...kihalóban ez a téma, vajon miért? Eldőlt a kérdés?
OFF, pontosabban bevezető gondolatokkal kezdek... vajon csak monológként hangzik el?
Az "ember" társas lény, szűkebb és bővebb csoportokban él(ünk). A különböző célú csoportokban szabályok alakulnak ki, ezek célja és értelme annyi féle, ahányat vizsgálunk, meg még kettőnél több ;-) A társas lét akkor "élhető", ha semilyen többségi vagy kisebbségi szempont nincs ráerőltetve sem a többségre, sem a kisebbségekre, azaz az emberek élnek és élni hagynak. Ennek kialakulása toleranciát igényel: ami akkor, és csakis akkor "valós tolerancia" ha kölcsönös. No ez nem mindig működik, mert "az embernek" még napjainkban is hajlama van arra, hogy ki-, felhasználja mások életét/munkáját :-(
Az együttélés sok írott, és íratlan szabályainak egyik fontos, de nem hogy nem pontosan meghatározható, de a legzavarosabb részét lefedni próbáló, ám sokféleképpen értelmezett/magyarázott "erkölcs", illetve "morál" szavak fogalmi körei... ezen fogalmak rendszerezése/elemzése az "etika" nevű "tudomány" (???) feladata: no ez három "szó" körül hatalmas kavarodás van, mert ahány forrás foglalkozik e témával, szinte annyi féle értelmezése van, nem beszélve a hétköznapi élet/"közbeszéd" kavalkádjáról: az emberek így aztán "ismerik", használják, de szinte úgy, ahogy puffan... magabiztosan beszélünk ezekről, "érezzük", sokszor magabiztosan is hogy az adott szituációban mit akarunk kifejezni, de ha maga a téma kerül szóba, már ki is tör a vita: mert hiszen "én" aztán tudom... pedig valójában nem így van...
Pedig pont e fogalomkör tisztulása révén az életünk sok területén jobb helyzetben lehetnénk... mindannyian... igen, a "főmegmondók" is... és persze némely "hatalmasok" is... ha mást is tartanak magukról, s mást is mondanak, akkor is...
Mire volt jó ez a kis "duma" részemről? Nos távolról sem akarok "megmondó" lenni, hanem épp hogy piszkálom a felszínt, hogy előtörjön a mélyből a... valami ;-)
ON
Találkoztam ma reggel egy rövidke "hír"-rel:
"Tíz éves fiam ma kettes (2) érdemjegyet hozott haza etikából. Nem tudott "helyesen" válaszolni arra a kérdésre, hogy: "Miért jó Magyarországon élni?" Azt írta az ebadta, hogy "sok a nyaraló és a játszótér és a cukrászda". (Ugye, Pécsett élünk, ahol az Európa Kulturális Fővárosa programban valóban sok cukrászdás játszótér épült.) A tanár szerint ez értékelhetetlen..."
Mit mondjak, megakadtam egy pillanatra... Mit mutat ez pár rövid mondat? Mit várhatott a tanár azoktól a TÍZ ÉVES lurkóktól? Etikus egyáltalán ilyen korban ilyen fiatal porontyoktól ilyet kérdezni? Lehet ezt osztályozni?
Nem tudom, hogy milyen iskolában, milyen környezetben hangzott el ez a kérdés, vagy kellett leírni erre a rövid kérdésre valami választ, de azt hiszem nagyon adekvát ennek a topicnak a témájához...
Vagy mégsem?