Így van, ez a pláne benne, ahogy kommunikálják. :) Én egy 530d-be szereltettem volna be, amiből azért jó sok mászkál mindenfele, tehát jó esélye lenne, hogy másikat keresnek, ha látják, hogy P van benne(vagy bármi más, használható védelem). Abban igazad van, ha mondjuk az új Alpina B7-esem lenne, amiből nincs akkor választék, azt elviszik, akár velem együtt. :D Viszont a hétköznapi ember csak addig gondolkodik, hogy "Hmm, nem lopják el a kocsim, ha ezt beépítem? Jó!" Ezért kérdeztem utána itt, hogy van-e ennek valóságalapja, mármint annak, hogy még nem nagyon loptak el P-s autót, vagy ez csak a marketingmaszlag. Személy szerint ott tartok, hogy tetettem bele 1-2 védelmet, esetleg még kap gravírozást az alkatrészekbe (gondolom ez elveszi néhány banda kedvét) meg egy kormányzárat elriasztásként, valamint beállok a 150méterre lévő őrzött parkolóba. Onnan haza sétálok, és imádkozom az Éghez. :D
De igazából mindegy is, én arra reagáltam, hogy nem feltétlen olcsóbb cascoval ügyeskedni, sőt. Ezt pedig tartom.
Jó, hát ebben kiegyezhetünk :-)
Egyébként az egész téma a lophatatlanságtól indult.
A Pajzs kommunikációjának egyik óriási kockázata a "lophatatlanság" súlykolása. Ha egyszer mégis ellopnak egy pajzsos autót, az egész kommunikációs stratégia összezuhan.
Egyszerűen nem igaz, hogy egy lopásvédelmi berendezést az minősít, hogy hány autót lopnak el. Az sokkal érdekesebb, hogy hány autót véd meg.
Ha olyanok a körülmények, bizony lopható egy akármivel felszerelt autó is: bármilyen rendszer kiiktatása megoldható, ha szerencsés a körülmények együttállása. Pl a család repülővel megy nyaralni, az autó pedig ott marad a saját garázsban. Ekkor egy hete van a tolvajbrigádnak arra, hogy módszeresen szétszerelje az autót (bár valószínűleg fél nap bőven elég).
És ez még csak nem is volt extrém példa, trélerrel, autószervizbe beépült maffiával, és egyéb összeesküvés elméletekkel...
Most akkor maradjunk a 10 milliós autónál.:) Arra azért csak nem 5ezer forint a casco. De igazából mindegy is, én arra reagáltam, hogy nem feltétlen olcsóbb cascoval ügyeskedni, sőt. Ezt pedig tartom.
Nem feltétlenül. Egy átlagos autóra simán lehet kötni ennyiért lopáskaszkót, pláne ha valaki "nagy tételben, " valóban jól védett autókra köti, nyilván szerződött partnerként.
Az én autóimon full kaszkó van: a biztosítóm olyan feltételeket ajánlott, hogy a kötelezőm díjáért köthetek full kaszkót, és így egyik autómra sem fizetek még 5000 forintot sem (köszönhetően a "vidéki" létnek, a magas bónuszfokozatnak, és a hétköznapi autóknak).
Nem csak azokról van szó, akik erre rendezkednek be, hanem pl. aki nem bírja fizetni a törlesztőjét, és úgy gondolja, így egyszerűbben kiszállhat az autóból.
Aki nem "profi," az kapcsolatok híján nemigen tud mit kezdeni az ál-lopás után megmaradt autóval. Mert ugye a dolog ott kezd jövedelmezővé válni, hogy a biztosítós kifizetésen kívül még ráadásban pénzt csinál az illető a megmaradt autóból. Ha a tóba lökné az autót, azzal nem lenne jobb helyzetben, mintha a piacon tisztességesen eladná az autót. A biztosítók is, a Pajzs is, és a használtpiac is Eurotax-alapon számol.
