Még több érdekes cikk a totalcar.hu-n!
Balra Jobbra

Keresés

Részletes keresés

Roadtrain Creative Commons License 2010.06.16 0 0 621
Nem rossz teherautó az tény.Kényelmes elég jól terhelhető,sőt ugy túl terhelető is elég jól anélkül,hogy szétszakadna.Természetesen vannak ész szerű határok.A szimpla kerekesek 2 tonna körül kényelmesen elviszik a cuccot.Raktam már bele 2,5 tonnát igaz 5km-ert kellett vinnem és azt is nagyon óvatosan tettem meg.De bírta.A C jelzésűek vagyis a dupla kerekesek alváza alapból 5,5 tonnás egy laprugó erősítéssel a 2,5 tonnát kényelmesen,de a 3tonnát is elviszi.Igaz akkor már kapkodja a levegőt,szegényke :) Itt Magyarországon ezért válasszák sokan,hisz mint tudjuk nagyon kevés az a szállító aki ne menne túlsúlyba.Sőt a Lagermaxosok veszenk 65-ösöket és vissza minősítik 3,5-esre :) a raksúly nem több nekik mint 600kg azt hiszem (hivatalosan) de raksúlyra legalább 3 tonnát visznek.
Előzmény: _Gabesz (620)
_Gabesz Creative Commons License 2010.06.16 0 0 620
Hali Road!
Mondhatjuk úgy is, hogy a Daily teherautónak készült, a többi meg nem ;)
Előzmény: Roadtrain (619)
Roadtrain Creative Commons License 2010.06.16 0 0 619

Jól tudod,egyedül a Daily alvázas az összes többi önhordó karosszériás!

A 6,5-es Dailynek erősebb az alváza (picit másabb mint a 3,5-es) és a hátsó híd szélesebb.Jobban bírja az egyenlőtlenül elhelyezett raksúlyt(mármint a furgon is).

Előzmény: _Gabesz (616)
_Gabesz Creative Commons License 2010.06.16 0 0 618
Nincs kizárva, de épp ezért 3.5-esként nem a legelőnyösebb a nehezebb önsúly miatt. A kormány a rönóban is egy borzalom...tisztára mint egy IFA-ban :)
Nem is értem miért nem csinálják állíthatóra, így szinte tök vízszintes, enni lehet róla :)
Előzmény: husky610 (617)
husky610 Creative Commons License 2010.06.16 0 0 617
Ilyennel jártam én is, csak hátul dupla kerekes volt. Abba sajnos nem volt olajos ülés...

