Diana Walstad, Tom Barr és a többi low tech követő igen felkészült és tapasztalt akvarista... a low-tech náluk egy szemléletmód nem pedig anyagi kényszer, vagy lustaság stb...
van aki páldául hónapok alatt töltötte fel vízzel az induló akváriumot a föld alapú talaj miatt..., szóval van meló a low-tech aksival is bőven... sőt....
itt különösen igaz, hogy minél nagyobb az akvárium, annál jobb...., a szűrést a növények végzik, értelem szerűen nem minden növény alkalmas erre, a fényt gyakran a napsütés szolgáltatja vagy egészíti ki (nálunk ugye csak nyáron), a tápokat maguk keverik stb... stb...
de!!!!
a magyarországon gyakran látható kisméretű, oda nem való halakkal túlzsúfolt, igazi talaj és szűrő nélküli akvárium nem a természetet utánzó low-tech, hanem inkább csak egy szakszerűtlen, elhanyagolt akvárium, pusztuló növényzettel és halakkal...
a low-tech akvárium nincs tele hallal, rengeteg növény van benne, a vastag talajban gazdag bakteriális élet folyik, a vízminősége jó, stb., stb.
az igazi low-tech igazi kihívást jelent..., és tényleg tapasztalt, felkészült akvaristát igényel...
Most telefonált ismerősöm, hogy van egy 2 éves komplett akváriumuk, el akarják adni 7000-ért!
Az adatok, estére pontosítok, mert így édeskevés:
120 literes aki, szűrő, levegőztető, világítás, fűtő. Kompletten vették, így is akarják továbbadni (könnyen lehet hogy már ötezerért odaadná az egészet).
Most a tiszta vízben látszanak fehér foltok a halakon, és hogy többnek gond van az úszóival. Lehet hogy Columnaris is befigyelt itt a nagy bajban...
Ha ez van, olvastam annyi féle tippet, amennyit csak el lehet képzelni. Cseréld le a vizet-ne cseréld le. Tegyél bele antibiotikumot-ne tegyél mert kiirtod a jó baktériumot is. sózd a vizet, az jót tesz. És a végére egy, ez tetszeni fog: " tehát pl. vedd külön a halakat és úgy kezeld, az akvárium meg pihenjen egy pár napot magában "
Még valami. A bizonyos jó baktériumoknak mik az ideális feltételek? Arra gondoltam, hogy a fűtést leállítom (a halakat már külön tettem, kéretik ezért nem újra leb...), és a levegőztetést és a világítást is, így eléggé kedvezőtlen lesz a helyzet a felszaporodott egysejtűnek. Megkapja a bolti baktériumot, ha pedig letisztul a víz, akkor mehetnek vissza a halak. (tudom hogy nem ezt javasoltátok, kéretik nem leb...). Szóval a szoba hőmérséklete 20 fok, a vízé kb. 16, ebben megélnek a baktériumok, vagy így csak egy nagy rakás poshadt víz lesz az eredmény?
Nos, a para az megvolt, mivel a pleco (1 db volt, ezzel indult az egész akváriumozásom) elpusztult, és a többi is egyre rosszabb állapotban van. Az infuzórium egy összefoglaló megnevezése -ha jól értem- az ilyen apró egysejtű-jellegű inváziónak. Nekem meggyőződésem, hogy Tetrahymena van, ami árt a halaknak, és ez meg is látszik rajtuk. Nem akarom megvárni, hogy mind kipusztuljanak, ezért raktam külön őket, és akarom újraindítani az akváriumot. Mostanra olyan tömegben vannak az egysejtűek, ami biztos, hogy nem egészséges a halaknak. Azt én értem, hogy magától is beállhat újra pár hét alatt maga az akvárium, de ha addigra elpusztulnak a halak, akkor nincs értelme az egésznek. Amikor az egészet kezdtem, akkor sem volt másképp, kiszellőztetett vízbe ment fűtés, vízforgató, meg a halak. Egész eddig jól meg is voltak, soha nem méregettem a víz paramétereit, stb.
Köszönöm a segítőkész válaszokat! Azt meg tudná valaki mondani, hogy a Sera bio nitrivec-et be szabad halak mellé tenni, vagy csak haltalan induló akváriumba, és később a halakat?
A szűrőről tudnátok még valamit írni? Úgy látom ezeket a belső szűrőket parasztvakításnak tartjátok, mi akkor az ajánlott szűrési módszer?
