Nem is érdemes egy az egyben megcsinálni, mert tele van olyan áramkörökkel, ahol akár 3db jelfogó is sorba van kötve, abból csomó ráadásul dupla tekercses...
Na, szóval a szig. ki a nevével ellentétben nem kapcsolja ki a sínáramköröket, hanem csak arról van szó, hogy ha hamisfoglalt váltót akarsz állítani, akkor a váltó egyén nyomógombjával egyszerre megnyomod a szig. kit (értelemszerűen vagy a pluszt, vagy a mínuszt) és ilyenkor a váltóállítás aláváltás elleni védelem nélkül történik meg.
Kössz akkor most már értem valamint két nyomógomb van a + és a - mint ahogy a váltóállításnál is van + és - és itt van egy kép ( sajnos a nem a pultról hanem annak rajzárol)
Arra szolgál, hogy a hamis foglalt váltót át lehessen állítani (mert ugye "rendesen" nem engedi, mert van aláváltás elleni védelem). Hogy ez KA69-nél hogy működik, azt nem tudom, de D55-nél a szig. ki gombot kell a váltó egyéni nyomógombjával egyszerre megnyomni, tehát ilyenkor a "közös állítás" nyomógomb helyett kell ezt megnyomni.
Üdv! A KÁ-69es tipusú bizt.bernél a szigeteés kikapcsilás hogy működik és ez csak a 2 bejárati jelző között van valamint erre mért van szükség? Ha kell milyen jelfogó szükséges ehhez? Üdv Gábor
Utasítás szinten van megtiltva az éberségi és a vonatbefolyásoló funkciók különállósíthatósága, így hát az a ZSR kapcsoló is gondolom valami kiskapu lehetett :) (a hazai vasúton nem-használhatósága és/vagy a betöltött feladat cirkalmas körüljárása folytán lehetett vajon életképes, lásd: rendszerválasztó kapcsoló? :))
Mondjuk az nem merült fel soha, hogy az EÉVB vonatbefolyásoló funkciója önállóan kiiktatható legyen? Ekkor az éberségellenőrzés megmaradna, amivel 40-nél kicsit jobban is lehet száguldozni és nem kell mókuskának előre mennie...
A tolatózás akkor van, ha nincs második figyelésre kötelezett dolgozó (pl. tehervonat, szerelvényvonat). Ilyenkor ha tolatóba kapcsolsz, még mindig megmarad az éberségellenőrzés, és nem szed fel fals jelet sem a pályáról. Ez, hogy így max. 40-nel mész, még mindig nagyobb biztonságot ad, mintha teljesen ki lenne iktatva az éberségi... Hiszen a második ember hivatott a cselekvőképesség ellenőrzésére/biztosítására, ha nincs éberségi.
A tábla megléte, vagy hiánya hogy jön ehhez? Ha kevesebb, mint fél fékút, akkor kellene a sárga indikátor. Ezek a jelzős függések a spórolásból jönnek, kivétel pl. FC Keleti indító-K2-es körzet, ahol az Sr2-ben nem akartak álló vonatot látni, ezért csak akkor van kijárat indítón, ha már van bejárat a K2-ben.
"....vigyázzunk, mert a rendszereink még nem nőttek fel a robotika klasszikus 3 törvényéig!
─ Tökéletesen fején találtad a szöget! Ennél pontosabban magam se tudtam volna megfogalmazni aggályoskodó kockázatelemzéseim indítékát! (Az idézet párjával együtt értelmezve még szebben hangzana: "rendszereink" helyett "embereink".) Gondos szabályalkotóink az "üzemi teljesítőképesség fenntartása mindenekfölött" lózung jegyében meglehetős lazán eltekintenek az EMBER személyében rejlő természetes kockázattól; ebbe néhányan már belehaltak, többen megsérültek: többnyire olyan körülmények között, amikor a vonatforgalom irányítását kiszolgáló, a biztonságot garantáló berendezések jól érzékelhetően nem, vagy korlátozottan látták el feladataikat (csak a robotika klasszikus -0. törvényének feleltek meg), ezeket "emberi alkatrészeknek" kellett volna pótolniok, éspedig "készség szinten" (így kívánja a szaktudást a VASÚTÜZEMI MUNKÁK BIZTONSÁGI SZABÁLYZATA). A történtek tanúsága szerint hiányzik vagy falsul működik egynéhány emberi áramkör, ami az egészet biztonságos ember - gép rendszerré tenné!
Mivel elég régóta az egyik kedvenc érdeklődési területem, a jövőbe tekintve forgalomírányító és vonatvezérlő számítógépes rendszereket látok. (Nem ember nélküli automatákat, mert az több szempontból is oktalanság.) Egyáltalán nem mindegy, milyen szemlélet alapján és hogyan oszlanak meg a biztonsággal kapcsolatos funkciók a rendszerek, azokon belül az egyes elemek és az egészet működtető -felügyelő emberek között. A múlt fonákságainak elemzésével is erre a jövőre szeretném a figyelmet ráirányítani.
"Az EÉVB vagy ETCS berendezéssel felszerelt mozdonnyal továbbított nem személyszállító vonatoknál, ha a mozdonyvezető mellett vonali tolatásvezető vagy második figyelésre kötelezett dolgozó nem teljesít szolgálatot, a mozdonyvezetőt értesíteni kell arról, hogy a vonatbefolyásoló berendezést kapcsolja tolatási üzemmódba."
Vasútőr nem mondott olyat, hogy a térközbiztosító berendezés használhatatlansága miatt ment iránnyal szemben. Persze, ha tényleg használhatatlan a berendezés, akkor igazad van: ha nincs 2. ember (ami elvileg csak nem személyszállító vonatoknál lehet), akkor valóban át kell kapcsolni tolatóba.
A fékút fele viszont megvan, így ha a második kijáraton még vörös van, akkor az első kijáraton gond nélkül tudsz menni 40-el, két sárgával. Befelé más a helyzet, mert a hárosi/alberti első bejárattól nem minden vágányra van meg a fékút fele, így ilyenkor csak akkor jön meg a szabad fény az első bejáratra, ha a másodikon is meg tud jönni (könnyen belátható, hogy ez forgalmilag nem előnyös). Ha az első bejáraton lenne számos tábla, akkor viszont jöhetne két sárgával...
Urak, Kelenföld páratlan oldalán a kijárati jelzők után nincs meg a fékút a második kijárati jelzőkig. Akkor az első kijárati jelzőkön miért nincs kis táblácska, ami jelzi a távolságot?
A hívásfeloldó (a két szabad térközzel) itt csak egy biztonságkritikus eset megfontolásának jellemző példája. Meghaladása után fel szabad gyorsulni MAX sebességre, még legrosszabb esetben is előjelzett Megállj! várható; lehetőség van a biztos tájékozódásra és cselekvésre. Elméletben! Mert mi is van, ha éppen "rövid térköz"-ös az érintett szakasz, mint pl. Szolnok környékén? Mire a vonat igazán felgyorsulhatna, az ívben máris előtünik a következő térközjelző (sárga, irgum-burgum!) és kisvártatva maga a "Megállj!" is! Naprakész helyismerettel bíró, fizikai és szellemi kondíciója teljében leledző mozdonyvezető mindent tökéletesen észlel, befékez, megáll. (Ha az ideális kondihoz képest hibádzik nála egysmás, akkor meg mi is az állapot? Nyugtasson meg valaki!)
Szeretném megnyugtatni, hogy nem "egy sárga" lesz azon a térközjelzőn.