Lehet, hogy igazad van, és nem kell tovább erőltetni, de mit csináljak, csak most kötötték be nálam a netet...
A film: a vizuális giccs a legkevesebb, sajnos tartalmilag is az... Pedig nagy lehetőség volt az eddigi Jézus-interpretációknál végre valami hitelesebbet összehozni.
Mondjuk a topik látogatói többségükben kb. egy éve leírták a véleményüket a filmről, úgyhogy ilyenformán valóban haldoklik a dolog... Szerintem egyébként összességében a jelenetek döntő többsége nem giccsesebb, mint pl. a barokk festészet, de persze vannak olyan momentumok, amik sokat rontanak az összképen...
A forrásmegjelöléssel bajban vagyok. Az eset, azt hiszem a 80-as években történt, a sajtó akkor még nem haraphatott az ilyesmire, de irodalmi körökben közismert a sztori (én egy író barátomtól hallottam, de azóta olvastam interjúban is félmondatos utalást Csurka "szigligeti antiszemita balhéjáról"). Az Írószövetség szigligeti Alkotóházában eszerint ittasan hőzöngve megpillantotta Radnóti és talán Zelk Zoltán özvegyét, s imígyen szólt: "Mit keres itt ez a két zsidó kurva?" Az író-politikus későbbi életpályájának ismeretében nem tűnik hihetetlennek a történet, mindazonáltal nem voltam ott, tehát kezeskedni azért nem tudok érte.
Az a gáz, hogy piásan azt mondja ki az ember, amit egyébként is gondol, de hallgat róla, amíg tart az önkontroll. A botrányt simán el lehetne intézni egy bocsánatkéréssel, de ami a pasasról így kiderült... az ki van derülve, na. Csurka zsidókurvázta le így még anno Radnóti özvegyét, azóta is tudjuk róla, hogy cseppet sem antiszemita. A film szempontjából ez persze OFF, elnézést.
Aki aztán bűnbánóan az amerikai zsidó szervezetek színe elé járult, hogy rójanak rá penitenciát, mondják meg, hogyan tehetné mindezt jóvá... Ez utóbbiak kinyilvánították, hogy egy közleménnyel nem oldódik meg minden, nagy és erős elszánást kell tanúsítania, ha ki akar gyógyulni az antiszemitizmus istentelen bűnéből... Szvsz. minden oldalról gusztustalan és álságos történet... :S
Az antiszemitizmus-vitához: a vádat a film megnézése előtt és után is hülyeségnek tartottam, ha azt is figyelembe vesszük, hogy Jézus szintén zsidó, akkor pedig végképp értelmetlen. Sok támadási felület van a filmen, rengeteg hibája van, de történetesen nem antiszemita. Gibson antiszemitizmusáról szóló híreket sem hittem el, a minap viszont zavarba jöttem. Olvastam valahol, hogy részegen vezetésért előállították, a rendőrautóban pedig üvöltve zsidózni kezdett. (jó, tudom, bulvárhír, meg be is volt rúgva, de valahogy mégis eszembe jutottak a film körüli viták...)
"Erősen manipulatív, hogy a zsidókra fog mindent" - Mondjuk az a tény egy cseppet se zavarjon, hogy a Biblia alapján készült a film, szóról szóra, és nem véletlen az sem, hogy nem angol nyelven forgatták és nem engedték szinkronizálni.
"...miközben a rómaiak megpróbálják megkímélni Jézust."
Itt ugye érdemben az egy szem Pilátus jöhet szóba, mint aki megkímélhet bárkit bármitől... Az ő kíméletes voltának eldöntéséhez szvsz. érdemes még figyelembe venni a filmben elhangzott mondatát (csak kb., pontosan nem tudom): "Ha nem ítélem el, akkor a főpapok szítanak lázadást, ha elítélem, akkor meg a Názáreti követői" (Ehhez tartozik, hogy alig egy héttel korábban vonult be Jézus Jeruzsálembe a tömeg ovációja közepette...) Tehát ez a szempont is közrejátszhatott abban, hogy Pilátus nem akarta mindenképpen kivégeztetni Jézust...
Nekem nem tűnt fel, hogy a római katonák olyan nagyon kímélték volna Jézust.
Amúgy túl van ez a téma spirázva, nagyon sokan képtelenek az azóta eltelt 2000 év nélkül végiggondolni pedig az antiszemitizmus ebben a kontextusban értelmetlen. Persze hogy a rómaiak kívülálókként sokkal barátságosabbnak tűnnek, mint a Jézust ellenfélnek-ellenségnek tartó zsidó főpapok vagy akár egy hatalmát féltő király.
