Olvasd el mégegyszer miről volt szó, mert valszeg valamit félreértettél.
Az általad említett helyen a mindkét félnek kitett mackósajt egy idióta dolog. Viszont azt kétlem, hogy ha két macisajt van kint, akkor azok kölcsönösen "kioltják" egymást, és automatikusan életbe lép a jobbkézszabály. Ez egy hibás szituáció, nem tudod semmilyen elsőbbséget meghatározó szabállyal lefedni. Szerintem itt legfeljebb a kölcsönös megegyezés alapján lehetne eldönteni, hogy ki megy előbb. Mert alapesetben mindkét fél megáll, és próbálja elengedni a másikat.
Na sajnos itt tévedsz egy kicsit. Szilágyi-Retek-Káplár sarok. A bringásnak is van maci sajt (legalábbis volt), de ha a Moszkva felé mész akkor érdekes helyzet adódik. Két maci sajt egy kereszteződésben, jobb kéz szabály. Viszont az autósok csak a szilágyin a Moszkva felől érkező autósokat nézik( tapasztalat sajnos!!) Ami szép ebben az esetben, a rendőrség is csak felebezés után jött rá, a kettős tábla kihelyezés miatti, szabálymódosulásra.
Többek között ilyesmiért van a Mobilomban a Fővárosi Ügyészségi Nyomozó Hivatal telefonszáma. Elvileg ott lehet bejelentést tenni rendőrök ellen. [06-1-266-57-30] Hirtelen felindulásból írtam be úgy fél éve, de szerencsére még soha nem használtam. Hasonlóan van Gazdasági Versenyhivatal és Fogy. Védelmi Felügyelet [Bp] is a névsoromban.
így van. Négy balesetem volt már bringásként autókkal. Természetesen minden esetben ők voltak a hibásak. Azért egy leheletnyit javult a helyzet az utóbbi néhány évben (szokják az egyre több bringást) de még mindig a legrosszabb közlekedési morállal rendelkező hely Bp. Érdekes, hogy magam is sokat vezetek, de sosem okoztam balesetet, nem gázoltam bringást, figyelni és számítani kell rájuk/ránk, ennyi az egész. Meg le is vetkőzhetnék sokan az úrvezetők közül a kerékpárosokkal szembeni gyűlöletüket, amiért azok a városban gyorsabban, egészségesebben, és jóval olcsóbban közlekednek, mint ők.
Szerintem ne tegyenek kresz vizsgát a bringások (én, ha nem lenne jogsim, bringásként bizonyára felháborodnék egy ilyen ötleten), de az tény, hogy javíthat valamicskét talán a túlélési esélyükön, ha ismerik a kreszt, tehát ártani nem árt. Egyébként pedig aki közlekedik, az jól tudja, hogy az autós-motoros iskolákban oktatott kresz köszönő viszonyban nincs a valósággal, köze nincs ahhoz ami az utakon zajlik.
Tényleg "figyelnek". A legtöbben arra, hogy át férnek-e a kijelölt bringa úton mielőtt a kerékpáros odaér. Tapasztalatom, hogy a legtöbb autós nem szándékozik megadni az elsőbbséget a bringásnak. (Igy ütöttek el engem is.) Szóval nem ártana időnként a kamerás kereszteződések anyagát értékelni és a sok (tisztelet a kivételnek) Királyfi Jenő és Jolán autóst ez alapján újra KRESZ vizsga bizottság elé citálni. Magam is napi rendszerességgel autózom szép fővárosunkban, és szemem, mint a vadász eb. Amúgy tényleg nem ártana több bringásnak KRESZ ismerettel rendelkeznie.
Érdekes, és egy pillanatra meg is rémiszt, de ez ugyanakkor azt is jelzi, hogy az autósok aktívan figyelnek a bringásra. Vagyis nem értékelik egyformán a különböző biciklistákat. Valahol természetes is, hogy a vezető szinte ösztönösen jobban vigyáz nőkre (vagy gyerekekre), ez belénk van nevelve/kódolva. A bukósisak is érdekes, hiszen ez egy nagyon is tudatos félelmet/féltést jelez az erősebb és veszélyesebb jármű vezetőjében.
Akinek van hajlama/érdeklődése a tudományos (=empirikus) megközelítésre plusz érdekli a közlekedés-pszichológia, annak ajánlanám a következő angol nyelvű cikket, amit én nagyon elgondolkodtatónak és méginkább mulatságosnak találtam:
Drivers overtaking bicyclists: Objective data on the effects of riding position, helmet use, vehicle type and apparent gender. Ian Walker. Accident Analysis & Prevention Volume 39, Issue 2, March 2007, Pages 417-425 doi:10.1016/j.aap.2006.08.010 (összefoglaló)
A biciklire kamerát és ultrahangos távolságmérőt szereltek és városi/elővárosi forgalomban mérték, hogy előzés közben milyen oldaltávolságot tartanak a biciklitől az autók. A fő megállapítások:
Az oldaltávolság kisebb volt, ha
a biciklis távolabb ment az út szélétől,
sisakot viselt (!),
férfi volt a biciklista (vagy legalábbis nem női dzseki volt rajta:)
Azért otthonhagyni nem kell! Valóban, az Andrássyn lassabban, óvatosabban kell haladni, ebben igazad van. De azért az erős ferdítés, hogy "vagy az autók közt lehet menni, vagy sehol".
