Az állami újraelosztás visszaszorításával józan gondolkodású közgazdászként akár egyet is érthetnénk, ha ez nem párosulna – ahogy Orbán maffiaállamának berendezkedése ezt minden ízében átitatva vallja is – a jövedelmeknek átcsoportosításával a szegények felől a gazdagok felé. Az ugyanis egyetlen közgazdasági elmélet, egyetlen piacbarát doktrína, egyetlen liberálisközgazdász által sem támogatott cél, hogy a gazdagok az állam segítségével legyenek még gazdagabbak, a szegények állami erőszak hatására és az állam urainak vagyonát, jövedelmét, „urizálását” növelve szegényedjenek.
Nem véletlen, hogy egyre nagyobb állami siserehad vigyázza a szegények, sőt egyre inkább a középosztályok „kirablását” – amire a maffiaállamcsokifalókeresztapái összeszövetkeztek, és amire értelmetlen mondatokban összehordott meg kislányokat meghágó fehérvári huszárokról szóló pálinkás gajdolásuk irányul.
Az állami újraelosztás visszaszorításával józan gondolkodású közgazdászként akár egyet is érthetnénk, ha ez nem párosulna – ahogy Orbán maffiaállamának berendezkedése ezt minden ízében átitatva vallja is – a jövedelmeknek átcsoportosításával a szegények felől a gazdagok felé. Az ugyanis egyetlen közgazdasági elmélet, egyetlen piacbarát doktrína, egyetlen liberális közgazdász által sem támogatott cél, hogy a gazdagok az állam segítségével legyenek még gazdagabbak, a szegények állami erőszak hatására és az állam urainak vagyonát, jövedelmét, „urizálását” növelve szegényedjenek.
Nem véletlen, hogy egyre nagyobb állami siserehad vigyázza a szegények, sőt egyre inkább a középosztályok „kirablását” – amire a maffiaállam csokifaló keresztapái összeszövetkeztek, és amire értelmetlen mondatokban összehordott meg kislányokat meghágó fehérvári huszárokról szóló pálinkás gajdolásuk irányul. Nem véletlen, hogy a köztisztviselőknek egyre nagyobb hányada lesz kormánytisztviselő, és mérséklődik a’ zemberekhez közelebb álló szolgáltatásokat szervező önkormányzati tisztviselők száma. Nem véletlen, hogy miközben a források mérséklése miatt romlik az állami közszolgáltatások minősége és a szolgáltatások hatékonysága, az állami járadékok „járadékoltatását” intéző haverok, rokonok egyre jobban ellepik az állami állásokat. Az állami álláshelyek száma 2010 óta még a KSH kimutatásai szerint se csökkentek, miközben a kormánypropaganda ezt fújja.
Az igaz, hogy a jóléti szolgáltatásokban foglalkoztatottak – orvosok, asszisztensek, szociális munkások, tanárok – száma csökken, miközben az erőszakszervezetben dolgozók száma nő. Ha nem vesszük figyelembe a növekvő arányú közfoglalkoztatást, akkor is szembeötlő az állami nadrágosokon belül a kormánytisztviselők növekvő aránya. A statisztika nem mutatja, hogy a közrendvédelem érdekében eljáró kisrendőrök száma növekedetett-e, vagy éppen az elitkommandós TEKu-soké.
Dehát az is bele van írva az anyagba, hogy mi lehet a megoldás... Épeszű ellenzékünk persze nincs, én mégegyszer MSZP-t vagy Gyurcsány rohadtul nem akarnék a hatalomban látni, de Orbánt és a Fideszt sem. Kutyaütő mind, ráadásul a mostaniak nemcsak lopnak, de még ünnepeltetik is magukat.
Belenéztem. Azért a 444nek (amit idekopiztál) sikerült kiemelni/általánosítani egyes negatívumokat, miközben a tanulmány ezt 1/4 vagy ötöd részben említi jellemzőként.
'a közmunka program is ugyanúgy zsákutca' - nem jobban mint a segély éveken/évtizedeken át.
Minden "szakértő' királyul okoskodik, de nagyjából 20évig semmi se történt ezen a területen, meg megy a fitymálás meg az általános lesajnálás - de épkézláb javaslat nincs.
A cikk csak lefordítja közérthetőre. Sajnos az van, hogy a közmunka program is ugyanúgy zsákutca, mint a különadók vagy az állami túlsúly erőltetés. Kozmetikai értéke van, de középtávon már tuti káros.
"Viszont sokkal-sokkal jobb, ha állam bácsi pénzén támasztják egész nap a lapátot, mint ha ugyancsak állam bácsi pénzén ülnek a kocsmában - vagy mennek el feketén melózni, esetleg lopni."
