyebár tudnunk kell vonatvágányutat állítani befelé, emiatt a páratlan végen világítaniuk kell a kijárati vörösöknek. Viszont innen vonatvágányutat nem, csak tolatóvágányutat akarunk állítani a kihúzó felé. Ekkor elvileg az állomás páratlan végére rakhatnánk az emlegetett vörös/fehér optikás jelzőket, nem?

 

Mintha az F1 ben (hogy a hatályosban-é, meg nem mondom), valami hasonlót takarna a fogadóvágány végjelző, csak a megszüntetjük a fél állomást mese nélkül.

 

Egyébként pedig nem kötelező a fizikai valóságban létező céljelző.

 

 

Előzmény: nazareth (17250)
nazareth Creative Commons License 2014.02.04 0 0 17250

Ha jól értem a leírást, egy olyan jelzőről van szó, amihez állíthatunk vonatvágányutat (ezt zárja le a vörössel), de tőle csak tolatóvágányút állítható (magyarul akár vonatvágányút céljelzője is lehet, de startjelzőként csak tolatóvágányútban játszhat)? Anglia tele van ilyenekkel :)

 

Az ütközőbakot én picit más kategóriába sorolnám. Ott a fehér fény nem a hagyományos értelemben vett tolatásjelzés, mint ahogy maga a jelző sem startjelzője egy tolatóvágányútnak. A fehér fény a vörössel egy időben világít, és a visszatolásra ad engedélyt, míg a szóban forgó jelző fehér optikája önmagában világítana, és a jelző meghaladására adna engedélyt. Jól gondolom?

 

Eszmefuttatás:

 

 Adott egy néhány vágányos állomás, ami korábban átmenő volt, de a vonal felét felszámolták. Emiatt aztán az állomásunk páratlan végén ugyan meghagyják a lírát, de a nyíltvonal helyett csak egy rövid kihúzó marad. Az állomást jelzőznünk kell. Az állomás páros bejáratáról ugyebár tudnunk kell vonatvágányutat állítani befelé, emiatt a páratlan végen világítaniuk kell a kijárati vörösöknek. Viszont innen vonatvágányutat nem, csak tolatóvágányutat akarunk állítani a kihúzó felé. Ekkor elvileg az állomás páratlan végére rakhatnánk az emlegetett vörös/fehér optikás jelzőket, nem?

Előzmény: _Nyuszi (17238)
Bárdos Imre Creative Commons License 2014.02.04 0 0 17249

Megesküdni nem mernék rá, de gyerekkoromban, jó 40 éve, mintha ilyen jelzők lettek volna a Nyugatiban a bakoknál. A vörös optika volt alulról a második, alatta belemezelve a másik optika helye, és külön lapon a fehér fény. Az árbóc kék-fehér volt, vörös sávra azonban nem emlékszem.

Előzmény: _Nyuszi (17238)
M41-2143 Creative Commons License 2014.02.04 0 0 17248

Értem és világos már. Angol váltónál és akkor amikor két vágány keresztezi egymást hogyan oldják meg? Állomási vágány foglaltság vizsgálásnál is ugyan ezt a egy sínszálas nyugvó áramú rendszer használják ? mekkora távolságig használják ezt a rendszert és mit használnak ha ennél nagyobb távolságú a vizsgálandó vágány hossz?

Köszönöm

Előzmény: skanderson (17246)
_Nyuszi Creative Commons License 2014.02.03 0 0 17247

Nem, ez a MÁVTI által a MÁV részére tervezett (30087 tervszámú) Dominó 67 típusú berendezésének műszaki leírásából van (bár akkor még nem ez volt a neve).

(Amire te gondolsz, az egy másik, bár az látszik, hogy a tervezőkre is igaz: a név kötelez.)

Előzmény: Tamasch (17244)
skanderson Creative Commons License 2014.02.03 0 0 17246

 

Így lehet, szokták a vevőt így elhelyezni, ez még előnyösebb is síntörés érzékelés szempontjából, mivel végig járja az áram a vasakat.

A keresztezési középrész a "földes", a szárakon a "hosszú összekötő" viszi át a "meleg" ágat.

"Z" átkötők a vontatási visszáramot biztosítják.

A "földes" ág a Metrónál a föld-független vontatás miatt valójában nem földelt, ezért az idézőjel.

Remélem érthető, ha van még kérdés, tedd fel nyugodtan!

Előzmény: M41-2143 (17242)
Divrotcé Creative Commons License 2014.02.03 0 0 17245

piros csíkos kék-fehér árboccal?

 

A leírás alapján sac a fogadó vágánycsoportok vágányvégjelzőire gondolok.

 

(Azért érdekes ez a "vonatra kék árbocos jelző" ötlet. Persze a MÁV-nak is volt piros optikás kék árbocosa, de gurítón, (illetve hasonló feladatokra).

Előzmény: Tamasch (17244)
Tamasch Creative Commons License 2014.02.03 0 0 17244

Ez a vörös-fehér tolatásjelző a BKV-Metro-nál lett rendszeresítve. Nem onnan származik a leírás?

Előzmény: _Nyuszi (17238)
Divrotcé Creative Commons License 2014.02.03 0 0 17243

A '66-osban nincsen ilyen árbocszínezés. Pedig nem lett volna rossz.

Előzmény: _Nyuszi (17238)
M41-2143 Creative Commons License 2014.02.02 0 0 17242

Köszönöm szépen. Ez a kép többet mond minden szónál,most már értem. A középső szigetelésnél,semmi kábel nem szokott lenni ? Mert mintha láttam volna amikor láttam egy ilyen kitérőt. Bár szerintem ha lenne akkor is max egy Z- átkötés,ha jól sejtem. 

Előzmény: skanderson (17241)
skanderson Creative Commons License 2014.02.02 0 0 17241

Előzmény: M41-2143 (17240)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!