Még több érdekes cikk a totalcar.hu-n!
Balra Jobbra

Keresés

Részletes keresés

Landsmann_ Creative Commons License 2021.06.04 0 0 107

Hú, már majdnem 2 évvel ezelőtti az utolsó bejegyzés. Most sem írtam volna, ha nem lenne probléma a rendszerrel. Mármint a Petőfi rádión. Kossuthon nem tudom mi a helyzet, azt nem hallgatom, de érdekes, hogy jópár hónapja sosem kapcsol át a Petőfiről. A hiba most az, hogy jóval a közlekedési hírek elmondása után jön a TA jelzés. Már javában a híreket mondják. Írtam az MTVA-nak, kíváncsi vagyok, egyáltalán foglalkoznak-e  a problémával, vagy ez már így marad örökre. 

Landsmann_ Creative Commons License 2019.07.26 0 0 106

Eltelt több mint egy év. A szolgáltatásban nem tapasztaltam, hogy újdonságot vezettek volna be. Alighanem már nem is igen fognak. Ha akarták, már megtehették volna a műsorszóró rádióadók.

Landsmann_ Creative Commons License 2018.06.25 0 0 105

Ez így valóban érdekes. Ha oda tud váltani, vissza miért nem? Furcsa.

Előzmény: Törölt nick (104)
Landsmann_ Creative Commons License 2018.06.23 0 0 103

Ha nem vált át a Petőfiről a Kossuthra, annak az is lehet oka, hogy a Kossuth térereje kisebb. Ezekben a rádiókban két tuner van. Az egyik az ami éppen szól, a másik pedig a háttérben pásztázza az RDS információkat. Ahhoz, hogy az információkat ki tudja olvasni, némi idő szükséges. Ha kicsi a térerő, nem biztos hogy a pásztázás ideje alatt megvan minden információ ahhoz, hogy átváltson. Majd figyeld meg, ha egy jó térerejű rádióra kapcsolsz, mégha nem is volt a rádió memóriájában korábban az az adó, az adó neve és egyéb infók azonnal megjelennek a kijelzőn. Viszont ha gyengébb a térerő, mégha füllel nem is lehet észurevenni, de szemmel láthatóan akár 4-5 másodperc is lehet mire beolvassa az RDS infókat és a kijelzőn megjelenik. Pásztázáskor ennyit nem időzik egy-egy rádióadón. Szerintem fél másodperc lehet ez az idő, legalábbis az én rádiómnál. Nálam sem mindne esetben vált át a Kossuthra. Amikor elindulok, a leggyakrabban haladó irányba, akkor körülbelül 20 km megtételéig közeledek az adóhoz, utána távolodok. Mintegy 80 km megtétele után vált át másik frekvenciára. Így az itthoni adótól már olyan messze vagyok, hogy a térerő csökken annyit, hogy esélytelen a Kossuthra átváltania. 

Azt tudni kell, egy-egy adott helyről például a Kossuth és a Petőfi rádiót nem azonos teljesítménnyel sugározzák. Sőt, még a lefedettségi terület sem egyforma, noha azonos adótoronyból sugározzák. Sok minden befolyásolja a rádióhullám terjedését. Az sem mindegy, hogy a frekvencia skálán hol helyezkedik el. Például egy 108 MHz környékén sugárzott adó lefedettsége némileg kisebb lesz mint mondjuk a 88 MHz-en sugárzotté azonos teljesítmény és sugárzási hely esetén.
Nézz szét a www.frekvencia.hu oldalon. Ott fel vannak sorolva a rádióadások frekvenciái, az országos lefedettségűek esetén a lefedett terület is meg van jelenítve térképen.Abból jóllátszik, hogy igen nagy különbség van a Kossuth és a Petőfi lefedettsége között.

Előzmény: Törölt nick (102)
Landsmann_ Creative Commons License 2018.06.18 0 0 101

Újabb infók. A Retro rádión továbbra sme sikerült közelekdési információt elcsípnem. A korábbi Retro Fm frekvenciáján NNYíregyházáról a Best FM szól, ami nem azonos  adebreceni Best FM-el. NOha a logójuk azonos, csak a frekvenciában tér el, a tulajdonosi kör is azonos. Zenei kínálatuk nagyon hasonló, de nekem a debreceni jobban tetszik, közelebb áll az ízlésvilágomhoz. A két adó között az AF nem működik, még kézzel sem. A Region bekapcsolásával sem váltott a másikra. A nyíregyházi statikusan a BEST FM feliratot jeleníti meg, ellentétben a debrecenivel, ami az adó nevét, telefon, SMS és Viber számukat is görgeti. TP mindkettőn van, de TA-t nem sikerült hallanom az ottartózkodás alatt. 

