Keresés

Részletes keresés

wrn30601 Creative Commons License 2011.06.12 0 0 41427

A GySEV összes mozdonya ... de ezt már párszor kitárgyaltuk itt, vagy a GySEV-es fórumon. Ha jól emlékszem, tettem be fotót is, amikor a "hirtelen" a vonatján álló, Ausztriába induló MÁV kölcsön mozdony füstszekrényajtaján a vörös csillagot egy fűtőházi szaki mázolja át.

Előzmény: manhattani (41423)
sínbohóc Creative Commons License 2011.06.12 0 0 41426

Viszont felmerült pár dolog ami mellett nem mehetek el szó nélkül, így kénytelen vagyok folytatni az offolást!

Poéngyilkos! Még mennyi okosságot olvashattunk volna :-)))

Előzmény: mdbz (41425)
mdbz Creative Commons License 2011.06.12 0 0 41425

„Hopp... ez a gőzös topik :-))”

 

Bizony, és jól szét offoltátok. Viszont felmerült pár dolog ami mellett nem mehetek el szó nélkül, így kénytelen vagyok folytatni az offolást!

Haladjunk visszafelé:

 

rm40

válasz | megnéz | könyvjelző

2011.06.11 16:04:51 (41415)

Emlékeim szerint a motorkocsik egy részében a főkapcsolót hidrodinamus tengelykapcsolóra cserélték.

 

A BC motorokban nem volt un. Főkapcsoló, a Ganz  4 fokozatú váltója, gyakorlatilag 4 db lamellás tengelykapcsolót tartalmaz. Az igaz, hogy volt jó pár kocsi , amit elláttak állandó töltésű hidrodinamikus tengelykapcsolóval. Két változat is ismeretes, az u.n. „nagy hidralikás” hosszú időn át megbízhatóan üzemelt. A későbbiekben alkalmazott Ganzos kishidraulika viszont igen gyakran „kiolvadt”, néhány tűzeset után le is szerelték ezeket.

 

rezgaras

válasz | megnéz | könyvjelző

2011.06.11 14:37:22 © (41414)

Várj, most nem értem. Mi van a BCmot-ban "hidrodinamikus"? (a kenési rendszert én nem nevezném annak...)

 

Mint olvashattad, volt olyan amelyikben volt.

 

1047 005-2

válasz | megnéz | könyvjelző

2011.06.10 12:37:58 (41406)

"A visszahajtás azt jelenti, hogy a kerék által forgatott hajtőműlapátok az olajat - mivel az nincs keringetve és így hűtve sem - annyira felmelegítik, hogy a hajtómű felrobban,"

 

 

A hajtóműben üzemszerűen nincs olaj.

 

Minden hajtóműben van olaj üzemszerűen, anélkül nem működhet! A nyomatékmódosítóban vagy a tengelykapcsolóban nincs mindig, de ahogy azt Vendégsín írta, vannak állandó töltésű hidrodinamikus elemek, melyeknél az erőátvitelt a fordulatszámmal szabályozzák.

 

Bárdos Imre

válasz | megnéz | könyvjelző

2011.06.09 21:20:58 © (41400)

Mechanikus erőátvitelnél, mint a Bb motor, vagy villamosnál, mint pl. az M44-es, nincs visszahajtás. A visszahajtás azt jelenti, hogy a kerék által forgatott hajtőműlapátok az olajat - mivel az nincs keringetve és így hűtve sem - annyira felmelegítik, hogy a hajtómű felrobban, Ahogy manhattani is írta, volt már ilyen okból jó pár járműtűz a MÁV-nál. Ezért a hidegen vontatott hidraulikus erőátvitelű gépeknél ki kell közepelni az irányváltót, hogy ne jöjjön létre visszahajtás. Ez alól úgy tudom a remot dácsiák kivételek, mert ott hidegmenet esetén is van olajkeringetés.

 

Amennyiben visszahajtáson azt értjük, hogy a jármű mozgása visszahat a motorra, akkor visszahajtás csak a mechanikus erőátvitel esetén jöhet létre. Igen, több hidraulikus jármű gyulladt ki hidegvontatás esetén. Főleg M31-esek. Az okot Vendégsín leírta, annyit tennék hozzá hogy a járműtűzhöz azért kellett az is hogy a hajtómű környezete, kellőképpen szennyezet legyen.