Nem vallásosként is kíváncsian vártam a filmet. Az, hogy az elejéről és végéről levágják a feliratokat, ocsmány, illúzióromboló, nullázza azt a tényt, hogy nincs reklám közben. [Mondjuk, érdekes (kontrasztos) lenne közben a pornósztárokkal készülő Csaó Darwin előzetese. ] A film nagyszabású volt, látványos, valóban képes volt megidézni a régi festmények világát. A spiritualitását nem tudom megítélni. Az antiszemita vádakat viszont - sajnos, vagy nem sajnos - meg kell erősítsem. Erősen manipulatív, hogy a zsidókra fog mindent, miközben a rómaiak megpróbálják megkímélni Jézust.
Öt percet, ha bírtam belőle nézni. Nem vágytam most rá, mert nagyon meggyötört volna ... de nem a tévén, mint azonnal rájöttem. Vannak filmek, amelyekhez kell a mozi széles vászna. És ez tipikusan olyan. Semmi nem jött át, még a vér színe sem. És még meg is vágták, plusz a stáblistát is levágták? Akkor pláne örülök, hogy kihagytam.
Ez egy olyan, lelkileg megterhelő, masszív film, hogy egy valamirevaló tévécsatorna előtte is és utána is hagy időt - rákészülni és lecsengeni hagyni ... vagyis nem kereskedelmi adó műsorába illik ...
Láttam a film (tippem szerint a vágott verzió) második felét, erősen lekötött - bár néha elsomolyogtam hatásvadász jeleneteken, igen jól sikerült, a szenvedésről, a megbocsátásról és a hitből adódó megbékélésről szólt.
. . .
De, ami elhagyta a számat a végén, mert a vége főcímet levágták, és a "következik a tények" szöveg jött, az nem igazán a film mondanivalójához illett. Sokkal szimplább filmeknél is képesek benyomni - legalábbis Premiernél (vagy a Schindler listájánál* mindig) - a vége főcímet, hogy lepörögjön az ember, kilépjen a filmből, itt meg jön a Passióra közvetlenül a kereskedelmi TV-s gagyi. Hát elmennek a jó @Łß &{#&!!-ba!!!
*Semmi bajom a Schindler listájával, csak az még hasonló jellegű, amibe nem illik reklámot beletenni és ILLIK A VÉGÉN OTTHAGYNI A STÁBLISTÁT A ZENÉVEL...
Nem tudom, hogy ez mennyire számít új hírnek, de elkészül a filmnek egy -az érzékenyebb lelkületű nézőknek szánt- vágott változata is, ahol mérsékelték az erőszakos jeleneteket. Vicc. Ez megint csak egy remek példája ennek a képmutató világnak, akit érdekel, hogy történtek a dolgok, nézze meg a filmet, aki pedig nem bírja a vért, de érdekli mégis, az értékelje át a dolgokat, és vegyen erőt magán. Ez megint csak a bevételnövekedést szolgálja, süket duma, hogy el akarják juttatni szélesebb rétegekhez, aki akarta, eddig is meg tudta nézni.
Cinema értékelése: 40%, azaz 2 üveg Heineken.
(vö.:A Macska-Le a kalappal:40%, S.W.A.T.:40%, A medál:40%.... stb.) Közröhej.
Az azért érdekes, hogy - gondolom, a húsvétra való tekintettel - újra játsszák a filmet a mozikban, itt mégsem tipródik senki ... talán új szaktopik nyílt ? :-)
Emberek, ugye rosszul látok ? Ne már ... ne menjen már el ezirányban a csevej ... akkor inkább fullasszuk meg a topikot :) ... kifújt, vége, túlcsócsáltuk, vagy valami ilyesmi ... vémax ...
nem szerencsétlen, kényszerképzetei vannak. Azt gondolja, hogy ki kell állnia a filmben és a Bibliában erősen negatív szerepben látható népcsoport mellett.
Persze, ő is ide tartozik, vagy más módon érdekelt, de ezt nem fogja bevallani.
Tudjuk, naiv, és ez biztosan nem azért van, mert véletlenül lehet, hogy a Passió mégse jó, hanem mert ugye Hollywoodban nem keresztények vannak, hanem...
Istenem, mi indíthatott téged ennek a kommentnek a megírására? (Nehogy válaszolj, igazából nem akarom tudni.)
3 témában jelőlték a Pasiót Oscarra az idén, ez kellemes meglepetés. Természetesen nem nyert, ez nem meglepetés. A narrátor bevezetőjéből is kiderült, Gibson Passiója Hollywoodban nem nyerhetett semmit.