Keresés

Részletes keresés

miko? Creative Commons License 2011.02.15 0 0 44220

Oké, akkor ez egy doboz doppler.

 

(majd azért tényleg nézz utána, hogy mi is az a doppler-effektus, nehogy úgy járj, mint amikor nem rég itt a kondenzátoroknál is kiderültek az alapvető tudásbeli hiányosságaid, és csacskaságokat állítottál be tényszerű dolgoknak)

Előzmény: Joejoe1974 (44219)
Joejoe1974 Creative Commons License 2011.02.15 0 0 44219

azt minek írnák rá?De azt sem írják rá hogy sör,mert nem az.

Előzmény: miko? (44218)
miko? Creative Commons License 2011.02.15 0 0 44218

És ha azt írják rá hogy eiffel-torony, akkor az tényleg az is?

Előzmény: Joejoe1974 (44217)
Joejoe1974 Creative Commons License 2011.02.15 0 0 44217

azt hiszem ezt a képet sose találhattam volna meg jobbkor.Teljesen véletlenül akadtam rá,éppen az egyik általam rendszeresen látogatott Jawa Mustangos oldalon.A srác versenyez,és ez egy általa használt vákumdob vagy légszűrőház.

 

Előzmény: miko? (44215)
Kristóf 210 Creative Commons License 2011.02.15 0 0 44216

Helló srácok!

 

Offolnék kicsit...

 

Nincs otthon valamelyik pesti babkósnak elfekvőben, riga villanyak végébe való csészészéje? Épp egy Mini Rigát próbálok feléleszteni. De nem nagyon találok hozzá cuccot, börze meg odébb van.
http://sportmotor.hu/motoros_kepek/motor/?dr=48020  ő amúgy a gép.

Köszi előre is a segítséget.

miko? Creative Commons License 2011.02.15 0 0 44215

"az a helyzet hogy a doppler effektus (hatás)megnevezést használják a gázban levő mozgási (hanghullám) visszaverődésre is"

 

Hát bárki is használja a kipufogón belüli hullámvisszaverődésre a doppler-jelenséget mint fogalmat, az tárgyi tévedésben van...

 

Wiki idézet, mert ennél jobban nem lehet megfogalmazni:

"A Doppler-effektus vagy magyarosabban Doppler-hatás a hullám frekvenciájában és ezzel együtt hullámhosszában megjelenő változás, mely amiatt alakul ki, hogy a hullámforrás és a megfigyelő egymáshoz képest mozog."

 

Tehát a valamilyen hullámot (hang, rádió,nyomás) kibocsájtó mozgó forrás és a hozzá képest fix ponton elhelyezkedő vizsgáló/mérő pontnál megjelenő hullámhosszváltozás a lényeg, pl. olyankor amikor a forrás közeledik, vagy távolodik a fix ponthoz képest.

 

Na most a kipufogó dob stabil rendszer, nincsenek benne egymáshoz képest elmozgó alkatrészek, csak a kipufogó gáz nyomáshullámai áramlanak benne ide-oda.

Akkor amikor a kipufogógáz visszaverődik a konfúzorról (szűkítésről), akkor az egy sima visszaverődés, amit max. visszhang-effektnek lehet nevezni, köze nincs a doppler-hatáshoz.

 

Ezzel az erővel akkor a tihanyi visszhang is "doppler" lenne.

Na, ne már...

Előzmény: Joejoe1974 (44204)
tiger1342 Creative Commons License 2011.02.15 0 0 44214

Előzmény: Joejoe1974 (44209)
Tóni bácsi Creative Commons License 2011.02.15 0 0 44213

Hátsón nem billentünk, de ha megadnád annak a birka nagyságú kutya gazdájának a címét........... :-)))))))))

Előzmény: Joejoe1974 (44210)
Tóni bácsi Creative Commons License 2011.02.15 0 0 44212

Mert a széria motorok esetében áremelkedést, ezáltal kereslet csökkenést okozhatott volna. Így meg, aki rászánja a pénzt, azt csinál vele, amit úri gusztusa diktál. :-)))

Előzmény: Joejoe1974 (44210)
Tóni bácsi Creative Commons License 2011.02.15 0 0 44211

Hát, ha rá mernék ülni a barátom 1100-as Drag Starjára, valszeg én sem csak 40-nel mennék!!! :-))))))

Előzmény: sandor1027 (44208)
Joejoe1974 Creative Commons License 2011.02.15 0 0 44210

Még annyit hozzátennék mielőtt hátsón billent valaki az OFFolásért hogy ezt a dolgot (módszert,elvet) a Yamahán kívül nem használta egyik más gyár sem! De utólagos tuningnál komoly hatása miatt szinte mindig alkalmazott dolog. Furcsa hogy egy biztosan működő ,és jótékony hatású megoldás miért nem lett alkalmazva a mindennapi közlekedési eszközöknél.

