Közlekedési szakjogászoknak jogászoknak, leendő jogászoknak, közelekdésjoggal foglakozóknak (oktatók, pedagógusok, és a jog alanyai: szabálysértők, bűnelkövetők) részre nyitottam ezt a topikot.
Egy "cserbenhagyásos" balesettel kapcsolatban szeretnék segítséget, tanácsot kérni. A baleset részleteit, hogyan történt, stb... itt nem taglalnám. Röviden összefoglalva egy nem teljes leírásban: Az úttest mindkét oldalán biciklis közlekedett, így a sávomban közlekedő biciklis kikerüléséhez meg kellett állnom a sebességem csökkentése után, (hiszen a két biciklis pont akkor haladt az út két oldalán egy vonalban), mikor kb. 2 másodperc múlva fékezés nélkül belém hajtott hátulról egy figyelmetlen autóvezető. A cserbenhagyásost azért idézőjelben írtam, mert bár az elkövető elmenekült a helyszínről a rendőrség az ügyet nem így tartja nyilván, hivatkozva arra, hogy nem történt olyan fokú sérülés. A férfi nem fogadta el felelősségét. Érthető módon és teljesen jogosan én őt jelölöm meg okozónak, hiszen rajta kívül ennek ki más lehetne a felelőse. Érdeklődni szeretnék, hogy ilyen esetben a rendőrségtől milyen adatokat/dokumentumokat kérhetek ki? Mikor ismerhetem meg az elkövető által saját védelmére felhozott egyértelmű hazugságokat? Mi lesz az ügy menete?
Tudja-e valaki, hogy ki, vagy milyen felősséggű szervezet helyezi ki a közlekedési táblákat? Annyit tudok, hogy ez önkormányzati hatáskör, de azt már nem tudtam kideríteni, hogy a táblák megtervezésekor mennyire kell körültekintően eljárnia az illetékes szakembereknek. Budapest több kerületében a várakozási övezet táblák alá kiegészítő táblaként elhelyezik a kerékbilincs alkalmazhatóságát jelző táblát is. Ez véleményem szerint nem jogszabályos, de nézzük mi szól mellette, ellene: ÉRVEK A JOGOSSÁGA MELLETT: jó bevétel az önkortmányzatnak... ÉRVEK A JOGTALANSÁGA MELLETT:
A fizető parkolásról szóló rendeletben benne van a parkolójegy utólagos bemutatásának a lehetősége. (30/2010.VI.4) Ez nyilván kizár bármilyen azonnali szankciót.
Nem minősül szabálysértésnek a várakozás díj megfizetésének elmaradása. Bilincs pedig csak szabálysértés miatt lenne alkalmazható. Az ilyen autó szabálytalanul elhelyezett gépjármű, ám azzal nem valósít meg szabálysértést.(143/1995 Kormány rendelet) Az SZTV szerint a szabálysértés egyik ismérve az, hogy a cselekményt konkrét és törvényben meghatározott joghátrány fenyegesse. Nos tudomásom szerint egyetlen törvény sem rendelkezik arról, hogy a várakozási díj meg nem fizetése esetén milyen szankció alkalmazandó. Rendeletek rendelkeznek róla, de azok a pótdíjazás kihelyezését írják elő és nem a kerékbilincs alkalmazását.
A fizető parkolás közszolgáltatás, ezért polgári jogi viszony keletkezik a felek között a parkolóhely elfoglalásának pillanatától kezdve. A polgári jog pedig nem engedi meg azt, hogy külső és erőszakos beavatkozás tröténjen valamelyik fél poziciójának erősítése céljából. (Kkt. 9.§ D bekezdés)
A 30/2010(VI.4) záró rendelkezései között szerepel a fizető parkolás ellenőrzésének módja is. Ezt a Kkt. határozza meg, annak a 15.§ D- bekezdése szerint a fizető parkolás ellenőrzésére a parkolás üzemeltető jogosult. A Közterület-felügyelet pedig nincs megemlítve ennek a feladatnak az ellátásában.
