Régóta olvasom a fórumot . Ha érdekel valakit, a Baja Monostori út 53-ban lévő szalonban van egy ezüst metál Duster 4x4-es 110 LE, kint van már a szalon előtt régóta,szerintem azonnal elvihető.
Ennyi kilométer mégcsak arra jó, hogy szokják egymást az alkatrészek, de lassan már lehet terhelni is. Ez a szervó hang érdekes, bár nekem eddig is benzines Renault-m volt és a Duster is az lesz, azoknál semmi hang nem volt .... Valószínű itt jelentkezik a dízelesek más szerkezeti megoldása és annak van valamennyi hangja és ha ez csak állóhelyzetben van, az nem olyan vészes.
Nekem elég volt annakidején az értékesítés második napján atvett négyütemű Wartburg hetekig tartó csodálatát élvezni, a hátáron a vámos nem a csomagtér ajtaját, hanem a motorháztetőt nyitatta fel velem...! Nekem annyi elég is volt abból, hogy visszatérve a parkoló autóhoz mindig bámulták egy páran, ezt nem is tudtam megszokni és reménykedek benne, hogy a Duster esetében ez hamarosan lecseng.
1900 km-nél tartunk. A tapasztalatok nagyon jók, nagyon szeretjük. A két gyerekülés közé befér még hátra az asszony, nekem nem kell a kormányt harapnom ha mögöttem van a gyerekülés. A szervó valóban hangos egy kicsit, de nem annyira zavaró, álló helyzetben hallható, de menet közben nem. A fogyasztások: 1. tankolásnál 6l, 2. tankolásnál 5.5l, 3. tankolásból még van. (számított értékek, a computer többet írt eddig mindíg kb 0,5l-el). Nagyon sokan odajönnek érdeklődni az autó iránt .-)) Minden korosztályból. (D4x2)
Kétezer kilométernél tartunk. Az e-szervó továbbra is hangos. Egyéb probléma, még nem jelentkezett.Vasárnap indulunk Németországba, egy üzleti látogatásra, ami kb. kétezer km.
Például az nagyon jó volt a njegos mauzóleumnál 1600 méter magasan, hogy a parkolóról egy másik autós lebeszélt ott fönt,mert nincs hely. Azért csak fölkapaszkodtunk, ( a lányok nem akartak gyalogolni ) és volt egy autónyi hely egy kövesebb helyen a sziklafal mellett. Egy normál autónak az reménytelen volt, én vígan beálltam oda. Aztán megveregettem a dusi "vállát".
Na ez az, a tudat, hogy kiterjesztheted az általános autózás határait ha kell. Kevesen használják nap mint nap 4x4-es körülmények között az autót, de a megnövekedett szabadságfok nekem legalábbis, vásárlást generáló tényező. Az eddig tabunak tekintett letérések és ezt megszegve az ezzel járó "leragadok vagy sem" érzés a 4x4-es esetében a múltté, ezért neveztem be többek között erre.
így igaz, a 4x4 nem kellett. Inkább a tudat volt jó, hogy ha gáz van akkor ott a segítség. Néha a keskeny úton, ha jött szemben valaki, akkor volt jó, hogy minden teketória nélkül le tudtam húzódni az útról. Meg volt hogy eltünt az út, és makadámon kellett menni. kkor örültem a dusinak.
Az autópályán 120-al mentem, az egész kényelmes neki.
Gyönyörű helyek! Megfájdult a szívem, 7 éve nem jártam a volt Jugoszlávia egy tengerparti államában sem, az autóm is most vittem el eladni, így esélyem sincs, hogy az idén "élőben" láthassam mindezt.
A 4x4-et itt nemigen kellett használnod, lehet a Mondeó-val jobban jártál volna, autópálya és országutak voltak rendesen és a Duster nem ezekben bajnok! Mindenesetre a fogyasztás kitűnő, az enyémmel majd nemigen fogok dicsekedni....
Ma hajnalban értünk vissza montenegrói nyaralásról.
