Ide várom azokat a szabadidős vitorlázást kedvelő kalandorokat, akik az "ultrakönnyű" - azaz tőkesúly nélküli - vitorlázás gyakorlói, szerelmesei, megszállottai... :o)
Vaterán van fenn 1.600ft körüli áron molnárkocsi kerék (csapágyazott ballonos kb30cm-es kerekek)
Ezek egy kalóz méretű és súlyú hajót nevetgélve elbírnak, és könnyenb felúsznak a sólyakocsi súlllyával együtt is.
Ezekbe mmm20x200-as horganyzott csavarból tökéletes tengelyt lehet készíteni, amit egy 40x40x2-es zártszelvényre simán fel lehet hegeszteni.
A teljes szerkezetet ilyen zártszelvényből meg lehet csinálni akár szétszedhetőre is.
Az alátámasztás csuklós rögzítése ajtózsanérból készült, ami M8 csavarral van a vázhoz rögzítve, ezért lényegében minden irányba be tud álni a hajótest alakjához. Hiába készítesz pontos mintát, akkor sem tudod mindig ugyanúgy a kocsira húzni a hajót.
A felfekvést keményfa lapra ragasztott két réteg polifoam biztosítja.
A készítés előtt el kell dönteni, hogy mire, hogyan akarod a sólyakocsit használni, mert:
-rövid távú kézi szállításhoz az testet a súlypont mögött kicsivel kell alátámasztani, és az első támasznak elég egy villás gumibak
(a hajó súlyát nem kell emelni, de szárazon bele sem tudsz nagyon mászni felszerelni, mert hátrabillen)
-hosszabb távú szállításhoz jobb, a farhoz közelebbi alátámasztás, és elöl is egy önbeálló megtámasztás, de ezt kézzel nehezebb mozgatni, mert te tartod a hajó súlyának jelentős részét (de ha előre beteszel egy bolygókereket, akkor simán lehet tolni, emelgetés nélkül)
Nekem minden év elején kb2,5km kell a hajókát sétáltatni a vízig, ami a mostani surfjolle esetén sem kevés, de kalózzal meglehetősen sok (de simán teljesíthető).
A mellékelt képeken látszik a sólyakocsi is.
És akkor a saját nyűgöm:
A képeken látható hajón szeretnék egy Laser righez hasonlót, de nem tudom hogyan lehet az árbóc helyét meghatározni. A test 4,20m hosszú, tehát kb mint a Laser, de valamivel nagyobb vitorlát szeretnék rá (kb 8-9m2). Jelenleg az árbóc hátrébb van mint a Laseren.
A vitorlát majd ha lehet, akkor valamilyen használt vitorlából szeretném átalakíttatni, így annak pontos alakja és mérete kérdéses.
Fentiek alapján van értelme előrébb vinni az árbóctalpat, vagy hagyjam ott ahol most is van.
Az árbóc kialakításához csövet akarok használni a Sapa profil helyett (nagyon nehéz), viszont kellene alu nút, amibe az élkötelet, vagy csuszkákat bele tudom húzni. Aki esetleg tud olyan helyet, ahol ilyen alu nút profilt, vagy ehhez hasonlót lehet kapni, kérem jelezze felém!
Egyébbiránt méretpontos alátámasztást az alábbi módszerrel lehet csinálni: 1 forditsd fel a hajót 2 akivánt felületü 2cm-es polifoamot vagy habgumit ted a megfelelő helyre. + tegyél rá müanyag fóliát,hogy 10 cm-el tullógjon ezt széles szalaggal ragaszd a hajóhoz 3 a polifoamnak megfelelő üvegrétegekből laminálj vagy 10 réteget (5paplan+5 szövet.) Tedd rá a felfogatáshoz szükséges fém idomot. Lamináld oda megint vagy 10 réteggel.. Ha megkötött szedd le ,csiszold körbe ,a polifoamot ragaszd a laminátra. Igy van egy alátámasztó felületed ami pontosan követi a fenék vonalát. Háram darab kell egy az orrtőkétől hátra 50-100 cre a gerinc vonalában ,és 1-1 középtól 50-60 cmre oldalra a fartükörtől kb 50 cm re előre. Az alátámasztási helyeket célszerü oda tenni ahol belülről kitámasztás van ( borda ,légszekrény ,árbóctalp stb. )Üdv : szőrmók.
