Az egy dolog, hogy mit szedtél ki az áramszedő lemezek közül, de ha ez van ott, gondolj bele, mi lehet a hajtás többi részében. Nekem karácsonyra hozott a Jézuska egy LVT-t, ami alacsony feszültségre is jól reagált, ezért nem tartottam szükségesnek a kipucolását. Aztán a napokban egyszer csak gondolt egyet, és megnőtt az áramfelvétele... durr szétkaptam, olyan dzsuvát szedtem ki belőle, amilyet még életemben nem láttam mozdonyban, csak képről Tóth Gábor kolléga blogjában. A szénkefék félre voltak kopva, az acélgolyók a csapágyakba bele voltak kövülve. Foltbenzint csöpögtettem bele, és vékony dróttal piszkáltam, kavargattam, tunkoltam vagy 2 órán keresztül, mire a 10 csapágyból ki tudtam nyerni a golyókat. Kellemes szórakozás volt. Érdemes szétberhelni az ilyen régi modelleket ahogy hazakerülnek, mert soha sem tudhatod, hogy milyen állapot uralkodik a korához képest jó állapotú külső alatt. Persze vannak kivételek: A szombati Láng börzén én speciel 0 km-es soha fel nem használt két kihajtású motort vettem szinte nevetséges áron.
Szerintem ahogy lesz varrógépolajad, szedd szét, pucold ki, neki is jót fog tenni, és te is nyugodtabban alszol, ha tudod, hogy van egy tiszta, jól működő mozdonyod.
Ha már Nohab... Jó 3 éve vettem egy Zeuke Nohabot, nem volt probléma a futásával különösebben, bár elég nagy feszültségre indult el, akkor viszont rohant mint az őrült.
Én pár körnél többet nem futottam vele, jobbára a vitrinben lakott, de gondoltam szétkapom, hátha egyszerűen javítható hibája van. Amikor alul a forgóvázmaszkot eltávolítottam ez a látvány fogadott: (csak erős idegzetűeknek)
Szóval csoda, hogy futott. A 8 áramszedőről összesen ennyi szöszt szedtem össze:
Elő az alkohollal, fültisztító pálcikával megtisztítottam a rézlapocskákat a kerekekkel egyetemben, ekkor már kulturáltabb kép tárult elém:
Mindent szépen visszaszerelve, most így néz ki a jármű alfele:
Minden csillog villog, mint a Salamoné.
Kenés? Az is kéne, ahhoz még szereznem kell némi műszerolajat.
És akkor most a főszereplő, teljes valójában:
Futattam vele egy próbakört, kis feszültségre is remekül reagál, tolató mozgásokra is nagyszerűen beválna (ha ez lenne a feladata).
Néha kevés is elég hozzá, hogy mozdonyainkat szinte újjá varázsoljuk. :-)
Az itteni kép illusztráció, a valósak a linken keresztül nézhetők meg!
Egy kedves ismerősöm bízott meg azzal, hogy ezt a kis hibás TT-s Tillig 04532-es MÁV-os Nohabot hirdessem meg.
Sok hibája nincs, az egyik forgóvázmaszk vár cserére (filléres dolog, 250 Ft-ba kerül), ami nagyobb problémája, hogy az áramszedő lemezek elgörbültek, lehet, hogy azok is cserére szorulnak, nem elég az egyengetés. Ennek beszerzési lehetőségét és költségét sajnos nem ismerem. Elviekben minden más rendben, világítás, stb.
Minden többi része hibátlan, hiánytalan, doboza, papírja meg van, sérülés mentes, kiegészítői zacsiban pihennek.
Mivel nekem már van ilyen Nohabom, ezért én nem tartok rá igényt, valamint most az anyagiak sem engedik sajna meg, hogy átvegyem.
