Biztosítás. Igen, ilyennek kell(ene) lennie. De pl. ehhez jobban kellene papírozni a dolgokat, nem ám számla nélkül.
"A számla nélküli társadalom" témája jelentősen túlmutat a topik keretein, és bár az egyik kedvenc területem, itt és most nem mennék bele :-)
Azok a beszerelők, akik legalább egy saját műhelyt fel tudnak mutatni, azok a legszürkés-feketébb esetben is produkálnak annyi fehér tartalmat, amire lehet és érdemes is egy ilyen alapfokú biztosítást megkötni.
Persze, én sem gondoltam komolyan, hogy a motortérzár a hátsó ülésen ülőnek kiveri a szemét. De pl. egy motortértűz eloltását már megnehezíti.
Bizony, az élet csupa nehéz kompromisszum! :-)
A kockázatelemzés azonban létező módszertannal bír, bárki könnyen "beárazhatja" a saját kockázatait. Azok, akiknél az jön ki, hogy egy esetleges motortéri tűz esetén néhány másodperc késedelem nagyobb károkat okoz, mint amennyi hasznot egy motortérzár hoz autólopási kisérlet esetén, nos, az induljon más irányban az autóvédelemben.
(A kockázatokat leginkább úgy lehet beárazni, hogy az esemény bekövetkeztének valószínűségét összeszorozzuk a bekövetkező esemény által okozott kár értékével.)
A kollégám autójában a váltózárból kiveendő vasrúd gurul össze-vissza menet közben.
A kivehető vasrudas konstrukcióknak minden esetben része egy kis műanyag hüvely, ami a használaton kívüli rudat rögzíti. Ha a barátodnak nincs ilyen, fáradjon el a váltózárja forgalmazójához, ahol -- valószínűleg ingyen -- fognak neki adni egy ilyen kis műanyag biszbaszt.
Vagy pl. a motortérzár védelmében beszerelnek egy jó kis páncéllemezt, de ettől rosszabb lesz a légáramlás és a vízpumpa szimmeringje fele idő alatt megadja magát.
Szerintem te életedben nem láttál még se váltózárat, sem a zárat védő páncéllemezt! (Így első olvasásra talán még vízpumpát sem.)
:-)
Persze lehet diódázni, relézni, de azért azt minden technikához értő érzi, hogy nem szépségdíjas megoldás a műterhelés, a diódák és hasonló megoldások.
A szépségdíjazás szubjektív kategória. Én csak azt tudom, hogy az Anna-bálon a negyedik helyezett is - noha már lemaradt a szépségdíjról - éppen eléggé korrekt megoldás ;-)
Az autók nyugalmi áramfogyasztása manapság kiélezett kérdés. Mi van, ha a következő kötelező szervizen beállítják úgy az autómat, hogy csak 40mA nyugalmi fogyasztást engedje meg és hibát jelezzen már +10mA-re is?
Őöööö, biztos én vagyok a tájékozatlan, de én ilyen beállítási lehetőségről életemben nem hallottam :-) Sőt, igazából az értelmét sem látom, miért kellene lennie.
A nyugalmi áramfogyasztás valóban kulcskérdés, de ez inkább a hardvertől függ, nem a beszereléstől. Innentől kezdve pedig lásd újra a kockázatelemzésről leírtakat.
És a buszokhoz musáj hozzákapcsolódni. Például az OBD port tiltása kedvéért. Ekkor meg tisztában kell lenni azzal, hogy ott milyen kommunikáció megy.
A buszokhoz egyáltalán nem muszáj hozzákapcsolódni.
Valóban léteznek busz-alapú védelmi eszközök is -- az én autómban is volt egy ilyen gyári, buszos riasztó, ezt közös megállapodásra Minit mester olyan messzire hajította ki a kocsimból, hogy azt már az olimpián is díjaznák :-)
Az OBD-portot nem szoftveresen tiltjuk, hanem hardveresen, a szó legfizikaibb értelmében, a kábelek elvágásával. Különösen agresszív védekezés esetén a port lábainak összecserélésével. Ezeket a módszereket az autó "agya" nem is érzékeli, tehát semmiféle működési kockzázatot nem jelentenek.
