Ja huszon-harincX éves Mazda Nissan Toyota, picit rozsdás de minden klaffol, ma egy 6 éves Ignis, 8 éves Wagon soxor alkatrészcsere nélkül elvan. de alakul, mert kezdődik a 2 szokásos dolog, a Bömös istenítés és a Suz fikázás... Megy még 75-ös zsiguli és fog menni 30éves Wagon.
Kicsit bele olvasgatam a fórumba, és utána ki mentem a műhelybe. Tolómérővel megmértem egy 74 éves Fiat lemez vastagságát (fémtiszta részen, festék, gitt nélkül) 1.2 mm.
A mai autók kb alufólia vastagságú lemezből vannak hajtogatva, és nem utolsó sorban tömegtermelésre vannak kihegyezve. Ha beszarik veszel másikat, több százezret gyártanak belőle. Annó egy gyártó pár százas, ezres tételben készítette az autókat, drágák voltak, az emberek nem engedheték meg maguknak, hogy pár évente újat vegyenek, ergó az autónak tartósnak kellet lennie, ki kellet szolgálnia akkár több generációt is. Érdekeség képpen meg jegyezném, ma már baromi nehéz egy jó állapotú 80 évek beli autót találni, pedig egy pár éve még dögivel szaladgáltak az utakon.
Vajon a jelenlegi gazdasági válság nem viszi-e el az autóipart ismét a primitív, de tartós autók irányába? (Amilyen a Bogár, a Kacsa, az R4, a Trabant volt).
Én úgy gondolom, hogy a méregdrága luxusautókból lesznek a jövőben veteránautók pl. Rolls-Royce, Maybach, Ferrari, Porsce, Maserati, Morgan, Lotus stb.
Szerintem nincsenek eltévedve a hozzászólók, valószínű meglátták a topic kérdő jellegű címét és azért írtak ide. Nekem nem okvetlenül fikázni van szándékom, kérdést tettem fel, hogy hol lesznek ezek az autók a jövőben. Talán hibát követtem el, hogy konkrét típust említettem, talán lehet tényleg a formája nem volt szimpatikus. Ha újra nyithatnám a topicot "Milyen veterán autók lesznek napjaink autói?" címmel tenném ezt.
AZ ÁLTALUNK EMLÍTETT KEDVELT AUTÓKNAK IS VANNAK LAPJAI...
SAJNOS MÁR HALLOTTAM FIKÁZNI SUZUKIST A MI ÁLTALUNK KEDVELT AUTÓKAT, "VÉN SZAR" MINŐSÍTÉSSEL, ÉS HA NEM IS PONT "TIK" VOLTATOK AZOK, SAJNOS ENNEK HALLATÁN HOZZÁD, SUZUKI RAJONGÓHOZ HASONLÓAN KERESZTBE FORDULT BENNEM AZ ÖRDÖG...
KÖSZÖNJÜK, SIKERÜLT ÉLV...I NEKÜNK PARASZTOKNAK.
Az átok pedig lehet azért nem fog a Suzukin, mert nem is átkoztam, be kell ismerni, hogy ezek az autók a mai technika mellett sok százezer km lefutására készültek, de ha ez lement, vége. 30 évvel ezelőtt viszont arra törekedtek, hogy az akkori technika mellett, egy autón a kopásból eredő elhasználódást, ami már akár 30 ezer km után is eljött, minél egyszerűbben és olcsóbban ki lehessen javítani, az autógyárak "tervgazdálkodásában" szerepeltek az úgymond nagyjavítások pl. néhány típus motorját 10-szer is lehetett fúratni.
És engem az aggaszt, hogy ha ezt a kétféle gondolkodásmódot ötvöznénk, (mármint hogy nem 30 ezer, hanem 300 ezer után jönne egy "olcsó és egyszerű" nagyjavítás), akkor szinte örök élet volna egy autó. Persze amit most mondtam, az hülyeség, mivel ez r0hattul nem érné meg üzletpolitikailag egy autógyárnak sem, egyenesen csődöt jelentene.
És a válasz sem bonyolult: Csak úgy lehet veterán, ha valaki elrak egyet az utókor számára, mert bizony egy 600 ezer km-es autót, a jövőben akármilyen típus is lesz, képtelenség felújítani. Na de ezzel nem azt mondtam, hogy válaszoltam is a címre, attól még írjatok ide néha "TIK eltévedt" emberek, ne pont fikázni vagy vitatkozni, csak úgy...
