Segítsetek kérlek. Nagy hideg miatt lemerült az akksi, kivettük feltöltöttük, de az (utólagos) indításgátlóval történt valami és nem akar működni, ezáltal nem tudjuk beindítani az autót. Nyilván így megint lemerül az akksi, de ami nagyobb gond, hogy szükség lenne az autóra.
Van valakinek valami tippje, hogy hogyan tovább? (szerelő nélküli verzióra kérnék elsősorban tippeket, mert egyrészt vasárnap van, másrészt külföldön vagyunk jelenleg. 😬)
Sima lengő foglalat, 5A. A vezeték esetemben rövid, mivel ennél az autónál az akkumulátor hátul van, nem a motortérben.
A biztonság kedvéért iktattam be (közvetlenül az akkumulátora való csatlakozásánál), ha valami történne a vezetékkel például.
A napelem felől nem folyik nagy áram, de a másik vége az akkumulátorra van csatlakoztatva direktben. Ha ott zárlat van, hamar ég a jármű legrosszabb esetben...
Normálisabb darabokban van általában töltés vezérlő, Ha meg nincs, nem egy nagy tétel szerintem, közé kell rakni, bajt nem fog okozni az akkuk lelkébe meg nem láthatunk bele...
"Az utastéri biztosítéktábla egyik üres helyéről vezettem hátra 5A-es lengőbiztosítékkal az állandó 12V-ot."
Erről a biztosítékról írtam én is.
5A-nél semmiképpen nem kell több, mert a napelem ennél csak jóval kevesebbet tölt rá. A napelem bekötővezetékének a keresztmetszete 3 m hosszig legyen 1mm2, afelett már inkább 1,5 mm2 a feszültségesés csökkentése miatt.
Nagyon sokféle (lengő) biztosítékfoglalat van forgalomban. Célszerűen olyat érdemes választani, amibe autós késes biztosíték megy bele.
Ismétlem, több mint 10 éves tapasztalatom van, egyik kocsiban sem kötöttem be az akkumulátor és a napelem közé szabályzót és az akkumulátorok élettartama az elvárható felett volt.
Szóval lehet szabályzót beépíteni, de valószínűleg felesleges a kis töltőáram és a nagy akkumulátor kapacitás miatt.
Az egyik kocsimban gyárilag van szivargyújtó csatlakozó állandó 12V-al. Abban a napelemet abba dugtam be.
A másikban nem volt csatlakozó, én építettem ki. Nem kell közvetlenül az akkumulátorig vezetékezni, elég lehet egy állandó 12 V-os pont. Az utastéri biztosítéktábla egyik üres helyéről vezettem hátra 5A-es lengőbiztosítékkal az állandó 12V-ot. A csomagtartóban a kárpitba beépítettem egy RCA aljzatot, abba kötöttem be. A napelemen kicseréltem a szivargyújtó csatlakozót egy RCA dugóra. Összedugtam és a napelemet a kalaptartóra rögzítettem tépőzárral. Működik...
A start-stop rendszerű akkumulátor is csak egy ólom akkumulátor. Az én kocsim nem start-stop-os, de nem hiszem, hogy beleszólna bármibe a 100-300 mA-es töltés. A feszültség sem tud megemelkedni, amíg a napelemen terhelés (akkumulátor) van.
Én olyan megoldásra gondoltam, hogy a kocsi akkumulátorára fixen rákötök egy vezetéket, s majd azt hátravezetem a kalaptartóig. Ott a kalaptartónál, vagy a két hátsó ablak valamelyikénél használom a napelemet. Attól függően, hogy az hol kaphat több napfényt (a kocsival milyen irányban állok).
Valahogy így szeretném megvalósítani.
Tehát, az akkumulátor szinten tartása lenne a cél. A kocsi álló helyzetében történő veszteségek pótlására, vagy majdnem pótlására. Ha merül is akkumulátor, akkor se essen le olyan szintre aminél a riasztó megszólalna, illetve még az autó be tudjon indulni.
Tehát akkor nem kell más csak a napelem, és a zsinór hozzá. Jól gondolom?
