Faintos lehetett ez a zentai győzelem. Azt meg végképp nem értem Magyarország területén hogyan lehet barátságban egy Zrínyi és egy Szulejmán. Az utókor meghülyül?
A zentai győzelem nemcsak hogy a török elleni felszabadító háború utolsó nagy csatája, de egyúttal Prinz Eugen katonai pályafutásának legnagyobb győzelme is volt.
Nézzük a szembenálló felek erőviszonyait:
Prinz Eugen csapatai:
kb. 34 ezer gyalogos, kb. 16 ezer lovas, kb. 60 ágyú.
Oszmán hadsereg (névleges főparancsnok II. Musztafa szultán, a tényleges főparancsnok Elmas Mehmed pasa, a nagyvezír).:
kb. 80-100 ezer katona, kb. 90 ágyú.
Veszteségek:
oszmánok: kb. 15 ezer halott, köztük Elmas Mehmed pasa. 87 ágyú az osztrákok kezére jutott.
osztrákok: 429 halott (!!!), 1.598 sebesült.
Egészen hihetetlen, elsöprő erejű győzelem volt, az osztrák oldal 429 fős veszteségét az oszmánoké sokszorosan felülmúlta.
Végső soron ez a csata tette be a "kiskaput" az oszmánoknak, ezután már keresni kezdték a Habsburgokkal a megegyezés lehetőségét és fegyverszünetet kértek, majd a karlócai béketárgyalások (1699) eredményeképpen az egykori temesi bánság kivételével a Magyar Királyság egész területe felszabadult a török uralom alól.
9/11., a zentai csata (1697) amikor Savoyai Jenő fényes győzelmet aratva pontot tett a török 150 éves magyarországi uralmára. A karlócai békével a temesi bánságot leszámítva a történelmi Magyarország felszabadult (a török helyett jött a labanc, de az már egy másik történet). Ma örvendjünk, hogy a keresztény (német) hadak legyőzték a törököt (és tatárt).
Érdekes, a török bejövetelével kapcsolatos topicot nem találtam, de ki se mehettek volna, ha be nem jönnek... szóval ma van Mohács évfordulója. Következményeit nézve a magyar történelem legtragikusabb csatavesztése. Bővebben egy kis fejtegetés:
Kábítószereket misztikus szektáik használják, megváltozott tudatállapot előidézésére. Tavaly kaptam némi útmutatást a témával kapcsolatban, sokkal többről van szó mint egy drogos szekta, inkább a nyugati titikos társaságokkal fedezhető fel kapcsolat. Tervezem a téma további kutatását, igen érdekes.
Kár mert szivesen részt vennék egy bazi nagy török lagzin.
Igaz, hogy inkább csak vendégként és nem vőlegényként:-)
Különben ezek a muszlim népek, akiknek Alláh megtiltotta az alkoholfogyasztást, mivel szokták tompítani azt a hatalmas lelki, szellemi feszültséget, ami a modern civilizációban élő egyéneknél óhatatlanul jelentkezik?
„Mi a muzulmán népet mostanáig olyan doboznak tartottuk – vágta oda állítólag Pálffy Murád pasának, a későbbi nagyvezírnek –, melyet elődeink nem mertek felnyitni, mert azt mondták, hogy telis-tele van kígyókkal, százlábú férgekkel, skorpiókkal, s ha ezt a dobozt felnyitjuk, ezek országunkra kiáradnak s a népet elpusztítják, megölik... Császáraink és királyaink mindegyike egy-egy lakatot tett rá. Most azonban szükség volt; mi felnyitottuk és a doboz teljesen üres, éppen semmi sincs benne. Sajnos, hogy ily hiedelemben töltöttük mostanáig az életünket.”
Ebben meg egy török amorószó, bizonyos Hüsszejin Turán énekel legalább akkora érzelmi beleéléssel, mint a földközi átellenes végén a híres latin szerelő, Húlió Iglésziász:-)
Voltak szaridzsák vagy szarudzsák is az oszmán hadseregben.
A mai törökben saruca (ejtsd: szarudzsa).
Ezek olyan idényjelleggel felvett puskás zsoldosok voltak, akiket a csökkenő harcértékű és létszámú janicsárok és szpáhik kiegészítése céljából állítottak hadrendbe a 17. sz. elején.
Zömében gyalogos, kisebb részben lovas csapatokat alkottak.
A képzett nyugat-európai gyalogsággal ők sem tudták felvenni a versenyt, ezért a 17. sz. végétől csökkent is a jelentőségük.
Hogy a szürüdzsi és a szarudzsa szavak között van-e etimológiai kapcsolat, azt nem tudnám megmondani.
Azé' belegondolva, van valami szép és jó is abban, hogy egy vidéki parasztgyerek, ha a kedve úgy tartja, beülhet a Nyugatival szemközt egy Adana-kebabra és fél liter ayranra a Mehmed basához:-)
Főleg az a nagyon hangulatos benne, amikor az étterembe' a hangszórókból megszólal egy titokzatos, lefátyolozott keleti női hang és elkezdi énekelni, hogy "Szeni, szeni szevijórum"...:-)
Mert valljuk be azéárt a multikultinak is megvannak a maga szépségei:-)
Kicsit zavarosan fogalmaztam: a pad-i-sah t.képpen csak a perzsa birodalomra vonatkozik, viszont teljesen analóg más óbirodalmakban az uralkodó alatti végrehajtó személyi környezetre.
Én a másodikat tartom a valószínűbbnek, mivel a perzsa, és más óbirodalmakban, az uralkodóknak, istenuralkodóknak a közvetlen akaratvégrehajtói voltak a pad-i-sah-ok. Erre utal, hangsúlyozva, hogy alárendelt alattvalók voltak, hogy az uralkodónak "meghosszabbított lábai" voltak, mivel a "meghosszabbított kéz" egyenrangúbbságra utalhat. Ennek a szimbolikája volt a magasra helyezett trónus, illetve a magas ülésű trónszék.
Ezzel a legutolsó hsz-emmel én magam sem értek teljesen egyet:-)
Főleg mivel a második fele a magyar Wikiből származik.
Maradjunk annyiban, hogy pontosításra szorul.
A basi ugyanis valaminek a feje, vezetője, parancsnoka, de egyáltalán nem biztos, hogy rangban a bég (mai törökben bey) után következik.
Voltak pl. magas rangú udvari főtisztviselők is basi "rangban", pl. a csausz-basi, az udvari csauszok vezetője vagy a hakimbasi, az udvari orvosok feje.