Azért 4 év alatt 48 hozzászólás :-))) Kemény...Ez is valami, Hátha nem ragadunk itt be..:-))))
...egyszer már komolyan érdekelne, hogy szerintetek miért S Z A R a suzuki ? Megbízható, nem esik szét, viszonylag jól megy, és nem is túl drága.Azt még meg tudom érteni, ha speciel a wagonR-t valaki csúnyának tartja, mert annyira odavan a szuperáramvonalakért- pl. 206pözsó. Hogy veteránautó nem lesz, az biztos, mint ahogyan semmi sem, ami manapság készül. Viszont minimum 6-10 éves koráig csendben, különösebb szervíz nélkül teszi a dolgát, az biztos - és ez kevés mai autóról mondható el. Hála istennek az átkotok sem fog a szuzukin, akárhogyan erőlködtök :)
Azert egy baratom 86os Nissan Cherry GT-jet meg megnezheted most is. Mielott ossze nem torte most szilveszterkor az elejet, ugy nezett ki mintha most gurult volna le a szalagrol. Kivul belul egyarant. Sajna rendesen megcsinaltatni nem volt penze, ezert az eleje mar nem szep, de amugy peldas a gep.
Én veterán motorokat gyűjtök, és bizton állithatom, hogy egyik-másik több tucat olyan sérülés nyomát viseli magán 20-30 éve, amilyen kaliberű sérülésektől a tesóm yarisa, nemhogy rothad orrán száján, de sürgős szervizre szorul, merthogy százezrekkel zuhan az ára hónapról hónapra, mig el nem éri a nullát.
Irmagja sem fog létezni ezeknek az autóknak évtizedek távlatában. Azonban tény, hogy régen csak azért nem gyártottak 3-5 évre szóló járműveket, mert ez az üzleti modell még nem létezett a kellő technikák hiján. A tudomány nagy vivmánya a szemét előállitása. Viszont ma is létezik az az üzleti modell, ami anno általános volt: olyat adjunk a vevőnek, amivel nemcsak ő, de még a fia is szülni viszi az asszonynt. Csak ennek megvan az ára.
Másrészt a folyamat a belső égésű motorok születése óta nyomonkövethető. Egy 1909-ban készült Hercules motorral hajtott bicikli még fát is kapott bőven, a benzincsöve rézből lett hajlitva. Az 50-es években már nem volt fa, de volt gumi benzincső, de legalább még minden jóféle vas volt, a föld gyomrából. A 70-es években már a bőr is elmaradt, stb stb.
A veteránozás szempontjából mindenképp kellemetlen a jelen helyzet, hisz egy gyönyörű Pannóniát szinte bárki megvehet ma, hisz tizezerszám készült. Ám egy Rolls Royce silver shadow már keveseknek adatik meg, ha másért nem akkor azért, merrt csak kb 100 készült. A távoli jövőben nem lesznek könnyen hozzáférhető, ám sok örömet okozó akkor veteránnak számitó gépek. Szerintem többek között ez nagy átka annak, ahova a közlekedés ipara jutott.
A '90- es évek elején nyugatról behozott használt japán autók hol vannak már? Pl. Datsun Cherry, Micu Galand, Honda Accord, stb....90%-uk bontóban vagy vastelepen végezte, ami még megy az szinte széthullófélben van és a forgalmi kibélelésével vagy a csomagtartóba helyezett "pótalkatrésszel" (pl. 2 karton dobozos sör) kell a műszakin átsegíteni. Nem lesz ez másképp buzuki barátunkkal sem, jó esély van rá hogy a veteránkorú, itt-ott rozsdásodó de (igazi) műszakin megdicsért Fiatom túléli őket. Mert ez nem egy álló/fekvőlámpás Merci, hogy túlélje a gazdáját. Ősbuzuki 1972-ből, amikor még Hondának hívták.
Gondolom, a japán utak nem ilyennel vannak tele - ennyit az esélyeiről.