Maradhatunk a 10 milliónál is, az úgy 1 millió. P-nél is van valami bekerülés költség. A havidíja 5ezer forint. A cascoé szerintem több. Nem csak azokról van szó, akik erre rendezkednek be, hanem pl. aki nem bírja fizetni a törlesztőjét, és úgy gondolja, így egyszerűbben kiszállhat az autóból.
a casconál minima 10% az önrész, ez pedig egy 20-30 milliós autónál 2-3 millió forint
Aki arra rendezkedik be, hogy a biztosítókat fejje, az nem 20-30 milliós autókkal operál, sőt, még csak nem is 10 milliósakkal, hanem tipikusan az alsó kategória tetejéről, a középkategória aljáról választ alanyt a csaláshoz. A gyanús eseteket a biztosítók ugyanis meglehetős hatékonysággal (legalábbis a rendőrségnél bevállalósabban) ki tudják vizsgálni, és bizony nem lehetetlen megbukni.
A sima ál-autólopásnál amúgy is jövedelmezőbb a gtk-ra játszani; egy pár hónapos autónak simán lehet két gtk-ja (egyszer előlről, egyszer hátulról), és egy lopott donorból ugye sérülésmentes, rétegvastagságvizsgálóval ellenőrizhetően "sérülésmentes" "új illatú" autóként lehet eladni.
De a P nél fizetsz egy bekerülési költséget meg plusz havidíjat, illetve ezen esetben nem egy rostán hanem két rostán kell megfelelned, és a pénzt itt nem osztják ám olyan egyszerűen.
Ellopatásos történetet én is hallottam már, nyilván voltak, akik üzletet láttak abban ,hogy megkötik az árgaranciát, ellopatják az autót (eladják), aztán meg mennek a P-hez a pénzükért.
Ebben semmi üzlet nincs. A megrendezett lopás tökéletesen működik sima cascóval is, és ott nincs hatszámjegyű "belépési díj" sem.
OFF Professzor úr mondta, hogy vegyen levegőt. De csak így ám: vegyen levegőt. Mondtam: ne kínálgass engem... Vegyen levegőt..... Franc egye meg az ilyen embert... vegyen levegőt.... Akkor nem szóltál, amikor cukrot kellett volna venni! Nem baj, kíváncsi vagyok, hogy most január elején szól-e.... Mindegy, ha szól, ha nem, én veszek. Levegőt, .... mert más addigra úgysem lesz....
Így van, a részletek is fontosak. De úgy vélem, egy többmilliós autónál a 250ezres beszerelés, meg az esetleges havi 5 ezer forintos díj még kinyöghető, ha nagyjából biztonságban tudhatom az autómat. Ellopatásos történetet én is hallottam már, nyilván voltak, akik üzletet láttak abban ,hogy megkötik az árgaranciát, ellopatják az autót (eladják), aztán meg mennek a P-hez a pénzükért. Olyat viszont mondtak nekem is, hogy az akksit szereti leszívni a kütyü.
"Én magam úgy gondolom, ha lopkodnák a P-s autókat, tele lenne a net a felháborodott userekkel, hogy így meg úgy. "
Eleve P-vel szerelt júzert is elég nehéz a neten találni, pedig azok biztos többen vannak, mint akinek el is lopták :-) Az, hogy igaz, vagy nem igaz, sosem fogjuk megtudni. Amúgy meg láttunk már neten panaszkodó júzert is, csak erről nem beszélünk.
Még egy! Van ismerősöm, aki már a második nagy értékű autójába szereltetett P-t és boldog vele. Én viszont látva, mennyi baja volt vele, megnézve mit adnak, mennyiért, milyen stílusban, döntöttem úgy, hogy nekem nem P lesz az autómban. Ízlések és pofonok.
