Amennyire utána olvastam, mesterséges fényforrás is jó a gombának, ez megoldható. Sajnos ez a rohadt penész viszont mindenen megjelenik, amit leteszünk a pincébe :(
zsákos laska gombát termesztettem az idén vízóra aknában (2 aknám van). az egyik túl meleg (állandóan leszáradtak a hajtások), a másik túl párás és sötét volt (így itt meg megpenészedtek a kis hajtások). a 2. akna fedelét állandóan nyitva tartom (kb 10 cm magas fadarabot tettem alá), hogy cserélődjön a párás levevő, valamint a gombának is szüksége van fényre!!! csak azon az oldalt hozott termést, amit ért a fény.
ha tehát a pincédben sötét van, felesleges a penészesedést megszüntetni, akkor se fog jól teremni a gomba.
szerintem a megoldási javaslataid csak időlegesek, de mondjuk egy gomba szezon is csak 4-5 hónap.
valami jó szellőztetést + fényforrást kellene kitalálni, szerintem
Megkérdezem itt is, hátha valakinek van használható tanácsa.
Hogyan lehetne a pince dohos, penészes levegőjét tartósan megszüntetni? Gombát szeretnék benne termeszteni, aminek a magas páratartalom kedvező (sőt, szükséges), de a penész nem... Arra gondoltam, hogy hipóval vagy ecettel befújom a falakat, majd mészfestékkel átfestem, amibe gomba- és penészölő szert teszek. Vajon ez tartósan megszünteti a problémát? Vagy nem érdemes kínlódnom vele?
Egyébként van a pincének szellőzője, amiben ventillátor is van, de csak azt használva nincs eredmény. Köszi a válaszokat!
Lehet, hogy már volt a kérdés de a Ceresit nevezetű "készülékben" mi kerül annyiba amennyi?
Kommersz áruházakban az egyik legdrágább páramentesitő és még egy nyamvadt ventillátor sincs benne? EZT JÓL SEJTEM?
No persze ott van a Salin nevű sóterápiás készülék amiben már van egy PC ventillátor (bontóból mennyiért is lehetne szerezni) és máris 10-es felett van az ära. Ha pedig tesznek..tennének bele egy kis elektronikát (páraszenzor, kontroller, kijelző, olyan 5 kilóból ki tudnám hozni és még a progit is megirnám) akkor máris 20-30ezer lenne.
Hát ezek után nem lepődök meg, hogy azt irják nem ér semmit. Durva tervezési hiány és ami azt illeti a többi "készülékben" sincs. Nem értem.
Tudtok ajánlani valóban megbízható páratartalom és hőmérőt?
Itthoni felhasználásra kellene, mert zavar, hogy a szobatermosztát 23,5 C-t mutat, a kommersz (nem profi) időjárás jelző állomás 24,9 C-t, a sima "alkoholos" analóg hőmérő, meg 21,5 C-t. Páratartalmat csak az időjárás-előrejelző tud, úgy hogy azt nincs mihez viszonyítanom.
Szóval egy megbízható, pontos eszközre lenne szükségem, aminek végre tényleg elhihetem, hogy mennyi az annyi. :)
A pontosságottekintve nem tudom, hogy nagyok-e az igényeim, ha a +- 1 C-t ill a +- 5 %-ot soknak tartom? Vagy felesleges ennél jobbat keresni, mert sokkal drágább és otthoni, csupán ellenőrzési céllal nem igazán van szükség nagyobb, jobb pontosságra?
Mi is hasonló cipőben jártunk, magas páratartalom, penészes fal és tönkrement ruhák, szekrények. Nálunk jó 2 éve lett kiépítve az aktiv szellőző rendszer- azóta a cég megszűnt (Mi Generációnk Kft. penészmentesités.hu), a kivitelező munkahelyet váltott. ;)
2 éves használat mellett a tapasztalataim pozitivak, meg vagyok elégedve a rendszerrel. Családi ház (90 m2 3szoba, konyha,étkező WC-fürdőszoba) (6db légbevezető kiégészitőkkel, limodor ventillátor szett, higrosztát)
2
Az eddigi tapasztalataim:
Ha a kinti hőméséklet 7 C foknál magasabb akkor ventillátor nélkül is jól müködik a rendszer. Megfigyeltem ilyenkor mindig 2 fokozatban dolgozik a venti és a páratartalom alig csökken vagy éppen 1-2%-al nő. Természetesen ha fokozott páratermelő tevékenységet folytatunk akkor van úgy hogy többel is nő.