 

 

rezgaras

válasz | megnéz | könyvjelző

2011.06.08 10:11:34 © (41378)

Én sem vagyok gépészmérnök, csak feltünt, hogy eredetileg "hajtómürôl" volt szó, a kollega pedig a sebességváltóról szólt. Nekem a "hajtómü" a tengely kihajtója. Lehet, hogy az valóban nem szereti, ha tartósan "fordítva hajtják", vagyis nem a motor oldal forgatja a tengelyt, hanem a tengely a kardántengelyt.

 

De lehet, hogy tévedek.

 

A vasutas szakirodalomban gyakran keveredik a két fogalom, de általában ugyan az értendő alatta. A tengely hajtását közvetlenül végző szerkezetet tengelyhajtóműnek szokás nevezni.

 

alkotasu

válasz | megnéz | könyvjelző

2011.06.07 10:29:40 (41371)

Lehet, nem tudom, nem értek hozzá, nem vagyok sem gépészmérnök, sem motorszerelő.

De valamiért mégiscsak folyton járatták. Ha nem lett volna oka, akkor leállították volna a tüdőrákgyárat. (Elnézést a degradálásért, de az egyiknek valami rettenetes kipuffogógáza volt, ráadásul a vezetőállás alatt volt a cső vége, és az ajtón, ablakokon ömlött be a mérgező bűz. Az októberi fotósvonaton is időnként fuldokoltunk tőle.)

 

A járatásnak több oka is lehet, az egyik a fűtés, a többiről kicsit később. A kipuffogógáz, valóban roppant kellemetlen, ezért vitték a szentesiek a nosztalgia kocsikon a tető magasságába a cső végét, ami viszont szerintem nagyon ronda.

 

M62-238

válasz | megnéz | könyvjelző

2011.06.07 09:10:40 © (41366)

"Én is az egyik vezértől tudtam meg. Tehát azért kellett járatni a motort, mert egyébként károsodhatott volna a hajtómű. Annak kikötése viszont mocskos, macerás dolog lett volna, és mivel alapjáraton nem fogyaszt sokat a motor, inkább járatták."

 

Nem jól mondták,mechanikus váltója van akár az autónak,nincs mit kikötni.

Üresbe lehet tenni,nincs visszahajtás mint a hidraulikusnál.

 

Valóban üresbe lehet tenni, minden fokozat között, azonban a forgótolattyú hajlamos az átfújásra, aminek következménye a sebességfokozat akaratlan bekapcsolása. Ezért a hajtási láncot a gyakorlatban hidegvontatás esetén mindig az irányváltó „kiközepelésével” oldják meg.

 

 

alkotasu

válasz | megnéz | könyvjelző

2011.06.07 08:34:39 (41365)

Nem, más okból kifolyólag. Én is az egyik vezértől tudtam meg. Tehát azért kellett járatni a motort, mert egyébként károsodhatott volna a hajtómű. Annak kikötése viszont mocskos, macerás dolog lett volna, és mivel alapjáraton nem fogyaszt sokat a motor, inkább járatták. (Aztán lehet, hogy hegymenetben rá is segítettek, erre már nem emlékszem, hogy szóba került-e.)

 

A „párnás” részben látható egy kör alakú padlópótlék, ha azt felemeled látható alatta egy négyszög ami az ülés alatt található kulccsal könnyedén elfordítható (persze előtte a vetőálláson az irányváltó kart „lefuvató” állásba kell fordítani. Tehát nem túl macerás a dolog.

Ha nem „közepelték” ki annak az lehetett az oka, hogy valóban számítottak arra hogy szűkség lehet a tolásra, menet közben pedig nem lehet betenni az irányt.

alkotasu Creative Commons License 2011.06.12 0 0 41424

Ez se nem GySEV-es, se nem szolgálatképtelen:

 

 

ez sem:

 

 

De azért van igazságod is, mert megnézve ezt a képet, a korom alatt van valami:

 

 

 

Előzmény: manhattani (41423)
manhattani Creative Commons License 2011.06.12 0 0 41423

Úgy tudom, hogy az előző átkosban a mozdonyt veres cséllag nélkül szolgálatképtelennek kellett minősíteni. Ez alól a GySEV néhány mozdonya volt kivétel, amik átjártak Ausztriába.

Előzmény: alkotasu (41422)
alkotasu Creative Commons License 2011.06.12 0 0 41422

Urak!

