Több Honda és hondás év után pont 3 éve vettem a Minit. Mindig is kompakt párti voltam, de valami erős kellett.
Integrát szerettem volna, de nem volt épkézláb állapotú egy sem.
Fél év keresgélés után megtaláltam ezt. 32e km, idős női tulaj (de nem vicc), szalon állapot..
Hm, hm, 170 lóerő, gyárilag sperr diffi, bőr, harman kardon, panorámatető stb stb. Mi kéne még? Egyből megvettem, de akkor még nem is sejtettem, mi veszi kezdetét.
20 éves korom óta tuningbuzi vagyok, csak korábban se pénzem nem volt rá, se egy jó alap, amit érdemes lenne alakítgatni.
90 lóerőből nem lehet mit kihozni, de a 170Le és a feltöltő elég jó alapnak ígérkezett.
Kezdtem a kompresszortárcsa kicserélésével. Ugye ott ment a dilemma a 15%-os meg a 17%os között. Mivel találkoztam itthon egy szintén autóbuzi minissel, aki 19%-ossal tolta vígan, így a 17%ost választottam.
http://www.altaperformance.com/p/107
Aki leszereli a kompresszort, cseréljen is olajat. A wallis nem árul, sőt, nem is tudják, hoyg cserélni kéne, mert elvileg örökéletű benne az olaj, de jobb a békesség (nem hiszek az örökéletű olajban sem a váltóban, sem a kompresszorban, és az örökéletű üzemanyagszűrőben sem).
Szívtam a fogam, hogy sok hőt fog az termelni, kéne akkor jobb intecooler is, mert a gyári nem fogja bírni (egyébként a gyári nagyon jó intercooler). Ezért esett a választás egy GSR itercoolerre.
Természetesen akkor a gumitömítés is cserés lett design-os ALTA szilikon tömítésre:
http://grsmotorsport.co.uk/minicoopers.html
http://www.altaperformance.com/hardtop/mini-cooper-s-2002-2006-r53/intercoolers/mini-r53-intercooler-couplers
Aztán ugye akkor a JCW modellben más a gyertya, más az injektor is. Több a levegő, több benzin kell hozzá, így jöttek a JCW gyertyák, JWC injektorok is. (gyári injektor 330 cc, JCW injektor 380, de most kéne már egy 550cc-s BOSCH)
Ha már a gyertyákat kicseréltem, gondoltam, cserélünk kábelt is, így befigyelt a magnecor kisellenállású kábel:
http://www.magnecor.co.uk/
Sok külföldi fórumon ajánlják az MSD trafót is (szép piros). Én azt nem ajánlom senkinek, csak a gyárit.
Ekkor már kezdett alakulni a dolog. De ugye messze sincs vége. A kipufogó még gyári volt.
Kezdésnek jött a milltek katalizátor utáni (cat back) része:
http://www.millteksport.com/exhaust.products.cfm?variantid=74
szép lett a hangja, de ugye a katalizátor előtti rész módosítatlan volt, így az egész csak parasztvakításnak tűnt. Na, a külföldi okos fórumozók írták, hogy a gyári leömlőből ki kell venni a szűkítést, mert az fojt és egyáltalán, tök felesleges oda. Kivetettem. SENKI NE VETESSE KI. Nemhogy padon, de simán a kocsiban ülve is érezhetően gyengébb volt. Na, akkor szereztem használt gyári leömlőt, visszatettem. De az sérült vot meg mittudomén, zavart, hogy a szalonállapotú minimben a leömlő egy ilyen turizott akármi...
elborult az agyam és megvettem a supersprint 4-2-1 leömlőjét
http://www.supersprint.com/en/IT/prod-288-6824-bmw_mini_cooper_s_cabrio_16i_170_hp___04_E28093E280BA___06.aspx
Na, ez már igen. A hangja is dögös lett, és az erő is érezhető volt. Az első (pici) katalizátor ugrott, a nagyot meg átméreteztük úgy, hogy az is 63,5 mm-es legyen és a tömítések is. Így az egész rendszer most passzol. Egyébként most voltam műszakin és lazán hozta a környezetvédelmi normákat, erre is figyelünk ám, nem szennyezzük a levegőt, óvjuk az utókornak, ezért pl soha nem fog kikerülni a katalizátor. Ami itt leírtam a kipufogóról 6 sorban, az több hónapos szívás volt az életben (az anyagiakat meg hagyjuk).
