Visszaépítik a Váci úton és a Bajcsy-Zsilinszky úton a villamosvágányokat, összekötve ezzel a most a Lehel térig közlekedő észak-pesti 12-es és 14-es, valamint Deák térig közlekedő dél-budai 47-49-es villamosokat – jelentették be a BKK keddi sajtótájékoztatóján.
Valószínűleg neked lesz igazad, igen :) Még az elektromos rollerek is érdekesek, azokat jelenleg ingyen lehet szállítani a MÁV-on. Még azokat a 40 kilós monstrumokat is, amik az új KRESZ szerint nem is kerékpárnak, hanem robogónak fognak minősülni. (Apropó, kijött már az új KRESZ?)
Kutsenits E-Solar City XL. 7db érkezett, 1db a 877-esre kerül a többi pedig napközben közlekedik a nagybuszos vonalakon, utasforgalmi igényekhez igazodva.
"Biztos nagyon jó móka az agglóban lakni, benzingőz helyett a szeméttüzeléses levegőt szippantani, vasárnap reggel a szomszéd barkácsolására kelni, de köszönöm, nagyon jó Nekem a panel is Zuglóban."
A "jó móka" kapcsán eszembe jutott egy gondolat.
Szerintem ezzel kapcsolatban él egy igen erős tévedés a fejekben.
Az emberek ma már határozottan nem azért költöznek az agglomerációba, mert ott nekik jobb, meg a kert, meg a friss levegő, meg mégis csak egy ház, nem lakás, stb.. Ez így nézett ki gyerekkoromban. Akkor, amikor pl. Szigethalmon még a Taksonyi híd egysávos közúti-vasúti híd volt, és szinte soha nem jött senki szemből. Ma ugyanitt, ha rossz oldalon borít le a busz, át se tudok menni az úton.
Ma az emberek ( legalábbis az én rokoni/baráti/ismerettségi körömben ) nagyrésze azért költözik az agglomerációba, mert ott tudnak még úgy használható meretű ingatlant venni, hogy azt kb. a saját életük végéig talán reális visszafizetni. Ezek közül az új építésű ingatlanok a legtöbb esetben SEMMIVEL nem nyújtanak több komfortot, mint egy budapesti társasházi lakás: egymás szájába épülnek, van egy csecsemőtenyérnyi telek, ami kb. kocsibeálló lekövezve, sokszor van közös falad/födémed mással. Miután több helyen csináltam utólagos villanyszereléseket, bátran állíthatom, hogy a kivitelezésük is sok esetben pocsék, bár ez igaz a legtöbb budapesti újépítésű történetre is. Mellé ez az egész még rettenet rossz helyen is van, pl. Halásztelek szélén, mindentől messze, tehát még a legközelebbi boltig is kocsiba kell ülni. A legközelebbi buszmegálló is ott van.
Egyébként én is így tettem, mert jött egy lehetőség: a komplett ház árából ma már ott se veszel olyan telket se, Budapesten pedig egy egérlyuknyi újpesti, öreg, ilyen nem is tudom.. Sorlakás, vagy minek hívhatják ezt a földszintes, egy közös kapun át elérhető, egymás mellé felfűzött lakásokból álló akármit.. Az konkrétan a duplájába került ismerőseimnek. Pedig nincs olyan sejtem, ami visszavágyik Budapestről Szigethalomra, pláne az autós ingázásra, amit ki nem állhatok, de ez volt az egyetlen reális alternativa hosszútávon.
Szóval szerény véleményem szerint Budapest ( no meg a többi nagyváros ) és az agglomeráció közlekedési problémáinak gyökerét a teljesen szabályozatlan, vadkapitalista elvek mentén működő ingatlanpiacon kell keresni. Az agglomerációba kiköltözők jó része pedig nem azért megy oda, hogy kényelmesebben éljen ( ez pl. a déli agglomerációban egyértelműen kijelenthető, hogy nem is lehetséges ), hanem azért, mert pénzügyileg ez az egyetlen reális választása egy saját ingatlan + család típusú életre.
De legalább a befektetők tarthatják a pénzüket üresen álló lakásokban, a turistáknak is van hol aludniuk... Csak azok szorulnak ki a városból, akik működtetik azt.