Ok, logikus, de a sunnyogást nem szeretném elfelejteni :)
Már vannak ötleteim a hajó megtámasztására (egyszerű dolgok), ma megyek körülnézni, feltérképezni a lehetőségeket.
Vissza is kellene olvasnom, ha jól emlékszem tiborpapa? már küzdött a témával.
A tömör talicskakereket tegnap néztem, tényleg jó masszív (4700,-Ft/db), nem egy rugózós darab, viszont nem lyukad ki.
Szerinted skif sátras utánfutó tengelye jó lenne - rugózott (1,65m széles)? Nincs a közelemben ilyen, hogy meg tudnám nézni. Most csak tengelyről beszélünk...
Ahogy látom, haladunk a papír nélküli korrekt utánfutó felé :), és a későbbiekben ha lesz egy donor... :))
"....kocsival értünk jönnek, kihúzzuk és óvatosan visszasunnyognánk a parton."
Egy rugozás nélküli (!) kocsival még kézzel is óvatosan kell húzgálni a hepehupákon... nem hogy 10...20 km/h-val haladni vele.
Ne feledd: a hajó egész súlya két darab, 25 centis (kvázi) vonalon fekszik (a támhengerek "élén").
Vagy még annyin sem - ugyanis a hajó alja sehol nem sík-egyenes, hogy az egy egyenesre tökéletesen fel tudna feküdni.
Tehát ha áldogálásra, vagy óvatos húzgálásra meg is felel ennyi támasz... gépi vontatásra ez már erőst felejtős.
Ugyanis még kézzel húzva is átevickélhetünk olyan buckákon-gödrökön... hogy csak sír az ember lelke a hajó alja miatt - tudván, hogy milyen kis felületre kapja ilyenkor a "pofont".
A hátsó rész módosítás nélkül tutti lesz. Az első részen a csöveket összefuttatnám egy lemez alapra, amelybe középre egy cső kerül (vagy magára a fogadó csőre). Ebbe a fogadó részbe kerülne cserélhetően:
a kézi szállításhoz/mozgatáshoz szükséges kényelmes magasságúra alakított fogantyú;
Egy bontóból származó vonófej kitámasztóval, kézi csörlővel ellátva. Ennek két előnye lenne:
a környékünkön lévő sójázó hely betonos ugyan, de elég meredek. Ha vonóhorogra fel tudom akasztani, egyedül is menne a vízrebocsájtás, kiszedés + otthon leakaszt, vissza a fogó – beügyeskedem a helyére.
Lentebb D-i irányban van kb. 6-7 km-re egy szintén kiépített hely. Mivel a szél itt általában É/É-NY-i (már ha van :)) , ezért ha nem lenne kedve az embernek alig szélben visszafelé cirkálni, akkor telefon haza, kocsival értünk jönnek, kihúzzuk és óvatosan visszasunnyognánk a parton. :)) Saját profi vizsgás csónakszállítóra sajna most nem lesz keret. Kölcsön (ha pl. később Velencei tó kb. 40 km lórévi komppal) tudok néha-néha szerezni..
Elvégre nem Apple-termék ez, hogy majd 100 milliós szabadalmi pert akasszanak a nyakunkba, merthogy ők esetleg már levédték mondjuk, a piros színű, kétkerekű sólyakocsit - mint saját találmányt :-)))
Azért az érdekelne, hogy mit módosítanál rajta - minden új ötlet jól jön.
A kerekek viszont nagyon NEM műanyagból vannak. Nagyon is korrekt, acél-lemezfelnin, a tömlős-gumi helyett, egy hasonló geometrájú, de tömörgumi lakik.
Ettől bizonyára nehezebb egy kicsit... de cserébe sem fújni, sem gumidefektet javítani nem kell nála.
A lemezfelni közepén egy Ø 25x 60 mm hosszű bronzpersely van besajtolva - ez lenne a "kerékagy" - mert itt még a keréknek is van "agya" :-))))
Na, nekem ilyen (még) nincs. Azt gondoltam, hogy amit egyenlőre nem tudok használni, eredeti állapotában lefényképezem és leszerelem, megtisztítom/javítom és elrakom, ne aggasson.
A 2. és 5. a spi bumm tartó. Azaz amikor nem használod, akkor a bummon tartod, bedugva a szürke "csőbe" és az elejét a fekete rugós bizbastba csattintva.
