Egészen biztos vagyok benne, hogy az "orsóolaj" a leghitványabb olajak egyike.
(meg kellene nézni az adattábláját)
természtesen sem vitatkozni, sem rősködni akarok, csak nehezen tudom elképzelni, hogy az orsóházban lévő-járművekhez képest- minimális terhelést egy hasonló paraméterekkel rendelkező járműolaj miér ne bírná ki....
Azt el tudom képzelni, hogy a járműiparban nincs is olyan gyenege tulajdonságú olaj miint az orsóolaj.
Gondolom ezt azért, mert én semi oylat nem láttam az orsóházban, amihez valami "húdespeciális" olaj kellene, szokványos elemek vannak benne, pont mint egy járműben, csak éppen hőterhelés nuku, és az egyéb terhelések is viszonylag kicsik.
Azt el tudom képzelni, hogy a járműiparban nincs is olyan gyenege tulajdonságú olaj miint az orsóolaj:)
A főorsó ill. orsóház kenését nem lehet megúszni orsóolaj nélkül. Ide muszáj valami "vékonyabb" olajat keríteni. MOL-ék pl. a "Spinol 15"-öt ajánlják. Egyéb helyekre akár költséghatékony és kielégítő megoldás lehet a TS-gazdaságos 15W-40 is.
Nem lehet eléggé tudatosítani ezeket, mert egy jó állapotú gépet hónapok alatt lehet hazavágni a rossz olajjal, amit a gazdája azzal töltött bele, hogy "Ez jó lesz, ez milyen príma a zopelbe' is!" :)))))
Ezért említettem, hogy a hőmérséklettartománynak megfelelő viszkozitású motorolaj nem hogy kevesebbet, de nyilvánvalóan többet tud egy mezei gépolajnál.
Az már más kérdés, hogy erre a többletre semmi szükség nincsen:)
Ezért adnak meg az olajok adatlapján hideg(40fokos) és meleg (100 fokos) viszokozitási értékeket.
Az amúgy teljes tévedés, hogy minden járműolaj CSAK magas hőmérsékleten "müködik" (ken) rendesen.
Motorokban a "hidegkopást" nem az oylaj kenőképességének a hiánya okozza, hanem hogy egyszerűen nem jut el a kenendő helyre időben.
A járműolajok adalékolása oylan, hogy magasabb hőmérsékleten sem veszítik el (annyira) a kenőképességüket, azéltal, hogy a viszkozitásuk viszonylag kézbentartható mértékben változik csak.
Szerszámgépekben erre nyilván semmi szükség nincs, ezért vélhetően a szerszámgépolajok melegtűrő képessége pocsék, mivel nincs iylen igénybevétel, sem égéstermékekkel szembeni ellenállóképesség.
Magyarul:
A járműolajok-ha a hőmérséklet viszkozitás tartományuk megfelelő- éppúgy alkalmasak volnának szerszámgépekbe, legfeljebb az adalékolásuk egy része teljesen felesleges.
Jól mondod, nagyon fontos a viszkozitás, de tessék figyelni mellette a hőmérsékletadatot is, mert az legalább annyira fontos!
Az olajok viszkozitását a saját -tervezett- munkahőmérsékletre adja meg a cég, és ez a hőmérséklet az egyes tipusoknál jelentősen eltérő lehet!!
A szerszámgépek viszonylag hidegen dolgoznak, egy magasabb hőmérsékletre tervezett olajnak hiába ugyanaz a viszkozitása, ha alacsonyabb hőfokon akár háromszor is sűrűbb, nem lesz jó a masinába!!
A magyar gépkönyv csak annyit ír, hogy milyen hazai olajat kell(ene) használni a géphez, az orosz nyelvűben (igaz, hogy az E3N gépé) van táblázat, hogy milyen más gyártmánnyal lehet helyettesíteni a gyárilag előírt kenőanyagot.
Itt az orosz gépkönyv két oldala:
Ha rákeresel a ma is ismert gyártók itt felsorolt olajaira, kiderül, hogy a Shell Tellus, és a Mobil DTE hydraulikaolaj.
A Shell Vitrea gépolaj, a Shell Cornea pedig kompresszorolaj.
Nagyon fontos a viszkozitás!! (Holnap fölteszek egy viszkozitás táblázatot, mert a mai olajok viszkozitást nem E°-ban adják meg.)
Olvass itt vissza, kiveséztük ezt a koratavasszal, és megadtuk a tipusokat, de most fejből nekem se megy, venni még én sem vettem a felújítás alatt levő gépembe.
Én a MOL-t hívtam fel, és készségesen adták meg a gépkönyvi régi olajadatok alapján, hogy mi a mai megfelője.
Tudna valaki segíteni, hogy honnan lehet beszerezni olajokat régi esztergához. Egy E2N gépet újítottam fel (villamos rendszer, kopó alkatrészek, full festés) szóval most a gépkönyvben leírt összes gyári tartozékkal egész jól kezd kinézni, de mivel semmilyen esztergálási tapasztalatom nincs -egyszerűen csak zavart, hogy rohad szét az egész- számomra kínai az 1966-os könyvben szereplő "gőzturbinaolaj, különleges olsóolaj és 30-as gépolaj". Egyszóval tudna valaki ajánlani egy helyet, céget ahol hozzá lehet jutni ehhez való olajokhoz, vagy mivel lehet helyettesíteni, vagy csak simán öntsem fel castrol 0w 30 -al ... végülis ha az Alfába jó :))
Soha nem értettem hogy nincs az emberekben annyi tisztelet a gépek, és készítőjük felé, hogy hagynak komoly, sok százezres értéket képviselő gépeket ilyen mértékben szétrohadni....
Ezek hosszú évek alatt rohadnak le ilyen mértékben, pedig csak egy kis odafigyelés, zsír/olaj és egy ponyva kellene rá.
Örülök, hogy van itt ismerős a másik topicról.:-) Fotót most nincs lehetőségem felrakni, de a méreteket így is tudom.
Keresztszán felfogó felülete: 100x215 mm
Munkalökete : 155 mm
(T-horony 2 db : 10 mm)
Elforduló átmérő a keresztszán felett : 110 mm
Most a szánon egy nagy stabil késtartó van felszerelve, egy közdarabbal. Masszív a cucc, de jó volna egy elfordítható késszán is. Ha kell másik közdarabot csinálni hozzá, az nem gond...
A főorsó elrordítható ugyan, de jobban örülnék annak a felső szánnak.:-)
Ár Ár: 500000 Leírás A GÉP egy gildemeister nef 480 as 10 éve áll elötte működött alku nincs sem beindítási lehetőség multifix késtartó hidraulikus tokmány 1000mm csúcstáv a késtartó és a tokmány külön is eladó késtartó 300 ezer tokmány 200 ezer
Üdv mindenkinek,érdeklődnék hogy,nincs e valakinek SNB 400/1000-es eszterga padja?A gép adattáblájáról kellene egy fénykép mert az enyémről hiányzik egy darab és azt szeretném kijavítani.
Az esztergapad eredeti kapcsolótábláját (ami benne van a gépben, és általában mindenféle relék, biztik, stb van benne) biztosan ki kell kötni, a motort közvetlenül a frekiváltóra kell rakni, a gép kapcsolóit a frekiváltóba kell bekötni, és menni fog az!
Részletezd a problémát tipusokkal együtt, és segítünk!