Keresés

Részletes keresés

Kisraki Creative Commons License 2010.12.26 0 0 27105

"Felújítás előtt olyan vágány volt ott, hogy nemhogy a Nohabot, de még egy teletankolt Zetort (M31) sem bírt volna el!"

Érdekes módon a 424-est elbírta! A világháború végén 520-as sorozatú gőzöst is.

Előzmény: Törölt nick (27092)
jozsefmk48 Creative Commons License 2010.12.26 0 0 27104

Nahát...Köszönöm szépen a választ.

Előzmény: Felek Ferenc (27101)
Felek Ferenc Creative Commons License 2010.12.26 0 0 27103

A Békéscsabai Csörgők története dióhéjban

 

A MÁV 199…..-i dátummal megszüntette a személyszállításnál a gőzfűtést. Erre az időre már Békéscsabán a fővonali M40,1 és M62,0 dieselmozdonyok  között nagy vérengzést vitt véghez a lángvágó. A Szentes környéki forgalom visszaesése lehetővé tette négy mozdony Békéscsabára való kihelyezését. Az M41,2127  ,2128  ,2136 és ,2138 psz. mozdonyok lettek kijelölve. Az M41,2128 psz. a beosztott személyzettől „Bendegúz” névre keresztelt mozdony 1993. májusában érkezett Kiskunhalas fűtőháztól.

 A Csörgők Békéscsaba-Szeged vonal személy és gyorsvonatainak, valamint Békéscsaba-Gyula vonalszakasz Express vonatainak  továbbítását vették át.

Az ablakos vonatok néha kiegészültek egy-egy Sarkadra tartó cukorrépa elegy továbbításával, majd a 135-ös vonalon is rendszeressé vált a tehervonati szolgálat.

1997.I.1.-én a négy Csörgő végleg Békéscsabára lett állomásítva.

Az Usgyi motorvonatok tömeges Szentesre állomásításával a személyfordából kiszorulni látszottak a mozdonyok, 2006-ra le is csökkent az állomány két gépre, a ,2128 és ,2146 pályaszámúakra, utóbbi Miskolcról érkezett Békéscsabára a remotorizációra szánt ,2127-es masina helyett.

2009-ben kezdett ismét növekedni a létszám a ,2115-ös Csörgő érkeztével, majd a tavalyi évben újabb mozdonyok érkeztek, a ,2103  ,2198 és ,2203 psz. gépek által. Békéscsabaiként van még számontartva a Szolnoki Jj.-ban található M41,2109 psz. erőgép is.

Néhány hónapig vendégeskedett Békéscsabán az elmúlt évek alatt az M41,2143 ,2177  ,2194 és ,2202 psz. Csörgő is.  

 

Békéscsaba, 2007.X.7.

Felek Ferenc Creative Commons License 2010.12.26 0 0 27102

FIGYELEM!

 

Szeretném elkerülni azt a szégyent, hogy az Indóház Csörgő Extra 3-ból kimaradjon Békéscsaba. Ezért kellene egy nívós írás az ügyben. Természetesen - mint minden más témánál - ehez én kevés vagyok. A segítségeteket kérem. Rögtön azzal kezdeném, hogy:

 

- Mettől meddig volt Szeged-Nagyvárad gyorsvonat és van -e fotója valakinek erről a határon túl?

 

- Mettől meddig volt Bdp.-Gyula IC és van -e fotója valakinek erről?

 

- Mely vonalakon tehervonatoztak a csabai csörgők? Szeged-Bcs. és Orosháza-Mezőtúr, ill. ?

 

Minden más egyébb ötlet, javaslat, dokumentum, fotó, információ akár itt, akár freemailen. A cikk végére majd a teljes nevekre lesz szükség!

Felek Ferenc Creative Commons License 2010.12.26 0 0 27101

A fordító korong a kocsik bejutását segítette a gyár területére, nem a mozdonyok miatt létesült, azok csak áthaladtak rajta.

