Tûzgátló Rigips lap Megjelölés: RF (DF) Kinézet: szürke vagy rózsaszín kartonlap, élén piros felirat • az épített szerkezet magasabb tûzgátlásának biztosítása érdekében – projekt keretein belül (tûz esetén a lap gipszmagjában elhelyezett üvegszál-merevítés érvényesül, mely meghosszabbítja a lapok ellenállóképességét a tûzzel szemben). • maximális hosszú távú hôterhelés a lap felületén 45°C • maximális páratartalom 20°C mellett: 70%
Én most fogtam bele a télen eltervezett tunningba, melynek célja
- kihasználni a 1,5m magas, szabadon álló és laza 150 fokos kémény melegét minél jobban
- kicsit eltakarni a csatlakozást
- forgatni a fent megszoruló meleget és befújni a szobák felé több meleget (fent télen 32-34 fok volt az ajtófélfa feletti holttérben, a nappaliban 25-26 fok, a két hálóban meg 21-22 fok éppen)
ennek megfelelően leburkoltam a felső 90cm-t (ebből kb 45cm a kéményt is takarja), betettem két db 120mm-es ventillátort (230-as, csendes üzemű), és két db 110mm-es 30fokos csőcsonkkal fog kissé lefelé fújni, és be a szobába, ha addig elmegy a légáram (az eddigi 0 légarámnál jobb lesz)
Még az alsó szakaszon egy hődob kérdés, hogy elbírja-e, majd nézem a huzatot, elhűteni se kellene a füstöt
belül egy 5-85fok termosztát lesz, kb 45-50 fokra állítva, ha elkezdek tüzelni, és melegszik a kémény, bekapcsol, ha kihűlt kikapcsol.
15mm tűzálló gipszkartonból
Még nincs kész, de pár folyamatában lévő kép mellékelve:
A meleg levegőt a mennyezet alatt fújod, csak fújod alól a padló szinten nyitsz egy nyílást--a lökött hideg levegő kiáramlik a saját lábán.../ha mégse menne gondoskodik róla a "túlnyomás"..))
"Ezzel a megoldással nyílegyenesen kb 4-5 méteres csővel meg lehetne oldani, de így a ventilátort a gipszkarton mögé kellene tenni ami nem tudom hogy zaj szempontjából mennyire jó megoldás. A mekkora teljesítményű ventilátor kellene kb? Ezek mennyire zajosak, szabályozhatók-e illetve mennyi áramot fogyasztanak?"
Az áramló levegőnek hivatalosan 5 m/s sebességnél kezd zavaró lenni a hangja, tehát a csőátmérőt úgy kell megválasztni, hogy a távoli helyiség hőigényét (X fokon Y köbméter per óra) lehetőleg ennél lassabb levegő szállítsa.
- a lapátok formájától/típusától: nagy lapátfelület csendesebben szállít ugyanannyi levegőt
- a csapágyazástól: a golyóscsapágyak zajosabbak, mint a csúszócsapágyak, viszont sokkal tovább bírják a gyűrődést
A neked szükséges ventilátor teljesítménye:
- profi csövezés (nagy átmérőjű és sima belső felületű csőfal, nulla kanyargás/törés) és profi (egyenáramú) ventilátor esetén talán már 5-10 watt is elég lehet
- kis átmérőjű, recés belső falú, kanyargósan vezetett levegőcső és óccsó 230 voltos ventilátor esetén elképzelhető akár 30-50 watt feletti teljesítményigény is.
Az egyenáramú ventilátorok légszállítása a nulla és a maximum között korlátlanul és fokozatmentesen változtatható,
a 230 voltosok mellé fordulatszám-szabályozót kell venni, amely valamennyire le tudja lassítani őket (többnyire csak 3-5 fokozatban).
Figyelem:
Sokan nem veszik figyelmbe azt, hogy bizonyos ventilátor lapát-típusok nagyon érzékenyek a fojtásra, tehát ha bármi akadály van a kifújt levegő útjában (még egy egyenes csőnek is van fékező hatása!), akkor jelentősen leesik a szállított levegő menyisége. A henger alakú lapátokkal rendelkező ventilátorok légszállítását a fojtás jellemzően kevésbé csökkenti, mint a propeller formájúkét, ezért jelen esetben (csőbe fújás) csak hengeres lapátformájút szoktak használni. Ezek közül a legolcsóbb, de már talán használható a hőtárolós kályha ventilátor. Persze az nem biztos, hogy egy ilyen elég levegőt fog szálltani a te esetedben, de lehet akár szerencséd is ;)
Szóval én a helyedben kipróbálnék egy 15 centis csövet, az elején egy mezei hőtárolós kályha ventilátoral, hátha egyből összejön a dolog.