 

Ki tudja azt megmondani, hogy a gőzösök elején a piros csillagot mikortól, és milyen mozdonyokra tették fel? Mert pl. 520-ason sosem láttam... Vagy inkább: mely mozdonyokra nem festették fel?

manhattani Creative Commons License 2011.06.12 0 0 41421

OFF: Ooops, bocs. Pedig tanúm is van rá, hogy komoly Nohab vezér mondta! :-)

Ha még elfér ennyi off: Ugye a Győrben készült Kádár-motorvonat hidromechanikus volt? Úgy hallottam, hogy az első fokozat hidro, nehogy nagyon megrázzák az öreget, később meg mechanikusan váltogattak, ON

 

Előzmény: rm40 (41420)
rm40 Creative Commons License 2011.06.11 0 0 41420

Na igen, ez nem jött be. Volt mechanikus Hargita, volt hidrodinamikus Hargita (átalakítás után, v.ö Helikon), speciel hidromechanikus az nem volt. A HM-hajtóművek már a '60-as évek.

 

De ez már tényleg a Ganzos topikba való. :)

Előzmény: manhattani (41416)
Menyus 2.0 Creative Commons License 2011.06.11 0 0 41419

Köszönöm :)

Előzmény: manhattani (41418)
manhattani Creative Commons License 2011.06.11 0 0 41418

De jó kép... :-)

Előzmény: Menyus 2.0 (41417)
Menyus 2.0 Creative Commons License 2011.06.11 0 0 41417

Egy mai nosztalgiamenet a 70-es vonalon.
 

manhattani Creative Commons License 2011.06.11 0 0 41416

Kicsit más: A Déliben, a régi pályaudvarról szóló kiállításon, komoly szakember szerint volt egy hiba: a Hargita motorvonatot hidrodinamikus hajtásúnak írták. Pedig az hidromechanikus. Nem volt minden fokozat hidraulikus hajtású.

 

Hopp... ez a gőzös topik :-))

Előzmény: rm40 (41415)
rm40 Creative Commons License 2011.06.11 0 0 41415

Emlékeim szerint a motorkocsik egy részében a főkapcsolót hidrodinamus tengelykapcsolóra cserélték.

Előzmény: rezgaras (41414)
rezgaras Creative Commons License 2011.06.11 0 0 41414

Várj, most nem értem. Mi van a BCmot-ban "hidrodinamikus"? (a kenési rendszert én nem nevezném annak...)

Előzmény: Vendégsín (41409)
FAV 20 Creative Commons License 2011.06.11 0 0 41413

http://forum.index.hu/Article/showArticle?t=9172416

 

3440-es hozzászólásban jön a mozdonyod.  Jó régi fotók érdemes benézni ide.

Előzmény: ghabina (41326)
376.642 Creative Commons License 2011.06.10 0 0 41412

Oksa! :-)

Előzmény: Törölt nick (41402)
376.642 Creative Commons License 2011.06.10 0 0 41411

Jó lenne kicsit kipróbálni vonalon a 275-öst. Parkban már mentem vele :-)

Előzmény: Vendégsín (41397)
Bárdos Imre Creative Commons License 2011.06.10 0 0 41410

Köszönöm szépen!

Előzmény: Vendégsín (41409)
Vendégsín Creative Commons License 2011.06.10 0 0 41409

Nagyjából úgy, ahogy le is van írva.

 

A hajtómű hidrodinamikus erőátviteli elemei (nyomatékmódosító(k), illetve tengelykapcsoló(k)) munkatere csak addig és csak annál az elemnél vannak feltöltve, amíg a dízelmotor (hidrodinamikus fék) nyomatékátvitelére szükség van. A töltőszivattyú álló dízelmotornál nem jár, így a munkaterekbe folyadék sem kerülhet (kivévea DGKU járműveket - ott a nyomatékmódosító állandóan feltöltött és egy mechanikus, súrlódásos tengelykapcsoló van beépítve a hajtás megszakítására, amit így nem kell csúsztatni).

Viszont ez a szerkentyű mozgatja meg a hidraulikaolaj nagy részét, tehát a hűtést biztosító hőcserélőn is fenntartja azintenzív olajáramlást.

A hajtómű csapágyainak és fogaskerekeinek kenését és hűtését is a hidraulikaolajlátja el. A hajtóműben külön kenőrendszert alakítanak ki erre a célra, a kenést ellátó olajat a dízelmotorhoz kapcsolódó oldalon a primer kenőolajszivattyú mozgatja. Általában van a kihajtás oldalán is kenőolajszivattyú, ez a szekunder, ami csak azoknak az alkatrészeknek a kenésére van méretezve, amik álló dízelmotornál is forognak - ezeket a primer is ken(het)i.