Viszont n úgy tudom, hogy a 3,5-es és a 6,5 es Daily szerkezete megegyezik, csak picivel szélesebb, de a futómű/alváz az ugyanaz. Szerettem én is, csak a kormány pozíciója nekem nem volt a legkényelmesebb. Illetve aludni nem a legjobb benne, mert a áltó nyomta a derekam.
Előzmény: _Gabesz (616)
_Gabesz Creative Commons License 2010.06.16 0 0 616
Szia Husky!
Szerintem a Daily az egy teljesen más világ a furgonok közt. Nekem ha a dácsiába beleraknának 3-3.5 tonnát, összeszakadna gondolkodás nélkül :)
Túlterhelésben a Daily szerintem felülmúlhatatlan, az összes 3.5-es közül az a "leg-teherautósabb" felépítésű. Pl. ha jól tudom egyedül ezek jöttek/jönnek ki létraalvázzal, az összes többi olyan mint egy "felpumpált" személyautó (ha jól tudom még a Sprinter/Crafter is önhordó). A rönó 1 évesen már úgy el volt csavarodva mint egy propeller...azóta már a jobb oldali ajtó alig záródik, a szélvédő ott reped ahol tud, az oldalajtó teteje előbb záródik be mint az alja, pedig 4 tonnától szerintem sose volt nehezebb.
Én személy szerint visszasírom a Dailyt, mind pakolhatóság, mind kényelem szempontjából (állófűtés, olajrugós ülés, tempomat, klíma, stb...ebből az első 2 ismeretlen fogalom a rönóban).
Ez az autó meg szerintem mai napig nyomja a heti 1 Budapest-Dublin-Budapest kanyart.
husky610 Creative Commons License 2010.06.16 0 0 615
Mikor a 3,5t ás Daly vel jártam (leghosszabb legmagasabb) abba 1 laprugó ki volt cserélve és volt még +1 benne, üresen kb 10 centivel volt magasabb a segge mint a gyárinak, de a 3T súly alatt is normálisan állt az autó. Nem ritkán jártuk úgy vele, hogy csak a fölpakolt cumó volt 3-3,5t.... a futóműve az halott volt az autónak ,mert ez az irgalmatlan súly össze vissza csavarta nyírta a szilenteket, az első fék az szénné volt égve... örültem mikor leszálltam róla.
Előzmény: _Gabesz (614)
_Gabesz Creative Commons License 2010.06.15 0 0 614
Cső Piston!
Hát szerintem közel 1 tonna túlsúllyal egy 3.5tonnás autó (ami jó esetben 1.5 tonna hasznos teherbírású) semmilyen körülmények közt nem stabil. A fék biztos kevés, az alváz se olyan mint a nagyoknál, szerintem eléggé felelőtlen dolog így járni. Hozzáteszem sokszor én is 4 tonnába járok, és utálom is olyankor az egészet.
Most hazafele pl. hoztam valami hordós cuccot (legalább nem adr-es volt), fékezéskor meg gyorsításkor rendesen érződött mikor a 800kiló elkezdett hullámozni. Megállás után pl. fél percig még simán ringatta az autót.
Előzmény: Piston (612)
Piston Creative Commons License 2010.06.15 0 0 612
Fhuuu, de beindultatok! Koszi.

En ezt a tulemelest ugy tudom megoldani, hogy a kampommal benyulok a szintezoszelephez es a karjat leakasztom az osszekotorudjarol (marha egyszeruen lejon). Ilyenkor a legrugokra raadja a teljes halozati nyomast. (Ilyet eletemben egyszer csinaltam.)

Bevallom ez nem olyan elegans muvelet mintha egy ilyen sokgombos kutyuvel nintendozhatnek, es ha ilyen sok gomb lenne a kezem ugyeben biztos sokkal gyakrabban eszembe jutna hogy erre nekem tulajdonkeppen szuksegem van. Mint tudjatok en gyakran valtok potot, es elofordul hogy jol esne ha ki tudnam huzni a helyerol es csak azutan folkurblizni a labakat. (Pl. jobbrol-balrol szuken van beparkolva es csak keservesen ferek a kurblihoz, vagy nincs kedvem a bazi nagy sarba belegyalogolni.) Azer persze valahogy mindig megoldom, csak nagyobb szivas.

xf:
A Tatrat ne is emlitsd! A csehek az egy kulon iskola! Mindig nagyon birtam az egyedulallo megoldasaikat, raadasul jol is voltak megcsinalva. Bar az o mufajuk inkabb a terep, mint a kamionozas.


lautnermark:
Jaa, vagy uuugy! Oke.


_Gabesz:
Ja-ja, fogom hogy az ott egy kiskocsi volt.
Amugy annak teljesen van is ertelme, nem? -- nemcsak kozmetikailag -- hogy a hatso felfuggesztes kemenyseget valtoztani lehessen. Rakottan van vagy 3-4x-es tengelyterhelese mint uresen, az megerdemel egy pumpalhato legrugot. (Kulon elony hogy a legrugonak progressziv a karakterisztikaja = minel inkabb benyomod, annal inkabb folkemenyedik).
Ez nem ad stabilabb utfekvest? En nem vagyok furgonos, csak ugy erzesre mondom(kerdezem).
Tibi2105 Creative Commons License 2010.06.15 0 0 611
Bólogattam. :)
Főleg,amikor ilyen műszaki adatokkal van alátámasztva a mondandód.
Előzmény: 95xf (608)
lautnermark Creative Commons License 2010.06.15 0 0 610

"A laprugo es a legrugo nem zarjak ki egymast"

ja.Normál légrugó esetében.De az Airspring nem "normális" légrugó.Nincs a két végén talpa.