Előzmény: jozsefmk48 (27100)
jozsefmk48 Creative Commons License 2010.12.26 0 0 27100

1959.VI.2. Kecskemét Alsó állomás Zománcipari Művek  iparvágányának fordító korongján 17:20-kor egy futó és két kapcsolt  tengelyével 5 km/h sebesség mellett kisiklott a MÁV 376,1001 psz. gőzmozdony.

 

 

Fordítókorong a Zománc gyárnál? Nahát...kigondolta volna? Bár 1959 a feljegyzés,én akkor sehol se voltam,de apám ekkor pár napos volt ekkor,ő annak idején a kisvasúttal járt be mikor szakközépiskolába járt,tehát elkellett mennie a Zománc gyár mellett.

Ezekszerint kb.  az 1970es években v nem volt már meg,v eldugott helyen volt a fordítókorong. (Nemhogy apám,de még a nagypapám se mesélt erről,pedig ekkor ő már élt :)  )

 

Mindent összevetve:érdekes dolognak tartom.

 

Miért kellett forditókorong egy 376osnak,ha az nem szerkocsis mozdony volt?

Előzmény: Felek Ferenc (27099)
Felek Ferenc Creative Commons License 2010.12.26 0 0 27099

A MÁV 376, gőzmozdony sorozata a Szegedi Területi Igazgatóságnál

 

A mozdonyokra a 10 és 12 tonna tengelynyomással bíró mellékvonalakon volt szükség.

 

Rovancs 1940.V.-én (29 darab) :

 

Békéscsaba fh. – MÁV 376,543  ,549  ,554  ,555 ,559

Kecskemét fh. – MÁV 376,143  ,195  ,214  ,217  ,281  ,569  ,570

Kiskunfélegyháza fh. – MÁV 376,145  ,495  ,517  ,519  ,579

Szentes fh. – MÁV 376,107  ,141  ,185  ,238  ,301

Mezőtúr fh. – MÁV 376,106  ,113  ,116  ,142  ,144  ,213

Vésztő fh. – MÁV 376,160

 

Rovancs 1956.II.1.-én (41 darab) :

 

Baja fh. – MÁV 376,191  ,283  ,506  ,524

Kalocsa fh. – MÁV 376,317  ,461

Kecskemét fh. – MÁV 376,006  ,216  ,250  ,306  ,409  ,543

Kunszentmiklós fh. – MÁV 376,120  ,155  ,213  ,220  ,244  ,301

Mezőhegyes fh. – MÁV 376,106  ,131  ,167  ,209  ,280  ,294  ,576  ,593  ,612  ,616

Mezőtúr fh. – MÁV 376,103  ,107  ,144  ,145  ,146  ,210  ,436

Vésztő fh. – MÁV 376,007  ,186  ,238  ,268  ,433  ,1001

 

Rovancs 1969.XII.31.-én (22 darab) :

 

Baja fh. – MÁV 376,447  ,513  ,524  ,629

Mezőtúr fh. – MÁV 376,436  ,450  ,616  ,619  ,622  ,644

Mezőhegyes fh. – MÁV 376,593  ,617  ,640

Szeged fh. – MÁV 376,613 – 1969.VIII.1.-én Miskolcról

Vésztő fh. – MÁV 376,409  ,433  ,569  ,576  ,612  ,642  ,636  ,637

 

Néhány mozdony adata:

 

-          MÁV 376,513 – 1921. Bdp. 4562 gysz. 116/2 jeleg – S. 1979.V.2.

-          MÁV 376,642 – S. 1982.XII.

 

Az Sarkadi Cukorgyár mozdonya a MÁV 376,630 psz. masina volt, ő életútját MÁV 376,210 pályaszámmal kezdte (1911. Bdp. 2789 gysz. 91/2 jelleg), 1959.VII.22.-én került Mezőtúr fűtőháztól a Landler Jenő Jj.-ba, ahonnan már új pályaszámmal került Sarkadra 1961.IV. hóban. A ’80-as évek derekáig dolgozott és helyben vágták széjjel.

 

A mezőhegyesi MÁV 376,617 psz. gőzmozdony utolsó víznyomás próbája 1965.V.28.-án volt, a mozdony 1968.IX.21.-én állt le és 1971.VI.9.-én  selejtezték Rákosrendezőn.