Mindenkinek ajánlom, csudaszép kis ország.Szerintem nincs egy kilométer egyenes út náluk. Az igo8-nak "hála" teljesen elhagytuk a civilizációt a hegyekben. Életem leghosszabb 60 km-re volt ez.Végig 800 méter magasan, egysávos keskeny út és kanyar, kanyar, rengeteg kanyar. Ember, autó sehol. Én már kerestem Gojko Miticet a sziklák között. A tengerpart gyönyörű. Talán Sorrentó környéke ami ilyen. Aránylag olcsó is. Az út időben elég hosszú, mert csupa szerpentin, de megéri.
Dusi kiválóan teljesített, kb. 6.2 fogyasztás( klíma, 4 felnőtt, tele csomagtartó és hegyre föl, le, föl, le....)
Nagyon jó volt a hegyoldalba épült városban mászkálni vele, lazán vette az égnek álló orral való közlekedést.
Egy köhintés sem volt a motor felől.
Haza 21 órás út volt, némi tankolás, evésivás, eltévedés, kis autopályázás, 0-ról 1600 méter magasra fölkapaszkodás és jól szétnézés.
Egész sok dustert láttam arra, a szerbek sok sandero stepway-t és már dustert is vesznek. Kell azokra az utakra. A főutak jók egyébként végig. Voltak helyi dusterek is, még taxik is Montenegroban.
Igaz, már én is vagyok vele.. az autó vételárához képest kis összegről van szó és míg a korábbi értékesítési elvek a disztribútornak nagyobb mozgásteret engedtek meg, ma ez már nem így működik.
Korábban mindig átvállalták ezt az üzembehelyezési költséget és ajándékot adtak, ma ez különösen a Duster esetében nem természetes gesztus a vásárló felé, ebbe bele kell nyugodni és nem kell, hogy ez lerontsa az örömünket, az átvétel izgalmát.
Valamelyik hozzá szólásomban részleteztem.Én is sokalltam .A forgalomba helyezési díj egy része nem más mint a kereskedés plusz haszna. Most már törődj bele és ne izgasson, mert ha már megrendelted akkor ebből úgy sem tudsz alkudni.
Komolyan érdekelne, hogy a többieknek milyen költségeket írtak forg. helyezésnek a szerződésbe! A null-revízió 60 ezres tétel gyanúsan kerek összeg a többihez képest és kissé sok.
Max azt kellett megtanulni az embereknek, hogy az abs nem csodaszer, és nem lehet vele eszetlenebbül közlekedni, mint nélküle.
Abs-szel az esetek (útfelület) egy részében ugyan minimálisan hosszabb a fékút (pár %), de közben végig valamilyen szinten irányítható marad az autó, míg abs nélkül csak egyenes csúszás van belőle, ha az embernek nincs lélekjelenléte.
A biztosítóknak talán egy jó ürügy volt, hogy emeljenek a díjon, de ők mindig kitalálnak valamit, hogy hogyan lehetne lehúzni a jónépet.
Nekem annó volt egy öreg oktatóm.Az mindig azt mondta:Én a Darwini kérdést lefordittom az autóvezetőkre,hogy mi külömbözteti meg az embert az állattól!Bármelyik emberszabásu megtanitható arra,hogy autóba ültetve megnyomjon egy pedált.Pl a gázt.De csak az ember fog tudni ott,és akkor megálni amikor akar!Már aki értelmes embernek nevezhető!
Szóval az a helyzet ezzel az ESP-vel, mint megjelenése idején az ABS-sel volt. Pár év múlva a biztosítók megemelték az ABS-es autók éves díját, mert sokkal több tört össze, mint ABS nélküli.
Meg kellett tanulni használni az embereknek.
Ugyanezt gondolom az ESP-ről is. Nem helyettesíti a sebesség helyes megválasztását.
