Keresés

Részletes keresés

etwg Creative Commons License 2010.09.08 0 0 25834

Nekem is csak elöl hátul volt korlát (igaz nagyon szép filigrán - összehasonlitva a késöbbi pléhdurungokkal).

A vicc az volt benne, hogy a katalogusban meg szinte mindig korláttal volt a gép lefényképezve.

Èn anno magam csináltam hozzá a korlátot.

Előzmény: Törölt nick (25833)
Törölt nick Creative Commons License 2010.09.08 0 0 25833
A V75-höz nincs műanyag kerék, mert a Nohabé kisebb átmérőjű.

Korlát csak elől és hátul volt.
Nézd meg az ide vonatkozó írást a honlapomon!
Előzmény: róbertke (25827)
etwg Creative Commons License 2010.09.08 0 0 25832

Attol nem, csak a különbség ott van, hogy a kalapsin - forditott U - két ponton érintkezik a kerékkel - a futofelületen meg oldalt a nyomkarimával.

Miután a két érintkezési pont nem ugyanazok a körön van, eleve beáll egy fizikai probléma, hiszen nem egyforma uton fut a két érintkezési pont, ami eleve extra surolodást okoz.

A profilsinen mindig csak egy ponton találkozik a kerék meg a sin.

Előzmény: rakaTTantunk (25826)
etwg Creative Commons License 2010.09.08 0 0 25831

Lehet, hogy volt ilyen korszak is - az én sinjeim vagy 40 évesek (ami még van) az egyáltalán nem matt. A tüskék voltak onozottak. 

(De lehet hogy késöbb innoválták, az utolso kalapsint valamikor 1980-ban vettem azota csakis profil sinnel dolgozom.)

Előzmény: hamel (25829)
etwg Creative Commons License 2010.09.08 0 0 25830

A baj azt hiszem - jol nézd meg a modellt, ezen még a régi Zeuke csigakerék van aminek az átméröje nagyobb mint a késöbbieké, igy nem hiszem hogy találsz uj kereket hozzá. Ha a késöbbi kerekek közül válogatsz, akkor azokat kb. 0,5mm-el mélyebbre kell engedni a keretben (közelebb a csigához), azaz ki kell reszelni a U-lyukat.

Èn a fém kerekek hive vagyok, igy nem keresnék müanyag kereket. Ennek a mozdonynak ez a legkisebb baja....

 

Előzmény: róbertke (25827)
hamel Creative Commons License 2010.09.08 0 0 25829
Anélkül, hogy tutira állítanám, szerintem a galván nikkelezés nem mattul, szürkül be olyan módon, mint a régi sinek. Ezért mondtam, hogy ónozott lemez, mint a konzerves dobozok.
Előzmény: etwg (25821)
etwg Creative Commons License 2010.09.08 0 0 25828

Nem is láthatsz, mert a motorok alap jellemzöje azok fordulatszáma és nyomatéka a névleges feszültségen.

Ezt a vasutmodellekben használt motorok esetén 12 V- nál adják meg. A motornak van erre egy fordulatszáma és egy nyomatéka, a kettö egymással lineárisian, de forditott irányban arányos (nagyobb nyomaték=terhelés, kisebb a fordulat).

 

Igy nyilván egy gyengébb  motor kisebb terhelésen nagyobb fordulatszámon forog, mig egy jobb motor erre kevésbé érzékeny igy annak a fordulatszáma kevésbé változik a terhelésre. Itt vannak a legnagyobb eltérések.

 

 

A képen (motor) a két egyenes egymással bezárt szöge jelenti a minöséget - ez konkrétan egy nagyon vacak motor, a jobb motorok sokkal "laposabbak".

 

Elvileg a sebességváltozás és a feszültség viszony lienáris, azaz egységnyi feszültségre egységnyi fordulatszámmal gyorsul a motor (a fennt leirtak függvényében, hiszen minden munkapontra jellemzö, hogy valahogyan beáll az egyensuly a nyomaték és a fordulatszám - áramfelvétel között).

