Mi manapsag a legjobb ar/teljesitmenyu valasztas otthonra, amator szintre,
gyakorolgatni, stb. egy valamilyen elektromos billentyus hangszerben gondolkodva ?
A billentésről a digitális zongoráknál személyesen kell meggyőződni. Van akinek az egyik tetszik, van akinek a másik. Ha nem így lenne, a sok-sok típus nem létezne.
Érdemes az egy árkategóriájúakat összehasonlítani, ez azért tükrözi valamilyen mértékben az igényességet és gyártási költséget is.
Egy 100e Ft-os és 600e Ft-os keyboard között azért érezhető a különbség.
Bocs, ezek digi zongik, masterkeyboardok és szinti-workstationök vegyesen amiket felsoroltam. Csak digi zongiban szerények a választási lehetőségek, esetleg még közép kategóriában Korg SV1, RH3 mechanikával szintén, mint stage piano.
Összeméred egy Steinway, Bösendorfer, Yamaha stb billentésérzetével amit zongora bemutatótermekben találhatsz, esetleg zeneiskolákban, színházakban ha vannak ilyen kapcsolataid. Elősször ezt kell megtapasztalni, hogy tudd mihez mérd a többit. Érdemes leülni és fél órát játszani rajta hogy idővel hogyan alakul majd a kezed érzete alapján a benyomásod, tehát nem szabad felületesen és főként állva 1-2 hang megnyomkodása után eldönteni.
Digit zongoráknál sajnos ma az olcsóság mellett az egyre silányodó billentések is terjednek (pl. Casiok, Korg SP170, Roland FP7F, Korg Krome-88). Az igazihoz hasonlót bizony meg kell fizetni! Szerintem itt ma a Roland RD700GX vagy NX billentése nagyon eltalált (kicsit talán kopogós a kasznija ha játszol rajta). Jónak mondják a drágább Yamaha zongorákat is GHE, GH3 billentéssel, mint CP33, CP50, P155, P140 modellek stb, de szerintem ezek lomha, lusta mechanikák, főként 10 perc után jön ki rajtuk ez az érzeted. Az olcsóbb, GHS mechanikák, mint DGX640, P105, MOX8 a Yaminál elmennek szódával, de azért elég messze vannak egy Roli RD700-tól.
Esetleg Fatar masterkeyboardokat érdemes még vizslatni (Acuna 88), vagy Kurzweil PC3LE8, bár ez már szinti, mint a Yamaha MOX8 is.
Vannak még a Nord Piano és Stage cuccok borsos áron, vagy a Physis Piano 1,2 millióért, esetleg más kategóriában hasonló, ill. drágább áron a Yamaha új CVP-605, 609 bútor zongorái kísérőautomatikával, melyek kivállóan szólnak mellette.
És ki ne hagyjam a Korg RH3 mechanikáját, ami szintén elfogadható, ilyen az SP250, M50/88 (ez is szinti már) modellekben van pl.
Summázva, olcsón Fatar Acuna 88-at vagy Yamaha P105-öt ajánlanék, esetleg ha a hangja nem annyira fontos Korg SP250. Drágább kategóriákban a Roland RD700NX, GX a tökéletes választás, ami stage piano egyben szinti lehetőségekkel is.
Esetleg régebbi modellekben nagyon jó volt a Korg Trinity proX, Triton proX cuccok billentése (persze ezek 30 kilós monstrumok!), ha jól tudom ez RH2 mechanika, de sokan dícsérik a Yamaha ősrégi KX88-asát is. (pl. Chick Corea)
Honnan tudható, hogy a kalapácsmechanikás digitális zongorának jó abillentése, vagy nem?
Nekem van egy m-audio keystation pro 88-am, most fogom harmadszor szétszedni kenni a kalapácsait, mert végre van hozzá megfelelő szilikonzsírom, de nem tudom, hogy milyen a "jó billentésű" hangszer?
Nekem volt előtte 2 szintbillem, ez kalapácsos, nyilván más, használtan vettem, nyikorgott, nehezen billent a középső szekciókban, de kenés után sokkal jobb lett.
Tehát összegezve, így valódi zongorabillentéssel kapcsolatos tapasztalat nélkül, hogyan dönti el az ember, hogy jó billentésű-e a hansgzer vagy nem?