érdekes a felvetés! Mert mondjuk a nagypolákhoz megveszem a vadiúj középdobot 2500-ért, nyilván hozzá nem nyúlok a régihez. Viszont egy 37e Ft-s kipuffogódob már bőven elbírna egy-két foltozást, hiszen kiszedéssel-betevéssel együtt kb. egy óra munka, az még 5e HUF-os rezsi-óradíjjal mérve is lényegesen olcsóbb. Hogy mi ebben az érdekes? Hát az, hogy mégsem csinálják a népek, hanem megveszik a szalonban, vagy a walkertől vagy a bosaltól aranytallérokért az újat, és utána kikoplalják. Pedig egy ilyen javitáson nem nagy tett egy komplett balatoni víkend költségét behozni, ha ésszel csinálják... és mégsem!
Hogy a topic eredeti témájához is hozzászóljak: Magyarországon biztos hogy népszerű veteránautó lesz a bugyuki, mivel rengeteg embernek ez az első-második stb kocsija, gyerekek nőnek föl benne, ezek mind érzelmileg hozzá fognak kötődni a típushoz. Lesznek öreg bácsis suzukik, lesz bányagép is rengeteg, egyedül az elektronikus bigyók akadályozhatják meg a veteránosodását. Persze addig nagyon sok víz le fog folyni a Dunán, sőt, egyes vélemények szerint akkorra mire a suzuki veterán lesz, már benzin sem lesz kapható. Külföldön a suzuki teljesen érdektelen lesz, egyike a számtalan nem túl népszerű kisautónak.
Aztán persze ki tudja, megeshet, hogy akkor megint olyan világ lesz, mint a hatvanas években, amikor gyönyörű veteránokat (és más régiségeket) undorral dobtak ki és kohósítottak, egyszerűen azért, mert nem feleltek meg a kor ízlésének.
Ez olcsó??? Régen az ember ennyiért a Trabantba új motort vett. Persze az inflációt is számolva, tehát ezt a 36 rugót nevezzük csak 5-nek. Meg azért akkoriban még nem csináltak a pótalkatrészellátásból üzletpolitikát, és inkább még ügyeltek is a típusok közti kompatibilitásra, had emlitsem csak a Ladát ahol még a régi 1200-esnek is egyeznek alkatrészei az 1500-ös "kockáéval" és amihez szintén még a "gyógyszertárban" is lehet alkatrészt kapni.
Nem úgy mint a mai autóknál, hogy kifelyezetten csak azért változtatnak minden évben az alkatrészeken, hogy ne lehessen őket összecserélni, nem pedig azért hogy jobb legyen.
Soxor nevetséges, hogy egy-két évig gyártott típusoknak pl.: 8-10 fajta féltengelye van. És egyik sem korszerűbb a másiknál csak éppen nem kompatibilisek egymással.
Üdv mindenkinek!
Köszönöm a hozzászólásokat, csak így tovább!
Kedves Stasis és avantage!
Mindakettőtöknek igaza is van, meg nem is.
Már arra gondolok, hogy avantage gondolom nem a Stasis által emlegetett ritka típusokra gondolt.
Végül is én Wartburg hívő vagyok, és nekem is rosszul esik ha valaki sz@rja a Wartburgot, pedig hát gondolom hogy nem az 57-től 61-ig gyártott 469 db Sport változatra gondol.
A Swift tutira kedvelt autó lesz 20 év múlva, akárcsak most a Trabi. Legyünk őszinték, a PapírPorsche közröhely tárgya volt már az átkosban is, igénytelen és gagyi konstrukció. Pár éve viszont igencsak megemelkedett az ázsiója mivel olcsó, alkatrész milliószámra van hozzá, egyszerű szerkezet tehát jól lehet szerelni és átalakítgatni. Ezek viszont a Swiftre is igazak! Most még utáljuk mert egy igénytelen autó, amit ránkerőszakoltak, és a gazdasági elmaradottságunk megtestesítőjét látjuk benne. De 20 év múlva már nem fog ilyen negatív érzelmeket kelteni!
Például én rühelltem a Trabit annó, nekem égett a pofám az összes Trabantos helyett, de ma simán elviselnék egy jó kis szlalomra felkészített 601-est! :-)
Másik tippem a kisPolski. Ha nálunk nem is, de Lengyelországban biztos.
De akar egy 30 eves BMW is? Az meg nem ertek!
Nem eleg oreg, nem eleg ritka...
