Ide várom azokat a szabadidős vitorlázást kedvelő kalandorokat, akik az "ultrakönnyű" - azaz tőkesúly nélküli - vitorlázás gyakorlói, szerelmesei, megszállottai... :o)
Úgy ,hogy én igazából a kolléga helyében itthon keresgélnék,mert én néztem a kinti hajókat,amelyik jó annak ott is van ára. és ha itthon tud venni ennyiért,akkor felesleges költség ki menni (valamelyik nap ki ugrottam bécsbe,20e pénz volt az üzemanyag meg a matrica) pedig egy td bmw vel voltam ami 7 l rel beérte. na most németbe kimenni+ haza cipelni a hajót .....abból itthon már megveszi a motort rá!
Szia! hát sajna nagy. most nézegettem,a hajómánián árulnak 20 lábas testet,300 e ft irányáron,ha erre dob egy 9.9 es mocit az +150-170 e , tehát 450 ből van egy "lakható"hajója. ugyan ez kajütös "kicsi" motorcsónakból ,már 800-1000misi,lópöcsnyi kajüttel,nagyba meg.........sok:D
GPS! szia,kerestelek telón ,ki voltál kapsolva,hívnálak mert szombaton mennék le,és vinném a cuccokat. a régi számod él még? mert akkor holnap kereslek rajta.
Szia! Teljessen osztom a vélményedet,a hajoval kapcsolatban. Ha én ujjra motorosban gondolkodnék,akkor csak is egy vitorlás test jöhetne szóba! ahogy mondod 2000 e-ért nagyon jót tudsz venni kint kompletten, 4fő,konyha bio wc ...stb.ha csak motorozni akarsz vele akkor a cuccokat (árbóc,vitorla,stb ) simán eladod itthon, én véleményem: veszel rá egy 9.9 es jonhsont,vagy yamot,kinyittatod 15le re, 6os kupak és kész. szépen el fogja tolni a dunán neked a bárkát. a sima 6 ost azt hagyd mert kevés lesz a vizen(tapasztalat).
vagy ahogy írod német hajolevél....egyszerü és 18 euro! de akkor le kell hogy viszgázz te is,ha nem akarsz ezzel vesződni,akkor 15 le!
Másik amiért osztom a vitorlás -motoros párosításodat.
Itt ahogy írták is persze lehet venni kimondott motorcsónakot,de amit megkapsz 2000 e ért,annak akkora a kabinja hogy belefér 2 db horgászbot,meg egy gumicsizma és kész!amibe meg el vagytok 4 en az 2.5 misinél kezdődik és 40 l benyát szív óránként! tehát szerintem teljessen jó kiindulás egy kajütös vitorlás.
Köszönöm a sok tanácsot, igyekszem figyelembe venni a döntésnél!
Talán nem voltam elég részletes, hogy érthetőbb legyen tervem.
Elsősorban családi méretben kell gondolkodnom (+2 gyerek). Ezért kell a nagyobb méret az ágyhoz, és jó ha van wc, konyhapult. De legalább ennyire fontos a mobilitás, hogy könnyen leúsztatható legyen, és a magas oldalfal a gyerkőcök miatt.
A meglátás jó volt! Nincs jogsim amit itthon elfogadnak. De megvan a horvát, amit a csatlakozást követően akár harmonizálhatnak is. Pár évet megér a kivárás. Illetve ha marad a teljes német regisztrálás, vihetem külföldre, akár tengerre is minden gond nélkül a 'csónakot'.
Személyes véleményem, de nekem a motorosok kevésbé tetszenek. Ráadásúl ebben a vitorlásban benne van minden amire szükségem van. Amit kinéztem, már akár 2000 euró körül meg lehet szerezni motorral, trélerrel. Másrészt a motorosokat sokkal jobban 'illlik' motorizálni, ami csak nagyobb fogyasztást jelent, és a nagytavakról is ki vannak tiltva itthon.
Ahogy olvasom inkább a 6 lóra kell törekedjek. Csak 'álló vizről van gyakorlatom, de ott 4 ló is elmozgat jópár tonnás hajókat. A sebesség nem szempont, ha messzebb akarunk menni majd tovább trélerezem legfeljebb.
"...A csapott orr meg ténleg csak esztétikai kérdés..."
Azazhogy, így jobban belegondolva...
Először is a ténleg az tényleg akart lenni. ;O)
Másodszor: egy kellemes 4-esben cirkálva a relatív szél akár 40km/órás is lehet, ott már annak a fél négyzetméternyi függőleges falnak a légellenállása is jelenthet némi hátrányt. A bringás társaim jól tudják ezt: ha csak egy kicsit lejjebb bújunk egy 40-es guruláskor, érezhetően gyorsul a vas.
De a mi szintünkön és céljainknál ennek nincs jelentősége. ;O)
Nem, a vitorlás jogsit két hónappal később tettem le. Oktató ugyanaz volt, csak augusztusban jártunk le hétvégén hozzá Siófokra gyakorolni, szeptemberben volt a gyak.vizsga.
