Nem kötekedés gyanánt, csak "mondom", amit hallottam több irányból, hivatalos rendszer-szaktanácsadóktól:
>A hőtükörnek mikroszkópikus légrés is elég.
Ha a belső felület (gipszkarotn, lambéria, stb.) direktben neki van huzatva a hőtükrös fóliának (lécezés nélkül direktben felfekszik egymáson a 2 anyag), akkor el lehet felejteni a hőtükröt. Mivel a két felület egymással érintkezik így a (hő)sugárzás visszaverési funkciója megszűnik, vagy nagyon közel a zéróhoz csökken - hővezetés lesz, anyagból, anyagba, hősugárzás nem. Legalább is úgy emlékszem, hogy így magyarázták! :)
Ja, és ugyanez a helyzet akkor is, ha a kartont közvetlenül tartó lécváz is ki van töltve szigetelő anyaggal (nem összekeverendő a szarufák belső síkján keresztbe tett általában 5x5 cm-es alap-lécezéssel, ami a gipszkarton-tartó lécvázat hordozza - remélem érthető! :)
A 2,5 cm-es alap gipszkartonozáshoz használt léc már elegendő; a kevesebb is az lenne, de ilyen lécek kaphatók a kereskedelemben, + kellhet a hely az esetleges vezetékek elfűzésére is; így ezt a lécet legalább érdemes használni.
> Ha tényleg komolyan meg akarod őrizni a fóli sértetlenségét, és a légzárást, akkor gondolni kell a direkt-függesztők csavarjaira is.
Ezirányú érdeklődésemre a válasz a következő volt: a fólia felkerül a hordozó felüleletre, erre direktbe az állítható kengyel vagy direkt függesztő, jól nekihuzatva, a csavart nem ki-be járatva: egyszer meghúzva és ott marad. Elvileg ez elegendő, de ha nagyon tutira akar menni az ember, akkor a hátuljára szigetelő szivacs-csíkot lehet ragasztani.
Ez utóbbira a Rigips "Csináld magad!" kézikönyve azt írja, hogy kell (mármint a szivacs-csík).
A Ripigs honlapján szerintem jó segédletek vannak a gipszkartonozásra.
A dobozokhoz és egyéb flikkflakkokhoz sok sikert :)
Én a hálószobába csináltam egy ágyvéget süllyesztett szekrényekkel, könyvtartóval, ágy fölé nyúló álmennyezeti dobozzal, amibe rejtett világitás lesz majd. Egy hetem elment rá kb... és a glettelésnél már le akartam bontani a pcsába az egészet :D
A Dörken szegtömítő kb 5e volt, 1 tekercs (40m?) és kiadta a mennyezetet. Szerintem az egy sima kb 5mm vastag polyfoam, öntapadó ragasztóval. Talán a gipszkarton profilok alá gyártott szalag is pont ugyanez, csak esetleg olcsóbban.
Még valami: a fóliát a falhoz kell ragasztani. Ezt szinte senki sem csinálja meg. Ezt onnan tudom, hogy erre való ragasztót nem vesz senki, nincs raktáron szinte senkinek. Akinél találtam raktáron, az meg lejárat előtti beszáradt vacak volt. Végül találtam cégeket, akik rendelésre hoztak bő 1 hét alatt.
Vastagon kell ragasztani (min 8x8mm-es ragasztócsíkkal). Egy tubus kb 4-5 méterre elég. Látom, hogy dörken fóliában gondolkodsz, náluk ez a ragasztó valami 5e ft? A következőket találtam:
A CD profil 3cm magas, és, hacsak nem teljesen pontos a fólia feletti váz, akkor kb 5cm a minimum amit érdemes csinálni, direkt függesztővel. (Én 6cm-t csináltam, mert 5cm magas légtechnika is ment a mennyezetbe.)
Ha tényleg komolyan meg akarod őrizni a fóli sértetlenségét, és a légzárást, akkor gondolni kell a direkt-függesztők csavarjaira is. Én szegtömítő szalagot tettem elá. Nem az igazi, mert ez arra készült, hogy ellenlécek alá tegyék, de a semminél több. OSB alátét darabkákkal tanán közelebb lenne ahhoz, amire kitalálták.
Érdemes megfontolni a 14mm-es mennyezetfűtést, akkor nincsenek kisosztók, és csövek közvetlenül az osztó-gyüjtőből jönnek megszakítás nélkül. Nálunk az egész a mennyezetben megy.
A 2. nem jó, mert a rendszerlemez és a fólia közé kell a légrés, több okból is:
- A fűtéscsövek egy része keresztezve (nem síkban) fordul vissza
- A mennyezeti lámpához a villanyt is el kell vezetni valahol
- A rendszerlemez meg a karton csavarok szanaszét lyukasszák a fóliát
Közvetlenül a karton alatti fóliázás buhera megoldás, de azt alkalmazzák 90%-ban. A villany felviszik a padlásra, és lejönnek a lámpánál, kivágva a fóliát. Olyat is hallottam, hogy a mennyezetfűtés csöveit a fólián keresztül fűzték vissza.
A 18fokos mennyezetemre kerülő fütés esetén a rendszerlemezt és az erre kerülő gipszkartont fémprofilra tervezem fogatni.
A helyes rétegrend meyilk lenne szerintetek?