A P szerint 0 autót loptak Tőlük. Ez nagy érv mellettük. Az opponenseik azt mondják, hogy volt ellopott autót, de ott a tulaj csinált olyat, amit nem kellett volna. Nem ismerem a részleteket, nem tudom ebből mennyi és milyen formában igaz. Másrészt egy rendszernél csak az egyik (bár nagyon fontos) szempont az, hogy ellopják-e az autód. Azért az sem mindegy, mennyibe kerül, mennyi macera van a beszereléssel és főleg a tartós használattal, hányszor nem tudsz elindulni, hazajönni, hányszor ívnak fel éjszaka, hogy csinálj valamit, mert bejelzett, hogy lopják az autót. Foglalkozni mindenképpen érdemes velük, mert ők is egy választási lehetőség, szabad piac van, hülye aki nem nézi meg a választékot.
Visszaolvastam, írtatok itt mindenről mindenfélét, P-ről is. Az a kérdés, hogy tényleg nem loptak-e még el P-vel szerelt autót, vagy igen ? Mert a marketing szöveg szerint nem. Ha ez igaz, akkor ki lehet jelenteni, hogy érdemes foglalkozni vele. Én magam úgy gondolom, ha lopkodnák a P-s autókat, tele lenne a net a felháborodott userekkel, hogy így meg úgy. Szerintetek ?
Hosszú történet! Három héttel később karambolozott az autóval. Akkor elszökött, de a visszaszerzett autóban (nem a rendőrség, én!!) találtam kést, gázsprayt, a tárcáját, benne: a személyiét, gyorshajtási csekkeket, egy másik autóra szóló forgalmit és egy fényképet, amin büszkén támaszkodik az autómra. (Szubjektíve ezzel igazolta hogy az övé az autó, csak épp véletlenül a mamája autójának forgalmiját hozta el.) Egy héttel később egy ügyvéddel jelentkezett a rendőrségen az irataiért, de nem tartóztatták le, mert pár lopást tudtak ott helyben ráverni és különben is megbánta. Természetesen tovább lopott. Aztán elgázolt egy embert. Elfogták. Megszökött az előzetesből. Elfogták. Egy évvel később találkoztam vele a tárgyalóteremben. Azt mondta az én autómat nagyon szerette, használta, nem adta tovább, mint a többit. Még új rádiót is vett bele. "Nem lopottat, hanem rendeset, pénzeset."
Elmondom, hogy most vissza kell mennem dolgozni, de 16h után mehetünk áldomást inni. Viszont ő pontosan végignézte az autót, mindent identifikált, még azt is tudta mennyi ideje van a lopásra.
Hm, azért ez egy kicsit erős.
Van még valami bizonyítékod, hogy ő volt? Telefonált utána?
Én biztos nem. De aki jól ismeri az adott típus motortérzárját (mármint a gyárit) az lehet. (A feleségem régi R5-ébe többször bezárta a kulcsot. Kihívta az autóklubot, kijött és kb. 30" alatt kinyitotta az ajtót.) Akit tud az tud! És sajnos a "rossz arcok" tudnak. Meglepő dolgokat tudnak. Miért ne tudná egy X típusra szakosodott alak, hogy X típusnál egy "S" alakú rúddal, itt megnyomva felpattan a zár? Ez ellen az véd, ha a "motortérzár" nem a gyári zár bowdenjét szakítja meg, hanem egy addicionális rögzítés. Ha a P ilyen, akkor egy "+" nekik!
A "szimpatikus" bekezdést csak azért írtam, mert én is megettem a "human engineering"et. Ha jön egy szimpi vevő, pont megfelelő, gyanút nem keltő alku után úgy dönt megveszi a gépet, mindent megbeszélünk, persze, hogy dicsérem neki, megmutatom kívül-belül. Elmondom, hogy most vissza kell mennem dolgozni, de 16h után mehetünk áldomást inni. Viszont ő pontosan végignézte az autót, mindent identifikált, még azt is tudta mennyi ideje van a lopásra.