Amikor ilyet olvasok, mindig azt szoktam mondani, hogy aki nem ért valamihez, az ne írjon róla hülyeséget. Ha mégis tudja hogy hülyeséget ir, akkor vegyen már vissza a nagy arcából.
Ismered a BMW E9-es szériát ? Ha nem, akkor elmondom, hogy 1971 és 1975 között kihozott a BMW egy sport verziót, a 3.0 CSL-t, amit a 3.0 CSi alapjaira (főleg motorjára) alapozott. 1973 augusztusától lehetetett az autókra komplett spolierezést rendelni, ezért is hívták a 1973 és 1975 között gyártott CSL-eket Batmobile-nak.
Első körben 39 darabot gyártottak le 1973-ban. Ebből tudtommal 15-20 darab maradt épen. Ennyit arról a kijelentésedről, hogy Nem eleg oreg, nem eleg ritka...
Jelenleg tudok egy eladó példányt 23 ezer dollárért.
1. 2003-1973 = 30, tehát 30 éves az autó
2. 23000 dollár = kb. 4.8 millió forint. Az sok pénz, azaz már érték.
De hát szerinted ez nem érték ugye ?
Miért is ilyen olcsó az autó ? Ha megnézed, akkor nem a restaurátorral van gond, hiszen Dan Koturov az egyik legismertett amerikai BMW e9 guru. Azzal van gond, hogy sok utólagos átalakítás van a kocsin.
Szinte látom, hogy még mindig nem vagy elégedett. Várjunk 6 hónapot, és akkor megint tudok mutatni, egy akkorra mér 30 éves autót. Nem ezen a pár hónapon múlik. Ez a gép is ugyanaz a széria.
50000 euró testvérek között is kb. 12 millió forintnak felel meg.
Javaslom, hogy tekintsd meg az alvázszámot : 2275508. Hogy mit is jelent ez, bővebb infó itt olvasható. Tehát kb. 1 évig volt gyártásban ez a széria, és 110 darab készült belőle.
Sajnos most eladó példány nem tudok belőle mutatni, de jó ha tudod, hogy CSL Batmobile 1974-ben és 1975-ben és készül (kisebb módósításokkal). 1974-ben 40 darab készült belőle, 1975-ben pedig 17.
Ez az autó tényleg gyári állapotú, ha figyeled a német BMW CS fórumot, akkor Yannick Bernat pont emiatt emelte fel a szavát, mert sokak szerint kissé drága. Az jó állapotot meg kell fizetni.
Ha nem tudod esetleg, akkor Yannick Bernat az az ember, aki már 20 éve kutatja és regisztrálja a BMW CSL történetét, és szakmai körökben fogalom az ő neve.
Amennyiben még ezzel sem elégszel meg, akkor javaslom, hogy a legyártott kb. 50 darab ALPINA CSL-ből keress meg egyet, és a pár fentmaradt példányt garantáltal 15 millió forintnak megfelelő összegnél magasabb áron tudod megvenni.
Egyenlőre csak egy cikket tudok neked prezentálni, de tudsz várni pár hetet, akkor hamarosan megkapom a BMW Car magazine 2003 novemberi számát, ahol ugyancsak egy BMW ALPINA 3.0 CSL van bemutatva.
Az igazi ritkaságokról (Koepchen, GS, vagy a Schnitzer CSL) már teljesen fölösleges neked beszélnem, hiszen te akkora BMW szakértő vagy, hogy gond nélkül le tudod irni, hogy
De akar egy 30 eves BMW is? Az meg nem ertek!
Nem eleg oreg, nem eleg ritka...
A "Milyen veterán lesz az XY kocsikból?" c. kérdésre a VBeterán Autó és Motor egyik számában találtam egy jó választ. E szerint kétféle értékes autó van: az egyik az, ami újkorában is értékes (ld. RR, Bentley, stb.), a másik pedig az, ami egy ilyen tipikusan olcsó kocsi, ugyanis ezt a tulaj átalakítgatja, összetöri, stb. így kevés marad meg belőle eredeti állapotban. De az igaz, ohgy valami hiányzik a mostani kocsikból, mégpedig az, ohgy ma már akárkinek lehet kocsija, így egy autó újkorában sem nagy szám, tehát veteránként sem lesz nagyon nagy dolog.