Landsmann_ Creative Commons License 2018.06.15 0 0 100

Részleges teszt. Kijelzőn megjelenő infó: Retro. Van TP, de a 6 órási híreknél nem mondtak közlekedési információt, így a TA-t nem tudtam tesztelni. Nem ismerem a műsorszerkezetet, hogy mikor szoktak infót adni. Adótípus: POP_M.

Landsmann_ Creative Commons License 2018.06.13 0 0 99

Pénteken indul országosan a Retró Rádió. Kíváncsi vagyok milyen RDS információkat adnak. Sajnálatos módon nem egészen az én zenei stílusom a sugárzott zenék, így valószínűleg nem leszek állandó hallgatójuk. Jobb híjján az autóban marad a Petőfi rádió. Bíztam benne, hogy számomra is hallgatható rádió lesz a teljesen országos lefedettségű. 

Landsmann_ Creative Commons License 2018.06.04 0 0 98

https://www.youtube.com/watch?v=Q06DuLCl8uY

EZ a videó nem a topicról szól, de éppen sikerült elcsípnem ahogy a Petőfiről a Kossuthra átvált. Bár nem olyna élesen különül el, mert éppen vége van egy zene számnak, a TA után meg egy halkabb zene szól. Igaz, a normál hangerő 17-re, a TA hangerő 20-ra van állítva. 

Landsmann_ Creative Commons License 2018.06.04 0 0 97

Itt mifelénk amerra járok, valóban csak a Kossuthon és a Petőfin láétok EON-t. A kis kereskedelmi adók nem hinném hogy használják. TP-t ad a Rádió 1 és a Best FM is, de a közlekedési híreknél nem történt semmi egyiknél sem. Ámbár az is igaz, hogy a Rádió 1 esetén egy 30 km-es körzetben 3 adó is sugároz 2 fajta műsort. Az AF működik közöttük, de TP-t csak a Debrecenből sugárzott Rűádió 1 ad. A derecskei és a hajdúszoboszlói nem. Érdekes. De végülis  aRáédió 1 a helyi rádiók felvásárlásával növelte/növeli a lefedettséget, ezért a technikai háttér nem egységes.  Nekem az átváltás oké. A Petőfit szoktam hallgatni, mert egyszerűen nincs más az általam bejárt területen. Kapcsolgathatnék a Rádió 1-re vagy a Best FM-re, de Debrecentől 30 km-re már egyikből sincs semmi élvezhető minőségben. Így marad a Petőfi, ott működik az AF rendben. Szóval nekem a Petőfit hallgatva szépen átvált a Kossuthra és vissza is. Olyat viszont tapasztaltam, hogy amikor TA-t adnak és a térerő jelentősen lecsökken (például valami épület leárnyékol), akkor a ráédió a TA-hoz beállított hangerőn ragad mindaddig, amíg újból nem lesz megfelelő térerő, aholérzékeli, hogy már nincs TA. Ez alapján úgy néz ki, a TA elején és Végén adnak egy-egy jelet, amit a rádió fog. Így ha a vége jelzés hiányzik, akkor ott ragad. Nyilván ha ez csatornaváltással is jár, akkor másik csatornán ragad. Például ha TA közben mélygarázsba mész ahol a vétel annyira lecsökken, hogy az RDS infók nem jönnek rendesen, akkor bizony ott maradhat.   

Előzmény: Törölt nick (96)
Landsmann_ Creative Commons License 2018.05.22 0 0 95

Az Info Rádió is sugároz EON jelet? A rádióm leírása ezt írja: "EON-TA  Az aktuális és más hálózati állomásokról származó közlekedési hírek is foghatóak." Tehát ha az Info Rádión nincs kint az EON, akkor véleményem szerint nem fog átkapcsolni CD módban, vagy például a Kussuthot hallgatva az Info Rádióra. Ha adnak EON jelet, akkor igen. Az lehet, hogy CD módban azt a rádiót figyeli, ami utoljára lett hallgatva. De másra biztos nem fog átkapcsolni. Érdekes egyébként, hogy a Bartókon se TP, se EON nincs. Nem mintha szoktam volna hallgatni. Csak gondoltam, mint közszolgálati adó, egységes a másik kettővel.

