Hülyeség, valamelyik Geminiben is benn égtek 3an még a földön, azt ois nyilvánosságra hozták, pedig ha valamait, akkor azt el lehetett volna titkolni. Az egész amcsi ürprogram élőben ment.
Az STSsel koncepcionális gondok voltak, nincs értelme az emberes és teherürhajózást kombinálni.
További érdekessége a két repülésnek, hogy az egyik (Challenger) a felszállás, a másik (Columbia) a leszállás közben adta meg magát.. (Talán ez is a jobbról/balról egyenlő mércével döglesztő módszer jegyében..?)
A Challenger-katasztrófa volt az első amerikai űrkatasztrófa, amely repülés közben következett be. 1986. január 28-án az STS-51-L küldetés keretében indított Challenger űrrepülőgép 73 másodperccel az indítás után megsemmisült
Az embert is szállító amerikai űrrepülés csak több mint két éves szünet után, 1988. szeptember 29-én folytatódott az STS-26 küldetéssel.
Egy volt NASA-ellenőrt azzal gyanúsítanak, hogy a Columbia-katasztrófa előtti és utáni hónapokban látatlanban állított ki jegyzőkönyveket az űrrepülők bizonyos alkatrészeinek átvizsgálásáról. Ügyvédje szerint nem történt mulasztás, a férfi egyszerűen csak másképp értelmezte munkakörét.
...még nincs róla hír, de információk lesznek benne... no persze ezek legfeljebb csak következtetésekre adhatnak támpontot, de az is több, mint a semmi... ez a fekete doboz pedig már nagyon sokat dolgozott, efektív haszna volt... no perse amíg szerencsésen földet tudott érni... talán ez az utolsó 'útja' is szolgál némi haszonnal...
A legújabb verzió szerint magas koncentrációjú ionizált gázfelhővel ütköztek... Akármit is jelentsen ez.
Talán lézerrel lőttek rájuk, és úgy keletkezett a felhő?
ezen az oldalon szovegesen szerepelnek a repules fo parameterei, megadva, hogy mikortol jelentkezett a szokatlan melegedes es melyik erzekelo mikor purcant ki. a shuttle-ban minden fontosabb parametert negy fuggetlen erzekelovel mertek.
08:52:20 a.m. (LOS-07:12)Left main gear brake line temperature D sensor sees an unusual 2-degree per minute rise. Senor location: Near the rear of the main landing gear wheel well directly under the fuselage. This is the first telemetry from Columbia that indicates anything out of the ordinary.
LOS = loss of signal, a koherens telemetriai adatfolyam megszakadasa, ami 08:59:32-kor tortent 12500 merfold sebessegnel, negy masodperccel a columbiarol kuldott utolso radio (hang) uzenetet kovetoen.
ezen az oldalon egy quicktime videon mutatjak be, a shuttle bal szarnyanak rajzan, hogy melyik szenzor pontosan mikor jelzett melegedest es mikor szuntek meg a jelzesek; az is lathato, hogy hol vezettek a szenzorok kabeleit (szinte mind a futoakna bal oldalanal halad)
hat ez eleg pici, a video kb haromszor nagyobb (oldalhosszusagu).
Köztudott :-), hogy az UFO-észlelésekkor általában eltűnik az elektromosság. Ráadásul nem tudják, hogy jégtömb volt-e, csak azt, hogy valami távolodott a siklótól. Ez okozhatta a hirtelen leállást a műszerekben.
Szerintetek bevallanák?
Engem jobban érdekelnének az előzmények. Ebből látható lenne, hogy készültek-e valamilyen rendkívüli eseményre, vagy számukra is váratlan fordulat állt be. Ebből semmi lényeges nem állapítható meg.
Furcsa nekem, hogy az elso jel az volt, hogy elveszitette a homerseklet erzekeloket, es nem az, hogy tul magas a homerseklet...
Ha a homersekleterzekeloket homersekletnovekedes kovetkezteben vesziti el, akkor elobb kellett volna erzekelni a homersekletnovekedest...
Kulonosen, ha 4-5 masodpercenkent veszitett el egyet es osszesen 4-et, akkor a folyamat kb 15 masodpercig tartott... miert hirtelen mondtak csutortokot ?
