A Csiby névvel kapcsolatban azt találtam, hogy volt egy Csiby Ernő valószínűleg gépészmérnök. Születési ideje az 1910 körüli időre becsülhető, mert a Műegyetemi Rádió Club (MRC) története szerint 1932-ben választmányi tag volt. 1943-ban a XIII. Palóc utca 1. alatt volt műszaki vállalata, bizonnyal a lakásában, ami 1960-ban már a II. Széna tér 1/a alatt működött. Dr Gáll Imre neves hidászmérnök és a XI. kerületi Helytörténeti kör (Etele kör) tagjának életéről megjelent füzetben azt írják, hogy 1946-ban a Csiby elektromos gyár üzemvezető mérnöke. A Csiby lámpákkal kapcsolatban feltételezhető, hogy azok gyártása kooperációban készültek, vasöntöde készítette az alapot, gépműhely a megmunkálást és végül a Csiby elektromos gyárban szerelték össze felállítható alakban. A Széna tér 1/a alatt szerintem csak egy kis műhely működhetett, ahol az összeszerelést végezték dr Gáll Imre irányításával.
Igen, ezek a régiek. Most elbizonytalanítottál, hogy a műanyaghasábot is hívták-e így hivatalosan - az utca népe még "lendületből", jobb kifejezés híján így nevezte-nevezgette, de nem találtam rá konkrét utalást sehol, az emlékezetem meg tévedhet... :-)
Tényleg: ki vagy mi volt a névadó Csiby (tényleg nem tudom, a net mélyen hallgat róla, hiába keresem azóta is), és mikor cserélődtek le ezek a karakteres jelzőoszlopocskák a (szerintem) sokkal jellegtelenebb műanyagra - és ezek mikor és miért tűntek el teljesen, átadva helyüket a komor-szigorú KERSZ tábláknak?
Igen, járási székhelyeken volt benzinkút, kisebb helyeken nem, de ott autó sem nagyon. Jászapátin volt egy kézi, ha valami "vasaltnadrágos" akart ott tankolni, szegény kutas öt percig pumpált.
Félig igen: ez a T-87, ez volt Hanzelka és Zikmund híres Tatrája (volt nekik több is), ezzel járták be Afrikát és Latin-Amerikát. A Plan egy másik, későbbi modell, típusszáma T-600.
benzinkút ... az akkori "Dimitrov" Fővám téren is volt egy
Akkoriban, a 60-as években görkorcsolyával jártuk a várost, a Józsefvárosból a Vérmezőig meg Kelenföldig. Egyszer odatévedtünk ahhoz a benzinkúthoz, az egyik kutas elkérte a görkorcsolyánkat. Nem tudott, esett, kelt, esett, kelt, mi meg nagyon jól szórakoztunk. De amikor esett, mindig úgy tette, hogy a ruhája soha a földre nem került, feltámasztotta magát. Azt gondolom, hogy sportoló vagy akrobata múltja lehetett, de nem mertem megkérdezni.
A járdaszigetek, terelőszigetek végén levő, kikerülési irányt jelző, kivilágított (KRESZ-táblához hasonlatos) tábla, illetve tartója. A távolodó 9-es villamos második ajtaja mellett látható, a zebrán álló gyalogosok előtt.
Még egy "hívószóval" bővíteném a repertoárt: Csiby-lámpa. Bár a régebbi jobban tetszett, ez már olyan "angolos" - igaz, azóta már ez is eltűnt az utcákról...
Igazi, higanyoszlopos masina volt a Gellért téri Áfor-kúton az autógumik jótevője. (Az utolsó példány ezekből az Ajtósi Dürer sori, azóta bezárt kútnál működött.)