Az intercooler viszont nem tetszett. A gyáriban olyan a kialakítás, hogy a beérkeő levegőt egyből nyomják ilyen kis lapátok a csatornába, így a beérkező levető szinte 100%a hasznosul.
Nekem nem voltak ilyen kis lapátok, hanem az áramló levegő flaba is ütközhetett. Semmi gond:
http://www.intercooler.hu
A srác nem kevesett szívott, de megcsinálta, amilynre kértem. Haladunk, haladunk.
Felkerült egy ALTA levegőszűrő rendszer is. Itt ízlések és pofonok, lehet, hogy lehetett volna jobbat venni, de kb +/- 1 lóerő különbség van a top kategóriában ezek között:
http://www.altaperformance.com/p/133
Ekkor találkoztam a kerámiabevonattal. Kipufogó le, kerámiásnak elküld. Kívül belül bevonta. Így a hőt bent tartja, nem melegszik a motortér annyira, ill. a meleg levegő jobban (gyorsabban) áramlik, emiatt még teljesítménynövekedé is elérhető.
http://www.keramiabevonat.hu/
Az intercoolerre is kerüls spéci bevonat, pont az ellenkező hatűsú, mint a kipufogóra. Ugye a hideg levegőben több az oxigén, ezért jobb az égés, több a lóerő. apró, mikron nagyságú rücsköket vittek fel rá, amivel azt a hatást érjük el, mintha nagyobb lenne az IC felülete, emiatt jobban hűti a levegőt.
A kipufogó szerelő mondta, hogy a samco szilikon csöveket használják a havarjai és baromira bevállt nekik a hűterendszernél. Na jó, akkor legyen, és a sárga szín feldobja a motorteret is.
http://www.detroittuned.com/samco-coolant-hoses-r52-53/
Az egész kocsi átment projectbe, és nem érdekelt, hogy szinte soha nem használom, ha használom, akkor sem pályán, de akkor már hozzuk ki a maxot. Merevítések... OMP elöl felül, elől alul, cusco hátul felül:
http://www.madnessmotorworks.com/omp-mini-cooper-upper-stress-bar.aspx
http://www.madnessmotorworks.com/omp-mini-cooper-lower-stress-bar.aspx http://www.jscspeed.com/catalog/Cusco_Strut_Bars_for_02_06_Mini_Cooper_S-15644-1.html
A megnövekedett lóerők miatt gondoltam, nagyobb fél is dukál. Tudtátok, hogy az R56 (turbós cooper S, de nem a JCW) fékei megegyeznek az R53 JCW fékeivel csak sokkal olcsóbbak? Ithtoni bontóban találtam is egy hibátlant, hozzá ferrodo carbon tárcsa:
http://www.amazon.co.uk/Ferodo-DDF1711-PREMIER-Carbon-Brake/dp/B00CUEK6IA
Az igazi profi megoldás az alu féknyereg és a két részes féktárcsa (baromi könnyű) lett volna, de horror ár lett volna behozni és nem is nagyon találtam megfelelőt.
Kellettek a visszajelző műszerek is, így bekerült egy benzin/levegő arány mérő (AFR), egy kompresszornyomás mérő, egy kipufogóhömérsékletmérő és agy feszültség mérő is az "A" oszlopokra a hozzátarozó műszerekkel (szélessávú lambdaszonda, vákuum mérő, kipufgáz hőmérő).
