Igen magyar.
Amolyan amerikai Ikarusnak indult valamikor... az egész 1970-re vezethető vissza.
A NABI-t az Ikarus alapította 1992-ben, itthon és USAban egyidőben. Itthon kaposvári központtal. Ez volt az ikarus II-es telephely(I Bp, Mátyásföld, III. Szfehérvár. - 92id Fehérvár volt a II.... satöbbi). USA cég az anyavállalat, a hazai a leány.
Céljuk kettős volt. Egyrészt az autóbusz forgalmazás. Másrészt:
Amerikában van egy olyan törvény, hogy x%-ban kell a terméknek USA alkatrészt, munkaórát, stb tartalmaznia. Ezzel a céggel azt érték el, hogy így tulajdonképen kijátszották ezt a törvényt, mert bejegyzett cég volt amerikában. Kaposváron készítik a váazakat, és USAban végszerelik a buszt.
Az egész 1980-ban kezdődött az Ikarus 286-os típussal (ennek alapja a 70-es években bemutatott és mai napig százával futó Ikarus 280). Majd folytatódott az Ikarus 416-tal 436-tal. ( BKVnál uis futó 415 és 435 amerikai piacra szánt változata).. stb. A mai mostani amerikai piacra szánt NABI BRT buszok tulajdonképen a korábbi USA és Kanadai piacra szánt Ikarus buszok utódja.
Ikarus 280
http://www.mvkzrt.hu/images/ikarus_280.jpg
Ikarus 286
http://gallery.bustalk.info/albums/userpics/10001/mid_CROWN_Ikarus286DemoAtCollegePtQns112281DNG.jpg
Ikarus 416
http://www.busztipusok.hu/416/416-4.jpg
Ikarus 436
http://www.busztipusok.hu/416/436-2.jpg
NABI BRT
http://www.chaffeeyiu.com/labus/mta-954-728.jpg
http://www.rapidtransit-press.com/apta-nabi03.jpg
Az Ikarus (vagyis az állam inkább) 1996-ban eladta a NABI-t. Magyar és amerikai befektetők, magán vállalkozók és dolgozók vásárolták meg. NABi ekkor kivonult az eutópai piacról és az USA piacra koncentrálódott. A NABI hazai termelést befejezte. Innentől NABI Rt. itthon, csak így röviden semmi North American.... stb.
2000-ben felvásárolta az európai optare buszgyártó céget. Ezzel vagyis átkeresztelt NABI 700 SE típussal próbált betörni a magyar piacra, de ez dugába dőlt. Alig tucat eladott busz, alig negyed tucat Volánnak és egy közlekedési cégnek (Kaposvár...).
2000-es években indult újra a termelés hazánkban, ekkortól már NABI KFT, budapesti központtal. akkortól kezdve megint itthon szerelték bizonyos elkészültségi fokig a buszokat és innen szállítják ki USAba. Compobusok vázát szerelik össze itthon (compobus = erősített műanyag-üvegszálas technikával készül a busz váza, kasztnija... - magyar találmány, volt Ikarusos sikerek egyike).
2009-ben megjelennek a Tököli Buszfesztiválon. Akkor már lehetett tudni, hogy valamire készülnek itthon is.
Hát erre:
2010 bemutatják az amerikai piacos NABI BRT alapjaira épülő magyar és európai piacra szánt NABI Sirius típusú városi buszt.
Magyarul ott tartunk, hogy az Ikarus világhírű sikeres termékből készítettek egy mégsikeresebbet az USA piacra, amiből több ezer darabot értékesítettek Amerikában. Ezt dolgozták most át európai /magyarpiacra.
NABI BRT
http://www.rapidtransit-press.com/apta-nabi03.jpg
NABI Sirius
http://www.nabi.hu/FTP/Nabi_Sirius_TJ_12.jpg