Előzmény: Piston (601)
_Gabesz Creative Commons License 2010.06.15 0 0 609
Na ez az ECAS nem jutott eszembe, a Wabco-ra meg nem találtam képet amit be akartam rakni Pistonnak :)
Szóval egy ilyen kis bizbasszal tudjuk állítgatni a magaságokat:
Előzmény: 95xf (605)
95xf Creative Commons License 2010.06.14 0 0 608
Ez így van (majd Tibi bólogat helyettem:D)

Tatra-nál létezik torzió-lap-légrugó kombináció is.

(Tatra Jamal)
Előzmény: Piston (601)
95xf Creative Commons License 2010.06.14 0 0 607
Aztat kifelejtettem, hogy a megáknál létezik 1 vagy 2 állású "gyors emelő". Ami arra jó, hogy magas padka/vonat/hajó esetén (aszem 30km/h-ig) egy gombnyomással meg lehessen emelni az egész vontatót nehogy elakadjon.
Előzmény: 95xf (605)
Tibi2105 Creative Commons License 2010.06.14 0 0 606
Miután mindenki leversenyzett a válasszal,így csak csendben bólogatok... :)
Előzmény: Piston (603)
95xf Creative Commons License 2010.06.14 0 0 605
Arra amire kitalálták tökéletes.
Ha utánfutózol vagy telerakod a hátulját akkor töltesz a légrugókba és mindjárt szinte alapállapotban van az autó.
Előfordul hogy teljesen leereszt miközben nincs terhelés és ekkor ki tud esni (már amelyik változat)

Létezik gyári megoldású is:
1: régi évjáratoknál (pl Opel Rekord) a csomagtartóban van egy "normál kerékszelep" és azon keresztül lehet tölteni a kisegítő rugókat (kutas nagyot tud nézni)

2: modernebb kocsiknál ún. aktív futómű, aminél a lengéscsillapitó van egybeépítve egy kis légrugóval. Működése ugyanaz mint a kamionoknál.


Előző kérdésedre:

Nálunk 3 állás van: 1 teljesen leengedve, 2 menethelyzet, 3 teljesen felemelve.
Ma már szinte mindegyik kocsi ECAS rendszerrel "dolgozik", ahol a 2 végállás közt bárhol lehet a pillanatnyi állás.
Rugózás szempontjából általában a legelterjedtebb kivitel: kormányzott parabolarugó (ált 1 vagy 2 lap), hajtott 2 vagy 4 légrugó, bogitengely 2 légrugó+ 1 emelőballon, pótkocsi tengelyenként 2 ballon.
Pótkocsiknál létezik 2 menetállású félpót is, ami alkalmas a mega és a normál vontatóhoz is (Scmitz Varios)

Menetmagasságból megkülönböztetve:
-Mega (900-950mm kapcsolású nyereg) össz légrugó (Actros), vagy kormányzott csak extraként légrugós (Daf, Volvo)
-Maxi (kis kerekű, 1000-1050mm kapcs) elöl parabola, hátul légrugó
-Normál (315/70-80R22,5, 1050-1150mm) elöl parabola, hátul légrugó
-Magas (terepre) elöl lap, hátul lég-vagy laprugó
Előzmény: Piston (603)
_Gabesz Creative Commons License 2010.06.14 0 0 604
Szia Piston!
Vízszintesben járunk mi is, de ez egy elsőkerék hajtású kis 3.5 tonnás furgon volt, aminél a "légrugó" csupán a hatóságok megtévesztésére szolgált. Amolyan optikai tuning, hogy ne az aszfalton húzza a (túlsúlytól) leült hátsó lökhárítót.
Egyébként nagynál általában mi is ezekre használjuk a légrugót mint ti. Rámpánál rakodáskor, szét-össze kapcsolásnál. Talán annyi a különbség, hogy mi nem "csak" egy az egyben leereszteni tudjuk, hanem bizonyos határok közt oda állítjuk fel/le ahova akarjuk. Vízszintbe pedig 1 gombnyomásra be lehet állítani.
Előzmény: Piston (601)
Piston Creative Commons License 2010.06.14 0 0 603
Airspring:
Csak kivancsi erdeklodesbol... valakinek van tapasztalata arrol hogy ezek az Airspring izek mennyit mennek el? Mert ha azt a tekercsrugo tartja a helyen, akkor ott allando csuszalodas van a rugo huzalja es a lufi kozott. Hogy a kopas meg gyorsabb legyen, arrol a rugoselemek tipikusan kedvezotlen elhelyezkedese gondoskodik: ott mindig van eleg por, sar.
En ugy tudom hogy termeszetenel fogva a lufi kopenyenek nem szabad hozzaernie semmihez. Ezt hogy oldjak meg?
Előzmény: Tibi2105 (595)
Piston Creative Commons License 2010.06.14 0 0 602
Amikor "allithato" magassagu legrugozasrol beszeltek az hogy ertendo? Ti kulonbozo magassagra beallitva tudtok vele kozlekedni? Annak mi a celja?

