Hopp... ez a gőzös topik :-))
Bizony, és jól szét offoltátok. Viszont felmerült pár dolog ami mellett nem mehetek el szó nélkül, így kénytelen vagyok folytatni az offolást!
Haladjunk visszafelé:
rm40
válasz | megnéz | könyvjelző
2011.06.11 16:04:51 (41415)
Emlékeim szerint a motorkocsik egy részében a főkapcsolót hidrodinamus tengelykapcsolóra cserélték.
A BC motorokban nem volt un. Főkapcsoló, a Ganz 4 fokozatú váltója, gyakorlatilag 4 db lamellás tengelykapcsolót tartalmaz. Az igaz, hogy volt jó pár kocsi , amit elláttak állandó töltésű hidrodinamikus tengelykapcsolóval. Két változat is ismeretes, az u.n. nagy hidralikás hosszú időn át megbízhatóan üzemelt. A későbbiekben alkalmazott Ganzos kishidraulika viszont igen gyakran kiolvadt, néhány tűzeset után le is szerelték ezeket.
rezgaras
válasz | megnéz | könyvjelző
2011.06.11 14:37:22 © (41414)
Várj, most nem értem. Mi van a BCmot-ban "hidrodinamikus"? (a kenési rendszert én nem nevezném annak...)
Mint olvashattad, volt olyan amelyikben volt.
1047 005-2
válasz | megnéz | könyvjelző
2011.06.10 12:37:58 (41406)
"A visszahajtás azt jelenti, hogy a kerék által forgatott hajtőműlapátok az olajat - mivel az nincs keringetve és így hűtve sem - annyira felmelegítik, hogy a hajtómű felrobban,"
A hajtóműben üzemszerűen nincs olaj.
Minden hajtóműben van olaj üzemszerűen, anélkül nem működhet! A nyomatékmódosítóban vagy a tengelykapcsolóban nincs mindig, de ahogy azt Vendégsín írta, vannak állandó töltésű hidrodinamikus elemek, melyeknél az erőátvitelt a fordulatszámmal szabályozzák.
Bárdos Imre
válasz | megnéz | könyvjelző
2011.06.09 21:20:58 © (41400)
Mechanikus erőátvitelnél, mint a Bb motor, vagy villamosnál, mint pl. az M44-es, nincs visszahajtás. A visszahajtás azt jelenti, hogy a kerék által forgatott hajtőműlapátok az olajat - mivel az nincs keringetve és így hűtve sem - annyira felmelegítik, hogy a hajtómű felrobban, Ahogy manhattani is írta, volt már ilyen okból jó pár járműtűz a MÁV-nál. Ezért a hidegen vontatott hidraulikus erőátvitelű gépeknél ki kell közepelni az irányváltót, hogy ne jöjjön létre visszahajtás. Ez alól úgy tudom a remot dácsiák kivételek, mert ott hidegmenet esetén is van olajkeringetés.
Amennyiben visszahajtáson azt értjük, hogy a jármű mozgása visszahat a motorra, akkor visszahajtás csak a mechanikus erőátvitel esetén jöhet létre. Igen, több hidraulikus jármű gyulladt ki hidegvontatás esetén. Főleg M31-esek. Az okot Vendégsín leírta, annyit tennék hozzá hogy a járműtűzhöz azért kellett az is hogy a hajtómű környezete, kellőképpen szennyezet legyen.
rezgaras
válasz | megnéz | könyvjelző
2011.06.08 10:11:34 © (41378)
Én sem vagyok gépészmérnök, csak feltünt, hogy eredetileg "hajtómürôl" volt szó, a kollega pedig a sebességváltóról szólt. Nekem a "hajtómü" a tengely kihajtója. Lehet, hogy az valóban nem szereti, ha tartósan "fordítva hajtják", vagyis nem a motor oldal forgatja a tengelyt, hanem a tengely a kardántengelyt.
De lehet, hogy tévedek.
A vasutas szakirodalomban gyakran keveredik a két fogalom, de általában ugyan az értendő alatta. A tengely hajtását közvetlenül végző szerkezetet tengelyhajtóműnek szokás nevezni.
alkotasu
válasz | megnéz | könyvjelző
2011.06.07 10:29:40 (41371)
Lehet, nem tudom, nem értek hozzá, nem vagyok sem gépészmérnök, sem motorszerelő.
De valamiért mégiscsak folyton járatták. Ha nem lett volna oka, akkor leállították volna a tüdőrákgyárat. (Elnézést a degradálásért, de az egyiknek valami rettenetes kipuffogógáza volt, ráadásul a vezetőállás alatt volt a cső vége, és az ajtón, ablakokon ömlött be a mérgező bűz. Az októberi fotósvonaton is időnként fuldokoltunk tőle.)
A járatásnak több oka is lehet, az egyik a fűtés, a többiről kicsit később. A kipuffogógáz, valóban roppant kellemetlen, ezért vitték a szentesiek a nosztalgia kocsikon a tető magasságába a cső végét, ami viszont szerintem nagyon ronda.
M62-238
válasz | megnéz | könyvjelző
2011.06.07 09:10:40 © (41366)
"Én is az egyik vezértől tudtam meg. Tehát azért kellett járatni a motort, mert egyébként károsodhatott volna a hajtómű. Annak kikötése viszont mocskos, macerás dolog lett volna, és mivel alapjáraton nem fogyaszt sokat a motor, inkább járatták."
Nem jól mondták,mechanikus váltója van akár az autónak,nincs mit kikötni.
Üresbe lehet tenni,nincs visszahajtás mint a hidraulikusnál.
Valóban üresbe lehet tenni, minden fokozat között, azonban a forgótolattyú hajlamos az átfújásra, aminek következménye a sebességfokozat akaratlan bekapcsolása. Ezért a hajtási láncot a gyakorlatban hidegvontatás esetén mindig az irányváltó kiközepelésével oldják meg.
alkotasu
válasz | megnéz | könyvjelző
2011.06.07 08:34:39 (41365)
Nem, más okból kifolyólag. Én is az egyik vezértől tudtam meg. Tehát azért kellett járatni a motort, mert egyébként károsodhatott volna a hajtómű. Annak kikötése viszont mocskos, macerás dolog lett volna, és mivel alapjáraton nem fogyaszt sokat a motor, inkább járatták. (Aztán lehet, hogy hegymenetben rá is segítettek, erre már nem emlékszem, hogy szóba került-e.)
A párnás részben látható egy kör alakú padlópótlék, ha azt felemeled látható alatta egy négyszög ami az ülés alatt található kulccsal könnyedén elfordítható (persze előtte a vetőálláson az irányváltó kart lefuvató állásba kell fordítani. Tehát nem túl macerás a dolog.
Ha nem közepelték ki annak az lehetett az oka, hogy valóban számítottak arra hogy szűkség lehet a tolásra, menet közben pedig nem lehet betenni az irányt.