"Az asztronauták utolsó szavai
Nyilvánosságra hozták a beszélgetést
Index
2003. február 12., szerda 17:29
A Columbia-katasztrófát vizsgáló bizottság szerdán nyilvánosságra hozta az űrrepülő személyzete és a földi irányítók közötti utolsó beszélgetés átiratát, tudósított a BBC.
A felvétel tanúsága szerint a problémák első jele az volt, amikor a gép technikusa az érzékelők hibáját jelentette: "Elvesztettem négy különálló hőmérsékletkijelzőt a jármű bal oldalán, a hidraulika hőmérsékleteit." Leroy Cain, a repülésirányítók igazgatója megkérdezte: "Van köztük valami kapcsolat?" "Nem, nem igazán. Négy-öt másodperces eltérésekkel történt" - így a válasz. Ez általános meghibásodásra utalhat.
Percekkel később a technikusok megnövekedett légellenállást jelentettek, valamint nyomáscsökkenést a futómű gumiabroncsaiban. Ezután került sor az utolsó kapcsolatfelvételre. "Columbia, Houston, látjuk az üzeneteket a keréknyomásról, de nem kaptuk meg a legutóbbi jelentést." A Columbia parancsnoka, Rick Husband válaszából csak ennyit hallani: "Roger, huh _" - itt megszakad az adás.
Ajtókat bezárni
A kapcsolat elvesztése után a repülésirányítók működési hibákat kezdenek jelenteni. Cain rákérdez, hogy mikor kellett volna megérkeznie a radarjelnek. "Egy perccel ezelőtt" - válaszol egy repülésirányító. Egy sor ellenőrzés következik, majd csend. Végül hallható, ahogy Cain azt mondja: "Ajtókat bezárni!", ez azt jelenti, hogy senki nem hagyhatja el a helyiséget.
Bár továbbra is kérdéses, mi okozta a február elsejei katasztrófát, nagyon valószínű, hogy a bal szárnynál jelentkezett probléma. Az amerikai légierő földi telepítésű követőkamerájának képein sérülések látszanak az űrrepülő bal szárnyán, bár azt még nem tudni, ezt mi okozhatta. Több feltételezés is napvilágot látott: az eddigi elképzelések szerint a felszálláskor levált szigetelőhab, egy jégtömb, esetleg valamilyen légköri jelenség sérthette meg a szárnyat."
figyi.
nem a bal szarnyat talaltak meg, hanem a balszarnyat. a bal szarny a repulogep egyik alkatresze, a balszarny pedig egy elsodlegesen katonai fogalom, de atvitt ertelemben politikai partokon beluli csoportot is lehet igy nevezni (peldaul kuncze-fodor mind az szdsz balszarnya).
Mindíg a helyi hangsebességet adják meg, íly a 3M sebességű gépek max. sebessége 2.900-3.000 km/h-s.
A hangsebesség levegőben a hőmérséklettől függ. (feltételezve, hogy a gázállandó azonos értékű a légkörön belül)
Nem történt semmi. Jobb ha kétszer találják meg azt a bal szárnyat mintha egyszer sem! Ez is egy ilyen amcsi hazug történet, mert már régóta tudják, hogy mi történt. Csak még háromszor eladják az anyjukat, hátha még kamatot kapnak rá.:-))
Megtalálták a február 1-én szerencsétlenül járt Columbia amerikai űrrepülőgép baloldali szárnyának egyik darabját. A roncsdarab kulcsfontosságú lehet a katasztrófa okának a megállapításában.
Michael Kostelnik, az amerikai űrhajózási hivatal, a NASA egyik vezetője elmondta: pontosan még nem tudják még, hogy a szárny melyik szerkezeti eleme került a kutatóalakulatok birtokába.
A Columbia tragédiájának legvalószínűbb magyarázata a balszárny sérülése. Az amerikai légierő egyik földi telepítésű követőkamerájának nagyfelbontású képei azt mutatják, hogy a balszárny belépőéle súlyosan megsérült - mutatnak rá szakértők. A roncsdarabot a Louisiana államban lévő Barksdale légitámaszpontra szállították, ahol tüzetesen megvizsgálják.
Ugyancsak előkerült a két főfutómű-akna egyikének egy burkolati darabja is. Azt még nem tudni, hogy melyikről - a bal-, vagy a jobboldali szárny alatt lévő - futóműről levált darabról van szó. A Columbia felrobbanása előtt az első vészjósló jelek egyike éppen az volt, hogy a baloldali futóműakna túlhevült. "