azt hiszem ezt a képet sose találhattam volna meg jobbkor.Teljesen véletlenül akadtam rá,éppen az egyik általam rendszeresen látogatott Jawa Mustangos oldalon.A srác versenyez,és ez egy általa használt vákumdob vagy légszűrőház.
Nincs otthon valamelyik pesti babkósnak elfekvőben, riga villanyak végébe való csészészéje? Épp egy Mini Rigát próbálok feléleszteni. De nem nagyon találok hozzá cuccot, börze meg odébb van. http://sportmotor.hu/motoros_kepek/motor/?dr=48020 ő amúgy a gép.
"az a helyzet hogy a doppler effektus (hatás)megnevezést használják a gázban levő mozgási (hanghullám) visszaverődésre is"
Hát bárki is használja a kipufogón belüli hullámvisszaverődésre a doppler-jelenséget mint fogalmat, az tárgyi tévedésben van...
Wiki idézet, mert ennél jobban nem lehet megfogalmazni:
"A Doppler-effektus vagy magyarosabban Doppler-hatás a hullámfrekvenciájában és ezzel együtt hullámhosszában megjelenő változás, mely amiatt alakul ki, hogy a hullámforrás és a megfigyelő egymáshoz képest mozog."
Tehát a valamilyen hullámot (hang, rádió,nyomás) kibocsájtó mozgó forrás és a hozzá képest fix ponton elhelyezkedő vizsgáló/mérő pontnál megjelenő hullámhosszváltozás a lényeg, pl. olyankor amikor a forrás közeledik, vagy távolodik a fix ponthoz képest.
Na most a kipufogó dob stabil rendszer, nincsenek benne egymáshoz képest elmozgó alkatrészek, csak a kipufogó gáz nyomáshullámai áramlanak benne ide-oda.
Akkor amikor a kipufogógáz visszaverődik a konfúzorról (szűkítésről), akkor az egy sima visszaverődés, amit max. visszhang-effektnek lehet nevezni, köze nincs a doppler-hatáshoz.
Ezzel az erővel akkor a tihanyi visszhang is "doppler" lenne.
Mert a széria motorok esetében áremelkedést, ezáltal kereslet csökkenést okozhatott volna. Így meg, aki rászánja a pénzt, azt csinál vele, amit úri gusztusa diktál. :-)))
Még annyit hozzátennék mielőtt hátsón billent valaki az OFFolásért hogy ezt a dolgot (módszert,elvet) a Yamahán kívül nem használta egyik más gyár sem! De utólagos tuningnál komoly hatása miatt szinte mindig alkalmazott dolog. Furcsa hogy egy biztosan működő ,és jótékony hatású megoldás miért nem lett alkalmazva a mindennapi közlekedési eszközöknél.
Hogy a történet kerek legyen,leírom a jelenséget a gyakorlatban is.Fogtam egy kisméretű energiaitalos palackot (Max a neve),a kupakját átfúrtam.Egy bicikligumiszelepet dugtam át a lyukon,és mindkét oldalt gumibelsőből vágott lyukas koronggal tömítettem le.A csavarral jól összehúztam.A robogó benzincsapjának a vákumcsonkja (ami nyitja a benzincsapot és a karbi vákumcsonkja közé egy akváriumi Y elosztóval készítettem egy leágazást.Ide kötöttem be a palackot.A hatása úgy érződött hogy a palack áltál megszüntetett túldúsulás hiányában egyenletesebb lett az alapjárat,ezért emelkedett az alapjárati fordulatszám.Ezt visszább véve,alapjáratról a terhelésre váltás jelentősen javult,jobban gyorsult.A fogyasztás is némileg csökkent.Csendben gurulva gázt adva,majd egy idő után a gázt elvéve lehetett hallani a palack "huppogását" az ülés alatt.Ilyen dobot készen is lehet kapni,10ezer forint körüli áron.Bocs az OFF témáért,de ha már doppler akkor érdemes volt ezt megemlíteni.
