Hiányoltam egy olyan topicot, ahol vasúti fényjelzőkről szerepelnek képek - ezért hát nyitottam egyet. :-) Jöhetnek ide fotók mindenféle elő- és fő-, ismétlő- és tolatójelzőről: a lényeg, hogy ne ábrák, hanem valódi képek legyenek, és minél több különféle jelzésképet láthassunk rajtuk. :-)
Nyíltvonali ipvg-kiágazás? A sorompók az állomásra visszajelentettek-e vagy sem? (Az előjelzőzés itt érdekes lesz, ha nem.)
Azt egyébként mi szabja meg, hogy adott útátjárónál úá-t ellenőrző fedező jelzőt (vörös-fehét árboc), vagy csak ellenőrző jelzőt (felváltva villogó fehér fények) alkalmazzanak?
Hát, az ugyebár nincs deklarálva, hogy a főlejzővel egyesített fény tolatásjelző "szabad a tolatás" jelzési képe biztosítottsághoz van-e kötve. Lehet ugyanúgy nem biztosított is, mint ahogy biztosított, az árbocszínezés ugyanaz...
Nem tudom volt-e már róla szó, de Szombathely is megér egy misét:
Főjelzővel egyesített tolatásjelzőkhöz mechanikus bizber és természetesen nem biztosított tolatóvágányútak tartoznak, a fehér fény jóformán csak dísznek van ott.
"Tehát ha egy ilyen egyesített jelzőn lát a vezér egy fehér fényt, akkor nem tudhatja, hogy biztosított jelzésképet lát-e, vagy nem."
Nem bizony, pedig nem lenne hátrányos, ha tudná.
"Az berakott fotón miért van két külön jelző egyébként? Miért nem kötötték be a tolatásjelző fehér fényét a főjelző kiegészítő fényébe?"
Mert nálunk a D55 alapból nem tudja a tolatási fehéret az egyesített jelzőn. Amúgy meg, ha belekötnék ott az állomáson bele kéne nyúlni a hívó fényáramkörtől kezdve minden szarba. Nem olyan egyszerű. Sokkal egyszerűbb volt egy nem biztosított tolatásjelzőt mellérakni, mert arra van kész egységkapcsolás.
"Jó, nyilván ez nem ilyen egyszerű, de nem is hinném, hogy nagy átalakítások kellettek volna hozzá."
Azt csak hiszed. A meglévő berendezésekbe a legnehezebb áramköröket módosítani. Kezdve azzal, hogy nehéz engedélyeztetni az áramköri módosításokat. Egy újonan épülő berendezésnél nincs ilyen gond, mert ott mindent bele lehet tervezni előre.
Persze. D55 van, tehát nincs tolatóvágányút, a főjelzőre nem teheted ki a tolatási jelzést, viszont a vágánynak kettős funkciója volt, kellett mindkét jelző.
Aham. Tehát ha egy ilyen egyesített jelzőn lát a vezér egy fehér fényt, akkor nem tudhatja, hogy biztosított jelzésképet lát-e, vagy nem. Igaz, ez nem feltétlenül pótolhatatlan infó, de szerintem kár elvenni tőle.
Az berakott fotón miért van két külön jelző egyébként? Miért nem kötötték be a tolatásjelző fehér fényét a főjelző kiegészítő fényébe? Jó, nyilván ez nem ilyen egyszerű, de nem is hinném, hogy nagy átalakítások kellettek volna hozzá.
1.3.11. Valamennyi más fény és alak főjelző árboca vörös-fehér sávozású. A vörös-fehér sávozású jelzőárboc azt jelzi, hogy a főjelző mellett a vonattal csak akkor szabad elhaladni, ha
- a főjelzőn továbbhaladást engedélyező jelzés jelenik meg,
- a továbbhaladásra Hívójelzéssel, élőszóban, vagy Írásbeli rendelkezéssel engedélyt adnak.
A nem biztosított bejárati jelzők árbocán a vörös sávok közepét fehér sáv szakítja meg. A nem biztosított fény és alak térközjelzők árbocán a vörös sávokat fehér sáv nem szakítja meg.
1.3.12. A tolatásjelzővel egyesített fény főjelző árboca vörös-fehér sávozású és a fehér sávot középen rézsútos irányú keskeny kék sáv szakítja meg. Az ilyen jelzőárboc azt jelzi, hogy a jelző vörös fénye a vonatokra és a tolatási mozgásokra egyaránt érvényes.
Tehát az ilyen főjelző biztosított jelző, és ezt a tényt a tolatásjelzővel való egyesítettsége sem befolyásolhatja! És nem mellesleg:
1.3.15. A biztosított tolatásjelzők árboca kék-fehér sávozású. A nem biztosított tolatásjelzők és a gurításjelzők árbocán a kék sávok közepét fehér sáv szakítja meg. A kék-fehér sávos árbocú jelző a közlekedő vonatokra nem érvényes.
Az egyesített jelzőn a kék sáv nincs megszakítva...
Így igaz. Ezért is helytelen a szombathelyi gyakorlat.
Szerintem az elhelyezés nem gond, alakjelzőknél is így lenne. Végülis mindkét jelző a pálya jobb oldalán van, a szabadlátás nem korlátozott. Régen jónéhány más állomás fővágánya mellett is volt tolatásjelző, persze még az alakjelzős korban, hasonló módon elhelyezve. Ennek analógiájaként az egymás mögött elhelyezett karos főjelző és tolatásjelző a németeknél még ma is gyakori.
Érdekes szitu. Csak egy ötlet, persze lehet, hogy hülyeség: azért nem főjelzővel egyesített tolatásjelzőt alkalmaztak (kék csíkkal a jellegtáblán), mert a főjelző biztosított jelző, a tolatásjelző pedig nem, az egyesített jelző viszont mindkét értelemben biztosított kellene, hogy legyen. De majd jönnek hozzáértőbbek is. :-)
Szerencsére nem az Állomási Végrehajtási Utasítást kell ismernie mindenkinek, hanem a Közlekedési Határozmányok, valamint a Menetrendi Segédkönyv segít eligazodni a jelzők rengetegében.