 

MÁV 376,001-009

síktűzszekrény

telített gőz

kompaud

MÁV 376,101-305

síktűzszekrény

telített gőz

kompaud

MÁV 376,401-483

síktűzszekrény

túlhevített gőz

iker

MÁV 376,484-561

brotán kazán

túlhevített gőz

iker

MÁV 376,562-596

síktűzszekrény

túlhevített gőz

iker

MÁV 376,601-6…

síktűzszekrény

túlhevített gőz

iker

 

 

Balesetek a  Szegedi Területi Igazgatóság baleseteiből, Asztalos Endre, Bárdos Imre és Felek Ferenc gyüjtése

 

1921.VII.21. Szentes állomáson siklott a 7427/II sz. vonatot továbbító MÁV 376,217 psz. gőzmozdony. A baleset oka pályahiba.

1923.VII.21. Szentes-Orosháza vonalon közlekedő 7427/II sz. vonat fordított állásban közlekedő MÁV 376,217 psz. gőzmozdonya Orosháza bejárati jelzőjénél egy futó és három kapcsolt tengelyével kisiklott.

1923.X.27. Vésztő állomás 4 sz. fűtőházi  váltóján aláváltás miatt egy futókerekével kisiklott a MÁV 376,549 psz. gőzmozdony.

1923.X.29. Ismét Vésztő, ugyanaz a váltó és esemény (újra szolgálatban a váltóőr?), de ezuttal a 8327 sz. vonat MÁV 376,531 psz. gőzmozdonya siklott ki egy futókerekével…

1924.III.31. Csongrád állomás III. vágányán a 7432 sz. vegyesvonat MÁV 376,281 psz. gőzmozdonyában füstcsőszakadás történt, ami miatt a személyzet leugrott. A mozdony megfutamodva 6 db teherkocsira ütközött, a MÁV Gm 128 288 psz. teherkocsi megsérült.

1941.XI.26.-án 12:10 órakor Makó Újváros állomáson a 8461 sz. vonat tolatása közben a MÁV 376,194 psz. gőzmozdony mögé sorozott MÁV Dn 66 568 psz. kocsi ajtajában állt egy helyi váltóőr. A rögzítetlen vízdaru gémje az ajtóba beakadt és azt behúzva  a vasutas dolgozó fejét halálosan összeroncsolta.

1947.II.6. Gara állomáson a 6920 sz. vonatot továbbító MÁV 376,570 psz. gőzmozdony behaladtában a II vágányon 6:35-kor, a felvételi épület előtt kisiklott. A baleset oka pálya felfagyás.

szelvényközben kisiklott.

1953.XI.16. Baja állomáson 11:30-kor a 20 sz. váltón a MÁV 376,283 psz. gőzmozdony 4 tengelyével kisiklott.

1954.VI.16. Mezőhegyes állomáson horzsolódtak a MÁV 376,131 és MÁV 376,612 psz. gőzmozdonyok.

1954.XII.7. Kétegyháza fűtőházában a 8594 sz. vonat MÁV 376,612 psz. gőzmozdonya 19:25-kor a 202 sz. váltón 3 tengelyével kisiklott.

1954.XII.16. Békéscsaba fűtőházában tolató MÁV 376,593 psz. mozdony mögé kapcsolt MÁV Kz 228 090 psz. kocsi 9:00-kor kisiklott.

1954.XII.18. Gyoma állomáson a 8262 sz. vonat MÁV 376,186 psz. gőzmozdonya 20:40-kor a 3 sz. váltót felvágta.

1956.VI.7.-én 15:02 órakor Medgyesegyháza-Bánkút állomások között a 294-298 szelvények között a 8511 sz. vonatot továbbító MÁV 376,176 psz. gőzmozdony halálosan gázolt.

1957.VII.11. Orosháza fűtőház vízdaruját a mezőhegyesi MÁV 376,596 psz. gőzmozdony kidöntötte.