1, -gipszkarton
-mennyezetfűtés rendszerelem
-fém tartóprofil konzolra
-párazáró fólia (hővisszaverős Döerken)
- üveggyapot hőszigetelés 20+10cm
-teljes deszkázat
-páraáteresztő fólia
-ellenléc (5cm)
- tetőléc és cserép
2, -gipszkarton
-mennyezetfűtés rendszerelem
- hővisszeverős párazáró fólia
- fém tartóprofil közte üveggyapot hőszigetelés
- keresztbe 20+10cm hőszigetelés
-teljes deszkázat
-páraáteresztő fólia
-ellenléc (5cm)
- tetőléc és cserép
Tehát a rendszerelem mögött kell lennie mondjuk 5cm légrésnek, hogy a hővisszaverős fólia megtegye hatását, vagy tegyek oda is üveggyapotot a fém tartóprofilok közé és ekkor a párazáró értelemszerűen elé kerüljön.
Azt terveztem, hogy az első réteget dübelezem, a másodikat pedig PUR ragasztóval ragasztom fel. A második réteg mindenféle képpen Grafit Reflex lenne. Az első és a második réteget 6-6 cm vastagra tervezte.
Viszont a hozzászólásaitok alapján lehet, hogy a homlokzati szigetelést 1 rétegben viszem fel.
A lábazatra 10cm XPS-t tervweztem. Ezt hogyan kell fel vinni? Egy vagy két (5+5cm) rétegben?
Arra gondoltam, hogy az első réteget 2 dübellel és némi ragasztóval oda rögzítem, a másodikat pedig PUR ragasztóval ragasztom fel.
szolid probalkozasnak eloszor denszeszt szoktam. ha az nem, akkor nitrohigito. ami annal durvabb, (aceton, tetra hidro furan, hasonlok) az mar nagyon nem egeszseges, es komoly az esely hogy a festest is megkezdi.
Köszönöm a hozzászólásokat! Akkor is 80 cm üveggyapot lesz és kész! :)
Neeem. :)
Nyert a PIR hab.
Nagyon sok munkát levettél ezzel a vállamról. Pl térdfalat csak azért építettem volna, hogy a tetőtér belmagasságából a szigetelés ne vegyen el annyit. Szóval köszönöm az időspórolást, pénzspórolást, munkaspórolást!
>Vagy a 12 cm vastagságot nincs értelme két rétegben felvinni?
A Dryvit rendszer-szakértő ezt mondta ők már egyre több helyen javasolják:
- a felső réteg max. 4 de minimum 3 cm legyen, akármennyi is az össz. vastagság - az alsó réteg legyen dűbelezve a 2. réteg telibe kent ragasztóval legyen feltéve az elsőre, nagy fogas glettvassal húzva (mindegy, hogy a már rögzítettre teszik, vagy az éppen felrakandóra)
A Baumit rendszer-szakértője szerint kár a pénzt a dupla glettelésre kiszórni. Ha hőhídmentes homlokzatot akarunk, akkor ott a Baumit saját fejlesztésű, nem átmenő dűbele és spec ragasztója ( :) ).
Egy másik rendszer-szakértő (nem emlékszem melyik): kár ez egésznek ekkora feneket keríteni. Az a pontszerű dűbel-hőhidasság családi házas viszonlyatban, a 6 db/m2 átlagos sűrűséggel számolva nem számottevő. Kvázi soha meg nem térülő beruházás a teljes dűbel-hőhídmentesítés.
A lényeg, hogy én végül hagytam magam a bekerülési költség magasabb értékével meggyőzni a hőhidasság ellenében: egy réteg, átdűbelezve + a fenti cikk hatására odafigyelve választva a dűbelt.
4-5 kg /m2 a hálóbeágyazás anyagigénye. De gondolom, hogy egy csíknak az anyagát egyszerre kevered be. 4m magasság esetén az min. 16kg, amit be kell keverned.
Közben arra jutottam, hogy egy 30-40 cm széles csíkot fogok meghajtani derékszögre, ezt fogom a sarokba berakni, aztán erre ragasztom a hálókat.
Akkor jó gyorsan haladsz.
Hány kg anyagot keversz be (hozzáadott víz nélküli érték) egyszerre? Az van írva a zsákra, hogy 1,5 órán belül be kell dolgozni. Én úgy kalkulálkok, hogy ha 2 csíkot meg tudok csinálni, az 1,8-1,9m. Ez jó lenne ha beleférne a 1,5 órába, akkor már elégedett lennék a sebességgel.
Csiszolni csak ott tudsz, ahol anyagtöbblet van, ahol meg árkosan sikerült a simítás, ott cumi van.
Egyik irányból is bementem a sarokig, meg a másikból is, és erre tettem rá a hálós élvédőt.
Próbáltam átvezetni, de mindig meghúzódott a háló, és nem tudtam szögletes élt csinálni, hanem ive lett.
Még nem repedt meg, úgyhogy talán jó így is :)
Nekem legutóbb az utcafronti homlokzati rész lett megcsinálva (szakaszolva haladok, ahogy van időm mindig egy-egy oldalt), ott a kb 30 m2-re ráment 4-5 órám. Létrázva (4 méter magas a legfelső pont a lábazat miatt), és tök egyedül.
Viszont még csúnya a felülete, mert úgy döntöttem, hogy egyszerűbb lesz a megszilárdult ragasztórétegen csiszológéppel végigmenni, mint glettvassal bohóckodni, hogy sima legyen.
A szimmetrikustól jobban félnék, mert ott egy erős szél érzésem szerint jó gyorsan tudja mozgatni a levegőt, ami ráadásul éleken vált irányt, szerintem könnyen sípolna vagy búgna.
Jó dolog, ha a nagy keresztmetszetek miatt könnyen átszellőzik a meleg cserép alja, de ha a szél a légsebességet meg tudja sokszorozni az nekem gyanús. A gyártói ajánlásoktól nem mernék sokkal eltérni.