Ezen a dolgon lehet rugózni, de mivel a kerékpáros közlekedés a mai Magyarországon, elsősorban Budapesten (mivel itt élek, ezt ismerem) az emancipatórikus korszakát éli, ezért fel kell vállalni a konfliktusokat.
Tenni kell, hogy elismerje mindenki a kerékpáros közlekedés pozitív szerepét a városi közlekedésben. Ha kell, akkor a napi szabályszegéssel is nyomatékosítani lehet, hogy ezen a területen nagyon sok a tennivaló.
A fővárosi önkormányzat, illetve a kormány néhány lépést már megtett ezen az úton, de az sajnos későn jött és nagyon kevés.
Tehát, ha szeretnél bicajjal közlekedni a városban, akkor te döntesz, hogyan teszed. A szabályokat betartva, azaz otthon hagyod a gépet, vagy használod, de akkor lehet, hogy szabályt kell szegned.
Ebben igazad van, tényleg. Csak nekem vannak erkölcsi gátjaim, ami nem túl kifizetődő ebben az országban... Az, hogy "amíg a kerékpáros pária, addig nem várható el tőle a szabályok betartása," egyrészt kibúvó az erkölcsi gátak alól, másrészt tényleg "védd magad, ha senki sem véd meg."
Elkészült az új KRESZ. A Nemzeti Közlekedési Hatóság tervezete a 33 éve hatályos és legalább húsz-szor módosított szabályozást a tervek szerint 2009 első felében váltaná fel. [...]
A tervek szerint a jövőben lassítaniuk kell az autósoknak a közlekedési lámpával nem védett gyalogátkelőhelyek előtt. A zebrák előtt 20 méterrel az autók sebességét 30 kilométer per órára kell csökkenteni.
Szép dolog a szabály, de nálunk nincs sem erkölcsi kényszer, sem furkósbot. Most is tudja minden autós, hogy a zebrán a gyalogosnak van elsőbbsége... Közlekedési rendőrrel leginkább az országúti "közúti forgalmi ellenőrzésen" lehet találkozni. Békesen megyünk 90-nel az országúton, minden különösebb ok nélkül megállítanak. Joguk van rá. Csak úgy megállítani és egzecíroztatni. A dolgukat tenni, kiszűrni az izgága, erőszakos vezetőket, legalább néha-néha megregulázni valakit kirívó szabálytalanság miatt, az már sokkal macerásabb lenne. (Kivéve talán, hogy néhol mérik a sebességet.)
Amennyiben látjuk azt, hogy az Andrássy alkalmatlan a kerékpáros közlekedésre, az úttesten pedig nem mehetünk, akkor le kellene tenni a bicajt és más eszközt kellene választani.
Én ezt a helyzetet csak úgy tudom feloldani, hogy tudatosan megszegem a szabályt, amire nem vagyok büszke.
Sajnos addig, ameddig a kerékpáros párja a közlekedésben, addig nem különösebben fair vele szemben, az ellene hozott szabályok betartását elvárni.
A parkoló autók melletti sávban nyugodtan mehetsz, nekem még soha nem volt ott gondom, pedig néhány százszor biztos megjártam oda vissza. Arra figyelj, hogy NE húzodj le az út szélére a parkoló kocsikhoz közelre!
Hidd el, hogy az autóvezetők nem akarnak elütni, de ehhez nyilván magadat is védened kell. Ne engedd, hogy kockázatos manőverrel próbálkozhassanak. Ha meg akar előzni, neki ott a másik sáv azon megteheti. A lámpáktól lámpákig tartó versenyben pedig nem gyorsabb nálad, ha harmincközeli tempót tudsz néhány száz méteren.
Az úttesten haladás igazán csak ott veszélyes, ahol hosszú szakaszok vannak keresztező utak nélkül, mert ott az autóvezetők tényleg mehetnek gyorsan. (pl. Hungária krt. amikor nincs dugó)
A belvárosban azonban az átlagos haladási sebesség nem éri el a 30 km-t óránként, csúcsforgalomban a 15-öt!
Jogos amit írsz, az Andrássy út el van szúrva. Ez egy dolog. Az viszont egy másik dolog, hogy az érvényben lévő szabályok megszegésére buzdítani valakit nem lenne szabad. Nagyon rossz, még a mostaninál is rosszabb világ jönne el, ha ilyen lazán annullálhatánk a szabályokat.
Én pozitív dolgot csak annyit tudok róla, hogy nagy dugó esetén plusz egy hely, ahol valamennyire lehet haladni.
Negatív: balesetveszélyes, állandóan figyelni kell a "váratlan" eseményekre, ezért stresszes és lassú.
A parkoló autók miatt nem belátható, a bicajos "észlelhetetlen". Ha beragadsz rajta nehéz kijönni róla, állandóan áruszállítók, a bkv járművei, vagy építkezők foglalják el, ami szintén rontja a használhatóságot.
Ezek főként az Oktogon és a Bajcsy közötti szakaszra értendőek, mivel a liget felé használható a szervízút, ott jobb ahelyzet.
Nagyra tartom a szabálytiszteletedet, de engedd meg, hogy felhívjam a figyelmedet arra, hogy a szabályoknak azért a józan ész elemi kívánalmainak is illik megfelelniük.
Az Andrássy úton ezt a követelmény nem sikerült az alkotóknak elérni.