Nos,némi humornak szántam de valójában az a helyzet hogy a doppler effektus (hatás)megnevezést használják a gázban levő mozgási (hanghullám) visszaverődésre is.Nem tudom mennyire vagy képben a modernebb felépítésű motorok technikájában,de van egy alkatrész amit doppler dobnak is neveznek (a vákumdob,reed dob elnevezésen túl).Ez egy kisméretű tartály aminek egy csőcsatlakozója van.Tulajdonképp ez az eszköz egy üreges rezonátor,amit annak idején a japánok (a Yamaha) kísérletezett ki és használt a kétüteműiben YEIS néven.Maga a név Yamaha Energia Indukciós System-et (rendszert) jelent.Arról van szó hogy a membrános kétütemű motorokban a membrán nyitásakor keletkező gázmozgás ami a főfúvókából a benzint is kiszívja,a membrán zárásakor még mozgásba levő,de a membránlemezeken megtorpanó és visszaverődő gázokat a karbi irányába löki.Itt áthaladva a főfúvóka felett tovább dúsul,majd a levegőszűrőn ismét visszaverődve a főfúvóka felett áthaladva tovább dúsulva jut vissza a membránig ahol a következő szívásütemnél bekerül a hengerbe (forgattyúsházba).Ez a jelenség túlfogyasztást,és egyenetlen motorüzemet okoz.Hirtelen gázadáskor megtorpan a motor.A japánok a YEIS rendszert a membrán és a karbi közé helyezték.Ez a szívócsővön levő csonkra húzott csődarab,és a tank alatt elhelyezett rugalmas műanyag tartályból áll.Minden szívási ütem végén a membránról visszaverődő gáz nem a karbi fele indul el,hanem a tartály felszippantja,és a következő szívási ütemnél kiengedi.Mivel a gáz először onnan távozik,így nem tud tuldúsulni a keverék,jobban harap a motor.
Ezeket én már nagyon régen is olvasgattam, azért nem is érdekel.
Ugyanis látható, hogy a rezó csak egy igen szűk fordulatszám tartományban fejti ki a hatását. A többi fordulatszámon meg nem hogy javítana, de inkább ront. Csak azokat érinti, akiket az érdekel, hogy mekkora max sebivel tudják megkergetni a Babettájukat.
Nem tudom konkrétan mire gondolsz, de a magam részéről annyit mondhatok, hogy nekem a gyári kipuff megfelel a 210-esemen. :) A gyári állapothoz képest mindössze annyi a változás, hogy a könyökcsövet lerövidítettem annyira, hogy csak éppen meg lehessen rögzíteni adobban. Ezvégsebességbenkb.5km/óplusszotjelent. Akkor
tudnákigazánkülönbséget tenni, ha pl. rápróbálnák egy spéci méretezett rezót, de azt hiszem erre a közeljövőben nem fog sor kerülni.:-)
Csak ahogy az elmúlt hónapokban túrtam a netet hirdetések után, több 206-ost is láttam 28as-szerű dobbal és 207-es szerű dobbal is.
És, hogy te is arra gyanakodtál most, hogy talán nem is 28, hanem 206 az a dob, azért gondoltam hogy akkor viszont hát annak ugyanolyannak kell lenni. :)
A kipufogó a kétütemű motor lelke.Egy jó dob akár 25%-alnövelheti ,egy rossz pedig akár 50-75%-al is csökkentheti a teljesítményt.Ez azért van mert a kipufogónyilás nyitásakor távozó elégett gázok okozta mozgási energia "kihúzza" a hengerből a még bent levő el nem égett gázokat is.A jól méretezett hosszaságú kipufogódobban a dob végén visszaverődő gázok lökéshulláma (doppler!) visszatolja a hengerbe a még el nem égett gázokat,ezáltal növeli a henger töltését.A túl hosszú vagy hiányzó dob esetén a visszaverődő gázok mozgási energiája nem képes visszatolni a friss gázokat,a túl rövid esetén pedig a már elégett gázok is visszakerülnek és ott teljesítménycsökkenést okoznak.Dobhiány vagy lyukas könyök esetén pedig a beáramló "hideg" levegő hirtelen lehűti a dugattyú felett keletkező égési hőenergia által felforrósodott gyűrűket és azok eltörnek.Ugyanis az égési hő nagy részét a gyűrűk vezeti ki a hengerfalra és onnan jut a bordákra.