 

Igy, ha belegondolunk egy rossz motor üresjárati fordulatszáma 10000 ford/perc, ami 50%-ra csökken a névleges terhelésre (mondjuk 200 mA), akkor ez 5000 ford/percen fogja mozgatni a mozdonyt.

Egy másik, jobb motor üresjárati fordulatszáma legyen szintén 10000 ford/perc, de csak 20%-t veszít a nyomaték hatására, az ugyanilyen feltételek mellett 8000 ford/perccel fog forogni.

Ha most egyformák az áttételek, akkor a jobb motorral gyorsabban fog menni a mozdony.  (sima motorcsere rendszerint gyorsit a mozdonyon)

 

Ha ezt figyelembe vették, akkor más áttételt tettek a mozdonyba, igy a végsebességük egyforma lesz, de az uj motor sokkal jobb vezérelhetöséget ad. (kisebb feszröl indul és lassabban de megbizhatoan fog gyorsulni, hiszen az áttétel nagyságát kb. 30%-al növelték, azaz mondjuk a tipikus 1:15-röl 1:20-ra. 

Előzmény: Törölt nick (25819)
róbertke Creative Commons License 2010.09.08 0 0 25827
Lupe segítségével jól megnéztem a hajtott kereket. Sárga áttettsző gumi az abroncsra húzva, imitt-amott kitöredezve (csavarhúzós tisztítás nyomai!!) de még elég vastag. Felújításhoz mit javasolsz ? Maradjon így, ---kapjon új gumis kereket, ---sima kereket, ---műanyag kereket szerezzek be mint a Nohab egyik változatánál volt? Csak gatyába akarom rázni, néha a barátomnál megjáratni. Új, hibátlan kasznit szeretnék neki. Korlát ezen a változaton csak elöl volt? :-))
Előzmény: etwg (25823)
rakaTTantunk Creative Commons License 2010.09.08 0 0 25826

Ha jól emlékszem... talán 100 éve tanultam:

 

A súrlódási erő nem függ az érintkező felületek nagyságától.

Talán mégis az anyagokban, azok súrlódási együtthatójában lehet a különbség.

Előzmény: Törölt nick (25825)
etwg Creative Commons License 2010.09.08 0 0 25824
Persze, amint lekopik a nikkel (ezért elvileg nem szabad smirglizni), kibukkan az NDK "acél", ami sajnos az német helyettesitö találmányok egyike (még a 3. birodalombol), se nem acél, se nem vas csak német.....:-)
Előzmény: Törölt nick (25822)
etwg Creative Commons License 2010.09.08 0 0 25823

Igen ez az a szerkezet amiröl én is beszélek.

Ahogy te is látod a csigát könnyü a tengely másik végére is rakni - söt esetleg át is rakni.

Én is ugy emlékszem, hogy a Zeuke ugy hirdette, hogy a belsö tengely a hajtott, de ez egyáltalán nem biztos.

Már nem tudom én hova huztam a 2. csigát, de mindegy.

A két hajtott tengely sem segit nagyon, mert a sulypont tul magasan van és  hosszirányban billen, igy az egyik kerék alapbol mindig "könnyitve" lesz, azaz csak elvileg segit a mozgásban.

Előzmény: róbertke (25818)
Törölt nick Creative Commons License 2010.09.08 0 0 25822
Mindenesetre borzalmasan össze tudja kenni a kerekeket, sőt a műanyagokat is.
Előzmény: etwg (25821)
etwg Creative Commons License 2010.09.08 0 0 25821

A kalapsin nem volt onozott, hanem nikkelezett.

Ez nem fog - a többi tulajdonságon azonban nem változtat.