Figyelem: ne felejtsd el biztosítani az odajuttatott levegő visszaútját is, mégpedig jó nagy kersztmetszetben! Ha az ajtók nincsenek nyitva, akkor az aljukba nagy keresztmetszetű szellőzőnyílásokat kell építeni.
vagy azon az amerikai kandallós oldalon láttuk még a télen, hogy ajtókeret felső sarkába szerelnek ventillátort... ott olyan dizájnos negyedkörcikk formájú ventillátor volt, hogy bepasszoljon a keretbe a derékszögű része, az "ajtóba lógó" meg ives legyen... de szerintem egy négyszögletes ventillátor is megtenné... ha már ventillátor... inkább, mint egy álló, az útban van.
Na hát azért bennem van változatlanul... egy ilyen "majdnem szomszéddal":s Különösen, hogy már voltunk bent az önkormányzatnál, hogy kezdenénk és akkor most hogy legyen tovább... és akkor vázolták, hogy előbb épitésszel terveztetni, utána hozzájuk engedélyért... az a baj, hogy a kémény az olyan, hogy "kilátszik":s :D ... különben konkrétan letojnám az egészet.
Persze jó lenne látni egy alaprajzot, de pl. Temporis kartárs megoldása alapján (keress rá) megpróbálhatsz 1-2 álló szobaventillátorral operálni. Ha jól emlékszem a kandalló elé és egy szekrény tetejére tette. Szép nem lesz, de hatékony talán igen.
attól tartottunk, hogy a kéményseprő kiszúrja, azért van különbség a 14-es falazott kémény és a 20-as schiedel között szemre is, amikor belenéz...
De a tűzkév azt mondta, hogy nekik semmiféle épitési engedélyre nincs szükségük, kivitelezői nyilatkozat kell a kéményről és annyi.... úgyhogy a többi szimpla lenyúlásra megy.:s
Egyszerűbben el tudnánk vezetni a leendő gipszarkon mennyezet fölött. 15 centis cső biztosan elférne, mert most gerendás mennyezet van azt szeretnénk gipszkartonnal lefedni, szigetelni. Ezzel a megoldással nyílegyenesen kb 4-5 méteres csővel meg lehetne oldani, de így a ventilátort a gipszkarton mögé kellene tenni ami nem tudom hogy zaj szempontjából mennyire jó megoldás. A mekkora teljesítményű ventilátor kellene kb? Ezek mennyire zajosak, szabályozhatók-e illetve mennyi áramot fogyasztanak?
Szerintem padlástérben csak akkor vezesd, ha NAGYON jól tudod hőszigetelni (min 30 centi vastagon)
álmennyezet felett viszont elég lehet 5-7 centi hőszigetelés is, az is csak azért kell, hogy a fűtőlevegő csakis a távoli helyiséget fűtse, a közbülső teret ne.
"De azért a légfűtést néhol alkamazzák - igaz nem távfűtésre,"
A légfűtést nagyon sok helyen alkalmazzák,
távfűtés alatt meg a házon belüli távolabbi helyiségeket értettem :)
Sokan nem tudják elképzelni, hogy a levegő mennyire kevés hőt képes szálítani, ezért a valóság laikus számára hihetetlan/megdöbbentő lehet (de láttam már szakebert is nagyot tévedni):
pl ha egy másik(távoli) helyiség aktuális hőigénye 2 kilowatt és éppen 40 fokos levegőt tudunk odajuttatni, akkor 330 köbméter levegőt kell cseréni - óránként. Ez naponta 8 EZER köbméter levegőcsere, csak abba az egy helyiségbe. És akkor még lehetnek további "távfűtött" helyiségek is.
És amikor a laikus a kandallója tetejéből elvezet egy több méter hosszú, kanyargós és mindössze 10 centis csövet a ház másik végébe, csodálkozik, hogy nem igazán melegszik az a távoli helyiség.
A cserépkályha a két szoba között túlméretezett a későbbi bővítés miatt.
A jelenleg kamraként használt helyiség a bővítés után szoba lesz. Ennek, illetve a fürdőszobának a fűtése megoldható-e úgy hogy a cserépkályha fölül elszívva a meleg levegőt a padlástérben vagy a gipszkarton mennyezet fölött csőben elvezetve ventilátorral befújjúk a két helyiségbe?
A távolságok nem nagyok az egyik helyiségbe kb. 6 a másikba 4 méter cső elég lenne.
igazából, csak annyit szeretnék elérni, hogy a meleg kicsit jobban, gyorsabban terjedjen a lakásban, hiszen amúgy is ez teszi...csak rásegítenék, hogy pl. a boltíves átjárók alatt könnyebben bukjon át a folyosóra és onnan a szobákba.
Vályog falba szeretnék egy tűzteret beépíteni. A kérdésem az lenne, hogy melyik a legjobb füstgázszabályozó, ami árban is jó?
Pillangószelepes betétet találtam a neten, de nem találtam hozzá szabályozót. Olyan kellene, ami automata, ebből egyet találtunk, de jelenleg nincs raktáron.
A harmadik, amit a kéményre lehet szerelni, annak horibilis az ára (150.000 körül).