Ezt írtad:
"Szabályzó elektronikára 10-20W névleges teljesítmény alatt biztosan nincs szükség, az autó ólomakkumulátorok elviselik."
Ha vennék egy olyan "nemsemmi"-s napelemes töltőt (12V 30W), akkor csak az kell? Akkor nem kell az a szabályozó elektronika?
Ja, és az mindegy, hogy az autó "start-stop"-os vagy sima (normál) akkumulátort használ?
Én, ahogy már írtam, olyan megoldást szeretnék megvalósítani, hogy amikor az autó kint áll az utcán kb. egy hétig a következő használatig, akkor a benne lévő motortérzár, riasztó, illetve az egyéb veszteségek miatti akkumulátor állapot csökkenést pótolni tudja az. Sajnos a mostani rövid használatok alkalmával a kocsi nem tölti megfelelően az akkumulátort.
Végül is valamilyen szinten tartást szeretnék elérni.
Még egy kérdés tőled: A képen látható napelem miként csatlakozik az akkumulátorhoz? Mi az a csatlakozódoboz?
Mondjuk ha értékelhető töltési teljesítményt szeretnél, akkor vagy kintre rakod a napelemet (tetőre például), vagy beleszámolod a veszteségeket (ablak mögött van, ritkán éri ideális beesési szögben a nap, stb.).
Nálam a főleg hobbi autónál egy ilyen megoldás van bent..
Én mondjuk a kínaiaktól (pl Aliexpress) rendeltem ugyanazt, amit itthon lehet kapni. Ők is ott veszik. Nem magyarázom meg miért, szerintem nem szükséges...
Egyes kocsikban van a csomagtartókban szivargyújtó aljzat. Ezt meg kell nézni, hogy kapcsolt, vagy állandóan van-e rajta akkufeszültség? Nekem az egyik kocsi ilyen, a másikban én építettem ki a csomagtartóba egy 12V-os csatlakozót, amire állandóan rá van dugva a napelem. A napelemet a kocsi kalaptartójára rögzítettem öntapadós tépőzár csíkkal.
2.:
Nem kell tartani attól, hogy "rátölt" menet közben. A kocsi feszültségszabályzó elektronikája nem engedi az akkumulátort túltölteni. A generátorról vesz annyival kevesebb áramot le, amit a napelem járó motornál is pluszban termel.
3.:
A napelemes 10-20 W-os töltő esetében az akkura rátöltés mértéke nyilván változó a megvilágítási viszonyoktól függően, ez a maximális érték. Mondjuk 0-1 A között lehet ennek elvi mértéke, de valószínűbb a max 200-500 mA. Ennek oka egyszerű, a kalaptarón van üveg mögött fektetve és nem merőlegesen a napra. Szóval nem az optimális helyzetben. Az én autóimban 74 Ah-s akkumulátorok vannak (diesel mindkettő). Ezt ekkora árammal egyszerűen nem lehet károsodásig túltölteni még akkor sem, ha fullra töltött akkumulátorral parkolsz le a napon.
Ha pedig hosszabb időre leparkolod a kocsit, akkor éjjel nem termel rá semmit, de az akkumulátor önkisülése vagy az autóvédelem valamennyit fogyaszt. Az önkisülés lehet 5-10 mA, az autóvédelem 20-50 mA-t vehet fel.
Már szürkületnél sem éri el a napelemek termelte áram feszültsége az akkumulátor aktuális feszültségét (pl 12,7V), azaz nem fogja tölteni. A napi pár órás napsütés idején, amikor a napelem intenzívebben tölthet, legfeljebb az éjszakai veszteségeket tudja visszapótolni, csökkenteni. Egyéb pl szórt fény esetében keveset, legfeljebb néhány 10mA-t tud rátölteni.
Ezeknek a névlegesen 12 V-os napelemeknek a kimenetén terheletlenül -teljes napsütötte felületnél- lehet mérni 18-20V-ot is, de ez ahogy terhelés kerül rá (rákapcsolod az akkumulátort) azonnal leesik. Szóval emiatt nem kell pánikolni.
Szabályzó elektronikára 10-20W névleges teljesítmény alatt biztosan nincs szükség, az autó ólomakkumulátorok elviselik.