A Steinmayer-t nem ismerem, viszont ez a videó nem szól semmiről. Ez alapján nem lehet semmit eldönteni két hangszerről. A Yamahát miért csak 3x üti meg dinamikailag és a Casiot miért 4x - 5x? Ennek a gyereknek semmi köze a zongorázáshoz. Egy tanult zongorista legalább 5-10 dinamikai szintet képes produkálni az egyes dinamikai szinteken, legyen az p, mf, f különállóan. Ennek a gyereknek még az ujja se áll normálisan a billentyűn. Talán ha játszott volna egy pár taktus dinamikát reprezentáló darabot a single note ütögetés mellé... Amúgy a Casioról így is lerí, hogy iszonyatosan csattog mint valami fémpálca az erős billentéseknél, ami valószínűleg játszhatatlanabbá teszi a hangszert árnyaltabb dinamikák előadásánál. Azon felül semmi nem hangzik el, hogy a hangszerek milyen leütésérzékenységre vannak beállítva, tehát csak ismételni tudom magam, ez alapján senki ne dőljön be, inkább menjen el és személyesen próbáljon ki több hangszert, amit pár hangszerboltban szerencsére már egymás mellett A-B is tesztelhetünk ma. Azon felül talán érdemes lesz megvizsgálni a Casiok hang-lecsengéseinek rövidségét, mely szintén nem egy örvendetes dolog. Mellesleg ha azt nézzük, egy digitális hangszer sosem fogja visszaadni a valós zongorák dinamika érzetét, ebben az árkategóriában meg főleg nem.
Elég gyenge ezekben a kisebb Yamahákban a billentyűzet, mondhatni csak a csúcskategóriáiba raknak igazán rendes keyboardot, ami profi. Még a MOX6 szintije tűrhető valamiféleképp, de az csak 5 oktáv.
Az egyik, hogy volna egy eladó Fatar SL-990-esem mindenféle tartozékkal (EM-100-as hangmodul, 2 hangfal, állvány, szék, pedál)
Fogalmam sincs, mennyit érhet, mert 10 éves a hangszer, de nagyobbik probléma, hogy a billentyűi az elmúlt pár hónapban feltűnően kopognak.
Több fórumon is próbáltam utána járni, hogy ilyenkor mi a teendő, de csak pár helyen találtam említést arról, hogy esetleg elöregedtek a filcek a billentyűk alatt, ezért megkeményedett és kopog.
A hangja alapján ezt nagyjából el is tudom képzelni.
Amúgy MIDI-kimeneten keresztül használom, folyton a gépre van kötve, ilyen szempontból hibátlanul működik.
Van erre tippetek?
A másik, hogy kisebbre szeretném cserélni, mert egy kicsit lakásban lakom, nem nagyon van kihasználva a 88 billentyű, mozgatni meg nem könnyű.
Tudtok valamit a Yamaha NP-31s Piaggero-ról? Érdemes belevágni?
A Graded Soft Touch Keyboard miben különbözik a Fatar kalapácsmechanikájától?
Sajnos 80 ezerért nem kapsz ilyet használtan sem, ill. amit annyiért adnak az 1000 éves és a hangzása meg sem közelíti a zongorát. Érdemes ránézni az Express.hu-ra pl Roland FP3, FP5 amik használtan már kezdenek olcsóbban járni-kellni az új 2-300-as árukhoz képest, de ezek sem 80e.Ft! Ezeknek elég jó billentésük is van bár legegyszerűbb lenne elmenni egy Coda, egy Eldorádó, egy Zenegalária nevű boltokba ha pesti vagy, ahol több modell is ki van állítva és be tudnád lőnni árban és minőségben mi az amit már el tudnál viselni. Esetleg megadom egy miskolci ismerősöm számát is, akinek Yamaha DGX630 van most eladó. Talány 130-140 körül már megúsznád vele és véleményem szerint elég jól lehet már boldogulni vele, sokaknak ajánlják tanulóhangszernek, igaz az újabb 640-es típust már, de az meg inkább 200 felé tendál. Használtan esetleg 160-170, ebben kicsit fejlettebb a zongorahangszín és más egyéb is, de ők kisérőautomatás zongorák, tehát ritmus is van bennük meg 300 hangszín. Persze azt nem lehet hogy neked elég csak a zongora és akkor legyen olcsóbb, szinte a legegyszerűbb digitális hangszerben is 8-10 egyéb hangszín is van. Régi olcsóbb dolgok közzül esetleg még a Yamaha P60, P80, P90 volna ami árban inkább a 100-hoz közelít ma használtan de ezeknek nincs hangszórójuk, még az előzőeknek van, ugyanúgy mint a kissé újabb P85, P95 modelleknek, amik kis méretűek, állvány is van hozzájuk és kielégítő módon meg is szólalnak. Egyet azonban most tisztázzunk! Fél millió alatt ne várj el semmitől eredeti angol mechanikás billentésérzetet és hangzáshűséget! Ezt a kanyart még magasabb árkategóriákban is visítva veszik be a nagy márkák modelljei!
