Hát én úgy dondolom ezt az átkötést legegyszerűbben a két kábel egy 13-as dugóba való bekötése jelentené a lakokocsin kívül, mert ugye a 12S dugóban az 1-es a tolatólámpa, 2-es az akku töltés ( kapcsolt 12 V + ), 3-as a test, 4-es a lakó belső világítás ( fix 12v+), az 5-ös egy riasztó szál lehetőség, 6-os a HŰTTő ( gyújtás utáni +12 V ) és a 7-es egy tartlék!
Ez ugye úgy menne át a 13-asba, hogy az 7/1 - 13/8_tolató lámpa , a 7/2 - 13/10_gyújtás utáni 12 V ( akku töltés ), a 7/3 - 13/13_test, a 7/4 - 13/9_fix 12 V, a 7/5 - 13/11 riasztó szál lehetőség, a 7/6 - 13/10_gyújtás utáni 12 V. ( hűttő)
Én konkrétan a 7-re gondoltam,mert azt is elégnek tartom,hacsak nincs még valami speciális funkció a másikon.Ebben viszont a Karesz tudna segíteni,ha erre jár.
Megfordult az én fejemben is, elegánsabb is, hogy a kocsi hátulján nincs annyi maccera! Én is találtam itt: http://www.smid.hu/smid/kapcsolat.jsp 1,900-ér 13-as aljzatot és 2,700-ért dugót! Aztán ha majd kell veszek egy átalakítót 13 / 7-7re! Meg az öreg dugókra is ráfér a csere! ( itt kizárólag a lakokocsi csatikra gondoltam ....!!!! )
Megnéztem a Homasita termékeit,és párban 2500-ft körül kapható,úgyhogy az ottani autós boltokban sem lehet sokkal drágább.Tehát én inkább lecserélném őket.
Szia,Jó reggelt ! Ez így jó,mert nem is innen kell működnie. A hétpólusú csatlakozóról kell hasz- nálni a hűtőgépet 12 voltról,mert a fedélzeti akkut gyorsan lemerítené.Persze járó motorral szabad csak.Álló helyzetben 230volt,de ha nincs áram akkor pedig a pb-gáz.
Nekem két 7-es csati van a lakón! a feketén ( 12N ) megy a kresz szerinti világítás a lakokocsira!
Úgy gondoltam felteszek még egy 7-es aljaztot, és bekötöm oda a nekem hiányzó ( 12S )dolgokat ennek a rajznak megffelelően!
Így megmaradna a lehetőség normál utánfutó 7 polussal vontatásra átalakító nélkül ( 13/7 ), és csak egy aljzatot kell vennem!
Igen ám, de a szürke dugó csapjai mások, mint a fekete, alap dugóé!
Lehet ilyet aljzatot kapni, én nem találtam a neten, vagy át lehet rakosgatni a csatiban? Bár az is érdekes, mert normál csatiban 4 dugó és 3 hüvely van, míg ebben 5 dugó és 2 hüvely! ????
:-), de nem írok többet, mert ahogy látom, feketes...ű lettem, gondolom, nem tartozom a baráti körhöz (?), de szerencsére az olvasás ITT MÉG nem tiltható le!
Kedves Petibácsi ! Igazad van,de nem gondoltam hogy kapok a pofámra azért amit nem is állítottam.(merthogy nem azt írtam hogy létezik 12volt egyenáramú hűtőkompresszor) hanem a tápfeszültségről tettem említést.Az meg hogy jön ide hogy én ismerem a milliomosok agyát , azt végképp nem értem.Ám az ismerőseimet,és a barátaimat nem a bankszámlájuk alapján válogatom meg,mert a tudás nem áll egyenes arányban a szegénységgel ! Egyszer olvastam itt egy szép gondolatot: 'Ne oktass,-okíts!
1) Csak egy dolog az, amikor magánvéleményezek ezt-azt.
Pl. amikor részemről hümmögök a mover-ről.... ami persze csak magánvélemény, mondhatni: ízlés-dolga, vagy amikor fikázom a tolató-kamerát - hát az is csak egy privát-hangulat, nem több annál.
Ehhez mindenkinek joga van, ugye?
2) És más dolog az, amikor háttér-anyagokkal, linkekkel stb. alátámasztott és szakértők által is megerősített TÉNYEKET próbálok átadni a közösségnek - hasznosításra.
Konkrétan a 12 V-os DC kompresszorokkal jártam úgy, hogy az én fejemben is az volt, hogy "Bizonyára létezik 12 V-os, egyenáramú verzió is - elvégre miért ne létezhetne, ki tudja?"
Erre fel, kb. 1 évvel ezelőtt az egyik barátom vett egy lepusztult motors-yachtot - olyat, ami belül (alul) olyan, mint egy lakókocsi, sőt, talán sokkal komolyabb gépészettel benne, mint egy lakókocsiban.
Saját vízmű, villanytelep, klima, felszerelt konyha, lakótér 4-6 embernek... szóval minden, ami egy hossza, több hetes autonóm létezéshez szükséges.
Na, ekkor merült fel az élelmiszer-hűtési rendszer felújítása - ekkor találkoztam először ezzel a Danfoss-csodával - amit aztán később személyesen is megismertem.
Ha nincs ez az eset - talán ma sem tudok a létezéséről - ezt próbáltam röviden vázolni a kollégáknak, hát ha valakit érdekel (ez is).