Befigyelt még egy Nitrostick Ns1 vezérműtengely is közben:
http://www.outmotoring.com/mini-cooper/Nitrostick-mini-cooper-s-performance-camshaft.html
Tudni kell, hogy lehet kapni kihegyezettebb tengelyeket is (shrick, Ns2 stb), de azok igaz, hogy több lóerőt hoznak MAGAS fordulaton, viszont középtartományban mindnél nyomaték veszteség van. Pályán, ahol a versenyző rátapos a gázra, és amíg nincs vége a futamnak, ő nem veszi el a lábát, na, ott jobb az a tengely. Utcára viszont én inkább a középen nyomatékot hozót kedvelem.
Jöhetett az ECU programozás, a volt syntech-es Bauer Miklóssal és a dynoprojecttel:
http://www.dynoproject.hu/
Programozás előtt kétszányvalamennyi LE-t mértek. Felforrósodott intercoolerrel aztán programozás után 217 Le, lehűlt IC-rel 221-et 7000-es fordulaton. A nyomaték 260 Nm volt 4300-as fordulaton. Azt tudni kell, hogy itt Mo-n nem nagyon programoznak Minit, ezért az egész egy sötétben tapogatózás volt, és csak a többéves rutin
A fórumokon is írták, meg idehaza is rágták a fülem hogy a hengerfejtuning nagyon sokat hoz a konyhára lóerőben (anyagiakban meg sokat visz). Hengerfej le, Bauerracing portolás, javítgatás, tuningolás.
http://www.bauerracing.hu/
Ekkor bekerültek a titánium szeleptányérok és a dupla szeleprugók
http://www.ferrea.com/Mini-Cooper-Titanium-Retainers/p33975 http://www.ferrea.com/Mini-Cooper-Valve-Springs/p34375
Ugye, az a jó, ha minden mozgóalkatrész a legkönnyebb a motorban és mki van minden egyensúlyozva.
A tuning vez.tengelyhez dukált egy fokolókerék is:
http://www.thumperheads.com/content/here-are-few-thumper-performance-products-can-help-you-build-power
Ez igazodik a megváltozott időzítéshez (nyitás, zárás).
Felkerült még pár apróság, karter gáz lecsapató: http://www.gtt.uk.com/parts1.asp (oil catch can) karbon légbeömlő, szíjszakadást gátló "kábel"
(az bordás szíj feszítőnél a teleszkópot védi) sötétítő fólia az üvegre és szempár a mocitető alá a lámpák helyére :)
mélyláda + erősítő (jó az a harman kardon, de a mélyeket nem tudja megküldeni az sem) STP szigetelés mindenhol a kárpit meg borítás alatt:
http://www.stp-distribution.com/hu/
Riasztóhegyek és zárak
Ennyi jutott eszembe (lehet, kihagytam pár dolgot), itt tartok most. Hogy mi jön még? Ugye a hengefej módosítás után nem történt programozás, pedig kéne.
De már csak ezzel a kütyüvel indulok neki: http://www.bytetronik.com/fa.html
Ez pedig nem olcsó, ráadásul mégnagyobb injektor is kéne (550cc-s) és akkor ezzel ráírni a szoftvert.
Így én 240Le fölé várnám valahol. Kéne még egy erősebb kuplung + egy jobb sperrdifi (quaife).
http://www.1320.co.uk/r53-mini-cooper-s-quaife-lsd-differential
A másik, amit lehetne, a súlycsökkentés, de az csak a felnikben fog megnyilvánulni: A gyári s-lite felni 11 kg, az OZ allegerita meg 6,2 kg... ez a rugózatlan tömeg nagyon sokat jelent, a gond itt is csak az árral van. Más súlycsökkentés (plexi panorámatető, carbon mocitető, légkondi megszüntetése stb) NEM lesz! A programozás és a felni lesz az utolsó elem.
Akkor elmondhatom, hogy tényleg kész és vége. Jöhet valami új és indulhat a móka megint.