Előzmény: Törölt nick (94)
Landsmann_ Creative Commons License 2018.05.21 0 0 93

Elméletileg úgy működik, hogy amelyik adó az EON-t is küldi, (Ilyen a Petőfi és a Kossuth, de láttam román adóknál is) azokra átvált a rádió ha TA-t adnak, akkor is, ha esetleg CD-t hallgatott az ember, vagy más rádióadót. Ha nincs EON, akkor azokra nem vált át. Egyébként érdekes, hogy amikor TA-t adnak, a hangerőn kívül semmilyen más gomb nem aktív. Nem lehet rádiócsatornát váltani, nem lehet hangolni, nem lehet sávot váltani, nem lehet CD-re váltani, szóval semmilyen gomb nem működik a hangerőn kívül, de gondolom a kikapcsolás az igen, azt nem próbáltam. 

Előzmény: Törölt nick (92)
Landsmann_ Creative Commons License 2018.05.19 0 0 91

Egy kis érdekességet vettem észre. Nem teljesen RDS, de némileg az is van benne. Itt van ez a Rádió 1. Igen érdekes állatfajta. A Deebrecenből sugárzottnál ott a TP jel. A Derecskéből sugárzottnál nincs. Körülbelül 20 km a két város közötti távolság. De ami még érdekesebb, nem ugyanazt a zenét sugározzák! VIszont az AF működik, átmászik  amásik adóra. Mintha valami regionális adások lennének. Akkor ezek alkapján valószínűsítem, hogy a hajdúszoboszlóiu az meg megint másik zenéket játszik. Nagyjából az is 15-20 km-re van Debrecentől. Valahogy káoszosnak tűnik a Rádió 1 szerkezete. Ami még érdekes, a derecskei Rádió 1-en nincs rádió-txt, a debrecenin van.

Landsmann_ Creative Commons License 2018.05.15 0 0 90

Megkerestem a rádióm leírását. A Local módról annyit írnak, hogy az automatikus programtárolásnál ha  aLOcal aktiválva van, akkor csak a jó térerővel rendelkező adókat tárolja el. Amit korábban írtam, hogy egy erősítő fokozatot kapcsol be, vagy visszább vezsik az erősítés mértékét, az is igaz, de a másik korábbi rádiómra értelmezve. Ott egy gomb volt, ahol Lo/DX volt a kapcsoló neve. Itt tényleg észre lehetett venni, hogy egyes adók a gomb Lo állásában gyengébben szóltak. DX állásban viszont jól. 

Ami még eszembe jutott az előbb az RDS-el kapcsolatban. Nálunk nem lehet fogni a Rádió 1-et. De mint írtam, Debrecenben igen, ahol különféle szöveget jelenített meg a kijelző. Tegnap nézem, mikor a Rádió 1 csatornájára kapcsolok, akkor mégsem azt a félbemaradt rádiótextet látom a kijelzőn amit váltogatott, hanem csak az van kint, hogy Debrecen. Gondolhatnánk, hogy éppen az volt  a kijelzőn mikor a vétel annyira lecsökkent, hogy már nem váltott másra. De nem, mert akárhányszor elhagyom a vételkörzetet, mindig a Debrecen felirat van kint a rádión, de adás nem hallatszik, mivel a vételkörzeten kívül vagyok. Azt gyanítom, hogy a rendszer úgy van kódolva, ha vételkörzeten kívülre kerül a rádió, akkor az uitoljára vételen lévő Rádió 1 sugárzási helyének nevét írja ki. Jó lenne, ha valaki kipróbálná ezt. Tehát ha elhagyja az adott Rádió 1 vételkörzetét, ahol már nem lehet semmilyen frekvencián fogni a Rádió 1-et, akkor arra a programhelyre kapcsolva mi látszik a kijelzőn?

Landsmann_ Creative Commons License 2018.05.14 0 0 89

Ja, elfelejtettem a Local és a Distance-ra kitérni. Nekem nincs ilyen, de egy korábbi rádión volt ilyen gomb. Tulajdonképpen az annyit csinált, hogy egy plusz erősítő fokozatot kapcsolt be a Distance módban, akkor a távolabbai adók is jobban jöttek. Bár inkább azt gynaítom, hogy a Local módban volt visszább véve a rádió érzékenysége. Ez akkor lehet érdekes, ha van egy helyi rádió, ami ugye kis területet fed le, meg van egy távolabbi, nagyobb erővel sugárzó. A két adó mondjuk azonos, vagy nagyon közeli frekvencián van és zavarhatás lép fel. Ilyenkor a Local gomb ,megnyomásával  a helyi rádiótól még mindig elegendő térerőjut a rádióhoz, de a távolabbi már nem jut el. A távolsággal négyzetes arányban csökken a térerő. Így ezzel az opcióval ki lehet küszöbölni a másik adó zavaró hatását. Gyakorlatilag ennyi a lényege.