1959.VI.2. Kecskemét Alsó állomás Zománcipari Művek  iparvágányának fordító korongján 17:20-kor egy futó és két kapcsolt  tengelyével 5 km/h sebesség mellett kisiklott a MÁV 376,1001 psz. gőzmozdony.

1959.XI.13. Hercegszántó állomáson a 6843 sz. vonatot tolató MÁV 376,524 psz. gőzmozdony 16:30-kor a 3 sz. váltón egy tengelyével kisiklott.

1963.III.10. Komádi-Körösszakál között 17:20 órakor a 315 szelvényben a 8295 sz. tehervonatot továbbító MÁV 376,101 psz. gőzmozdony és a mögé besorozott 4 db kocsi kisiklott, mert favágás közben egy fa a pályára dőlt. A favágást a Pft. végezte, a baleset miatt a pályamestert elmarasztalták.

1964.VIII.7. Komádi állomás III vágányáról 16:15 órakor kijáró 8259 sz. tehervonat MÁV 376,617 psz. gőzmozdonyának  személyzete nem győződött meg a helyes vágányútról és a Komádi Rostkikészítő Vállalat iparvágányára behaladva álló kocsisorra ütközött.

1966.I.7.-én a 8297 sz. tehervonat, amelynek forduló párja a 8296 sz. Vésztő állomásról a MÁV 376,612 psz. gőzmozdonnyal indult el. A mozdony azonban elromlott és helyette a fűtőház a MÁV 275,103 psz. gőzmozdonyt vezényelte a vonathoz.

A Zoltán Creative Commons License 2010.12.26 0 0 27098

"a 80-as évek folyamán teljesen felújították 48-as hézagmentes felépítményre. Egy szakasz maradt csak ki: a címben említett pályarész."

 

Ennek mi lehetett az oka? Erős tippem: el szerették volna lehetetleníteni az egész vonal forgalmát!? Pénzhiánnyal nem magyarázható, ha a két végét megcsinálták és csak a közepén hagytak lyukat.

Előzmény: Tősgyökeres szentesi (27090)
Zolas Creative Commons License 2010.12.25 0 0 27097

Jól van, jegyezve!

Előzmény: Luigi78 (27089)
erdőszéli Creative Commons License 2010.12.25 0 0 27096

ha kiadták bontásra, akkor jóeséllyel a felhasználható anyagok (tégla, cserép, gerendák, áthidalók) beépültek máshová.

Előzmény: Törölt nick (27094)
Tősgyökeres szentesi Creative Commons License 2010.12.25 0 0 27095

Mondjuk ezen én is elgondolkodtam, amikor elolvastam. Januárban úgyis találkozok a könyv egyik szerzőjével, majd akkor rákérdezek erre a dologra.

Előzmény: Törölt nick (27092)
Törölt nick Creative Commons License 2010.12.25 0 0 27094

Épületek is porrá válnak, ha lebontják őket. Vagy nem?

Előzmény: GA0425 (27093)
GA0425 Creative Commons License 2010.12.25 0 0 27093

"Béke poraikra!"

 

Komolyan, sosem értettem, hogy lehet ezt nem élőlényre használni...

Előzmény: Törölt nick (27091)
Törölt nick Creative Commons License 2010.12.25 0 0 27092

Hát ez meg már micsoda butaság? Hogyan közlekedhetett volna "Tótkomlós-Orosháza-Mezőtúr" között 1963-ban M61 sor. mozdony, amikor azt a vasútvonalat 1964-1980 között újították fel több részletben? Felújítás előtt olyan vágány volt ott, hogy nemhogy a Nohabot, de még egy teletankolt Zetort (M31) sem bírt volna el!

Előzmény: Tősgyökeres szentesi (27081)
Törölt nick Creative Commons License 2010.12.25 0 0 27091

Adalékok ontopik vasútvonalak történetéhez:

 

1989. január 20-án hirdette meg a MÁV a dolgozói részére a következő épületek bontási lehetőségét:

 

1.: Békés állomáson a 69-70 szelvények között lévő ún. 2. számú lakóőrház épülete 142 légköbméter,

2.: Ugyanitt sodronykerítés 42 folyóméter

3.: Ugyanitt faoldalú gazdasági melléképület 7 légköbméter.