Adott egy autó motortérzárral, riasztóval és kevés használattal. Kb. hetente, vagy két hetente a hétvégén megy az autó néhány kilométert (most ne azt vizsgáljuk, hogy miért csak ennyi használata van!). Később fog majd többet menni...
Most tél van, hideg idővel. Ezért a kevés használat mellett sajnos az akkumulátor csak merül, nem töltődik fel normálisan. Azt nem akarom, hogy ne induljon az autó, vagy szirénázzon állandóan.
"Nekem mind a két kocsi diesel utcai harcos. A kocsik hátsó ablakában van egy-egy névleg 10W-os napelem a kalaptartóra szerelve. Ez napközben még szórt fény esetén is visszatölt az akkumulátorra annyit, hogy teli töltés környékén tartja, de minimum kitolja a lemerülés veszélyének időpontját. Ha meg napot is kap, akkor 500-600 mA-t is visszatölt. Az akkumulátoraim meghálálják, 6-8 évente kell cserélnem."
Ez érdekelne engem is. Olyan napelemes akkumulátortöltő ami az autó állása alatt töltené az autó akkumulátorát.
Hol lehet ilyet beszerezni?
Én is be tudom szerelni, vagy kell hozzá szerelő?
Kérdezném még (The Dark Side of the Moon fórum társtól főleg), hogy az ilyen napelemes megoldás:
1.) Hogy van bekötve? Állandóra, fixen bekötve vagy csak ideiglenesen, alkalmanként kell az akkumulátorra tenni?
2.) Van-e hozzá valamilyen kapcsoló, amit menet közben kikapcsolja a visszatöltést?
3.) A napelemes töltő állandó töltése nem okoz gondot az akkumulátornak?
Hát ilyen kérdéseim lennének, s várnám a válaszokat.
Hosszú évtizedekig Budapest volt az autólopások központja, mivel a Magyarországról eltűnt járművek több mint a kétharmada fővárosbol és annak közvetlen környékéről történt lopás volt, viszont mostan rendőrség statisztikái szerint ez megváltozott.
Egyébként a facebookon szoktam olvasgatni és ott már többször belefutottam abba hogy ketten hárman mennek egy autóra , volt olyan eset is mikor megzavarták őket, de legtöbbször a közelben van valaki aki figyel, illetve olvastam olyat is hogy otthagytak valami szakadt verdát és ezzel ment el mindenki
Hosszú évtizedekig Budapest volt az autólopások központja, mivel a Magyarországról eltűnt járművek több mint a kétharmada fővárosbol és annak közvetlen környékéről történt lopás volt, viszont mostan rendőrség statisztikái szerint ez megváltozott.
Ezek mellett azt is írják, a saját indítókulccsal történő lopás a leginkább bevet gyakorlat.
Lassan megint nem csak a katalizátor, tolatóradarm lámpa és mindenféle drága kiegészítők lesznek szeren. Előző években kb. megszűnt az autó lopás, míg kisebb kockázattal ki lehetett pattintani ilyen alkatrászeket az ócskapiacra. Aztán most változik a világ.
Kerepesen ma hajnalban ellopták az autómat. Egy piros Lada Niva. Videó van arról ahogy az utcából kihajtanak vele, de ezt sajnos nem kaphattam meg. Az autóval lábon mentek el, és egy Chrysler Voyager követte. Az autóban kb 10 liter üzemanyag lehett úgyhogy valahol a környéken van. Ismertető jelei-piros néhol festék lepattogzott-horpadások a sárvédőn és a vezető oldali ajtón-benzintank alatt kifolyt a benzin és lemarta a festéket-első lökhárító lefelé hajlik, hátsó lökhárító fekete.-homlokfal vezető oldalnal behorpadt és kilyukadt-tetocsomagtarto van rajta fenyhíddal-muszarfalon fehér kör alakú matrica van-rendszám PHG117Hálás vagyok ha bárki tud segíteni vagy bárki látta és szól vagy nekem vagy a rendőrségnek!Telefonszámom : +36303545150Köszönöm szépen!