A "széthúzós" módszer esetében valóban kimérhető változást okozhat a jelalakon a csoki általi plusz egy kontakt, de a gyakorlatban ez mégsem zavarja a diagnosztikai rendszer működését.
Ha a szobai hifid hangszórókábelét megszakítod egy csokival, azt is ugyanúgy ki lehet mérni, de ettől még a Queen együttest nem fogod összecserélni a Bangó Margittal.
Ennek megfelelően megbízhatóságban, karbantarthatóságban, logisztikában biztonságban, EMC-ben, tűzbiztonságban, stb nagy valószínűséggel rosszabb, mint a gyári.
Ezen a ponton szerintem már túlságosan belelovaltad magadat :-)
A logisztikát nem is értem, miért keverted ide, a többiről meg azt gondolom, hogy erős túlzás rémeket látni, és mittudomén, egy riasztó tűzbiztonságáról értekezni.
A fodrászt ne keverjük az agysebésszel: a hajvágás nem az agysebészek feladata, még akkor sem, ha egy veszélyes tárggyal kell matatni mindössze pár miliméterre ettől a csodálatosan bonyolult, hiperérzékeny szervtől.
A magam részéről azt javaslom mindenkinek, hogy mehet kis céghez, de elsősorban a minőséget nézze. Mennyire megbízható, mennyire jó technológiákkal csinálja, milyen minőségű alkatrészeket, egységeket, anyagokat használ, mennyire ismeri az autót, mennyire egyedi, mennyire jó ötletei vannak, hogyan dokumentálja a munkáját, mennyire elégéti ki az egyedi igényeket, stb.
Ezzel maradéktalanul egyet tudok érteni! :-)
Az az egyszeri user viszont, aki nem kellően tájékozott, de végigolvasta a horrorsztoridat a riasztós műhelyben az autójára leselkedő katasztrófákról, a rálocsolt kromofágtól a felrobbanó riasztón keresztül a veszettül torz jelek can-buszon rohangálásáig, az most nyilván elbizonytalanodott.
Az autószerelés bizalmi szakma, a védelem beszerelése fokozottan az, többféle szempontból is. Viszont nem több, mint szakma, tanulható, becsületesen elsajátítható, valójában nem sok misztikum van benne.
"Szerintem ez a DúrMoller-féle tipikus túlaggódás :-)"
:-) Aki nem túl aggódós, az a gyári, (esetleg a márkaszervíz által javasolt) védelemre bízza az autóját. A laza emberek nem nagyon foglalkoznak ilyesmivel.
Biztosítás.
Igen, ilyennek kell(ene) lennie. De pl. ehhez jobban kellene papírozni a dolgokat, nem ám számla nélkül. Persze vannak pozitív tapasztalataim is, tudok családi szervízről, amelyiknek fizetett a biztosítása.
:-) Persze, én sem gondoltam komolyan, hogy a motortérzár a hátsó ülésen ülőnek kiveri a szemét. De pl. egy motortértűz eloltását már megnehezíti. A kollégám autójában a váltózárból kiveendő vasrúd gurul össze-vissza menet közben. Vég nélkül lehetne sorolni, mit lehet elrontani, vagy legalábbis nem a gyári minőségben csinálni. Pl. kábelek vezetése, lemezeken átvezetése, szigetelése, alkalmazott csatlakozók (ha egyáltalán szerelhetőre csinálják és vannak benne csatlakozók, nem harwired métereken át...). Vagy pl. a motortérzár védelmében beszerelnek egy jó kis páncéllemezt, de ettől rosszabb lesz a légáramlás és a vízpumpa szimmeringje fele idő alatt megadja magát.
Ha egy autó a buszokra alapul, minden egysége elérhető a buszokon, azon történik az információcsere, azon beszélget mindenapró vacak, akkor nem elegáns a gyrái vezérlővel megharcolva működtetni az ajtózárat, ablakot, de még az indexet is. Persze lehet diódázni, relézni, de azért azt minden technikához értő érzi, hogy nem szépségdíjas megoldás a műterhelés, a diódák és hasonló megoldások.
"Csak egy tápot kérnek."
Ha szigorú vagyok, akkor már ez sem tetszik. Az autók nyugalmi áramfogyasztása manapság kiélezett kérdés. Mi van, ha a következő kötelező szervizen beállítják úgy az autómat, hogy csak 40mA nyugalmi fogyasztást engedje meg és hibát jelezzen már +10mA-re is?