Tud valaki olyan törvényt, amely szerint jogszerűen vannak kihelyezve azok a Kresz-táblák, amely szerint a várakozási övezetben a várakozási díj meg nem fizetéséért alkalmazható a kerékbilincs?
Sziasztok, Közigazgatási bírság ügyében szeretnék segítséget kérni: tegnapi nap sikeresen belefutottam egy két oldalról behajtani tilosba, amiért a közterület-felügyelet megbírságolt 50000Ft-ra. Azt lenne a kérdés, hogy van rá valami mód, hogy a közigazgatási bírságot megváltsam mondjuk közmunkával? Esetleg már az is nagy segítség lenne, ha valahogy megkérhetném két részletbe a fizetését, de a közterület-felügyelettől nem lehet kérni a részletfizetést. Ha esetleg nem fizetem be, miután átkerül a behajtása a NAV-hoz, utána kérhetek rá tőlük részletfizetést, vagy automatikusan vonnak a fizetésbél?
Ha a tábla engedte, felfestés tiltotta, akkor valami olyanra tudok gondolni, hogy a többi szabályt nem tartottad be esetleg.
Mint azt Te is tudod, járdára felállni csak akkor lehet, ha ezek:
a) azt jelzőtábla vagy útburkolati jel megengedi,
b) a jármű a járda szélességének legfeljebb a felét foglalja el,
c) a járdán a gyalogosok közlekedésére legalább 1,5 méter szabadon marad, és
d) a jármű tengelyterhelése az 1000 kg-ot nem haladja meg.
mindegyike teljesül.
Kiegészítve azzal, hogy nem egyirányú utcában csak a menetirány szerinti jobb oldalon lehet felállni a járdára. Tehát hiába engedi a szembejövőknek a járdára felparkolást a tábla a menetirány szerinti bal oldalon, szemből nem állhatsz oda.
Szabályszegés típusa: Megállás, várakozás Jogszabályi hivatkozás: 40. § (8) bekezdés a) pont - Járdán történő megállás tilalma, ahol jelzőtábla vagy útburkolati jel nem engedi
A jelzőtábla és az útburkolati felfestés ellentmondásban van. Melyik élvez elsőbbséget? Erre lehet hivatkozni fellebezésnél?
Nézd, lehet csűrni-csavarni, a KRESZ szerint az a rész teljes egészében járda.
És mint olyan, megengedő, sőt kifejezetten utasító tábla (mely szerint a parkoló az összes kerékkel felállva vehető igénybe) híján tilos oda parkolni járművel.
Nem az én dolgom, hogy minősítsem a kettős mércét alkalmazó rendőrséget, örüljünk neki, hogy meg fogod úszni a pénzbírságot (vissza fogod kapni a pénzt).
De tudd, hogy nem biztos, hogy máshol (vagy ugyanitt mondjuk 2 hónap múlva) ugyanilyen szerencséd lesz.
Mit ír a rendőrség az egy dolog, nyilván nem akarta ezt a kétes helyzetet kockáztatni. Ha neked nem tetsző lenne, akkkor nem idéznéd.
A járdán parkolás és parkoló rendezve van a KRESZ-ben, de itt nincs erre nézve semmilyen közúti jelzés, az kétségtelen, márpedig ez elviekben kellene.
Magad írod, hogy autófeljáró a járdára van..)) De szerintem sem egyértelmű, így jobb, hogy elengedték a dolgot. A tiszta sor az lenne, ha szépen útburkolati jellel, táblával meg lenne jelölve a pontos hely, és akkor a babakocsival is elférnek úgy pl...
Ezt én sem tudtam volna frappánsabban megfogalmazni, köszönöm, hogy megtetted helyettem :)
rosszul fogalmaztam a korábbi hozzászólásomban, nem parkolóőr volt, hanem hivatalosabb nevén közterület felügyelő
Eléggé nem mindegy.