65-73 %-s páratartalom most 45-50 % !!!!
7 C fok alatt általában csak nagyobb páratartalom termelésnél (főzés,mosás-teregetés,fűrdés) kapcsol 2 fokozatba. (24 h-ból úgy 22-23 h-t müködik alapjáraton)
erős szélnél sem érezhető durva levegőáramlás, és a szoba se hűl le. Normál körülmények között sem érezhető a levegő áramlása, nincs huzat. egyedül csak a ventinél a fürdőszobában van némi érzékelhető levegő áramlás.
elvileg a magasabb páratartalmú levegőt melegebbnek, az alacsonyabbat pedig hidegebbnek érezzük
kinti minuszokban úgy 1 C fokkal kevesebb a benti hőmérséklet, a tavalyihoz képest
a légbevezetőket a radiátortól felfelé áramló hő is szabályozza, megszokott állapot a szobákban hogy 21 C fokon 45 % páratartalomnál milliméterek hillyán lezárnak a "lamellák"...
A fűtésen eddig még nem vettem észre, hogy több lett volna, a ventillátor meg csak duruzsol végzi a a dolgát szinte észre sem lehet venni.
Ha belegondolok, hogy már nem parázok azon -már megint ki kell húzni az ülőgarniturát, belenézni a szekrénybe, megnézni a sarkokat és a lakásba belépve undormány szag fogad-
mellékhatása: -este jobban alszunk :) ahol eddig vizesedettek a falsarkok, most jól kiszáradtak, repedt a vakolat. A parketta csak úgy recseg-ropog jól kiszáradt az is!
Tudomásom szerint a ventillátor alapjáraton való müködésekor keringeti a levegőt,megelőzvén a páralecsapódást. Alapjáraton alig van hangja, 2 fokozaton sem zavaró!!! Karbantartása annyi, hogy havonta cserélni kell a porszűrőt.
Évek óta problémát okoz a lakásban a pára. Főleg az őszi-téli időszakban. A mostani penészes vakolat eltávolítása és a festés után elhatároztam, hogy valamilyen aktív levegőztető rendszert fogok beszerelni ill. beszereltetni a lakásba.
Olvasgattam a témában és menet közen rátaláltam az aereco termékeire. Voltam is bent a bemutatótermükben, és kértem tőlük árajánlatot.
A lakás 2 szobás + nappali konyhával + wc + fürdő. Mindenhol van kisebb-nagyobb tökéletesen záródó :) műanyag ablak.
Az aereco ezeket a kütyüket ajánlja:
4db EAR 201 légbevezető
limodor LF/M 60 elszívó
HY5 páratartalom kapcsoló
meg mindenféle szűkítők, dobozok...
Az ajánlatuk végösszege 220 000huf áfával. Azt hittem olcsóbb lesz :)
Utánanéztem a dolgoknak és arra jutottam, hogy beszerelni én is be tudom a berendezéseket az ablakkivágást viszont meg kell csináltatnom. Én nem akarom furkálni a keretet.
Az elszívót a fürdőbe tennék, az ablakokra meg a EAR 201 légbevezetőket.
A HY5 páratartalom kapcsoló 20 000huf + áfa. Ehelyett én 1/3 áron tudok készíteni páratartalom érzékelőt, ezt biztos nem kérem.
Amiben a tanácsotokat kérem az a következő:
Nem értem, hogy miért kell éjjel-nappal mennie a ventillátornak kis fokozaton. A páratartalom kapcsoló csak annyit csinál, hogy magasabb fordulatra kapcsolja egy időre az elszívót.
Szerintetek indokolt a folyamatos üzem?
Mennyire lenne hatékony a következő működtetési mód:
magas a pára (~55% felett) bekapcsol a limodor elszívó max fordulaton
lecsökken a páratartalom, akkor kis fordulaton megy még az elszívó 2-3 órát
ezután teljesen kikapcsol
A másik kérdésem az lenne, hogy valóban megéri-e az árát a limodor LF/M 60 elszívó? Több mint 40 000huf + áfa.