Azt azért Neked is el kell ismerned, hogy az autók egyre bonyolultabbak lesznek. 30 éve a Ladámhoz még adtak kapcsolási rajzot, abból minden kiderült. Szerezz ma egy Opel Insigneához kapcsolási rajzot és olyan leírást, amiből meg lehet érteni vajon mikor szól az X vezérlőegység az Y-nak és miért! Ma már az autó működési logikája átköltözött a kapcsolási rajzból a szoftverbe. És a buszokhoz musáj hozzákapcsolódni. Például az OBD port tiltása kedvéért. Ekkor meg tisztában kell lenni azzal, hogy ott milyen kommunikáció megy. Például nem lesz-e földhurok, ha a jelföldet összekötön a testtel. Már ma is többszáz kHz-s a kommunikáció, próbálj meg egyszer többszáz kHz-es jelet alakhűen átvinni egy méter drótgubancon! Ha az OBD blokkolása kedvéért beteszel pár forrasztást és egy biztosítékot, akkor mennyire rontod el a jelalakot? Ha átvezeted a motortérbe, akkor mekkora zavarjel megy rá gyújtáshibánál, ha 5cm-ként csavartad össze a CANHigh-t a CANLow-val?
Nem mondtam sohasem, hogy egyedi megoldást csinálnak a márkaszervizek. Hanem azt, hogy (törvényszerűen) gyenge védelmet szerelnek és ők sem gyári technológiával.
Ha belegondolok, hogy mekkora munkával tervezik, tesztelik és gyártják az autókat, azokhoz képest minden utólagos belenyúlás (nemcsak a védelem, hanem a hifi, a tuning, de az egyszerű díszítés is) gányolás. Ennek megfelelően megbízhatóságban, karbantarthatóságban, logisztikában biztonságban, EMC-ben, tűzbiztonságban, stb nagy valószínűséggel rosszabb, mint a gyári. Csak két példa, amire ismerőseim belebotlottak: Hol is van (angolul beszélő!) Pajzs szervíz Írországban? A 20 éves autóhoz az összes alkatrészt (és javítási technológiát!) meg tudom rendelni alvázszám alapján, de azt, hogy vajon hol van megszakítva a gyújtás és miért nem muxik, azt nekem kell megkeresnem.
Viszont cserébe kap valamit az ember!
Pl. 100eFt-ért olyan hifit, mint amilyet a 800eFt-s gyári sem tud. Olyan teljesítményt, ami nincs is gyáriban. Olyan kinézetet, ami a tulajnak tetszik és megkülönbözteti az 1M típustárstól. És nem utolsó sorban olyan védelmet, amitől az övé lesz az utolsók egyike, amelyiket ellopnak az 1M-ből.
Ismétlem, nem ellene vagyok a kisiparnak, de tudni kell, hogy hátrányai is vannak.
A magam részéről azt javaslom mindenkinek, hogy mehet kis céghez, de elsősorban a minőséget nézze. Mennyire megbízható, mennyire jó technológiákkal csinálja, milyen minőségű alkatrészeket, egységeket, anyagokat használ, mennyire ismeri az autót, mennyire egyedi, mennyire jó ötletei vannak, hogyan dokumentálja a munkáját, mennyire elégéti ki az egyedi igényeket, stb.
Nekem pl. drMinit abban volt szimpatikus, hogy láthatóan nagy gyakorlata van, okos, gyors felfogású, igényesen, lelkiismeretesen dolgozik.
Nem is arról beszélek, hogy meglóg az autóval, hanem mi van, ha rádől a háza? [...] Ha az anyósa véletlenül leönti kromofággal?[...] Nem fog törésteszteket végezni, hogy vajon a sok beszerelt vacak egy karambolnál nem fogja-e átszúrni az utas veséjét, vagy nyithatatlanná tenni az ajtót, vagy épp tüzet okozni. Vajon hány kisipars ismeri pontosan a CAN szabványokat, az alkalmazott meghajtókat, a J2284, J1850, J1939-t?
Szerintem ez a DúrMoller-féle tipikus túlaggódás :-)
A rádőlő ház és a kromofággal közlekedő anyós ellen a jobb helyeken van telephely-biztosítás.