Uj FORD GT vagy GT40 (ki hogy szereti) Respect! Csupa nagy betüvel! elsö számu favorit! Gallardo&Murcielago ide, Modeana&Enzo oda, CarreraGT&CL65 AMG amoda de ez most számomra az "egy aki mindent visz"!
Az a baj a mai autókkal, hogy egy-két kivétellel rettentő unalmasak, és egy kaptafára készül a formatervük. A Twingo-ból viszont tuti legenda lesz, mert ez volt az első ilyen stílusú autó a 90-es évek elején. Viszont sem a Suzukiból, sem a Poloból, sem a Corsákból, és még sorolhatnám nem lesz legendás veteránautó, mert túl kommerszek, túl unalmasak. Egy Bogár, vagy régi Mini Cooper, vagy egy Kacsa sosem lesz unalmas, mert egyediek, hiába van belőlük több millió.
A Charger, Mustang, Corvette hallatán az embernek hevesebben dobog a szíve. De sajnos egy mai Mustang, vagy Corvette ( a Chargert szerencsére időben abbahagyták, mielőtt még porig rombolták volna a legendát ( '69 R/T ) ) már hót unalmas lett, bármennyire is sportkocsi.
Viszont ami már most legenda ( szerintem ), az a 2003-as Ford GT40.
A Moszkvics, de föleg a Volga nem igazán volt átlagautó.
A Skodánál árnyaltabb a kép:
- lehet egy régi kabrió Octavia, ami szép, öreg és már születésekor sem hemzsegett belöle túl sok az utakon
- vagy lehet egy leharcolt, 2-3 épitkezést megélt 105-ös
Amúgy a Te Trabid tényleg szép! Ez a fajta ritkább (a korából adódóan is), és ahogy elnézem elég topp-topp állapotban van. :)
Helo!
Suzuki?Hihi, láttál már 20 évesnél idősebbet?Mert én még nem nagyon... Ellenben Trabantot, Wartburgot, s hogy a németeknél maradjunk, 1000000km-es I-es Golfot már igen!(kicsit láccott, hogy mindennap használják, de még megy, ugyanazzal a mocival, amivel a gyárból anno kigurult) Másik, a műanyagok is bírhatják jól, ha megfelelően vannak elkészítve(haverom 25 éves szörfjével még simán szörfözött idén!!!)
Szal, jo kimondom, nagyon nem kedvelem a Suzukikat. Jo nem mondom hogy szar, mert még szerencsém/szerencsétlenségem/ nem volt hozzá. Az viszont biztos, hogy olyan darabok maradnak meg, amiket a garázsban tartanak, s nem használnak tul sűrűn. De pl egy Waresz, amit építkezésnél használnak, vagy pl a mienk, amit kb 16 éve használunk arra, hogy több mázsa gyümölccsel megrakva flangálunk az utakon, az érzésem szerint auto lesz 10 év mulva is(feltéve ha ezt a veszett nagy hüjeséget télleg meg nem csinálják, hogy a 2T kocsikat kivonják, jahh, akkor mi lesz a 2T üzemű láncfűrészekkel,fűnyírókkal,stb.???). De egy Suzukit??!! Ezt absz kizártnak tartom, max a fanatikusai tartják életben őket.
A 16 éves Wartburgunkat nem adnám egy Suzukiért!!!
üdv: Irmscher 353 W
Egyetértek a Twingos dologaban. (bár nem az én stilusom) de valoszinü hogy "ő" még sokáig élhet az emberek emlékezetében. Valami azt sugja hogy hasonlo lesz a története a Ka-nak. És midőn ezen gondolkodtam az jutott eszembe, hogy az ok a következö lehet:
Ezek az autok nagyon szélsöséges véleményeket véltanak ki az emberekből: "De cuki-muki aranyos gyönyörü" kontra "hát ez olyan ronda hogy minggyá' lehányom ez a másik meg itt dicséri", szoval szo esik rola és mivel a 2tábor "vitázik" rola igy örök téma marad(esetleg uj topik is?), igy volt valoszinü ez a kacsával is meg a bogárral meg a Caprival stb. Tehát egy "forma bonto forma" amit nem lehet a szélsöséges szubjektiv vélemények miatt kategorizálni az megmarad!
A másik fajta amit már emlitett azt hiszem Névtelen(?) vagy te avantage(?) a sport autok luxus autok amik mindenkinek bejönnek. A többi eltünik a süllyesztöen...