A parkolóőr valahol a 8 általános és az egyetemi diploma között van, két lábon járó embergép, hatósági jogköre nincs, és nem is kellene, hogy legyen, mert nem annyira szofisztikált feladata van, a kis kütyüjével nézi a parkoló autókat, aztán ha valamelyik nincs benne a kerületi matricában és mobilos parkolása sincs, akkor elkezdi vadul keresni a papír parkolócetlit, amennyiben az sincs, akkor BINGO, nyert!
A közterületfelügyelő az szintén ezen a képzettségi körön van, 8 általános a minimum, de érettségi már nem feltétel, ám HATÓSÁG, ennek megfelelő jogkörrel.
Igaz, a KRESZ-t ők sem ismerik megfelelő szinten, pedig elvárás lenne, mert bizonyos esetekben ők is büntethetnek KRESZ-szabálysértésért.
Az Általad ismertetett fotón nem látszik SEMMI, ami a jogszabály szerint lehetővé tenné a parkolást az Általad megjelölt helyen. Mivel ez a paragrafus elég korrekten meg van fogalmazva (nem gyakori az ilyen ;) ) a KRESZ-ben, ezért nem nagyon lehet(ne) vita.
Először is.
Az, hogy mely esetekben szabad járdára (tudjuk a definícióját ugye) ill. járdaszigetre (ennek is) felállni várakozni, azt konkrétan közlekedési táblának KELL jeleznie (a jogszabály szerint), megjelölve kiegészítő táblán a felállás módját. Tehát ha van egy kék alapú fehér P betű, alatta kieg. táblán egy, mind az összes kerekével az emelvényen álló autó, akkor csak és csakis úgy lehet megállni, ha valaki nem teszi fel az összes kerekét, akkor közigbírsággal büntethető.
Az, hogy van ott valami vörös vonal?
Útburkolati jel a jogszabály szerint csak felfestés lehet, mely vagy fehér vagy sárga színű lehet. Az, amit alkalmaznak mostanában, hogy a szürke díszkőbe beleraknak egy sor bordót, az szép, tetszik nekem is, csak hát attól az még nem útburkolati jel, legalábbis addig, ameddig hozzá nem igazítják a jogszabályt a díszburkolatokhoz és veszik bele a bordó térkövet is, mint útburkolati jelet.
Amit most másodszorra beraktál képet, azon sem látszik P-betűs tábla. márpedig ha nincs, akkor ott ELVILEG tilos ott megállni.
A norc.hu-n kiválóan lehet látni (1. 2. 3.), hogy sehol semmilyen tábla nincs, ami megengedné. Ha nincs, akkor pedig alapból tilos.
Az, hogy visszavonták a feljelentést Ellened, az nem jelenti azt, hogy ne lettél volna szabálytalan. És azt sem hiszem, hogy azért vonták volna vissza, mert valaki az ott parkolók közül kiverte a hisztit. Hiszen sosem értesültél volna arról, hogy neki elengedték, amit Neked nem.
Szerintem talán annyi lehet, hogy nem látták a felvételek alapján bizonyíthatónak (vagy nem is készült felvétel?) a szabálysértést.
A stílusért utólag is elnézést kérek, rossz passzban voltam akkoriban.
Most én kérdenélek tégeg, Te egyébként kicsoda vagy? Ügyvéd? Jogász? Rendőr? vagy csak jogszerető? (Tudom Te Te vagy.. Én meg Én)
Amugy lehet hogy rosszul fogalmaztam a korábbi hozzászólásomban, nem parkolóőr volt, hanem hivatalosabb nevén közterület felügyelő. Az ő szavára se adjak?
Amúgy sok embert megkérdeztem róla, több fórumban is és kb fele-fele arányban kaptam helyeslő és elutasító válaszokat, de egy sem volt oylan arrogáns és kioktató mint a tied. A fórumba már úgy írtam, hogy előtte elolvastam pár paragrafust, gondoltam hátha valaki gyakorlatiasabb segítséget tudna adni, de itt nem így jártam...