Előzmény: Joejoe1974 (44209)
Joejoe1974 Creative Commons License 2011.02.15 0 0 44209

Igazán nincs mit!

A téma zárásaként itt egy nem túl jól sikerült rajz,amin kivehető a rendszer működése.

 

http://www.geocities.co.jp/MotorCity/5167/yeis.jpg

Előzmény: sandor1027 (44207)
sandor1027 Creative Commons License 2011.02.15 0 0 44208

Előttem jársz vagy három évvel!

Én ilyen „fiatalon”, azért még mindig késztetést érzek arra, hogy megnyergeljek néha egy -egy izmosabb paripát is.

Előzmény: Tóni bácsi (44206)
sandor1027 Creative Commons License 2011.02.15 0 0 44207

Köszi!

Ismét gyarapodtak ismereteim!

Előzmény: Joejoe1974 (44205)
Tóni bácsi Creative Commons License 2011.02.15 0 0 44206

Lehet, ha most lennék ifjú titán, engem is elkapna a lelkesedés, de így 65.-ik évesen már untig elég az a tempó, amire a gyári Babettám képes. :-)))

 

 

Előzmény: sandor1027 (44202)
Joejoe1974 Creative Commons License 2011.02.15 0 0 44205

Hogy a történet kerek legyen,leírom a jelenséget a gyakorlatban is.Fogtam egy kisméretű energiaitalos palackot (Max a neve),a kupakját átfúrtam.Egy bicikligumiszelepet dugtam át a lyukon,és mindkét oldalt gumibelsőből vágott lyukas koronggal tömítettem le.A csavarral jól összehúztam.A robogó benzincsapjának a vákumcsonkja (ami nyitja a benzincsapot és a  karbi vákumcsonkja közé egy akváriumi Y elosztóval készítettem egy leágazást.Ide kötöttem be a palackot.A hatása úgy érződött hogy a palack áltál megszüntetett túldúsulás hiányában egyenletesebb lett az alapjárat,ezért emelkedett az alapjárati fordulatszám.Ezt visszább véve,alapjáratról a terhelésre váltás jelentősen javult,jobban gyorsult.A fogyasztás is némileg csökkent.Csendben gurulva gázt adva,majd egy idő után a gázt elvéve lehetett hallani a palack "huppogását" az ülés alatt.Ilyen dobot készen is lehet kapni,10ezer forint körüli áron.Bocs az OFF témáért,de ha már doppler akkor érdemes volt ezt megemlíteni.

Előzmény: Joejoe1974 (44204)
Joejoe1974 Creative Commons License 2011.02.15 0 0 44204

szia!

Nos,némi humornak szántam de valójában az a helyzet hogy a doppler effektus (hatás)megnevezést használják a gázban levő mozgási (hanghullám) visszaverődésre is.Nem tudom mennyire vagy képben a modernebb felépítésű motorok technikájában,de van egy alkatrész amit doppler dobnak is neveznek (a vákumdob,reed dob elnevezésen túl).Ez egy kisméretű tartály aminek egy csőcsatlakozója van.Tulajdonképp ez az eszköz egy üreges rezonátor,amit annak idején a japánok (a Yamaha) kísérletezett ki és használt a kétüteműiben YEIS néven.Maga a név Yamaha Energia Indukciós System-et (rendszert) jelent.Arról van szó hogy a membrános kétütemű motorokban a membrán nyitásakor keletkező gázmozgás ami a főfúvókából a benzint is kiszívja,a membrán zárásakor még mozgásba levő,de a membránlemezeken megtorpanó és visszaverődő gázokat a karbi irányába löki.Itt áthaladva a főfúvóka felett tovább dúsul,majd a levegőszűrőn ismét visszaverődve a főfúvóka felett áthaladva tovább dúsulva jut vissza a membránig ahol a következő szívásütemnél bekerül a hengerbe (forgattyúsházba).Ez a jelenség túlfogyasztást,és egyenetlen motorüzemet okoz.Hirtelen gázadáskor megtorpan a motor.A japánok a YEIS rendszert a membrán és a karbi közé helyezték.Ez a szívócsővön levő csonkra húzott csődarab,és a tank alatt elhelyezett rugalmas műanyag tartályból áll.Minden szívási ütem végén a membránról visszaverődő gáz nem a karbi fele indul el,hanem a tartály felszippantja,és a következő szívási ütemnél kiengedi.Mivel a gáz először onnan távozik,így nem tud tuldúsulni a keverék,jobban harap a motor.