En eddig csak olyat lattam hogy a legrugo a szintezoszelep rudazatanak a beallitasatol fuggo allando magassagon tartja az alvazat -- a rugo feltoltottseget automatikusan a terheleshez igazitva.
A hajtott tengelyeknek normalis uzem kozben mindenkeppen egy adott magassagon kell legyenek kulonben gyorsan szetverne a kardancsuklokat.
(A kocsi ugy van megepitve, hogy a kardan-tengely szogelteresei lehetoleg 0 fok legyenek, ezert ul a motor kicsit hatra dontve a helyen, hogy a fotengely a legkozelebbi hajtott tengelyre mutasson.)

Ezen kivul az egyetlen mas valasztasom, hogy a legrugokat ki tudom uriteni...
... hogy pl. szetakasztaskor a 15 tonna nyeregterhelest szepen at tudjam terhelni a golyalabakra mielott kiallok alola,
... vagy hogy a pot alvazat le tudjam koppantani a hidra, hogy mikor a targonca beszalad 2-3 tonnaval, ne imbolyogjon neki a szajren kivul meg a padlo is.
+ nagyneha mikor esetleg pont az a par coll hianyzik, hogy hatha atferjek valami alatt.

Leeresztett legrugokkal (termeszetesen!) nem kozlekedunk, csak nagyon lassan gurulunk max. nehany metert.
Előzmény: _Gabesz (598)
Piston Creative Commons License 2010.06.14 0 0 601


Azon a 18. oldalon egy kozonseges legrugos felfuggesztes van, nem? A lufik a ket veguknel fogva ulnek a helyukon, ahogy koll.

A laprugo es a legrugo nem zarjak ki egymast. Ideatnalunk nemelyik traktor elso hidjanak a laprugoit latom kiegeszitve legrugokkal (pl. bizonyos Freightliner Columbiat tudom frankora hogy ilyen).

(Vagy mar megint mit ertek felre?)

A ti traktorjaitok eleje is valamilyen levegos kombinacio altalaban, nem?
Előzmény: lautnermark (597)
_Gabesz Creative Commons License 2010.06.13 0 0 600
Aha, méretben kábé olyasmi volt.
Előzmény: Tibi2105 (599)
Tibi2105 Creative Commons License 2010.06.13 0 0 599
Akkor valszeg a bogitengelyt üresen felemelő rugó lehetett felinstallálva. Gumisok is használják szgk emelésre.
Előzmény: _Gabesz (598)
_Gabesz Creative Commons License 2010.06.13 0 0 598
Azért a gyári kicsit komolyabb cucc (süllyeszthető, emelhető, vízszintbe hozható). Itt nem volt semmi szabályozás, itt szemre belőttük vízszintesre, azt annyi. A gyárit ha jól tudom a műszerfalról tudod vezérelni, ez (szelep+nyomásmérő óra) a vezetőülés oldalára volt felszerelve.
Előzmény: lautnermark (597)
lautnermark Creative Commons License 2010.06.13 0 0 597

Nem Airspring,mert azt a tekercsrugó belsejébe kell szerelni és a rugómenet tartja a helyén.Laprugónál nincs semmi ami megtartaná.Airspringnél a szelep a ballonon van rajta és nem állítható a fülkéből.