4.: Tiszaalpár állomáson deszka oldalfalú állomási áruraktár 258 légköbméter

5.: és az alatta lévő emelt oldalrakodó 85 négyzetméter.

 

A felsorolt épületek az adott vasútvonalak építési korából (1883 illetve 1897) valók voltak. Nem tudom, hogy maradt-e róluk fenn fénykép.

Béke poraikra!

Tősgyökeres szentesi Creative Commons License 2010.12.25 0 0 27090

Ismét csak köszönet bzmotorosnak a tegnapi kiegészítésért!

 

Best of 2001-2010 IV. rész

 

10. Nosztalgiaflotta kibontakozása hazánkban

9. Bz motorkocsik "C" nagyjavítása

8. Desiro motorvonatok megjelenése

 

7. Nagytőke – Kunszentmárton vonalszakasz és Kunszentmárton állomás átépülése

 

A 130-as vasútvonal Tiszatenyő és Hódmezővásárhelyi – Népkert közötti szakaszának felépítményét még a 80-as évek folyamán teljesen felújították 48-as hézagmentes felépítményre. Egy szakasz maradt csak ki: a címben említett pályarész. A pályacsere egyre inkább sürgetőbbé vált, mert az állapot miatt nehezebb tengelynyomású mozdonyok nem közlekedhettek rajta. Az első örömteli lépés 2006 őszén történt, amikor a néhai MÁV Hajdú 4044 001-8 pályaszámú bobója jelent meg Nagytőkén rengeteg hosszúsínnel, illetve Tiszaföldvárra pedig a szintén a Hajdus 003-as kék szergej hozta a betonaljakat, ahonnan a bobó vitte át Nagytőkére. Az anyagok a Tiszatenyő – Szajol vonalból kerültek ki. Az átépítés 4 ütemben zajlott: 2008 őszén Nagytőke 2-es váltójától az AS 59-ig épült újjá a pálya, majd egy év múlva tovább folytatódott egészen Kunszentmárton – érpartig, végül a múlt év tavaszán a maradék nyílt vonali rész, a nyár végén pedig Kunszentmárton állomás épült újjá. Az átépítés után a teljes Tiszatenyő – Kunszentmárton - Szentes vonalszakasz 21t tengelyterhelésű lett, ami Szentesen addig ritkán felbukkanó vagy egyáltalán nem "őshonos" mozdonyok megjelenését hozta maga után.

Sajnos a vasúton nemcsak építés, hanem rombolás is történt ebben az évtizedben. Országos szinten számos iparvágányt, és kisebb állomást számoltak fel az utóbbi években. Környékünkön is szedett áldozatot ez a kór: Fábiánsebestyén, Tiszaug, Szelevény, Mártély és Kengyel állomás szűnt meg az évtized második felében. A mellékvonali pályafenntartásról sem tudok sok jót tudok mondani: 2004-ben és 2007-ben Szentes és Csongrád között volt tömeges betonaljcsere, illetve az 500 és az 532-es szelvények között volt némi síncsere. A Szentes - Orosháza vonalon is amennyire a pályamester el tudta intézni kisebb-nagyobb mértékben történtek sín- és aljcserék. Ezek a fenntartási munkák csak a sebesség szintentartására, vagy kis mértékű emelésére voltak jók.

A vasúti személy- és teherszállítás hátrányban van a közúti fuvarozással szemben. A mellékvonalon futó személyvonatokkal párhuzamosan mindenhol volán járatok indulnak. A mellékvonali kis állomások, és az iparvágányok teherforgalmát elsorvasztották, vagy a csomóponti állomásokra /Szentes/ terelték. A bontási hullám sajnos nem akar csillapodni, csak remélni tudom, hogy a következő évtizedben nem kell újabb állomás és iparvágány bezárásokról és elbontásukról beszámolni.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Előzmény: Tősgyökeres szentesi (27056)
Luigi78 Creative Commons License 2010.12.25 0 0 27089

Az nem azért van! :)))))) Bocs.