Én azt írtam,hogy kizárólag 12 voltról üzemel.Szerinted érdekli a vevőt a többszázeres kiadás után,hogy miért építettek bele annyi bonyolult dolgot,hogy neked legyen igazad? Én tudom hogy igazad van,de aki vesz egy 20 millás lakóautót azt nagyon nem érdekli,és nem is igazán ért hozzá.
Mert ezekbe a kis hűtőkbe is detto ugyanaz a saját inverterrel ellátott Danfoss kompresszor van - amiről az előbb értekeztem.Ez egyébként meglátszik az eszméletlenül magas árakon is.
"Létezik kompresszoros hűtőgép,ami kizárólag 12 voltról üzemel."
Én olyan kompresszort még életemben nem láttam még, ami 12 V egyenáramról működne.
Olyat igen, hogy a kompresszor gyárilag össze van építve egy inverterrel és úgy lesz 12V-os (is).
Ilyeneket építenek a hajókba is.
Ez azért egy kicsit másabb, mint ha egy 12/230 V-os invertert kötnénk rá egy kompresszorra -
- egyrészt mert itt az inverter kifejezetten és csak arra az egy kompresszorra van kihangolva - így maximális a hatásfok, minimális a vesztesség
- másrészt a hőfok- (vagyis teljesítmény-) szabályzás is a vezérelt inverterből megy.
Tehát a termosztát nem csak ki-be kapcsol - mint a normál hűtőnél - hanem mindig csak annyi teljesítménnyel járatja a kompresszort, amennyi az adott hűtési feladatra kell. Nem többel.
Ezt a vezérelt-inverterrel éri el - de meg kell mondjam, hogy ez nem egy 2 Ft-os technika ám.
Ezek ÍGY NÉZNEK KI - a kompresszor melletti dobozban van az "okosság" - ami még a radiátor hűtőventilátorát is vezérli, ha olyan konstrukcióba van beépítve.
Hajón például a közeghűtés a hajó alján elhelyezett, tenyérnyi hőcserélővel végzi, egyenesen a folyami/tengeri vízzel.
Persze hogy drágább,mert speciálisabb a felhasználás. A lakókon túl azért a vikendházas áramnélküli rendszerben is jól jön az abszorcios hűtő.
Valamelyik természetfilmben Tanzániában is olyat használtak a sátorban a letelepült kutatók. azért nem rossz a szavannákon egy hideg banánsőr.
Érdekes hogy manapság ugye már gyártanak 12/220 voltos kompresszoros kempinghűtőket. Állítólag azok jó hatásfokúak. Multkor épp az ebay-n nézegettem egy ilyet.
Elvileg nem kell a hűtőig vezetékezni. Ahol a vonofejtől bejön a kábel ott egy sarus elosztó szétosztó van valamelyik tárolóban. Egyszerűen csak át kell dugni a fix pozitivra. Enyémben elég sok üres sasu van a foglaltak mellett.
A 12V os mód egyébként tényleg nem hőfokszabályzott,ahogy előttem is már irták. Csak 220 voltál van szabályzás. Gázüzemnél is csak két állás van. Egy minimum és egy maximum. Ezt nagyon észre sem veszi az ember,mert olyan kicsi a hűtőláng.
Mindenképpen kapcsolt pozitivot érdemes csinálni,bár aki vonulós vadkamperozik és nincs külön akksija annak meg megállás után is kell a 12 volt hogy tudjon világolni. Annak meg az nem jó hogy a gyujtást rajta hagyja egész éjjelre.
Ennyiből jobb a 13 polusú csatlakozó,mert ott külön van fix pozitiv és külön kapcsolt pozitiv, amire a hűtő gyárilag kötve van.
Nekem pl a 2002-es hobbiban át kellett a hűtő kötni a fix pozitivos szálra,hogy a sima 7 poluson át kapjon áramot. Azonban ez feledtébb kényelmetlen volt,mert egy szimpla benzinkutas megállásnál is ami ugye kb 15 perc hátra kellett menni a hűtőt kikapcsolni.
Később ezért egy kemping hűtőláda 12 voltos kapcsolóját beéputettem a műszerfalba és igy már tudtam kapcsolni minden macera nélkül.
Este amikor meg kellett a kraft akkor a hűtő ugyis át lett gázra kapcsolva.
Aztán néhányszor gázüzemen maradt a hűtő és mivel a menetszél nem fujta el később már a 12 voltot nem is használtam. Mostmár MO-n csak gázűzemben használom.
Ezt a "kapcsolt" + 12 V-ot én úgy értem, hogy gyújtás utáni, tehát nem érhet meglepetés, hogy a hűttő, vagy valami más leszivja a kocsi aksiját, ha leállítom a motort!
A hétpólusú csatlakozón van egy üres,vagy tartalék lehetőség.Ide szokták bekötni az állandó pozitívot.Gyujtás elé,és után is lehet kötni,de ez nem kapcsolt szál,mert a hűtőn van jelző - lámpás kapcsoló.Persze van aki ide is beköt(het)kapcsolót.
Lehet, hogy úgy is van kötve, hogy a lakó másik 7 pólusú csatijáról csak a kocsitól kapott kapcsolt 12 v-tal megy? Mert én most egy ideiglenes + 12V-os szálat vittem a kapcsolóhoz! Bár a letekert, kikatant szabályzó mellet is 8 A az áramfelvétel...???
A hűtőgépet 12 voltról amúgyis járó motorral érdemes használni,mert hamar lemerül az akku- mulátor.És ráadásul ez a legrosszabb hatásfoku üzemmód a három közül.