Szívem szerint én azt a módszert követném, amit nigronál olvastam:
" Nos tehát lássuk, hogy milyen paraméterek mellett működik egy ilyen low-tech akvárium? Diana kifőzött földet használ táptalaj gyanánt és erre aprószemű kavicsot szór. Nem használ szűrőt, csupán egy vízforgató berendezést. Vízcserét 3-6 havonta(!) végez. Nem használ erős világítást, csupán 0,3-0,6 W/liter fényerőt, viszont akváriumait előszeretettel teszi ablakba. CO2-t sem adagol. "
Találtam egyet, gondolom ez jó lenne, csak kíváncsi vagyok, létezik-e kisebb és olcsóbb típus. Még nem használtam a tavakban szűrést meg egyéb kütyüket, nem vagyok otthon a témában :(
Segítséget szeretnék kérni. Van egy 1000 literes tartályom a kamrában, 26 hallal (subunkinok és koik). Van benne egy 2000 liter/órás belső szűrő és egy légpumpa porlasztókővel. Kérdésem az lenne, hogy mekkora teljesítményű, vagy egyáltalán milyen uv-t ajánlanátok bele, ami azért nem túl drága, ugyanis ez csak szezonális jelleggel üzemel (télen). Link és típusszám is jöhet. Köszönöm előre is :)
szerintem felesleges lenne átpakolni a halakat, újabb sokkot okozni... stb..., ezek nem igazán ártalmas lények, ezeket akár direkt is betesszük az akváriumba, egyes ivadékok táplálására...., no para, no parakill...., vízcserék...
amire neked, ill. az akváriumodnak szüksége van, az egy rendes szűrő...
mint írod, újabb halak kerültek az 50 literes medencébe..., nem tom milyen halaid vannak, de lehet hogy ez már sok volt? ( + algázó harcsák 50 literben?!)
Egy pár gondolat az aranyhalakról, hogy szétoszlassak pár tévhitet:
Mind akváriumban és mind tavakban tartható aranyhalak is vannak.
A tavi aranyhalak általában lényegesen nagyobb testűek, legtöbbször szimpla farkúak és nyugodtan kibírják a telt a jég alatt elvermelve (megfelelő vízmélység esetén. Ezek nem valók akváriumokba, de nagy medencékben azért tarthatók!
És vannak a kimondottan akváriumba való aranyhalak, amik érzékenyebbek a túl nagy hidegre (nem nagyon bírják a telet a tavakban). Ezek általában tömzsibbek, szinte mindig osztott farkúak mint pl, a rizsszemes-, a hólyagszemű-, oroszlánfejű- fekete teleszkópszemű aranyhal (az utóbbinak létezik nyurgább tavi változata is, de már szinte alig van teleszkóp szeme) stb.
Eredetileg ezek az "akváriumi" aranyhalakat évezredek alatt azért tenyésztették ki a kínaiak, hogy kerek porcelán tálakban tartsák, a paloták díszeként! Épp ezért ezek az aranyhalak igazából felülről néznek ki jól, és ekkor látszik meg igazi szépségük. Akváriumban oldalról ebből semmi sem látszik, és inkább szerencsétleneknek, csúnyáknak lehetne mondani ezeket (a felülnézetükhöz képest).
Eredetileg minden aranyhalnál meg volt határozva milyen színű tálakban néznek ki jól. Pl a fekete teleszkóp fehér porcelán tálban.
- ezek NEM kórokozók! Ezek a lények szerves részei az akváriumnak. Ha az egyensúly felborul akkor szaporodik fel nagyon! Ez hasonlatos ahhoz, mikor elszaporodik nagyon a csiga az akváriumban, vagy bealgásodik a ví, vagy berobban a víz (baktériumok szaporodnak fel a vízben). Ez mind-mind a biológiai egyensúly felborulása miatt van! Ergo nem megoldás az alga lekaparása, a csigák kipusztítása stb. Szüntesd meg az okokat és megszűnik az okozat! Egy egészséges akváriumban pl sem az alga sem a csiga nem szaporodik túl. Ha mégis, akkor elrontottunk valamit.
- ki mondta, hogy szedd ki a halakat? Írtam valahol? Ha kiszeded, akkor a halak ürülékével nem jutnak be azok az anyagok a vízbe, amitől pl a nitrifikáló bacik is fel tudnak szaporodni! Legalább is nem olyan gyorsan és nem olyan ütemben! Ha halak nélkül áll be az egyensúly akkor a halak behelyezésével újra felborul...
