Itt egy modern egre iras del-afrikabol, 5db at-6 texan formacioban repulve es szamitogepvezerelt fustgeneratorokkal követte el, mint a matrix-nyomtatok anno... nem olyan hatasos mint a regimodi aerobatika...
slr!
általában a szárnyról leváló áramlás hozza létre az általad említett jelenséget: valóban nyomás és áramlási sebesség változás okozza (örvény orsó)-vadászokon nagyobb sebességű húzott fordulókban látványos szárnyvég csíkokat eredményez....
üdv famadar
Nagyon nem értek a dologhoz, és Venturinak még adósa vagyok egy csomó tanulással, de azt utas-tapasztalataim alapján megerősíthetem, hogy az égi rajz több összetevőből, többféleképpen is létrejöhet. Gondolom, az égéstermékek aktívan részt vesznek a kondezcsík létrehozásában, ha a levegő páratartalma és hőmérséklete is úgy akarja. Azt is megerősíthetem, hogy valami kondenzcsík-féle a hajtóműtől függetlenül is létrejön. Különösen nehéz, párás időben történő le- és felszálláskor tapasztalható, hogy a szárny éleinél, bizonyos kiszögelléseknél kondenzcsík keletkezik - még a hajtómű előtt. Gondolom, ez a kondenzcsíknak az a fajtája, ami hozott anyagból készül, a repülő szerkezet csak a nyomás- és hőmérsékletváltozást adja hozzá.
Vgyuri !
Nézz utána nem csak az égésgázban található víz a lényeges !A kibocsatott szennyeződések (korom stb.)egyfajta magot alkotnak , ami köré ki tud kristályosodni jég formájában a túlhült légnedvesség (elsősorban az igen nagy kiáramlási sebeség miatt robbanásszerűen- mint a túltelített nyugiban lehűtött fixírsóoldat az egykristály hatására- "befagy"....
üdv: famadar
Előtte:
[A hivatkozott kép már nem található meg a tar.hu-n]
Utána:
[A hivatkozott kép már nem található meg a tar.hu-n]
A képek az Air France Budapest-Párizs járatáról készültek, kb. Zürich felett. Mint látható, masszív, síma felszínű felhőréteg volt utazó magasság alatt, mind a kondenzcsík, mind az árnyéka a felhőrétegen kiválóan látszott. Kizárt, hogy a gépek pilótái nem látták egymást, szerintem poénból csinálták, csak azt nem tudom, hogy a légiirányítók mit szóltak hozzá. Amikor éppen benne voltam a kondenzcsíkban, akkor nem fényképeztem, inkább döbbenten néztem, figyeltem.
Érdekes megfigyelni a kihagyást a kondenzcsíkban. Ha jár erre pilóta vagy időjárásológus, elmagyarázhatná: más jött ki a hajtóműből vagy ott olyan volt a légkör, hogy nem képződött csík.
Valójában nem csak a tökös műrepülő pilóták által rajzoltak érdekelnek. Mióta volt alkalmam felülről és belülről is látni a felhőket, meg egyéb légköri jelenségeket, nem tudok szabadulni a látványtól, amit valaki más rajzolgat az égre. Fényképezni is próbálok, egyelőre nem túl sok sikerrel.
A közelmúltban sikerült érdekes nézetből lefényképeznem egy égi rajzot. Utazó magasságban keresztülmentünk egy egy ránk merőleges kondenzcsíkon. Frankón, bele lehetett látni a csőbe, és a merőlegesen haladó gép nagyon kevéssel (másodpercekkel) korábban haladt el ott, lefényképeztem a gépet is. Én azt hittem, hogy ilyen kereszteződések nincsenek utasszállító gépek esetén utazó magasságban. Egyet döccent is a gépünk.
Megvan a fénykép elég látványos és ijesztő. Nem is egy kép, motoros masinával fényképeztem előtte, utána.
Oké! :-) Tényleg érdemes elmélyedni abban a topikban, bár ez leginkább olvasgatásra vonatkozik... A légifotós forum nem rossz de szvsz túl kicsi a repülős társadalom és az index népszerűsége együtt ahhoz hogy minden területnek legyen egy forgalmas topicja... Egyetértek hogy nem kispályás a látvány :-) Engem jó pár hete ért meglepetés mikor is a suliban kinéztem az ablakon, és lám-lám egy "HI" felirat volt bekarikázva... Azután meglepi2: az esti Fókusz...
Dave
Nem veszem sértésnek, tény, hogy nem ismerem eléggé ezt a remek fórumot. Sajnos nyitottam már másik topikot is itt, amit talán nem kellett volna: vagy rossz helyre írtam, vagy nagyon kevéssé érdekli az embereket.
Mindenesetre a fentről lenézés és a lentről felnézés látványa engem annyira lenyűgöz, hogy ennek hatása alatt még meggondolatlan topiknyitásra is vetemedek :-)
Nem akarok megsérteni senkit de ez már rég és nem rég de az biztos hogy sokszor le lett tárgyalva itt: ITT Persze nem baj egy külön égrefestős topic! :-)
Kösz a választ és a linket. Soha nem láttam még ilyet, nagyon meglepett, ahogy szépen akkurátusan rajzolgatta a figurákat. Vajon mekkora méretűek ezek az ábrák? Dokumentálja valaki lentről?
Valaki ma reggel jeleket, szívet meg ilyesmiket rajzolt egy repülőgéppel Budapest felett. Ki volt az? Miért csinálja? Irányítja valaki lentről, vagy helyből érzi az ábrát? Miből van a vonal, füst vagy gőz?