Tegnap délután szokásos kis körutamat tettem meg, aminek egyik állomása Kelenföld. Ugye egy erős "kispéntek" volt, baromi sok utassal a vasúton. Bámészkodtam fent a 7-10-es peronon, amikor is bemondja a hangos, hogy érkezik Déliből a tapolcai sebes, kerépárral utazóknak kerékpár helyjegy váltása kötelező. Oké, ezt 5x bemondta. Mire felbukkant a bejáratnál, már a vonat kerékpárszállításra (4-es?) alkalmas kocsi nélkül közlekedik.... és volt vagy 30 kerékpáros a peronon ami amúgy feket volt az embertömegtől. Mire számított a zzzállamvasút? Háromnapos hétvégén mindenki otthonmarad?
Na mondom ez izgi lesz! Az is volt és örülök, hogy nem kell nem csak hosszú hétvégén, de amúgy sem kiszakadnom Budapestről. Érkezik a 9796 sz. vonat. A Szili mögött HÁROM halbival. Ha lett volna 4-es kocsi, az is kevés lett volna. Megáll a vonat, eleve nem volt ülőhely és már álltak is. És ide próbált meg még vagy 300 emeber felférni.
Persze, sokaknak nem sikerült, szegény kallerek kapták az ívet. Emlegették jelenlegi és volt szarházi politikusainkat is. Aki nem fért fel, az meg várta a pár perccel később érkező Z30-ast. Azon sem volt jobb a helyzet. Acsatolt FLIRT púposra tömve. Se elöl, se hátul nem volt hely. Itt is sokan lemaradtak.
Biztos nagyon jó móka az agglóban lakni, benzingőz helyett a szeméttüzeléses levegőt szippantani, vasárnap reggel a szomszéd barkácsolására kelni, de köszönöm, nagyon jó Nekem a panel is Zuglóban.
A BKK-n pl. a kerékpárbérlet 540 Ft. A kutyabérlet 5250 Ft.
Aztán, másik dolog: A kerékpárszállítás a legtöbb vasútvonalon most már feláras vonaton is lehetséges. Kutyás utazásnál viszont ezekre nem viheted fel (még adott esetben egy többcélú térbe sem), úgyhogy egy hosszabb táv végigutazása fél napos program.
Néhány éve volt pl. kutyás utazásunk Badacsonyba, ősszel (utószezonban). Akkor még gyorsvonati közlekedés volt, meg tudtuk oldani. Most ez úgy nézne ki, hogy el kell utazni Balatonfüredig Katicával, és ott bevárni a mögötte jövő Kék Hullámot, ami addig pótjegyes. Onnantól elvileg(!) lehetne vele továbbmenni, gyakorlatban viszont nem tudok rá jegyet venni. Rendszerhiba? (Megreklamáltam, épp várom a választ).
Hogy a kutya vagy a bicikli a veszélyesebb ha rálépsz, illetve rád borul, ezt a kérdést nem nyitnám ki. Mindkettőt szoktam vonatoztatni, több figyelmet igényelnek, az biztos. Annyit azonban mindenképpen mondhatok, hogy szerintem a kutyával utazók nagyobb hányadánál alap, hogy jól szocializáltak az ebek. Ha ebből konfliktust láttam, ott jellemzően nem csak a kutya, az utas is ugyanez a kategória volt...A vasúti jegyvizsgálóknál egyébként az a hozzállás, hogy ha akarnák kérhetnék és átnyálazhatnák a kutya oltási könyvét, gyakorlatban azonban ezt csak akkor játsszák le, ha oka van...
A kutya jegy új, fix áras mivolta egyébként személy szerint inkább rosszul érint - többször mentünk úgy az elmúlt években, hogy egy rövid táv vonattal, egy rövid táv busszal. (Pl. legyen egy szintén balatoni példa: Balatonfüred-Révfülöp vonat, majd Kővágóörsig busz). Ez most 2x500 forint, annyi mint a napi vármegyebérlet...
Még egy érdekes szempont az új tarifával kapcsolatban, ami nemtom, felmerült-e már. Kutya országbérlet 1890 Ft, kerékpár országbérlet 4950 Ft. Ez miért így alakult? A kutyás lobbi erősebb volt, mint a kerékpáros?
Tegnap beszélgettem egy anyukával, a sírás kerülgette. 5-6 órákat tölt naponta az autóban. Elviszi az egyik gyereket az iskolába, a másik gyereket a másik iskolába, délután összeszedi őket, elviszi a különórára, közben még a munkahelyére, majd onnan el, folyamatosan az órát nézve, hogy mikorra ér oda, ahová éppen megy. Az egész élet arra van felépítve, hogy a gyerekek el tudnak menni mindenhová tömegközlekedéssel, de az manapság többet sztrájkol, mint nem. Teljesen mindegy, hol a buszmegálló, milyen a menetrend, mennyibe kerül a bérlet, ha egyszer úgyse jön semmi.