A neten nézegettem, vannak elszívó ventillátorok már fele ennyiért is. Mi az, amivel többet tüd ez a limodor? Egy jó kis szabályzóval megfelelő lehet szerintetek egy 20 000huf-os csőventillátor is?
Van itt olyan szakember, aki légtechnikával foglalkozik?
Tekintve, hogy megoldódott a penészgondunk (fali páraszabályozott légbeejtő+ventis elszívás), megszabadulnék Duracraft DD TEC10E párátlanító készülékünktől. A masina másfél éves, és egy telet működött, a heti ruhaszárítások idején. Így mondhatom, megkímélt. Tapasztalatom szerint csendes, hatékony és keweset fogyaszt (175W).
Mielőtt vaterára rakom, gondoltam megkérdezem itt, valakinek kellene-e 35e-ért.
Ma beszéltünk egy kéményseprő emberkével, hogy hogyan lehet megoldani a plusz kéményezést. Ha vége a fűtésszezonnak, akkor kiépítjük a kéményt, és egyelőre veszünk egy kicsi kályhát (öntöttvas, gondolom). Ha érdekel valakit, akkor jövő télen megírom, hogy mennyire vált be :)
Sziasztok, van egy párátlanító készülékünk, 10 liter/napos. Ezzel szoktuk a ruhát is szárítani mosás után. A kérdésem csak az (mert egyik használati utasításban sem találtam róla képet) hogy ruha szárításánál hogyan kell fordítani a gépet? A ruhára fújja a levegőt vagy a ruha felől szívja és a másik irányba fújja?
Azt megtaláltam, hogy a lehető legkisebb helysigben kell ezt csinálni zárt ablakoknál, ajtóknál, hogy hatásos legyen - és akkor gondolom teljesen mindegy is, hogy merre áll, de azért érdekelne :)
A műanyag albakkal semmi gond nincs...Egy új faablak is ugyanannyira jól zár, és nem engedi be a friss levegőt mint az új. Alapvetően az a probléma, hogy az üveg hőszigetelő képessége is gondot jelenthet, ha csak az üvegen lecsapódó nedvességet nézzük. Ha jobban szigetel az üveg kissebb a lecsapódás esélye...
A korszerű ablakok alkalmazásával rá kell szokni a szellőztetésre, reggel, este, vagy szellőztető rendszert kell kiépíteni. (vagy résszellőző vaslat, vagy résszellőző (aereco.hu)) stb...A régi ablakok résein folyamatosan jött be a friss levegő, így alacsonyabb volt a páratartalom...
Már csak egy kiinduló/elért páratartalom meg a pontos működési idő kellene és mindent tudnék. :o) De kösz így is, azért látszik, hogy működik, nem pára-stop kategória...
Ha kihűlt, akkor jól dolgozik. Fűteni már neked kell. :o) Ami persze pénz, de cserébe ritkábban kell összes-ablak-tárva-nyitva szellőztetés, tehát nem kidobott az összes pénz, amit a plusz fűtés felemészt.
Az Aldis páragyűjtő hogy szuperál? (Gondolom, a gépet vetted meg, az akciós most ott.) Mennyi vizet tud összeszedni nálad?
Nem bénáztál semmit, ez természetes jelenség. Nálunk is ilyen van fent több ablakon is. Lényege, hogy párásság függvényében nyit/zár, cseréli a levegőt. A gond az, hogy ilyenkor télen egyébként is hideg nyirkos levegőt enged be, és ezért nem tud bezárni, hiszen állandóan párásságot érzékel. Vagy rendesen kell fűteni a helységet, és az felmelegíti/kiszárítja a levegőt, és akkor lezár, megszűnik a levegő cseréje. Nyáron ilyen probléma nem lessz vele, szépen fog dolgozni, nyitni/zárni.
Az egész ház nincs 10 éves. Jó kis műanyag ablakkeretek (már megbántam, de késő). Az északi fal le van hungarocellezve (meg nem mondom, de asszem 5 cm-es).