Az autólopás elleni védelem egy folyamatos harc, épp úgy mint a vírusírók és vírusirtók közötti harc. Nincs tökéletes megoldás, nincs olyan, hogy "ennél igényesebben van kialakítva az elektronika". Nem lehet mindent kipróbálni, nem lehet mindent rákötni, ha egyszer megy drót az elektronikához, akkor elképzelhető, hogy azon keresztül az elektronika kifektethető. Kifektethető, a tolvaj által kívánt állapotba hozható, nem "kikapcsolható". Lehet, hogy -100V-ot kell rákapcsolni és akkor úgy ég ki a proci, a meghajtó tranzisztor, hogy újra +12-t rákötve áram alá kerül a tekercs. Ha azt mondod van védődióda, akkor azt mondom, azt előbb kiégeti egy impulzussal. Hiába tesznek oda akármilyen védelmet, szűrést, minden védelemnél van nagyobb feszültség, minden szűrésnél van nagyobb zavarás. Természetesen ez akkor éri meg a befektetést, fejlesztést, ha ezen elektronikából egy kritikus mennyiség feletti futkos. Ha 100 BMW-ben van, akkor megéri kikísérletzni, elkészíteni, egy csinos dobozba tenni, megtérül.
Bocs, hogy közbeszólok, de ebben is tévedsz. Ennél sokkal összetettebb dologról beszélünk. Azért, mert fúrsz egy 8 lyukat, attól még nem fogod kinyitni a motorháztetőt. Persze ehhez kell az is, hogy kellő gondossággal történjen a telepítés és az is, hogy maga az eszköz is olyan legyen.
Abban igazad van, hogy a tolvaj lehet rossz arcú és jó arcú. De nem is ez a lényeg.
Az elméleted nem fedi a valóságot. Ugyanis ebben az esetben sem kapcsolható ki a rendszer. Ennél lényegesen értelmesebben van kialakítva az elektronika, mintsem hogy egy ilyen primitív próbálkozásnak ne tudjon ellenállni.
De az már elgondolkodtató, hogy vannak olyan rendszerek, amelyek egy akku lemerülésnél oldják a motortérzárat.
Számomra ezek is fontos szempontok voltak a választásnál. Én tényleg körül jártam ezt a témát. És én sem vagyok hétköznapi ember.
Lehet, hogy eljön az az idő, amikor flexszel fognak járni a tolvajok. Ki tudja. Az élet változik.
Addig nehéz példányt szerezni, amíg az elterjedtség nem ér el egy kritikus szintet. (Ami szint persze függ az autó árától is.) Ezért jó, ha van sok kis gyártó, műhely, mert akkor túl sok féle a megismeréshez. Ha valaki legelterjedtebb, piacvezető lesz (akárcsak egy gyártmánynál is), akkor az a gyári védelem szintjére süllyedne vissza.
Másrészt a rossz emberek tudnak keresztrejtvény fejteni. Ismeri az autót, ismeri az ESZKÖZT, kitalálja hogyan lehet azt beépíteni. Az autót ismeri, mert pl. ő a BMW-k nagy specialistája. A kapható három(:-) motortérzárat és a beszerelési technológiát meg megveszi 20e-ért, elmegy és elbeszélget a beszerelőkkel(*), kifűrészeli a környezettel együtt a bontóban a totálkáros Suzukiból. Ha ismeri a BMW motorházát, kezében tartja a zárat, látja különböző autókba hogyan szerelik be a motortérzárat, akkor azért összerakja, hogy a BMW-be hogyan fogják beszerelni. Pl. látja, hogy az "A" típusú motortérzár úgy működik, hogy a bowdent "megszakítja". Ezek után nem kell mást csinálnia, mint az általa jól ismert típusnál fúr (üt) egy 8-as lukat a megfelelő helyre és egy rúddal benyúlva kioldja a motortérzárat. Ha a "B" motortérzár nem a bowdent szakítja meg, akkor arra is keres ellenszert.
(*) Nagy félreértés, hogy a tolvajok borostás, rossz arcú emberek! Az én autómat egy (vevőnek jelentkező!), udvarias, magas, jól öltözött, jóképű, okos, kedves, mosolygós fiatalember vitte el!