Akkoriban ezek elég nevetséges összegek voltak, amiért a vitorlással vártam (az oktató javaslatára), mert akkor volt, hogy már nem volt A meg B kategória, hanem csak kishajóvezetői. A motorosokat is akkor vizsgáztatták, előtte volt külön elektromotorra is, ha jól emlékszem. Nekem olyan jogositványom már nem volt.
A mostani korlátja 20m hajóhossz, max. 12 személy befogadóképesség. Azt hiszem nekem ez bőven elég :D
a 38 as doufour amire néha családdal meghivást kapunk, már az is nagy nekem ! Nem hiszem, hogy vágynék ekkora hajóra. 1,5 méterre a vizfelszintől.., vhogy azt szeretem, mikor a kihajolva a farkam beleér a vizbe. 1,5m-es farkat viszont nem szeretnék :D
Túúúdom - bár a képen nagyobbnak néz ki. Csak ilyen csapott az orra az enyémnek is
Ugyanis a derék gyártómnak (Snark a gyártó, amerikai - de valami csoda folytán, nekem mindkét Snark-om hamburgi gyártmány volt) - szóval ezeknek az volt a mániája, hogy a hajó mindenképp tetőn szálítható legyen... sőt, az egész cucc beférjen a hajótestbe is.
Ezért van 2 darabból az árbocom is.
Megjegyzem, hogy az esztétikai aggályokon kívül - sok hajónak le lehetne csapni a hegyes orrát - már ami a vízvonal feletti részét illeti.
Hülyén néz ki - az tény - de a hajó kétségkívül rövidebb lenne ettől - anélkül, hogy az úszási tulajdonságait befolyásolná.
A kisviznél a hajózási út beszűkül és az áramlás gyorsabb is sztem. Én elég sokat motorcsónakoztam a SURÁNY - FELSŐGÖD--- HORÁNY-DUNAKESZI szakaszon.
Egy 60LE motorka volt egy 4.2m -es testen. Gyakorlatilag a szélén (merülése nem sok volt a hajónak), alapgázon is lehetett haladni, normál vizállásnál.
Amikor nagy a vizállás, és elönti a part menti bokrokat, az sem jó, mert ott ugyan áll a viz, de nyilván nem hajózható, beljebb, a biztonságos részen, meg megint van sodrás.
Egy ekkora hajóra szerintem a 20-30 LE a minimum, ami mondjuk minden DUNA vizállásnál felfele is képes haladni. A 4 LE motorka, csak a part mentén, normál vizállásnál lesz használható. Ha kicsi a viz azért nem jó, ha nagy megintcsak nem jó.
A motoros vizsga egyébként nagyon könnyű, sokkal, sokkal könnyebb mint a vitorlás vizsga. Gyakorlati vizsga: elindulás stégtől, kikötés stéghez (nem kell odakötni a hajót, csak ki tudjon szállni a vizsgabiztos!!), ill. egy mentés. Az elméleti vizsga sem bonyolult, van pár tábla amit fel kell ismerni, hangjelzések ismerete, ill. a hidak alatt való áthaladást engedő, tiltó táblák.
Mi annak idején lekéstük az elméleti tanfolyamot a nejemmel, az oktatóval beültünk egy kávéházba délután 5kor, és 8 kor (igaz kicsit zsongó fejjel), de átvéve a vizsgához szükséges elméleti anyagot jöttünk ki. Másnap mindketten csont nélkül mentünk át a vizsgán. Nejem is inkább a műszaki résztől tartott. (pl fel kellett ismerni az ejtőtartályos elrendezést)
A gyakorlati vizsga előtt 1 nappal került a gyakorlati oktatásban ránk a sor, kb 5-5 percet vezettünk hajót. Másnap délután a gyakorlati vizsgára egyedüli résztvevő voltam aki öltöny, nyakkndőben jelent meg (na ja, délelőtt államvizsgáztam, és nem tudtam hol átöltözni), a vizsgabiztos külön meghatódott ezért :)
Egyébként amikor valaki 6,2 m hajóhosszról beszél, ill. 5LE kisebb motorról, akkor a másik ok a költségkimélésre az a hajó nyilvántartásának elkerülése. Szerintem költségekben ez a dominánsabb, mert akkor már mindenképpen fizetsz, 2 évenként vizsga, ráadásnak a szárazföldön, meghatározott helyen. Ebből az is következik, hogy a hajó utánfutót is vizsgáztatni kellett két évente, mert azon tudtam csak a vizsgahelyre odavinni a hajót. Ez meg nem csak költség, hanem nyűg is!
Ekkora hajóhoz szerintem is kevés a 4-5 pacis erőmű.
Egy pille könnyű, kerek aljú vitorlás csónak testtel, 2LE-s motorral, két személlyel (hajóval együtt kb bruttó 250kg) Nagymarostól már nem tudtunk feljbb menni, pedig a Dunán kisvíz - gyenge áramlás - volt.
Egy ekkora döggel, 3-4 fővel a 4LE folyóra igen zsengének tűnik...