Nem, valójában nem jobb:
"
Ahogy múlik az idő, egyre kisebb esély van kilépni a közfoglalkoztatásból, és durván rontja a kilépési esélyeket, ha valaki nem először vesz részt közmunkában.
A kutatók szerint ennek a beleragadásnak több magyarázata is lehet. Egyrészt a már említett anyagi helyzetük miatt, amikor épp nincs közfoglalkoztatás, sok ember nincs abban a helyzetben, hogy munkát keressen. Másrészt ha ilyen volumenű a közfoglalkoztatás, akkor annak az esélye, hogy valaki betölthessen egy közmunkás állást, ötször akkora, mint annak, hogy rendes munkát talál. És bár ha munkát találna, több pénzt kereshetne, de ez a jövedelemkülönbség messze nem kompenzálja az esélykülönbséget.
„Ilyen felállásban az elmélet és a józan paraszti ész szerint is az a racionális döntés, ha arra hajtok, hogy elnyerjem a közfoglalkoztatást. Arra megy el az energiám, és az már legtöbbször nem fér bele, hogy mellette állást is keressek.”
- mondja Molnár, de hozzáteszi, hogy ismerni olyan eseteket is, amikor hiába keresne valaki rendes állást a közmunka helyett, nem engedik neki. ASzegénységellenes Hálózat kutatásából derült ki az, hogy sok helyen akadályozzák a közmunkásokat az álláskeresésben. Nem engedik el őket állásinterjúra, nem telefonálhatnak állásügyben munkaidőben.
Ráadásul a mostani közmunkások ötöde nagyjából olyan ember lehet, aki most ugyanazt a munkát végzi, amit korábban nem közmunkásként végzett. Őket az önkormányzatok egyszerűen kirúgták, majd visszavették őket alacsonyabb bérért. Ők végleg beleragadtak ebbe a helyzetbe, hiszen eleve úgy tekintenek minderre, hogy van egy állásuk."
Te már csak tudod én mire gondolok. A nettó minimálbér az államnál is (vagy kétszázezer alkalmazott tart minimálbéren, vagy garantált bérminimumon) hatvanhatezer nettó forint havonta illetve szakmunkásnál hetvenhét ezer forint. Én rájuk gondolok (nem a közmunkásokra, akik még ezeknél is kevesebből kénytelenek megélni), te meg láthatóan nem sokat tudsz erről. De azért nyugodtan mond meg, hogy mire is gondolok!
Az állam bértábla szerint oszt fizetést. Ha állami cég lesz a dohány nagykereskedelem, akkor bizony akik azzal foglalkoznak, állami bértábla szerint lesznek fizetve. Legfeljebb kapnak egy kis pótlékot, ha akar adni az állam. Kétszázezer embernek nem akar, ami olyan nyolcszázezer embert érint családostól.
Ahová a polgármester szolgái irányítják a közmunkásokat, az akármilyen cég lehet. A lapátot valószínűleg nem támaszthatják, de tisztességes fizetést sem kapnak a vállalkozásban végzett munkáért.
Persze, nem lehet egy komoly cég, amelyiknek ilyen a "HR tevékenysége".
Nem hiszem, hogy a dohány nagykert közmunkások fogják intézni.
Az amire te gondolsz, a közmunka. Nem hiszem hogy a legtöbb közmunkást te felvennéd segédmunkásnak a cégedhez. Viszont sokkal-sokkal jobb, ha állam bácsi pénzén támasztják egész nap a lapátot, mint ha ugyancsak állam bácsi pénzén ülnek a kocsmában - vagy mennek el feketén melózni, esetleg lopni.
Látom leszűrted a lényeget. Szemléltetésképpen nem 4193215 emberrel és 264918 külföldön dolgozóval számoltam, látom neked még így sem jött át a mondanivaló.
Az enyém igen bár a többszöri emelkedés kizárólag munkahelyváltással egybekötött bértárgyalás során történt, mind rajtam múlt. A szakmabelieknél is tapasztaltam ilyet, de a környezetemben rengeteg embernek infláció alatti volt az emelés, ha egyáltalán volt az elmúlt években.
Klasszikust idéznék, mindenki annyit fog keresni, amennyit kiharcol magának. Nagyon kevés ember érvényesíti az érdekeit, és különösen rossz a helyzet ott, ahol elfogadják a legrosszabb minőségű munkaerőt is, ha 5000 bruttót tudnak spórolni.
Mellesleg a tisztán Magyarországon számított átlagbér biztosan csökkent azzal, hogy közmunkával bohóckodnak pusztán statisztikajavítás végett.