Előzmény: hamel (25820)
hamel Creative Commons License 2010.09.08 0 0 25820
"Meg ha jól emlékszem, a kalapsín anyaga kicsit "taknyosabb" tud lenni," Igen, az ónozott lemez fog, egy frissen tisztított sin is fog, az ón bevonat miatt. Hajdanában pld ónvesszővel írtak. Ezért tudnak olyan tragikusan kinézni a járművek kerekei a lemez sinek használatánál. A lendkerék meg induláskor egy kicsit fékez, megálláskor egy kicsil lendít. Én is ráfaragtam, amikor a régi mozdonyok hosszára méreteztem a szakaszolt vágányhosszt, és a mostani mozdonyok közül egyik-másik átgurul a lendkerék miatt. Legszebb kifutást a Roco és a Mehano mozdony produkált.
Előzmény: Törölt nick (25819)
Törölt nick Creative Commons License 2010.09.08 0 0 25819
No itt egy kicsit vitáznék.:-)
De lehet, hogy Csíkos billentyűje is villámokat fog szórni...:-))

Az új modellek ok, hogy kisebb feszültségről indulnak, de tapasztalatom szerint a feszültség növelése nem eredményez lineáris sebességnövekedést. Mert ugye az alacsonyabb indulási feszültség magyarázható akár az 5 pólusú motor precizitásának is, de mondjuk egy PWM alapú vezérlésnél már ez a sebességgörbe korántsem egyenes és nem is hasonlít egy trafós táplálásra.
A "röpsúly" ez esetben csupán egy lendtömeg, ami messze nem azt a feladatot látja el, mint egy gőzgép esetében a fent említett elem. A lendtömeg ennél fogva indulásnál is nagyobb tehetetlenséget ad a motornak, ami jelentkezik a megállásnál is. Simán az élethűbb dinamika szimulálása a szerepe.
Tény, hogy a blokkolásos megálláshoz tervezett, Zeuke alapú szakaszolás itt már nem jár mindig eredménnyel.

A sín-kerék viszonyról szívesen elmerülnék egy tesztmérésben, hogy vajon a kalapsín íves sínkoronája okán magyarázható-e a "megcsúszás". Szvsz. annyira minimális a két sínprofil között a felfekvési különbség, hogy a modellek tömegének ismeretében itt nem lehet differenciálni. Ne feledjük, hogy ott a tapadógyűrű is, ami modelltől függően több-kevesebb keréken van, így ez is befolyásolhat bizonyos csúszásokat.
Meg ha jól emlékszem, a kalapsín anyaga kicsit "taknyosabb" tud lenni, de ezek a tulajdonságok inkább a nagyvasút több kN-os tengelynyomásánál érvényesülhetnének.
Előzmény: Törölt nick (25817)
róbertke Creative Commons License 2010.09.08 0 0 25818
Készítettem pár képet a nálam pihenő V75(BR 107)-ről
Előzmény: etwg (25724)
Ati0219 Creative Commons License 2010.09.08 0 0 25816

Erről még nem hallottam. Köszi, hogy szóltál! Miért van ez a jelenség? Bár, még a veszély nem fenyeget, hogy új mozdonyokat vegyek :)