Előzmény: sandor1027 (44193)
53zsiga Creative Commons License 2011.02.15 0 0 44203

Összel volt a börzén 7000 ért azt mondta a manus, hogy gyári. Kinézetre az is volt csak azt nem tudom, hogy hol készült.

Előzmény: Törölt nick (44198)
sandor1027 Creative Commons License 2011.02.15 0 0 44202

Szia!

Én is úgy szeretem, a Babettát, ahogy megteremtették!

A fiatalok meg, hagy próbálkozzanak!

Előzmény: Tóni bácsi (44199)
sandor1027 Creative Commons License 2011.02.15 0 0 44201
Előzmény: Törölt nick (44198)
Tóni bácsi Creative Commons License 2011.02.15 0 0 44200

Kukkants be lécci a postaládádba! :-)

Előzmény: Törölt nick (44198)
Tóni bácsi Creative Commons License 2011.02.15 0 0 44199

Ezeket én már nagyon régen is olvasgattam, azért nem is érdekel.

 

Ugyanis látható, hogy a rezó csak egy igen szűk fordulatszám tartományban fejti ki a hatását. A többi fordulatszámon meg nem hogy javítana, de inkább ront. Csak azokat érinti, akiket az érdekel, hogy mekkora max sebivel tudják megkergetni a Babettájukat.

Én egy másik kategória vagyok! :-)))

Előzmény: sandor1027 (44197)
Törölt nick Creative Commons License 2011.02.15 0 0 44198

Alakul a dolog,már csak egy Babettához méretezett rezondobot kéne felderiteni.Nálam a mühelyben nem lenne gond elkésziteni.

sandor1027 Creative Commons License 2011.02.15 0 0 44197

Ollóztam egy cikket a REZÓ-ról, egy Simsonos oldalról.

 

„Az elv szerint a rezonátordob öt fő részből áll. Az első szakasz a könyökcső. A

második szakasz az ún. diffúzor, amely a kiáramló gázokra nyitott csővégként hat.

A hirtelen térfogat növekedés a henger felé szívóhullámként hat, vagyis a gáz

elkezdi kiszívni maga után a még hengerben lévő maradékot, gyorsul a gázcsere

folyamata. Ennek során sajnos a friss keverék egy része is kiszívódik a hengerből

a kipufogóba. Innen a gáz a rezó "hasába" kerül. Itt nem csinál semmi extrát, csak

tovább hűl. Innen a kúpos csővégbe, az ún. konfúzorba jut a gáz. A konfúzor

feladata, hogy a kipufogógázt a lehető legkisebb energiaveszteséggel a henger

kipufogónyílása felé vezesse vissza. Gyakorlatilag a gáz visszapattan róla a

henger felé. Ezt a visszafelé ható gázhullámot úgy kell időzíteni, hogy a

hengerben a kipufogónyílás még nyitva legyen, de a felömlők már zárva, vagyis itt

jön képbe a HANGOLÁS!