Előzmény: Zolas (27086)
Bárdos Imre Creative Commons License 2010.12.25 0 0 27088

Köszi, közben megnéztem a kéziratot és kijavítottam az elgépelést.

Előzmény: Tősgyökeres szentesi (27087)
Tősgyökeres szentesi Creative Commons License 2010.12.25 0 0 27087

A tornyos kocsis melléütés a csörgősben van, Zolas tehát hétfő reggel már az újságosnál megveheti a Csörgős extra II.-t.

Előzmény: Bárdos Imre (27085)
Zolas Creative Commons License 2010.12.25 0 0 27086

Megjelent a II.? Már lassan hülyének néz az újságos.

Előzmény: Tősgyökeres szentesi (27084)
Bárdos Imre Creative Commons License 2010.12.25 0 0 27085

Köszi a dicsérő szavakat és a tornyoskocsit is! Az a Csörgős anyagban van? Kijavítom legalább a kéziratban, mert úgy tűnik mellé ütöttem.

Előzmény: Tősgyökeres szentesi (27084)
Tősgyökeres szentesi Creative Commons License 2010.12.25 0 0 27084

A könyvben szerepelnek tehervonati fordák is. Azokat a részeket, amelyeket eddig átolvastam, azok alapján egy igen színvonalas mű, tele rengeteg szép fotóval.

A balesetes részhez gratulálok, szépen össze lettek szedve a balesetek ebben a könyvben és az Indóház csörgős extra II.-ben is. Egyetlen apró észrevételt engedj csak meg nekem: A felsővezetékesek tornyos motorkocsijának a sorozatjele pontosan DMm, nem pedig DNm /gondolom melléütöttél/.

Előzmény: Bárdos Imre (27082)
Kisraki Creative Commons License 2010.12.25 0 0 27083

Várjál! Fölveszem az állam mert leesett, 'oszt a földön van valahol! :O Tartáyvonat? Ugyan mit szállíthatott az?

Előzmény: Tősgyökeres szentesi (27081)
Bárdos Imre Creative Commons License 2010.12.25 0 0 27082

Ezek szerint tényeket is közölnek a tehervonatozással kapcsolatban? Az jó, mert sok elvakult Nohab őrült eddig nem hitte el, hogy a gépek hajdanán tehervonatoztak és nem is keveset.

Előzmény: Tősgyökeres szentesi (27081)
Tősgyökeres szentesi Creative Commons License 2010.12.25 0 0 27081

A Nagy nohab könyv 92. oldalán lehet olvasni róla: 1963 08 15-én volt egy 2400 tonnás tartályvonat amit M61 002 vontatott, az út alatt a mozdonyon méréseket végeztek. Útvonal Tótkomlós - Orosháza - Mezőtúr - Szajol - Szolnok - Fradi volt.

Előzmény: Kisraki (27079)
Felek Ferenc Creative Commons License 2010.12.25 0 0 27080

Idén is sikerült összehozni az Orosházi Hajtányozást!

 

Kisraki Creative Commons License 2010.12.25 0 0 27079

Írtam, hogy épület! :D M61-002 tartályvonattal itt..... :D Jó a fantáziád! :D

Előzmény: Tősgyökeres szentesi (27078)
Tősgyökeres szentesi Creative Commons License 2010.12.25 0 0 27078

Csak nem az a fotó, hogy M61 002 tartályvonattal Tótkomlóson?

Előzmény: Kisraki (27077)
Kisraki Creative Commons License 2010.12.25 0 0 27077

Bár az lenne! :) Nem jármű hanem egy egykori épület. Régebben már volt róla szó, senki nem látott még róla képet, szerencsére sikerült szereznem. Mondjuk még nincs nálam de szerintem egy héten belül megkapom. :)

Előzmény: Komlósfecskés (27076)
Komlósfecskés Creative Commons License 2010.12.25 0 0 27076

MD Komlóson? :)

Előzmény: Kisraki (27074)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!