Előzmény: Placskó (25801)
róbertke Creative Commons License 2010.09.07 0 0 25815
Vigyáznak a németek a gőzöseikre!! :-))))
Előzmény: Törölt nick (25805)
BaTTka 1 Creative Commons License 2010.09.07 0 0 25814
Na ez nem müxik:-( Szóval modellvasút.eu/rendezvény beszámolók
Előzmény: BaTTka 1 (25812)
BaTTka 1 Creative Commons License 2010.09.07 0 0 25813
Akkor most 6 óra lesz az előadás???:-)
Előzmény: Törölt nick (25811)
BaTTka 1 Creative Commons License 2010.09.07 0 0 25812
Megkerestem:Ez az
Előzmény: BaTTka 1 (25810)
BaTTka 1 Creative Commons License 2010.09.07 0 0 25810
Jól sikerült, végig volt érdeklődés. De ezt írtam is az egyik mailben, amire ráadásul még válaszoltál is:-))
A viccet félretéve tényleg jó volt, én legalábbis jól éreztem magam. Volt olyan aki szinte az egész hétvégét fagyártás nézéssel töltötte:-)) Aztán vett egy pár fát, modván, ezt Ő úgyse tudja megcsinálni. Pedig dehogynem:-)
Képes beszámoló részemről nincsen, nem szeretem magamat fényképezni. De létezik ilyen, én láttam. Modellvasút.eu, vagy vasútmodell.eu, vagy valami ilyesmi.
Előzmény: C50 4509 (25807)
BaTTka 1 Creative Commons License 2010.09.07 0 0 25808
Mert biztosan l a s s a n m o n d t á k , h o g y b i z t o s a n m e g é r t s ü k:-)) Mindezt négyszer annyi szóval mint amennyi magyarul lett volna. Helyette mutathattak volna pár képet, oszt jóccakát:-))
Előzmény: Törölt nick (25804)
C50 4509 Creative Commons License 2010.09.07 0 0 25807
Még nem láttam a beszámolót az augusztusi vörksopról. Hogy sikerült?
Előzmény: BaTTka 1 (25802)
C50 4509 Creative Commons License 2010.09.07 0 0 25806
A szoknyást magyarul Schürzenwagen-nek kell mondani ugye?
Én nem TT-ztem soha, de abban a korban nőttem fel. Nekem PIKO H0 volt, de a barátoknál, szakkör társaknál volt TT, ebből sem maradtam ki. Így ezek a járművek nekem is a gyerekkort idézték. Igazán jó lehetett élőben!
Előzmény: Törölt nick (25805)
BaTTka 1 Creative Commons License 2010.09.07 0 0 25803
Rendben, viszem.
Előzmény: róbertke (25794)
BaTTka 1 Creative Commons License 2010.09.07 0 0 25802
Nem biztos hogy 20 kg-nyi nagy kiterjedésű cuccal volna kedvem tömegközlekedni:-)) Meg különben is a modulos téma elég hosszadalmasnak ígérkezik.
Előzmény: C50 4509 (25793)
Placskó Creative Commons License 2010.09.07 0 0 25801

Kedves Barátom! Öntöttük az ötleteket, csak egy nem hangzott el. Lehet, hogy valahol olvastál róla, de emlékeztetlek. A szakaszok hosszának megépítése. Én két éve fejeztem be harmadik asztalom építését. /költözés miatt kétszer kellett az elsőt, mindíg kicsinyíteni/. Mikor készen lettem mindenki megállt ott ahol terveztem.

Megvettem az első Tillig mozdonyt és átrongyolt a szakaszokon a legkisebb sebesség esetében is. Majd jött az első Roco ugyanaz. Ha régi sinekkel építkezel akkor javaslom a lombfűrészes szakaszolást. Ha hosszú észrevétlenül forrasztható.

K.G.

Előzmény: Ati0219 (25791)
asztalosdani Creative Commons License 2010.09.07 0 0 25800
Most szombaton jössz Szeged felé? Ha igen, ezt a "csúnyaságot" hozd lécci magaddal.

Más:
Végre felkerültem Pestre, boldog egyetemista-éveim elkezdődtek, de a fene enné meg a Látás-nyelv- és emlékezet tárgyat, hogy csütörtökön 16:15-18:00-ig itt öntik a fejembe a sok okosságot, és nem tudok elmenni a talira. Pedig a modul-téma érdekelne... Bocs, nem rinyálok, tudom egyéni szocprobléma...
Előzmény: ZolTTán (25781)
Törölt nick Creative Commons License 2010.09.07 0 0 25799
Tudtommal igen.
Zsámolytábla a 2.-3. kerekek között, középen.
http://www.nohab-gm.com/hu/index_hu.html
Előzmény: ZolTTán (25782)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!