Van, és a MALÉV-os SOP szerint használni is kell. Bizonyára itt is használták. A rendszer úgy van beállítva, hogy a "bádogember" (copyright:M.F.) mindent félretéve a szélnyírást "bepofázza" akármi más mondanivalija IS van.
Nem tudom mit értessz hatékonyság alatt, én személy szerint eddig csak a szimulátorban "tapasztaltam" a bádogembertől ezt a dumát.
Ha arra érted, hogy milyen hatékonysággal jelzi előre, akkor fordulj nálam tapasztaltabb 737-esesekhez. (Javaslom golden olvtársat!)
Ha pedíg arra értetted, hogy mit tud ilyenkor tenni a pilóta, akkor elmondom, hogy erre is szigorú előírásokat tartalmaz a fentebb említett SOP. Azt természetesen nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy ilyenkor (50 feet alatt) már alig adunk tolóerőt a hajtóműnek. (50 feet alatt már a pálya fölött van a gép.) A CFM hajtómű sajátossága, hogy ilyen alacsony teljesítménynél ha falig toljuk a karokat, akkor is kell kb. nyolc másodperc, mígy a max tolóerő kijön a csöveken.
most komolyan mióta írják így (Iráklió) ezt a görög városnevet?
ON:
Azért imádom, hogy annyira szűkszavúan nyilatkoznak (az érintettek - nem tudnak bővebben nyilatkozni) mintha lenne benne egy kis titkolódzás, hogy mi is történt.
És felelőst is keresenek? Személyzet? Ha szélnyírás volt (tegyük fel) akkor pont, hogy bravúr nem történt súlyosabb dolog. Vagy?
Szélnyírásról annyit olvastam, itt is téma volt, és még ezek után is úgy tűnik ez a jelenség a repülés legnagyobb veszélye napjainkban is ráadásul "váratlanul csap le" :(
Hát a hard landinget azért nem mondanám, ilyesmire nem emlékszem, a 154-esnél meg nem is volt könnyű mindig eldönteni, hogy lent van-e már a futó, vagy még a levegőben vagyunk (most nem szalonikiről beszélek), de a szél elég vicces tudott lenni. Amire élénken emlékszem, hogy 2002-ben, amikor 767 vitte a chartereket, mindenki keletről nyugatra szállt fel, mi meg szépen kidöcögtünk a pálya nyugati végéhez, majd szépen felszálltunk a másik irányba, ami már akkori fejjel is furcsának tűnt, persze tudom, hogy a 767 nem gyenge, meg csak utas volt rajta, no cargó, kerozin éppencsak lötyögött valamicske a tankban, szóval voltak ott tartalékok, de attól még fura volt.
2 éve utasként én is átéltem egy keményebb landolást Heraklionon (a keményebbet utas értelemben értem, pilótaként gondolom ok volt, de mi laikusként életünk legkeményebb landolásának éreztük, miután a kerekek földet értek, volt egy kemény visszapattanás, majd újra le a kerekek). Az utasokra jellemzően kitört a pánik, egy idő ember elkezdett rémtörténeteket mesélni, miszerint ő már "kényszerleszállt" is, de az sem volt ilyen borzasztó. Ezen még az akkor 8 éves gyerekem is jót nevetett:) Nem tudom, hogy ez általános-e, de 2 hét múlva egy ismerősöm ugyanott hasonló landolásról beszélt.
Utasként ha jól emlékszem cirka hat alkalommal volt szerencsém leszállni Heraklionban, ebből 2 Tu-154, 2 738, 1 A320 és 1 767-200, és nem mondanám tükörsimának a megközelítést, mindig baromi forró a levegő, és a pálya keleti vége kvázi a tengerbe lóg bele, van egy kis váltás a kettő között elég kis távolságon, voltak "liftezések", ettől függetlenül azért még nem szokták odakenni a vasakat... Nagyon sajnálom az esetet, nincs szerencsénk a görög repterekkel úgy tűnik :(
de tényleg van erre vmi szabály ilyenkor ? kötelezően leállítja, leplombálják ? vagy a CVR arra nem való, hogy a pilóta munkáját utólag ellenőrizzék ? / vagy csak egyszerűen sokkal lazább ettől a dolog, és egy ilyen "pitiáner" ügyben, ahol szerencsére nincs személyi sérülés (csak ahhoz közeli helyzet), nincs is különösebb vizsgálat ?
Csak laikusként kérdezném: Nem lehetséges hogy leszállás előtt közvetlen szélnyírás volt? 2009-ben Mikor Krétára utaztunk, keleti irányból érkeztünk, a pálya előtt kb 2km-el hirtelen felemelkedett a gépünk,majd rögtön "esett" valamennyit, nem kis hullámvasút volt, csend is lett. Csak a jelenség leírásaként valószínűsítettem hogy szélnyírás lehetett. A reptéren pedig szélcsend volt.
Accident: Malev B738 at Heraklion on Jun 25th 2011, tail strike on landing By Simon Hradecky, created Sunday, Jun 26th 2011 13:46Z, last updated Sunday, Jun 26th 2011 13:46ZA
Malev Hungarian Airlines Boeing 737-800, registration HA-LOC performing flight MA-906 from Budapest (Hungary) to Heraklion (Greece) with 187 passengers, struck its tail onto the runway while landing in Heraklion at 15:47L (12:47Z) but managed to roll out safely, the aircraft taxied to the apron on its own power. The aircraft received substantial damage. The return flight MA-907 supposed to carry 161 passengers had to be cancelled, the aircraft is still on the ground in Heraklion for repairs (standing Jun 26th 13:30Z). The passengers were rebooked onto other flights.
Azért ennek én jobban hiszek, mint az MTI-nek, vagy a Malév szóvivőjének....
Ha ez tényleg így történt, az nagy elbaszás. Várjuk meg a konkrétumokat. Bár azt nehezen tudom HER esetében elképzelni, hogy leteszi, rájön hogy rövid a pálya, majd "felemeli" mit (?) majd újra leszáll és pofánfékezi. Akkor azért nem volt érdemes újra "felemelni". Valami sántít. Mindenesetre a kellemetlen nagyon a dolog. Nekem szokott olyan tapasztalatom lenni itt a helyiekkel, hogy "nem akarnak leszállni" 20 lábon elernyed a GPWS és "ten"-t már nem akarja kimondani. Csak lebegnek, majd amikor megül, akkor elkezdik huzibálni, és hökkenten néznek hogy a teltházas 189 személyes 800-as nem csinál semmit csak bólogat. Megnyomni nem szabad, pici gáz és hagyni kell hogy odaüljön. Nagyot dörren de minden a helyén marad, csak valakinek ki kell megnni meghajolni az utasokhoz és segíteni összeszedni a kiesett töméseket amik kigurultak az első konyhába.
A sűrű füst miatt zuhant le a gép 2011. június 26. 13:38
MNO - KA Több száz hektáron gyulladtak erdőtüzek Horvátországban, az Adria partján és szigetein, egy tűzoltó repülőgép lezuhant, de pilótája életben maradt – közölte honlapján vasárnap a horvát katasztrófavédelmi szervezet (DUZS).