- hol írtam, hogy az 1/3-át cseréld le a víznek? Ilyenkor egy egyszeri drasztikus vízcsere (az akvárium alján akár csak 3-5 cm vizet hagyunk) sokat segít.
Amit tehetsz még, hogy nem naponta etetsz, hanem 3 naponta, majd pár hét múlva 2 naponta. Sűrübben nem is kell, kivéve, ha nevelsz, vagy tenyésztesz, de az itt fórumozók többsége inkább csak tartja a halakat, arra pedig bőven elég 2 naponta etetni!
Arról már most nem is fogok beszélni, hogy azok a motorosszűrők szinte egy nagy kalap sz...t érnek, amiket a kereskedésekben lehet kapni, mert az a pici szivacs ami benne van, nem való semmire....
Ennyire azért nem durva ami történt. A párom csinálta, hogy 'szép' legyen az akvárium, belül a faláról le akarta szedni az alga-fátyolt és a vízkövet. Az eredeti vizet és fele részben állott vizet rakott vissza. Plusz új növényeket, és új halakat. Azt, hogy az új élőlényeken jött be a kór, vagy a túl sok változtatás közül valamelyik okozta, már nem fogom megtudni.
Egy Eheim Aquaball vízforgatóm van, az elég oxigént visz be a vízbe? Már használtam kaptam, egyáltalán nincs az a nagy pezsgés, mint amit a kereskedésekben látni. De valaki azt mondta anno, hogy ha csak a víz teteje mozog, már azzal kerül be annyi oxigén, ami egy ilyen kis (50l) akváriumnak kell. Azért valami buborékozást csinál, de nem túl erőset.
amit írtok a szűrésről, ott is bejöhetett hiba, ugyanis a boltban a kiscsaj azt mondta a páromnak, hogy a forgatóban lévő szivacs helyett használja azt a vatta-szerű szűrőt, azt nem kell mosogatni, csak kidobni. Így viszont rendszeresen kidobálta a baktériumflóra nagyrészét, ha jól értem.
Megcsináltam az esti bevilágítós felvételt. Ez már egy délutáni 1/3 vízcsere és a Parakill után pár órával látható állapot:
Azt nem mondhatnám, hogy mostanra megváltotta volna a Parakill a világot, úgyhogy azt tervezem, hogy a kisebb akváriumba 1 napos állott vízbe rakok baktériumot, és áttelepítem az összes halat. Az eredeti akváriumban meg naponta cserélgetem a vizet (felsózva) egész addig, amíg tiszta nem marad. Az a kérdés, hogy vízforgatóm és fűtőm is csak 1-1 darab van, meg lehet ezekkel is oldani ezt a játékot, vagy kellene mindkét akváriumba? Ha igen, mi az a legolcsóbb forgató amit kapni lehet, és már elég lenne?
nem nagyon kellfélnem, hogy mostanság össze tudjam rakni az akit... :S
a netet kéne átvinni eggyik szóbából másikba... utánna átvinni gépet és tádá :D
utánna aztán mehet a menet! növényeket persze, megpróbáltam(ok) úgy választani, hogy kibirják majd az itteni körülményeket!
most amik voltak nagybátyámnak szűrője meg fűtője, azt néztem, egy csöppet vízköves! ecetes vizzel mossam csak meg ugye?? (a szűrő szivacsát nem akarom piszkálni vegyszerekkel, azt csak langyos vízben kinyomkodom) meg az akváriumot is mert az is dzsuvás egy kicsit... követ pedig ugydöntöttem veszek :D valami szebb apróbbszemű kavicsot mert ami van, az majdnem olyan mint az utcákon hentergő fehér kavics :/
nameg ugye, eggyik nap kifőztem a fűzfaágaim XD olyan szép vőrös teát főztem, hogy az valami csuda:))
egyszer jó sósvizben főztem fél órát, utánna sima vízben fél órát! rendessen kifőte magát szentem... kérge tökkéletessen lejött szivaccsal, utánna áztattam még két napot, és most szárad a radiátoron:))
Régen én is tartottam hidegvizi hazai halakat, pont egy 120-as aksiban!
Tavasszal csinálok pár tavat. 1-ben planktonozni akarok és 1-be guppikat pakolok...