A töréstesztet befolyásoló motortérzár vagy immobiliser igen erős fantáziát kíván. Amikor a zárhíd elé beszerelt motortérzár-kuplung vagy tenyérnyi páncéllemez már az utastérben köt ki, akkor ott már úgyis régen rossz. Ugyanígy, amikor a motortérben elhelyezett műanyag doboz (immo vezérlés) átjön a torpedólemezen és gyilkol, akkó' má' mindegy ;-)
A CAN-rendszer nem játék, de a tipikus védelmi eszközöknek semmi közük az autó CAN-rendszeréhez. Mindössze egy tápot kérnek (azt is a visszajelző villogtatásához), és nem kapcsolódnak rá az autó saját hálózatára. Egy FHP-t blokkoló megoldásnak egyszerűen nincs szüksége a bus-hálózatra.
Ami az FHP-jeladót illeti, a dolog tanulható.
Ha van hentes ismerősöd, egy darab húscafatból kérlelhetetlen biztonsággal beazonosítja az állatot és testrészét is, illetve egyéb hasznos infót is tud adni.
Ha számítógép-buzi ismerősödnek mutatsz egy sűrűn beültetett nyáklapot, egyből megmondja, mi a funkciója, milyen gyártmány, esetleg azt is, milyen évjárat.
Egy x éve immókkal foglalkozó szaki gond nélkül felismeri azokat az alkatrészeket, amelyekkel dolga van, még akkor is, ha esetleg a can-kommunikáció kódolását ő maga nem tudná megtervezni.
A márkaszervizre bízott egyedi védelmi rendszer kiépítést asszem magad sem gondoltad komolyan ;-)
Pár napja szereltettem Blue16-ot. Sajnos az aksim 12 óra alatt úgy lemerült, hogy az autó nem indul.
Persze én alapvetően paranoiás vagyok, de ha egy új nick éppen ebben a topikban teszi meg első hozzászólását, éppen a Blue16-tal kapcsolatban, éppen negatív töltettel, és éppen akksileszívással kapcsolatosan... nos, akkor én a véletlenek ilyen egybejátszásából egyetlen következtetést tudok levonni...
(Ha nekem lenne gyakorlati problémám egy garanciális -- pár napja beszerelt -- riasztóval, biztosan nem az Index fórumán keresnék választ, hanem a beszerelőműhellyel venném fel a kapcsolatot.)
Leveszed az akkumlátor negatív pólusáról a sarut, a kettő közé kötsz egy multimétert árammérés állásba állítva és élesíted a riasztót. Esetleg scináld meg ugyanezt kiiktatott riasztóval is, ha van valami hatástalanító kapcsolója.
Pár napja szereltettem Blue16-ot. Sajnos az aksim 12 óra alatt úgy lemerült, hogy az autó nem indul.
A riasztószerelés előtt semmi probléma nem volt!
Adatlap szerint 18mA a fogyasztása a riasztónak, plusz van egy ultrahangos érzékelő (annak mennyi lehet a fogyasztása?). Ettől nem kéne merülnie ilyen gyorsan.
Szerintetek?
Mit ellenőrizzek az aksin és ha rossz, hol tudok holnap venni újat?
Minden topiclakónak nagyon kellemes karácsonyi ünnepet és boldog új évet kívánok!"
me2
"MEGVÁRNI?!"
Ez nehéz kérdés!
Az ember a márkaszervízben sem hagyja ott szívesen az autóját. Pedig ott hivatalosan átveszik (van ahol leltárral), ott biztonsági őr van, ott szigorúan szabályzott, minőségirányított, sokszorosan ellenőrött módon bánnak vele. Az ott használatos technológiákat a gyárak dolgozták ki, oktatták, részletes dokumentációk alapján, minden mozdulatot betartva dolgoznak.
Mivel tudjuk, hogy a védelem egyik fontos szempontja, hogy ne egy fél világra szabványos védelem legyen, ne márkaszervíz szerelje be, ne multinál csináltassuk, sajnos rögtön kétségek merelülnek fel. Otthagyni az autót egy "ismeretlennél"? Nem is arról beszélek, hogy meglóg az autóval, hanem mi van, ha rádől a háza? Ha tőle lopják el? Ha az anyósa véletlenül leönti kromofággal? Ha a segédje összekarcolja a bőrkárpitot?