Most is azt mondom, ezerszer inkább a Yamaha. A Casiot egyáltalán nem is értem minek gyárt ilyen hangszereket??? Vézna hang, ugyanúgy mint régen, irtó rövid lecsengésű zongora hangok. Én csak lebeszélnék mindenkit a Casioról, ráadásul a Yamaha még árban is majdcsak megveri a P105-tel.
Sajnos a 80eFt és az érzet/hangzás nincs szinkronban egymással.
A 891-es régebbi hozzászólásom alapján, ha újat akarnál venni, akkor ezeket javaslom (180eFt alattiak):- Casio PX-130 vagy PX-135 vagy PX-150 (utóbbi most jelenik meg)- Yamaha P-95 vagy P-105 (utóbbi most jelent meg)- Korg SP-170
Amit nem javaslok az olcsók közül: Casio CDP sorozat, Orla, Hemingway.
A fentiekből esetleg lehet keresgélni használtat. Olcsóbb régebbi használtban szóba jöhet a Roland vagy a Yamaha P sorozat, ezek jó minőségű hangszerek lehetnek koruk ellenére is. Casio-ból használtban régebbiek közül csak a Privia PX-130 (330) vagy Celviano AP-220 (420, 620), ami jól szól.
Kb. 10-15 év után a billentyűk alatt lévő gumipárnák és/vagy a kalapácsok cseréje jöhet szóba, emiatt nem javaslom a nem Roland vagy nem Yamaha hangszereket, mert a szervizelhetősége kérdéses.
remélem, jár még valaki ezen a fórumon. Új vagyok, és tanácsot szeretnék kérni. Szeretnék digitális zongorát vásárolni magamnak. Nem kezdő vagyok, tanultam gyerekkoromban zongorázni, azóta is játszom mindig, ha hangszer elé kerülök (sajnos ez mostanában ritkán van, mert nincs sajátom).
Eddig akusztikus hangszeren játszottam, az elektromos hangszerekhez egyáltalán nem értek, ezért is kérem a segítségeteket.
Kritériumaim a következők:
Minél jobban hasonlítson a hangzás meg az "érzet" egy igazi zongoráéhoz.
Ha lehet, ne foglaljon túl sok helyet a lakásban.
Használtan venném, de nem tudok nagy összeget rászánni, úgy max. 80 ezerre gondoltam (reális ez egyáltalán? -- tényleg nem értek hozzá).
Nincs szükségem semmi extrára (ilyen-olyan hangszín stb. egyáltalán nem kell).
Koncertezni nem fogok vele, nem is nagyon szállítgatnám ide-oda, csak otthon, a magam örömére játszanék vele.
Ilyen feltételek mellett milyen típust ajánlatátok? Hálásan köszönök előre is mindenféle tippet, tanácsot.
Kösz hogy összegyűjtöttétek az eddigi demókat a P105-ről. Igazából a P szériát nagyon régóta ismerem, P80, P90, P120, P140 stb. Haverom pár éve a P85-öst vette meg, nagyon meg van vele elégedve, mint kis könnyű, de jó hangú gyakorló hangszer. Utána kijött a P95 modellfrissítés, de ez a 105-ös most mindegyiket felülmúlja és szerintem verhetetlen hangzásban az árkategóriájában. Hallgattam Korg SP200, SP250 és SP170-et is, de egyrészt a billentyűzet a 170-esben elég silány meglátásom szerint. Igaz a Yamaha GHS mechanikája sem egy etalon, de azért tanuló hangszerbe, gyakorlásra jó. A Casioknak talán a Privia szériában jobbak a mechanikái, de hát azért mégiscsak jobb ha Casioban inkább csak órát veszünk... :)
Érdekes amúgy, hogy a Portable Grand szériában a Yamaha DGX640 mellé gyárilag jár az állvány és egy egyszerű pedál is, igaz drágább áron van a hangszer is maga, de nem sokkal, és amennyivel többet nyújt (dobgép, kisérőautomatika, sequencer, pendriveos adatrögzítés stb.) én sok ismerősömnek ajánlottam már tanulni és nem túl nagy anyagi ráfordítás okán akár fellépni is, sőt zeneiskoláknak oktató hangszernek.
Lassan esedékes lenne egy DGX650, melybe ha ilyen szép zongorahang kerül, mint a P105-be, továbbra is csak Yamahát fogok tudni javasolni mindenkinek ár/érték viszonyban. Van még ugye a Roland is, de hát az dupla annyinál kezdődik majdcsak, viszont tény, az aktuális csúcsmodell RD700NX-nél nem hallottam élethűbb stage pianot, talán csak a svéd Clavia cég Nordjait, de ott meg röhejes a 40 hang polifónia azért az árért és egyben még csak nem is multitimbrálisak.