És neki még van autója. Aki úgy érezte, hogy nem kell, na, azok nagyon szívnak.
Ez igaz, viszont egyáltalán nem biztos, hogy pl. a 7:17-es és a 7:40-es járatnak azonos menetidőt szabnak (s pláne nem biztos, hogy két kocsi mindkét irányban azonos menetidővel, ergo azonos fordulóidővel közlekedik). Magyarán az elverődés megállapításához nagyon is részletes belsős infókkal kell rendelkezned.
De egyébként nem verődnek el. (Különben valahol feltorlódnának, ami nem szokott megtörténni.)
(És mivel nem könnyen elérhető percre pontos indulási-érkezési jegyzék, ezért külsősként kb. lehetetlen is megállapítani, hogy elverődik-e egy-egy járat-:)
WienMobil appból kilehet nyerni a tényleges tervezett menetrendet arra az időszakra, ahol intervallumosan van feltüntetve a követési idő. És tényleg van benne 3 perces követés :)
Bécsben általában nem állnak, araszolnak dugóban a buszok. Ez alól egyfelől a havariák kivételek, másfelől néhány speciális helyzetben lévő vonal - ilyen a 10A, 13A, 14A.
A 48A mint a legtöbb busz, általában egy megálló - egy piros - egy megálló - egy piros logikában tud végigmenni a Ring-Pfenninggeldgasse közötti hosszú egyenesen (ahol külön buszsáv van számára dedikálva), ugyanígy általában be tud kanyarodni mindig a Gutrater- és a Joachimsthalerplatznál is elsőre. Nem igazán emlékszem arra, hogy egy lámpán másodikra tudta volna csak átverni magát. Ilyen legfeljebb a Volkstheaternél fordul elő befelé, közvetlenül a belső végállomás előtt.
Összességében mindig folyamatos haladást tapasztaltam a vonalon (utaztam rajta rengetegszer). Ugyanezt írnám a 43-as villamosra is, csak most ott a metróépítkezés miatt lehet, hogy borul a rend.
A 48A-n az sem jellemző, hogy állsz a Dr-Karl-Renner-Ringen, s nem jön-nem jön-nem jön-majd egyszer csak egynél több járat megjelenik egymás farában. (Menet közben, egy közbülső szakaszon egyébként ez rendszeresebben előfordul, ilyenkor az első kocsi az egyik lámpánál megálló után zöldet kap, a másik pedig vár egy ciklust.)
Fent, a Baumgartner Höhén meg pont az ellenkezőjére lehet inkább következtetni: olyan fokon dinamikusan pihentetik-mozgatják a buszokat, hogy
a., mindig van pihenő busz a fordító előtt
b., szinte mindig pihen is minden busz legalább néhány percet (kivéve a legnagyobb reggeli csúcsban + este, amikor a beérkező az ottakringi garázsba fordul vissza csonkamenetre)
c., sosem torlódik fel kettőnél több pihenő busz.
A 3-6 percenkénti indulást szerintem egyik járat esetében sem a dugóban elverődés lehetősége miatt tüntetik így fel, hanem mert valóban nagy sűrűségű viszonylatokról van szó, ahol a nap folyamán gyakran, akár egy-egy órán belül is többször változik a követési távolság + vlsz. napszaktól függően a vonal menetideje is.
(És mivel nem könnyen elérhető percre pontos indulási-érkezési jegyzék, ezért külsősként kb. lehetetlen is megállapítani, hogy elverődik-e egy-egy járat-:)
Franciaországban is tervezték egy, a német Deutschlandtickethez hasonló bérlet bevezetését, ezt azonban végül elvetették. A közösségi közlekedést Franciaországban is a régiók finanszírozzák, és nem tűnt jó ötletnek, hogy az állam hozzon egy törvényt, aminek a következményeit a régióknak kell viselniük, a régiók pedig nem hajlandóak több pénzt költeni a közösségi közlekedésre.
Németországban közben Frankfurt am Mainban is volt egy érezhető járatritkítás személyzethiány miatt. De annyiban jók ezek az ismétlődő sztrájkok, hogy így mindegy is, milyen sűrűn járna a busz, ha járna, mert úgyse jár egyáltalán.