Egy történet (kicsit off, mert nem Dusterrel történt), de összefügg az ESP-vel:
2010 februárjában kb. 80-90-nel mentem a fehérvári elkerülőn, a külső sávban, miközben a belsőn az autók 100-120-szal előzgettek. A Navarán egy pár hónapos, Goog Year téli gumi volt, és enyhe fagy volt. Egyszer csak - minden előjel nélkül - az autó fara megindult balra. Erre először balra kormányozva, áttérve a belső sávba (épp nem voltak mellettem) aztán vissza, sikerült a kocsit stabilizálni. A pulzusom persze 200, még percekkel később is. Soha előtte, soha utána nem csinált ilyen kitörést. Egy biztos, hogy ez a helyzet nem volt előre látható, illetve nehéz lenne (főleg a többi söfőrhöz képest) relatív gyorshajtásnak minősíteni. Ha van a kocsin ESP, vagy akárcsak egy szimpla kipörgésgátló, szerintem észre sem veszem, hogy valami gond van. Aki életében egyszer is átél egy ilyen esetet, szerintem nem kell győzködni az ESP jelentőségéről.
Bújkál bennem a kisördög ezért megkérdezem, ESP lesz benne?
Én sem vagyok egy mai csirke, az iden 40 éves a jogosítványom és szervízes lévén nem a fiókban tartottam ezideig...
Ismeretlenül is üdvözlöm az "asszonyt"! Az én nejem már rojtosra markolászta az ajtókapaszkodót és mélyedés van már a nemlétező fékpedál helyén az anyósülésnél!
Lehet,hogy öreg vagyok már?Túl sok balesetet látok nap mint nap!Tul sok fekete zsákot!Tul sok fa keresztet az ut mentén!Ök is azt hitték,a vas körülöttük megvédi öket! A teknika majd segitt!Hát nem segitett!Ha valaki a kütyükben bizva a realitás határait feszegeti,előbb utóbb ráfázik!Bizz magadban,vezess ugy,hogy Te legyél az események irányittója,aztán ha hibáztál,még jól jöhet a teknika!Ez az elvem!Bár mint mondom lehet,hogy eljárt felettem az idő!A defenziv vezetőt meg a "mi "köreinkben a totojázó,TULZOTTAN óvatos emberre szokták használni,Hát sokminden elmondható rólam,ez nem!
De részemről a téma lezárva!Bocs,hogy kavarodást okoztam!
Kösz az infót, régi motoros ez a Werling rendszer, sok autót megélt már és örülök, hogy a Duster-ig is eljutott!
Igazad van a cikkben, hogy a terepes autóknak nagy szüksége van egy mechanikai védelemre is a gyári vegyi védelmen felül. A kőfelverődések ennél a használati módnál hamar kikezdik a gyári alvázvédelmi bevonatot és az agyagos sár olyan lehetetlen helyekre képes bejutni ahonnan nehéz eltávolítani ugyanakkor a hosszútávú korrózió melegágyává válik.
Egészen baráti ár a 40 ezer körüli összeg, ez Duster esetében gondolom egy kicsit hízik még, de aki sokat terepezik az autóval nagyon jól járhat vele!
"Soha nem azt az embert tartottam jó vezetőnek,aki a megcsúszott autót ismét uralni tudja,hanem azt,akinek erre nincs szüksége!!!" - gondolom ez a mondat és az ESP-vel való kapcsolása váltotta ki a fenti hsz-okat. Én sem értek vele egyet, mert az autó bárkinek a kezében, bármikor hajlamos a megcsúszásra és sok esetben abszolút vétlen a volánforgató. Amikor ez bekövetkezik és a pilóta kimeredt vagy éppen behunyt szemmel rááll a fékre, nagy merészség jő sofőrnek tartani csak azért mert negyvennel ballagott, amikor kiugrott két parkoló autó közül eléje egy gyerek.
A jó vezető mindkét mondatrészedet kell, hogy kielégítse, a megcsúszott autót uralni tudja, de úgy vezet, hogy ez ne az ő hibájából történjen, ill deffenzív vezető lévén már előre látja a bajt ( kiguruló labda...).
Az ESP meg úgy jön a képbe, hogy kitágítja a gyarló ember korlátait, azaz gyorsabban észlel és avatkozik be, mint mi.
Mindenképpen a XXI. században erre a balesetmegelőző funkcióra szükség van az autókban, a biztonságon nem érdemes spórolni!
Tudom így gondolod Te is és itt a topikban minden értelmes ember, csak a megfogalmazás, a hozzávezeti út göröngyös egy kicsit...