Egyről nem tudok mit mondani még: Fatar Numa Piano, de szívesen kipróbálnám, ugyanúgy mint a Kurzweil SP4-8, illetve most már SP5-8 típusokat. Addig is visszaülök muzsikálni a Yamaha MOX8-am mögé, ami szintén remek választás ;) ha valaki túl van már a tanuló éveken, viszont erős ellenfele lett most a Korg Krome 88 is, ami nálam is a jövőbeni csere megfontolását képezi.
Mindenesetre, jóval nagyobb a választék ezen a fronton is, mint 10-20 éve és árban is találhat mindenki megfelelőt magának! (-:
Pár hozzászólással ezelőtt (887-es) tettem be linket az olcsóbb zongorák hangjairól.
Ha 180eFt-ot szánsz rá, akkor abból én ezeket javaslom:
- Casio PX-130 vagy PX-135 vagy PX-150 (utóbbi most jelenik meg)
- Yamaha P-95 vagy P-105 (utóbbi most jelent meg)
- Korg SP-170
Amit nem javaslok az olcsók közül: Casio CDP sorozat, Orla, Hemingway.
Hozzá kell tenni, hogy az Orla-t én nem próbáltam ki, de az Interneten rengeteg demo-t meghallgattam és nem szép a zongorahangja, akárcsak a CDP sorozatnak. Az Interneten csak olyan demot hallgass meg, amit nem a zongora hangszóró-videókamera mikrofonnal vettek fel, hanem jó minőségű a hanganyag.
Fiam (3. osztályos) most kezd zongorázni tanulni, de két testvére is követi hamarosan. Digitális zongorát szeretnénk vásárolni. Én nem értek a zenéhez, hangszerekhez. Zenetanára idősebb hölgy, nem tud segíteni a hangszerválasztásban.
A helyi hangszerboltos az Orla Stage Player-t javasolja, a Casio CDP120, Yamaha P35, P95 hangzását rosszabbnak tartja és drágábbak is. Én jobban bíznék valami ismertebb márkában. Tudom nagyon hülyén hangzik, főleg, hogy csak képen láttam a hangszert, de már a design, az on/off kapcsoló is bizalmatlanná tesz.
Ez a P-95 utódja, azt a gyerekbetegséget küszöböli ki, hogy van AUX kimenete. Került bele egy nagyon egyszerű dobgép és kísérőgép is. Sajnos még pár hónapot várni kell rá. Infó, specifikáció, videó, manual itt:
Jó állapotú, megkímélt, otthon használt Yamaha KX 88 eladó.
Ez egy súlyozott billentyűs masterkeyboard, mely mellé "ajándékba adok" egy 190Font-ba kerülő Profi kemény tokot (flightcase), mely segíti a hangszer szállítását.
A Hangszer Budapesten található, de más találkozó helyszín is megoldható.
Egy nagyon jó zongorahang összehasonlítás a Casio CDP és PX sorozat között - hasonlót játszanak mind a két videón. Jól hallatszik, hogy a CDP-n jóval gyengébb a hangminta.
Hasonló aggályok miatt döntöttem pár hete egy 15 e ft-os Yamaha YPT-200 szinti mellett. Évek óta toporogtam, hogy kellene egy zongora, de drága, de azért kell is a 88 billentyű, meg billentésérzékenység, meg a kalapácsmechanika, de mivan ha két hónap múlva rá sem nézek, kidobott pénz, stb.... Közben meg ábrándoztam a zongorázásról már vagy 2005 óta.
Aztán úgy döntöttem, hogy gyakrolni jó lesz ez is, youtube mellett kottát bogarászva nyelvem hegyét kidugva gyötörni a Für Elise-t bőven jó, még akkor is, ha helyenként lelőg a 61 billentyűmről (a gyerekkori akusztikus hangszereken kívül nincs összehasonléítási alapom, de szerintem a GrandPiano hangja gyönyörű ezen is) :-)
Ha már nagyon kinövöm, és jövő nyáron is érdekelni fog a dolog/vagy tudok időt szakítani rá jövő nyáron is, akkor jön egy "rendes".
Ha meg mégsem lesz hosszú életű a zongorázásom, akkor meg megkapják a gyerekek játszani.
Írj, ha érdekel. s egyeztünk: borsattila.net@gmail.com
A digitális zongorában összesen kb. nettó 4 órányi "üzemidő" van, ennyit volt bekapcsolva.
Úgy alakult, hogy elfoglaltságaim miatt nincs időm a zongorázással foglalkozni, s ezért döntöttem úgy, hogy a hangszert röviddel a megvásárlás után aukcióra bocsátom.