Ezen felül az ORFK ügyfélszolgáltát is fel hívtam ahol azt mondták szerintük érdemes megpróbálni a fellebezést mert tényleg parkolónak látszik.
Lényeg a lényeg nem mertem kockáztatni a fellebezési illetéket, és inkább befizettem az összeget.
Azért írok most újra, mert most kaptam kézhez egy levelet miszerint visszavonták az eljárást, mert bizonytást nyert, hogy nem járdán állok!! Szerencsémre valószínüleg a körülöttem levőket is megbűntethették, és valaki volt olyan tökös, hogy fellebezett, így visszavonhatták az összes bírságot. Most már csak azt kell megvárnom mig visszautalják a pénzt.
Közben google térképre felkerült egy újabb verzió, mert multkor még nem így láttam, itt jobban látszik, hogy az a járda szerintem igenis parkoló! mivel autófeljáró is van hozzá hátul.
Nézd, semmi gond, de tudd, hogy Benned NAGYON becsülöm, hogy véleménykülönbségünk ellenére sem sértegetéssel próbáltál vélt előnyt szerezni, mint azt egyre inkább általánosan szokás.
Teljesen közömbös, hogy valaki váltóáramegyengető, kokillakészítő vagy másodpilóta, azonos szabályok vonatkoznak mindannyiunkra.
Ahogy említettem a #2325-ben, én is kaptam büntit, nem volt vitatható a jogossága, fizettem és megtanultam, hogy ilyen megállással az ember nem viccel.
Azóta volt már más esetem is (most karácsony előtt) akkor bepróbálkoztak közteresek, de sajnos az ütköztetésük nem állta meg a helyét, be is vittem nekik a bírságcetlit, hogy gondolják át még egyszer, mert ez így butaság.
Úgy tűnik, átgondolták, mert vagy 45 napja semmi. Aztán lehet, hogy csak pihennek, később még bepróbálkoznak, de esélytelenek.
látszik a képen, hogy akár előrébb is meg tudott volna állni, csak neki annyi volt a 25 méter
Egyikünk sem pápai (szerintem), nem ismerjük a környéket. Kerestem a neten fotót az adott területről, de nem találtam. Sajnos saját fotót nyár elejénél hamarabb nem tudok készíteni... :)
Vagy nemtörődömségről vagy lesz.romságról van szó.
Nem kell mérőszalag, le lehet lépni is a távolságot. Ha valaki AKAR szabályos lenni.
Amennyiben a jelen fotón látható helyzetben valaki meg akarja kérdőjelezni a bírság jogosságát, le kell mérni a tényleges távolságot, mert amennyiben bizonyíthatóan túl van a táblán meghatározott távolságon a jármű lehátsó pontja, akkor fellebezés után kötelesek megszüntetni az eljárást az autós ellen.
Bárki megszívhatja, aki nem gondolkozik. Ne feledjük - még egyszer mondom - hogy igen sokszor van valami a tilalom lejárta után, vagy egy újabb tiltótábla, vagy egy kereszteződés, vagy egy kijelölt gyalogátkelőhely, vagy valami, amiből odafigyelők tudhatják, meddig az addig...
És még valamit nem szabad elfeljteni. Az ilyen tilosban megállások túlnyomórészt olyankor történnek, amikor az összes szabályos hely foglalt már, de megállni muszáj, marad a bizakodás a jó szerencsében, hogy nem lesz következménye. Néha viszont van, elég súlyos, mármint anyagilag.
Aztán van, aki nem foglalkozik szabályocskákkal, megáll, ahol akar.
Nem kell kiterjeszteni a dolgot, egyetlen dologról volt szó, az illető 25 méteren belül várakozik. Előtte ki volt írva, hogy 25 méteren belül tilos megállni.
Innentől semmilyen gumiszabály nincs, teljesen egzakt módon van leírva, mi tilos és mi szabad.