2 éve utasként én is átéltem egy keményebb landolást Heraklionon (a keményebbet utas értelemben értem, pilótaként gondolom ok volt, de mi laikusként életünk legkeményebb landolásának éreztük, miután a kerekek földet értek, volt egy kemény visszapattanás, majd újra le a kerekek). Az utasokra jellemzően kitört a pánik, egy idő ember elkezdett rémtörténeteket mesélni, miszerint ő már "kényszerleszállt" is, de az sem volt ilyen borzasztó. Ezen még az akkor 8 éves gyerekem is jót nevetett:) Nem tudom, hogy ez általános-e, de 2 hét múlva egy ismerősöm ugyanott hasonló landolásról beszélt.
Utasként ha jól emlékszem cirka hat alkalommal volt szerencsém leszállni Heraklionban, ebből 2 Tu-154, 2 738, 1 A320 és 1 767-200, és nem mondanám tükörsimának a megközelítést, mindig baromi forró a levegő, és a pálya keleti vége kvázi a tengerbe lóg bele, van egy kis váltás a kettő között elég kis távolságon, voltak "liftezések", ettől függetlenül azért még nem szokták odakenni a vasakat... Nagyon sajnálom az esetet, nincs szerencsénk a görög repterekkel úgy tűnik :(
de tényleg van erre vmi szabály ilyenkor ? kötelezően leállítja, leplombálják ? vagy a CVR arra nem való, hogy a pilóta munkáját utólag ellenőrizzék ? / vagy csak egyszerűen sokkal lazább ettől a dolog, és egy ilyen "pitiáner" ügyben, ahol szerencsére nincs személyi sérülés (csak ahhoz közeli helyzet), nincs is különösebb vizsgálat ?
Csak laikusként kérdezném: Nem lehetséges hogy leszállás előtt közvetlen szélnyírás volt? 2009-ben Mikor Krétára utaztunk, keleti irányból érkeztünk, a pálya előtt kb 2km-el hirtelen felemelkedett a gépünk,majd rögtön "esett" valamennyit, nem kis hullámvasút volt, csend is lett. Csak a jelenség leírásaként valószínűsítettem hogy szélnyírás lehetett. A reptéren pedig szélcsend volt.
Accident: Malev B738 at Heraklion on Jun 25th 2011, tail strike on landing By Simon Hradecky, created Sunday, Jun 26th 2011 13:46Z, last updated Sunday, Jun 26th 2011 13:46ZA
Malev Hungarian Airlines Boeing 737-800, registration HA-LOC performing flight MA-906 from Budapest (Hungary) to Heraklion (Greece) with 187 passengers, struck its tail onto the runway while landing in Heraklion at 15:47L (12:47Z) but managed to roll out safely, the aircraft taxied to the apron on its own power. The aircraft received substantial damage. The return flight MA-907 supposed to carry 161 passengers had to be cancelled, the aircraft is still on the ground in Heraklion for repairs (standing Jun 26th 13:30Z). The passengers were rebooked onto other flights.
Azért ennek én jobban hiszek, mint az MTI-nek, vagy a Malév szóvivőjének....
Ha ez tényleg így történt, az nagy elbaszás. Várjuk meg a konkrétumokat. Bár azt nehezen tudom HER esetében elképzelni, hogy leteszi, rájön hogy rövid a pálya, majd "felemeli" mit (?) majd újra leszáll és pofánfékezi. Akkor azért nem volt érdemes újra "felemelni". Valami sántít. Mindenesetre a kellemetlen nagyon a dolog. Nekem szokott olyan tapasztalatom lenni itt a helyiekkel, hogy "nem akarnak leszállni" 20 lábon elernyed a GPWS és "ten"-t már nem akarja kimondani. Csak lebegnek, majd amikor megül, akkor elkezdik huzibálni, és hökkenten néznek hogy a teltházas 189 személyes 800-as nem csinál semmit csak bólogat. Megnyomni nem szabad, pici gáz és hagyni kell hogy odaüljön. Nagyot dörren de minden a helyén marad, csak valakinek ki kell megnni meghajolni az utasokhoz és segíteni összeszedni a kiesett töméseket amik kigurultak az első konyhába.
A sűrű füst miatt zuhant le a gép 2011. június 26. 13:38
MNO - KA Több száz hektáron gyulladtak erdőtüzek Horvátországban, az Adria partján és szigetein, egy tűzoltó repülőgép lezuhant, de pilótája életben maradt – közölte honlapján vasárnap a horvát katasztrófavédelmi szervezet (DUZS).
Hát a hirtelen utánaolvasás alapján a hajtómű az a Leap-X lesz, szóval amit jelenleg csiszol a CFM. Meg a P&W is nyomul a saját cuccával, az 1000G-családdal (A320neo, Bombardier CSeries stb.).
Szóval nem még újabb, hanem a mostani, "mingyárkészvan"-hajtányok lennének a C919-en. :)
Azért ez már más világ, mint mikor nálunk járt Kína a Budapesti Ipari Vásáron, tán 1970-ben, hoztak egy full size mock számítógépet, egy fél terem tele volt vele, a gép mögött kézi perzsa, amin egy felkelő tigris fürdött a napfényben, és a számítógép konzolja egy átfestett márkanevű Remington írógép volt, aminek a billentyűi alá telefonjelfogó érintkezők voltak beépítve... Jókat nevetgéltünk a dolgon, a Mao ruhás kiállítók meg vészjósló pillantásokkal nézegettek, úgyhogy el is mentünk onnan hamar.
Jól hallottam, hogy a kínaiak a le bugrison csak gépmakettel voltak kinn?
Ez azt jelenti, hogy legalább egy, de inkább több év kell még a gép kifejlesztéséhez. Addig meg a hajtómű is sokat fejlődhet :-) (Akár mehet hidrogénnel is... :-) )