A technológia még kérdésesebb. A gyári javítási utasításokat a gép (beleértve a szoftverek!) teljes ismeretében dolgozzák ki, sokszorosan ellenőrzik, mire betanítják és alkalmazzák. Annak a szerencsétlen riasztóbeszerelőnek meg tök ismerretlenül kell kutakodnia a drótok és algoritmusok tengerében! A gyárban gondosan méretezik az áramköröket, földelési stratégiát alakítanak ki, az elkészült áramköröket, mechanikákat ezerszeresen bevizsgálják. De egy garázsban beszerelő nem fog EMC méréseket végezni, hogy vajon nem lett-e zavarérzékeny az autó a beszerelés után. Nem fog törésteszteket végezni, hogy vajon a sok beszerelt vacak egy karambolnál nem fogja-e átszúrni az utas veséjét, vagy nyithatatlanná tenni az ajtót, vagy épp tüzet okozni.
Vajon hány kisipars ismeri pontosan a CAN szabványokat, az alkalmazott meghajtókat, a J2284, J1850, J1939-t? Hány kisiparosnak van CANanalizere, vagy más általános vizsgálóeszköze? (Arról, hogy sok autóhoz elengedhetetlen a gyári vizsgálórendszer, ami gyártónként sok ezer EUR is lehet.)
Egy gyárban a felhasznált anyagokat szigorúan bevizsgálják, folyamatosan ellenőrzik. De egy kisiparos honnan tud beszerezni automotive alkatrészeket, anyagokat? Egy nyamvadt jelfogó bevizsgálása hosszú hónapok és tízmilliók. Utána meg folyamatosan ellenőrizni kell a minőséget.
A gyártáskor (és remélem javításkor) minden munkafázist verifikálnak, vajon egy "one man band" beszerelőnél is?
A gyári állapot nemcsakhogy kipróbált, hanem gondosan dokumentált is. Bármelyik márkaszervízben ott van a kapcsolási rajz, tesztelési-hibakerési utasítás, hozzávaló eszközök, tartalékalkatrész és tudás. De amit az azóta brókerré lett Jóska szerelt az autóba három éve, arról ki tudja, hogy hol megy a kábel, hol kell mérni, mit kell mérni,hogyan kell kikötni? Épp elég baj az, hogy a gyárak nem adják ki a kapcsolási rajzot, akkor még ezt módosítsa valaki, valahogy és akkor már duplán senki nem tudja majd, hogy mi miért történik vagy nem történik.
Félre ne értsetek, nem azt mondom, hogy nem az a legbiztonságosabb, hogyha egyedi ötletekkel egy megbízható kisiparos védelme van az autóban. De látni kell az érem másik oldalát is. Gondosan kell kiválasztani, mit, ki, hogyan szerel be. Nem aszerint választani, hogy itt 500Ft-tal olcsóbban szerelnek motortérzárat. És ha már nem lehet megvárni (miért ne lehetne??), akkor kérni kell a beszerelés dokumentációját, kapcsolási rajzát, fotókat, stb.
Na ja. De az spéci eset volt, bármilyen autóm lett volna, vitték volna. Az öregecskedő Cliónk kulcsait is elvitték. Aznap a szomszéd utcából egy régebbi Kia terepjáró tűnt el -- az sem az a kifejezetten keresett modell.
Ha már itt tartunk, van egy érdekes fejlemény.
A lopás után felszereltünk kamerákat a sorházunk stratégiai pontjaira. A múlt héten azon az éjjelen, amikor hó esett, érdekes felvételeket készített. Két fiatal srác beugrott a sorházunk kerítésén, és a szomszéd ajtaját kezdték nyitogatni, közvetlenül az infra kamera alatt. Nem boldogultak vele, még bepróbálkoztak pár helyen, aztán ahol bejöttek, kimásztak. De ott maradt a cipőlenyomatuk, és teljesen jó, értékelhető felvételek róluk.
A rendőrségnek leadtuk a videót, kijöttek helyszínelni (lábnyomok).
Egyáltalán nem biztos, hogy ugyanazok voltak, akik két és fél éve bejöttek hozzánk, de elég tudatosan, "otthonosan" mozogtak. A piros ledes kamera nem zavarta őket....