Gyári extra: 18.oldal

 

http://haszongepjarmuvek.hu/LCV_HUNGARY/uploads/PB_TMPL_SECTION/1074200441/20090901/Ducato%20Gamma%20Cat%2024p%202009_08.pdf

_Gabesz Creative Commons License 2010.06.12 0 0 596
Rendes teherautó légrugó volt.
Az alváz biztos élvezi az ilyesmit, meg azért mérlegen ettől még ugyanúgy nehéz marad. Mesélte is, hogy hazafele kiszedte az osztrák a bécsi púpon, 450Euró lett a vége. Nem tudom mennyi lehetett rajta mert én múltkor kemény 30Eurót fizettem 200 kilóért.
Előzmény: Tibi2105 (595)
Tibi2105 Creative Commons License 2010.06.12 0 0 595
Biztos valami ILYESMI cucc lehetett benne.Régen a Ladákba,Wareszokba lehetett berakatni. Kérdés hogy az alváz,rugóbakok ,mikor "köszönik" meg az efféle tuningot.
Előzmény: _Gabesz (594)
_Gabesz Creative Commons License 2010.06.12 0 0 594
Jó estét!

Leírom, mert ilyet még életemben nem láttam :)
Móváron kifele furgonos (kis ponyvással) kolléga mellém állt egy Citroen Jumperral, azt megszólal: "segítesz a légrugóm felfújni?"
Először azt hittem hülyéskedik, de nem. A laprugó és az alváz közé be volt neki építve 1-1 légrugó, ülés mellé egy szeleppel és egy nyomásmérő órával teljesen kultúráltan vissza volt vezetve, és azzal a kerékfújó kis akármivel ami a kutakon van, úgy fel lehetett fújni, hogy a közel 1 tonna túlsúlya egyáltalán nem látszott. Köpni-nyelni nem tudtam.
Piston Creative Commons License 2010.06.11 0 0 593
Sziasztok. Kicsit off.

Ezt veletlenul talaltam, gondoltam elkuldom nektek hangos-kepeslapnak, ilyet sajat magam ugyse tudnek csinalni. A hatterben azon a magasepitesu kusza autout-spagettin naponta parszor atmegyek -- mar regen igertem hogy mutatok itteni spagettit -- , az eloterben meg egy helyi banda. (Ha valakinek veletlenul bejon a ricsaj amit nyomnak, hamarosan meghallgathatja kozelebbrol is -- jul 17, Veszprem, Music in the Street.)
95xf Creative Commons License 2010.06.09 0 0 592
Nehogy a lépcső és a lámpa közt tedd be kezed, ha fülkebillentő szar! (igaz én is így cseréltem)
Én az orra felől mondtam: felnyitod elejét és lenyúlsz vaktában. Elvileg pont elfér a kezed, csak kissé "akadós"

Másik: ma kíváncsiságból letettem a bogit gombbal kögelen. Amikor már zsibbadt a hüvejkujjam vége akkor lerakta. Próbáld ki úgy, hogy indulás előtt felemeled, majd utána lerakod. Lennt kell maradnia, igaz kronenál kb 5ször több időt kell játszani.

Gondolom eltört az összekötés a hidraulikaelem és a "pumpa" közt. Én épp jót álmodtam (ez nem igaz, mert ha álmodok akkor "ébren alszok" és nem jól:J), nehezen is fogtam fel problémád:D
Előzmény: husky610 (591)
husky610 Creative Commons License 2010.06.08 0 0 591
Igen a saját. Hajnalban kiégett a balos tompított ( a helyzetjelző alapból nem égett). És mivel 2 órakor oda értem az utolsó bolthoz ahol szundi volt fél 6 ig, gondoltam időmből kitelik és kicserélgetem....

Lefele billentés közben halkan recsent és ellenállás nélkül mozgott a kar. Annyi szerszám még volt nálam, hogy lelazítottam a hidralika csöveket és egyik irányban se pumpálta az olajat.
Próbáltam már, nem fért be a kezem billentés közben.
Előzmény: 95xf (590)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!