Ha az idő és a pénz is engedi akkor a nyáron vagy jövőre csinálok 2 dísztavat is, amit egy erecske köt össze... Bár előtte a keritést kéne beszineznem...
hát nekem még azóta sem sikerült egyetlen darab neont sem felnevelni :(
de egy ideje leálltam a próbálkozással
úgy néz ki, belátható időn belül én is költözök, aztán ott lesz esővíz dögivel, akkor majd újra megpróbálom
most egy 30-asban guppik vannak, 120-ban meg mindenféle Tiszából, közeli tavakból hálózott halacskák, szivárványos ökle, aranykárász :) nagyon tetszenek
ha jól értem, az volt a probléma oka, hogy vki "kipucolta" az akváriumot és a szűrőket...
vagyis totálisan megszűnt a biológiai szűrés, gondolom a víz is 100%-ban le lett cserélve ami szintén problémás, talán sem a hőfoka sem más paraméterei nem voltak azonosak az eredeti vízzel, (+ klór stb..., ne adj Isten vegyszerek, tisztítószerek), de ha le lett cserélve ha nem, a szűrés és a talajélet megszűnése miatt a víz minősége jelentősen leromlott, megnőtt a nitrogénvegyületek aránya, ráadásul elszaporodtak az egysejtű élőlények, csökkent az oldott oxigén a vízben, amit tovább csökkentettél a melegítéssel, + gyógyszer (méreg) is került a vízbe...
totál error...
most idő kell az akváriumnak, hogy helyre álljon a "rend"...
- vízcserék
- folyamatos jó szűrés...(és áramlás)
- a bacik amiket vettél segíthetnek...
- (esetleg ha van, akkor élő vízibolha, sepregető rák stb...-ez csak egy ötlet, nem fontos)
- folyamatos működés (próbajárat), beállítások (fény, áramlás, fűtés stb.), mérések, ellenőrzések... (fénnyel csak óvatosan az elején, algaveszély)
- "igénytelenebb" "indító" növényzet... (pl. valódi vízinövények, hínárfélék stb) (növénytápozás és világítás "félgőzzel", de mostantól "folyamatosan")
- növények...
- kb 3-4 hét...- újabb mérések, részleges vízcsere ..., (világítás, tápozás stb pontos beállítása)
- ha lesznek, akkor a csigák (pl. maláj tornyos csiga)
- ha minden rendben (pl. nitrit, nitrát stb) akkor néhány hal... (olvass erről is: halak betelepítése..., nem csak úgy beleönteni a zacskóból)
a vízinövény termesztőknél a legtöbb növény emers módon, vagyis a víz fölött növekszik, így kellő napfényhez és széndioxidhoz jut, sok esetben a gyökérzetük is termékeny talajban van...
amikor elviszik a boltba, ott bekerülnek a bolt akváriumába, víz alá kényszerítve, gyakran megfosztva a kellő fénytől, co2-től, tápanyagoktól, teljesen más vízparaméterek, stb stb....csupa hirtelen változás... pár napig képesek tárolni a tápanyagokat, majd lassan pusztulásnak indulnak...
ne okozzon csalódást, ha néhány növényt nem sikerül az aksidhoz szoktatni..., lesznek amik megmaradnak és szépen növekednek, míg mások sajnos nem..., hogy milyen arányban, az a beszerzett növények minőségétől, és a te akváriumodtól is függ...
- friss, egészséges növények
- megfelelő vízparaméterek
- néhány kivételtől eltekintve jó táptalaj és jó általános talaj (ez utóbbi nem csak a növények, de az egész akvárium egészséges működéséhez fontos)
- megfelelő fény, co2 és mikro, makro tápok, nyomelemek...
- áramlás stb...
- szerencsefaktor
ha nem használsz táptalajt és co2-t sem adagolsz, akkor olyan növényeket kell választanod, amik így is jól megélnek...
4, sózni ezek szerint érdemes akkor is, ha nincs baj?
" de egyébként 3 hét alatt tökéletesen be is fog állni magától! " -ezt hogy' értetted? Csak pusztán a vízcseréktől? Mitől tűnne el belőle ez a rengeteg parazita? magamtól azt gondolnám, ha csak lecserélem a vizet, a parazita benn marad a halakban, rajta a növényeken, kövön, mindenen, és a friss vízben ugyanúgy el fog szaporodni.