Ha ez a hangolás jó, vagyis a gázok pontosan akkor verődnek

vissza, amikor a kipufogónyílás még épp nyitva van, akkor a diffúzor által

kiszívott keveréket ez a nyomáshullám visszakényszeríti a hengerbe. Több friss

keverék több munkát képes végezni! Ez a többlet akár 30-40%-os javulást is

jelenthet, de csak egy adott fordulatszámon, és közvetlen környékén! A dobot a

végcső és a hangtompító zárja le, amelyeknek fontos feladata fenntartani a

légkörinél nagyobb nyomást a dobban. Ez segíti a visszaáramlást, és megakadályozza

az örvénylést a dobban. (Ezért nem jó, ha bazinagy átmérőjű lukat kókányolunk a

hangtompítóra, vagy egyenesen a végcsövet nagyobbítjuk!) A rezót a tervezéskor a

henger, a kipufogónyílás, és a dugattyú pontos adatainak felhasználásával egy

tetszőlegesen meghatározott fordulatszámra hangolják. Pl. lehet olyan méretezésű

dobot készíteni, amelyben 6000-es fordulatszámon keletkezik a megfelelő visszalökő

hullám, és ilyen fordulaton tolja vissza a legtöbb keveréket a hengerbe. Ezt a

szelvények, a dob darabjainak pontos méretezésével és összeillesztésével érik el,

ezért ez hangsúlyozottan NAGYON FONTOS!”

vandoor63 Creative Commons License 2011.02.15 0 0 44196

Köszi, te tényleg egy elég alapos ember vagy!

 

Van, aki alapos, van aki kalapos.

Én egyik se. :))

Előzmény: Törölt nick (44188)
Tóni bácsi Creative Commons License 2011.02.15 0 0 44195

Nem tudom konkrétan mire gondolsz, de a magam részéről annyit mondhatok, hogy nekem a gyári kipuff megfelel a 210-esemen. :) A gyári állapothoz képest mindössze annyi a változás, hogy a könyökcsövet lerövidítettem annyira, hogy csak éppen meg lehessen rögzíteni a dobban. Ez végsebességben kb. 5 km/ó plusszot jelent. Akkor

tudnák igazán különbséget tenni, ha pl. rápróbálnák egy spéci méretezett rezót, de azt hiszem erre a közeljövőben nem fog sor kerülni. :-)

Előzmény: Törölt nick (44192)
vandoor63 Creative Commons License 2011.02.15 0 0 44194

Jólvan, nem akartam okoskodni. :)

 

Csak ahogy az elmúlt hónapokban túrtam a netet hirdetések után, több 206-ost is láttam 28as-szerű dobbal és 207-es szerű dobbal is.

És, hogy te is arra gyanakodtál most, hogy talán nem is 28, hanem 206 az a dob, azért gondoltam hogy akkor viszont hát annak ugyanolyannak kell lenni. :)

 

Ennyit az időjárásról.

Előzmény: miko? (44181)
sandor1027 Creative Commons License 2011.02.15 0 0 44193

Szia Joejoe!

Ugye, a (doppler!) jelzőt csak a humor kedvéért szúrtad be?

Előzmény: Joejoe1974 (44191)
Törölt nick Creative Commons License 2011.02.15 0 0 44192

Köszi,ezt tudom de arra lennék kiváncsi,hogy a Baetta kipufogó kialakitásról van e valakinek tapasztalata?

Előzmény: Joejoe1974 (44191)
Joejoe1974 Creative Commons License 2011.02.15 0 0 44191

A kipufogó a kétütemű motor lelke.Egy jó dob akár 25%-alnövelheti ,egy rossz pedig akár 50-75%-al is csökkentheti a teljesítményt.Ez azért van mert a kipufogónyilás nyitásakor távozó elégett gázok okozta mozgási energia "kihúzza" a hengerből a még bent levő el nem égett gázokat is.A jól méretezett hosszaságú kipufogódobban a dob végén visszaverődő gázok lökéshulláma (doppler!) visszatolja a hengerbe a még el nem égett gázokat,ezáltal növeli a henger töltését.A túl hosszú vagy hiányzó dob esetén a visszaverődő gázok mozgási energiája nem képes visszatolni a friss gázokat,a túl rövid esetén pedig a már elégett gázok is visszakerülnek és ott teljesítménycsökkenést okoznak.Dobhiány vagy lyukas könyök esetén pedig a beáramló "hideg" levegő hirtelen lehűti a dugattyú felett keletkező égési hőenergia által felforrósodott gyűrűket és azok eltörnek.Ugyanis az égési hő nagy részét a gyűrűk vezeti ki a hengerfalra és onnan jut a bordákra.

Előzmény: Törölt nick (44189)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!