A kenésre megmozgatott olaj mennyisége elenyésző a töltőszivattyú szállítókapacitásához képest, így a hajtómű veszteséghőjét gyakorlatilag nem lehet elvonni. Hosszabb távú vontatás során az így melegedő olaj gőze robbanhat be, a melegedést és ezt kerüljük el a kihajtás erőátviteli láncának megszakításával. Ha az olajrendszer hűtése a szekunder kenőolajszivattyú működése mellett is elegendő - méretezés kérdése - akkor korlátozásssal, vagy anélkül álló dízelmotorral is vontatható lehet a jármű kiközepelés nélkül.

 

Előzmény: Bárdos Imre (41408)
Bárdos Imre Creative Commons License 2011.06.10 0 0 41408

Én ezt készséggel elhiszem neked, de akkor, hogy szokott felrobbanni?

 

Itt pl. az M43 1133 volt az áldozat. A cikkrészlet a Mozdonyvezetők Lapja 1994/11. számából származik, szerzője az azóta már elhunyt Mihók Tamás.

 

 

 

 

 

Előzmény: 1047 005-2 (41406)
Molinári bácsi Creative Commons License 2011.06.10 0 0 41407

 

Üdv a gőzöskedvelő társaságnak!

 

Ma délután, háromnegyed három magasságában Rákospalota-Újpesten, a forgalom által nem használt 2-es vágányon ott pöfögött a 109 109-es. Igaz, hogy nem a festék húzza a vonatot, de elég kopottas gúnyája volt "szegénynek"! Azért jó volt nyilvánosan látni és hallani.

1047 005-2 Creative Commons License 2011.06.10 0 0 41406

"A visszahajtás azt jelenti, hogy a kerék által forgatott hajtőműlapátok az olajat - mivel az nincs keringetve és így hűtve sem - annyira felmelegítik, hogy a hajtómű felrobban,"

 

 

A hajtóműben üzemszerűen nincs olaj.

 

 

 

 

"a remot dácsiák kivételek, mert ott hidegmenet esetén is van olajkeringetés."

 

 

Ott azért nem lehet kiközepelni,mert nincs mechanikus kapcsolat az irányváltáskor, a motor üzemeltetésétől függ,hogy milyen sebességgel továbbítható.

Előzmény: Bárdos Imre (41400)
hkv Creative Commons License 2011.06.10 0 0 41405

Küldtem levelet!

Előzmény: 262 (41401)
rezgaras Creative Commons License 2011.06.10 0 0 41404

Kösz a reœzletes leirást, valami ilyesmire gondoltam.

Előzmény: Bárdos Imre (41400)
Törölt nick Creative Commons License 2011.06.09 0 0 41403

Gézám, félútig sk. vállalom, onnantól meg jön a kreativitás (beleértve, hogy esetleg valamelyik vezér kezébe nyomom, vagy magam tovább "ballagok" vele). Fő, hogy megin' "randizzunk". Holnap délelőtt Nálad is jel'kezem.

Előzmény: 262 (41401)
Törölt nick Creative Commons License 2011.06.09 0 0 41402

Manapság úgy 5 percre tudom előre tervezni az életemet, úgyhogy egyelőre pássz. :)

Ma éppen hazajöttünk, de ha indulunk vissza, jel'kezem.

Előzmény: 376.642 (41394)
262 Creative Commons License 2011.06.09 0 0 41401

A Nagykanizsai mozdonyszépítőknek, sok szeretettel!!!

(remélem lesz, aki eljuttatja hozzájuk:)))

Bárdos Imre Creative Commons License 2011.06.09 0 0 41400

Mechanikus erőátvitelnél, mint a Bb motor, vagy villamosnál, mint pl. az M44-es, nincs visszahajtás. A visszahajtás azt jelenti, hogy a kerék által forgatott hajtőműlapátok az olajat - mivel az nincs keringetve és így hűtve sem - annyira felmelegítik, hogy a hajtómű felrobban, Ahogy manhattani is írta, volt már ilyen okból jó pár járműtűz a MÁV-nál. Ezért a hidegen vontatott hidraulikus erőátvitelű gépeknél ki kell közepelni az irányváltót, hogy ne jöjjön létre visszahajtás. Ez alól úgy tudom a remot dácsiák kivételek, mert ott hidegmenet esetén is van olajkeringetés.

Előzmény: rezgaras (41378)
Vendégsín Creative Commons License 2011.06.09 0 0 41399

A 204-es, a 275-ös, meg a kettő kerti vasúti... :-)

Előzmény: C50 (41398)
C50 Creative Commons License 2011.06.09 0 0 41398

109,109

424,247

324,540

204

 

Ezekre gondoltál?

242-es, 269-es nem működik?

Előzmény: Vendégsín (41397)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!