Szerintem a ragasztásnál ugyanúgy meg kell rajzolni a vágánytengelyt, mert az egyenesben ha elcsúszik a vágány, megsütheted. A szögelésnél pedig alapból kell fúrni, akkor meg már mindegy, hogy a talpfát is fúrod nem? Igaz mi H0-ban szögeltük a talpfákat és amilyen flexit használtunk (valami olasz cucc) úgy emlékszem, azon voltak likacsok így meg volt oldva a dolog. Egyébként nem értem miért nincs kiluggatva a talpfarács megtartva a lehetőséget a szögelésre...
Tatumadár: a kétoldalas szalaggal nekem nem sikerült rögzíteni, feláztatta a hígított faragasztó a kétoldalast és széthullott az egész... Ezt egy hungarocell alapon fekvő diorámán próbáltam ki, amit láttál a polcon nálam.
Eladó BTTB BR 250 a ritkább, narancsvörös (orange) festésben, eredeti dobozában. Pár pici sérülés van rajta (ezek csak közelről láthatóak): az egyik forgóvázmaszk sarka picit le van pattanva (lásd képek), és az egyik kürt utólagos ragasztása miatt nagyon pici ragasztónyom található.
A mozdony gyári konstrukciójának megfelelően egyik forgóváz 2 tengelye hajtott csak, amelyeken tapadógyűrűk vannak. A másik forgóváz csak az áramfelvételben kap szerepet.
Irányváltó világítása van, előre fehér izzóval, hátrafelé piros LED-del.
Ára: 12.500 Ft.
Személyes átvétel Budapesten lehetséges, vagy előre utalás után postázom.
Inkább az ideiglenes csavarozás híve vagyok magam is, egyenesben fekvő, vagy enyhébben ívelő szakaszokon adott esetben csak kétoldalassal megfogva. Majd holnap meggyőzlek róla ;)
Így átgondolva, a flexit szögelni csak akkor érdemes, ha előtte precízen berajzolod a vágánytengelyt, de a flexi talpfarácsán nincsenek előre fúrt lyukak így azt is még meg kell oldani valahogy. A fix rácsot nem ismerem. Szóval szerintem macerásabb, de kinek a pap... :)
Amennyi időt elcseszel az ideiglenes csavarozással, és a ragasztás száradására, szögelhetnéd is és talán még gyorsabban is kész vagy vele, mint az első módszerrel.
Ágyazatot nem tervezel? Mert az simán megtartja a vágányokat. Én úgy csináltam, hogy amikor megszáradt az éppen aktuális darab, kivettem a csavarokat és "befoltoztam" a lyukakat. Ezen a képen még pont van olyan részlet, ahol nincs ágyazat és csavar fogja még, kicsit odébb meg már csak az ágyazat.
Vessetek rám követ, és lehet bolond aki követ (hehe), én még mindig irtózom a vágányok ragasztásától... továbbra is az előfúrást, és gombostűvel való szögelést preferálom. A tűfejeket akit zavar, hogy csillog, be lehet pöttyenteni fekete, barna, vagy szürke (ki milyen talpfarácsot vett), festékkel.
Még egy kérdés a tervezéshez: állomási vágányzatban, ahol nincs széles peron, ott milyen vágánytengely-távolsággal számoltok? Tillig Modell EW1 129,5 mm-es 15 fokos váltóhoz kitérő irányban a 15 fokos ellenív előtt kell kiegészítősín?
Azt kényelmesen tudja :) Az ideiglenes rögzítéshez 2,5x10-es facsavart használtam, ívben a külső és belső oldalra felváltva úgy, hogy két olyan talpfa közé essen, ahol fix a távolság.
Köszi mindenkinek, a 310 mm-re voltam kíváncsi, az a legkisebb ívsugár amit terveznék. A BTTB kalapsínes terveimhez képest újraterveztem a pályát a gépen, és R=310 mm-es ívekkel szépen kijön, csupán itt-ott kellett módosítani és 10 cm-rel kellett megszélesíteni a terepet.
Elég kicsire. A 286mm is simán megy, csak megfelelően kell rögzíteni. De ha újabbak a járművek akkor a 310mm is necces, sőt a BTTB 330mm-es ívében is csúnyán belóg egy Z1-es kocsi.