A kamera nyáron is felvett egy érdekes jelenetet, valamelyik kora délután a nyitva felejtett bejárati kapun két srác csak úgy besétált, egymás mögött kb 4-5 méterre. Körülnéztek, aztán kisétáltak. Kocsival jöttek, a bejárat előtt parkoltak le, az autó rendszáma megvan. Akkor is hívtuk a rendőröket, de nem nagyon érdekelte őket, azt mondták, semmi törvényelleneset nem követtek el, hiába jöttek be kb 50 métert magánterületre.
Ok, nem szereltettem még hasonló okosságot, ezért kérdeztem, hogy kb mennyi idő az ilyesmi.
Nem esik éppen útba Maglód, viszont a sok jó tapasztalat miatt gondolkodom azon, hogy mégis nála kellene valamit intéznem.
[Tőlem kb. 5 percre lenne egy másik műhely, ahol ilyesmi eszközök beszerelésével foglalkoznak, de nekem olyan ember kellene, aki tippeket is tud adni, nem csak kiveszi a dobozból az eszközt és beépiti. És az eddig olvasottak alapján drMinit ilyen. :) ]
Már megbocsáss, de ahol ilyet igérnek, azt a helyet a lehető legtávolabb kerüld el!
Egy normális beszerelés (riasztó+motortérzár) beszerelése szvsz egy napnál kezdődik. Sajnos ha nem engedik meg, hogy sátrat verj az udvarban, akkor ott kell hagyni a kocsit.
A legfontosabb:
Minden topiclakónak nagyon kellemes karácsonyi ünnepet és boldog új évet kívánok!
Vásároltam egy 2006-os Renault Laguna-t, ezt szeretném megvédeni. :)
Olvasgatom a topikot, addig is:
- gyári immo
- CASCO
- jelenleg éjjel nappal őrzött, zárt garázsban áll, kivéve ha elmegyek valahova [ez a jövőben változni fog, ezért kellene védelem]
Ahogy olvastam, ezt a tipust annyira nem lopják [erre rácáfolt stevie_w esete... :(] illetve alkatrésznek sem viszik, mivel sokat hoznak be külföldről. Bár az enyém facelift utáni, ami ritkább... [ezért az UV-n egyelőre nem feltétlen gondolkodom]
Amit szeretnék: valami értelmes védelem, az ésszerűség keretein belűl. Pl valami extra immo, de az jó lenne, ha a kártyán kivűl nem kéne még valami extra kütyü az inditáshoz. Szóval valami rejtett kapcsoló vagy olyan immo, aminek a transzpoderét rá lehet aplikálni a kártyára.
Persze a biztonság minden előtt: ha ez nem megoldható, jó a sima immo valamilyen bizbasszal.
[pl. Rhino 3000-et néztem]
Illetve ahogy olvastam, motortérzár kellene még az immo-hoz.
Illetve drMinit-től kérdezem, hogy megvárható nála egy immo + motorzár beszerelés?
Vagy ez ilyen "otthagyom, értemegyek" idejű dolog?
Igen, 1% nagyságrendje, 0,3% ... 3% tartomány. Nemrég olvastam valahol egy típusokra lebontott statisztikát, ami feltűnt, hogy a BMW jól áll(t), kisebb valószínűséggel mint a legtöbb márkát.
Nem tudja valaki, hol lehet olvasni ilyen statisztikákat? Típusra, helyre,időre lebontva.
""...nagyságrendileg 1% esélye van arra, hogy 1 év alatt ellopják. Tehát ha 5 évvel számolunk, akkor 5% esélye a lopásnak...""
"Jujj. Tehát akkor 100 év alatt 100%?"
:-))) Természetesen nem.
Ha nem csalnak matematikai ismereteim, akkor 100 év alatt 1-1/e valószínűséggel (kb. 63.2%) lesz ellopva az autó.
Viszont kis valószínűségeknél az exponenciális görbét nyugodtan helyettesíthetjük a kezdőmeredségévle, tehát 5 év alatt kb. 5% lesz a lopás valószínűsége. Pontos értéke 1-e-(5/100), azaz három tizedesre: 4.877%.
Így már megfelel tanár úr? Vagy kapok még egy mentő kérdést a kettesért?