A P-nél, de más ilyen helyen is, pont ugyanazt a zárat, pont ugyanoda, pont ugyanolyan elektronikával szerelik minden Insigneába. Ha én Insignea tolvaj lennék, pontosan tudnám ezek után hol essek neki flexszel egy P-vel védett autónak.
Ezt azért nem érzem igazi veszélynek.
Amikor megjelenik egy új autó, a tolvajok úgy vesznek róla modellt, hogy néhány napra kibérlik, ezalatt a garázsukban visszafejtik a gyári rendszert.
Egy tetszőleges védelmi rendszerrel szerelt autóból nemigen lehet modellt szerezni. Az egyetlen módszer az lenne, hogy valaki megcsináltatja egy adott típus egy konkrét példányán a védelmet, és utána azt kielemzik -- de őszintén szólva ez nem éppen költséghatékony megoldás.
A Pajzs műszaki problémáiról nem szívesen beszélnék, leginkább azért, mert az új változatokról fogalmam sincs, csak azt tudom, hogy néhány részegység tekintetében beszállítót váltottak -- ezt maga Tímár úr mondta el nekem telefonon annak idején.
Az egyéb problémákról meg azért nem beszélek szívesen, mert nincs annyi időm, hogy újra, kb negyedszer is értelmetlen köröket fussunk, amit pár nap múlva, amikor Protestáns elvesztette a türelmét, kimoderáljanak. (A másik topikban már megy a sunyizás.)
A magam részéről támogatom az ötletet, hogy akit érdekel az autója védelme, az menjen el a Pajzshoz is, meg máshova is, járjon nyitott szemmel és gondolkozzon a felkínált megoldásokról kritikusan, aztán döntse el magának, mit szereltet be.
Sajnos én nemhétköznapi ember vagyok! :-) Szerintem potenciális támadási pont. Minden valószínűség szerint diódázva van a P elektronika, nehogy a zárlatos akkut is fel kelljen tölteni, tehát az a vezeték csak a P elektronikájához vezet. És minden fizikai kapcsolat potenciális betörési lehetőség. Pl. a tápfeszültségre szuperponálni olyan jelet, amit a mikrokontroller úgy meghülyül, hogy kinyitja. Vagy egyszerűen 120VDC-t adni rá és akkor úgy ég szét minden, hogy meghúz a zár. Nekem, outsidernek rögtön eszembe jutott két ötlet. Az ezen hónapokig filózó hackereknek hány és hány ötletük lehet még.
Természetesen jogod van nem nyilatkozni a mechanikus zárról. De nekem is jogom van nem hinni Neked, hogy a titkolódzásod mögött bármilyen műszaki érv is van.
Az általad említett köröket megfutottam. Persze a magam módján. A magam módja nem az, hogy elmegyek Rákosborzasztó alsóra és egy órán keresztül hallgatom egy salesperson dumáját. Annál már ez a fórum is jobb, de magától érthetődő módon, nem egyedül használt információforrásom. Én nem hiszem, hogy attól lesz jobb az autóim védelme, hogy elmegyek egy tucat helyre. Hidd el más módszer is van az optimális védelem megtalálására, mint az összes budapesti beszerelőműhely riportozása. Például én sokkal jobban szeretem saját kézbe venni a dolgokat. Az eddigi autómba én szereltem be a védelmet és biztonságban érzem őket, 20 éve nem loptak autót Tőlem. Tudod, én az egyediséget sokkal jobb védelemnek tartom, mint a kicsit jobb, de sorozatgyártmányt. A P-nél, de más ilyen helyen is, pont ugyanazt a zárat, pont ugyanoda, pont ugyanolyan elektronikával szerelik minden Insigneába. Ha én Insignea tolvaj lennék, pontosan tudnám ezek után hol essek neki flexszel egy P-vel védett autónak.