Működésbe hozom itt az észkereket, időt és pénzt nem spórolva kifejlesztem a DRAIN BUNG RAINBOW - 20000 STANDARD változatát, + azoknak, akiknek 1.-pénz nem számít; 2.-technokraták: pl. GPS a nicknevük :)) a DÖLUX hightech továbbfejlesztett változatot, erre utólag 350-Ft-tól belinkeled 3 verzióját és ezzel arra kényszerítesz, hogy kiolvassam a cikktörzset a hozzáfűzött megjegyzések miatt…:))
Na ezt a hibát nem követem el másodszor...:)
Tehát: csinálnom kellene egy sója kocsit, amihez nagyobb átmérőjű kerék kellene egy oldali felfogatással, olcsó verzióban, rögtön, stb…
Úgy nézett ki, hogy sikerülne vízre tenni a hajót, de ez a fránya dugó hiányzott az egyik oldalról. Elmentem a helyi Hajós Emberhez, akinek 1 db rozsdamentes volt csak potom 5100 Ft-t és ugye ha az ember a fejébe vesz valamit.. :))
A hétvégén befoltoztam a vízleeresztő nyílást. Ingyenes, bármikor pótolható, lényege egy 3 mm-es lap 29 mm-es lyukkal –én UV álló fényes dekoros lemezből csináltam. Ha kicsit lapítottabb lenne, jobban nézne ki, csak nem akartam a hajótestet +ban megfúrni. Az alapszín kék és rózsaszín, de egy kis befektetéssel a legénység aktuális lelki világához igazítható! Na miből van? :))
A megoldás lehet DE-LUXE is: polírozott rozsdamentes lemez (ezt egy kicsit nehezebb alakítani).
Csatlakozom a gondolathoz - ugyanis ennél jobb magyarázatot én sem tudok elképzelni.
Ezzel helyetesíti a Balatonon immár rendszeresített árboc-labdát - bár azt nem tudom, hogy ez a vastagítás hogyan befolyásolja a vitorla-csúcs aerodinamikáját - de vélhetően nem túlzottan.
Megszívlelendő ötlet. Tapasztalatból mondom, hogy egy 6 méteres árbochoz bőven elegendő egy 2...2,5 literes labda (vagyis cirka 2 kilónyi) felhajtóerő - hogy már biztonságosan ne szúrjon le.
Ennyit, egy 5 centi vastag polifoamból röhögve elő lehet állítani egy mindössze (cirka) 35 centi magasságú háromszögből - ami alig látszik ott fent.
Hehe, ki fogom próbálni... aztán várom a megrendeléseket :-))))))
Sajnos adattáblát nem találtam rajta. Ahogy nézegettem a netet az orrában lévő spec nyílás miatt - ahol állítólag vmilyen köteleket vezetnek ki - ez repülő hollandi lehet (lehet, hogy most marhaságot írtam, de majd kijavítotok).
Az oldal, amit linkeltél, jó, kössz.
Folyamatban van egy értő emberrel találkozó szervezése, akkor talán megvilágosodok sok dologban egy pillanat alatt.
csak be kell szereznem egy normális evezőt. a mohosz kikötő olyan szinten hínáros, hogy nem bírok kimenni az utolsó mólónál egyedül (nincs aki a sverttel játszon, vagy hogy átlökjük mint a múltkor). éltemben nem krajcoltam ennyit ilyen rövid távon, de legalább a pecások jót szórakoztak. mondta is az egyik, ha fennt vannak a hőlégballonok, akkor én itt ne is erőlködjek, mert nem sok szél lesz.
Tudjuk milyen hajó ez? Nincs rajta egy adattábla valahol? Angliában nagyon népszerű a jollézés, lehet, hogy konkrét leírást is találnál hogy kell felszerelni.
Én ennek a képnek a középpontjában a felső halfejet (mondják gaff-nak is - bár az mifelénk merőben mást jelent) szóval ezzel látszólag az égvilágon semmi baj sincs.
Mondjuk én feleslegesnek tartom azt a kis heveder-hurkot a vitorla-szemben, mert annyival is távolabb esik a vitorla csúcsa - az árboc végétől.
Semmi baj sincs azzal, ha a felhúzó kötelet (hurok nélkül), egyenesen a vitorlaszemhez csatolják - pl. seklivel, karabinerrel, stb.
A kép baloldalán viszont sejlik valami párna-féleség - ha arról szól a kérdés, akkor jó lenne arról készíteni egy képet - mert bevallom: én még "párnás-vitorlát" soha nem láttam.
Ez nem azt jelenti, hogy nem létezik - talán a kollégák láttak már ilyet.