Előzmény: Törölt nick (87)
Landsmann_ Creative Commons License 2018.05.14 0 0 88

Elileg az AF és a Regio nem befolyásolná. A Regio a rádióm leírűása alapján, amit kicsit furcsán fordítottak, én a következőképpen értelmezem: Vannak helyi, körzeti rádiók. Most például azt mondom, hogy van olyan, hogy Alföld rádió. Egy-egy adó mondjuk nagyjából 60 km átmérőjű területet fed le. De mondjuk van Alföld 1, Alföld 2, Alföld 3, Alföld 4. Mind a négy rádiónál azonos a műsorszerkezet, mondjuk a műsor nagy része is, de vannak a területre korlátozódó adások, ami az adott bvesugárzott terület életéről szól. Na, ha most a Regio opció be van kapcsolva, akkor annak ellenére, hogy más-más az adók azonosító kódja, de mivel egy régióhoz tartozik, áttérve a másik régióra, akkor a rádió oda kapcsol. Gyakorlatilag ez is egyfajta AF, viszont annyiban másabb, hogy annak ellenére is átvűált a készülék, hogy más az adó azonosítója. Úgy gondolom, hogy az RDS rendszerben emiatt kétféle azonosításnak kell lennie. Van egy normál, ahol ugye az országban bóklászva szépen váltja a frekvenciát, hogy ugyanazon a rádióadáson maradjon. A Regiosnál pedig azt is tudatni kell a ráédióval, hogy igaz, hogy más az adó azonosítója, de egy regióhoz tartoznak, tehát a frekvencia váltás mehet. Mivel nálunk tudtommal ezt nem használják, így tesztelni sem tudom, de azt gondolom, ez  abeállítás független az AF módtól. A rádióm leírása nem tartalmazza, hogy a Regi üzemmód csak bekapcsolt AF-el működne. Mondjuk azért mégiscsak érdekes, mert például a Rádió 1 által sugárzott radiotext nem azonos mindenhol. Itt is vannak helyi sajátosságú műsorok, reklámok, hírek. Itt elképzelhetőnek tartom, hogy a rádió azonosító a normál és a Regional módban is azonos, így megvalósul a frekvencia váltás. Érdekes lehetne kipróbálni Regional módra állítva, hogy két, máshonnan sugárzott Rádió 1 esetén van-e frekvencia váltás ha az AF ki van kapcsolva. Ezt sajnos nem tudom tesztelni, mert amerra rendszeresen járok, ott csak a debreceni Rádió 1 fogható, vagy semmi. Így a frekvencia váltás nem tud megvalósulni. Ha esetleg a bátyámékhoz mennék,akkor tudnám tesztelni, hogy a nyíregyházi és a debreceni Rádió 1 között van-e frekvencia váltás valamelyik üzemmódban. De erre nem tudom mikor kerülne sor.

Előzmény: Törölt nick (87)
Landsmann_ Creative Commons License 2018.05.13 0 0 86

Na szóval, a Petőfin rendben működik a közlekedési információs rendszer. Teszteltem másik két adót, az egyik a Best FM, másik a Rádió 1. Mindkettőn van TP, de közlekedési híreket nem mondtak, így nem tudtam tesztelni,hogy a TA is megy-e. A rádió-text szolgáltatást használják. A Best FM esetén a Best FM/telefon (telefonszám)/SMS/Viber (telefonszám) feliratok váltakoznak, de néha megjelenik a Best FM /Debrecen/Szeretem felirat is. A Rádió egy esetén a Rádio 1/FM95 felirat váltogatja egymást, néha itt is megjelenik a Rádió 1/FM95/Debrecen felirat.

Landsmann_ Creative Commons License 2018.05.12 0 0 85

Teszteltem, működik a rendszer.  Néztem még másik két adót is.  Bővebben majd  később,  most telefonról vagyok. 

Előzmény: Landsmann_ (84)
Landsmann_ Creative Commons License 2018.05.12 0 0 84

Ma ebéd után megyek autóval, tesztelni fogom.

Előzmény: Törölt nick (83)
Landsmann_ Creative Commons License 2018.05.10 0 0 82

Igen, a Kossuthon fél 10 után is mentt a TA, szépen átkapcsolt a Petőfiről. 

Előzmény: Törölt nick (81)
Landsmann_ Creative Commons License 2018.05.10 0 0 80

Most teszteltem. 9 órakor a Petőfin még nem működött. 

Landsmann_ Creative Commons License 2018.05.09 0 0 79

Én tegnap reggel néztem, azóta nem. Ma nem ígérem, de holnap elvileg megyek autóval.

Előzmény: Törölt nick (78)
Landsmann_ Creative Commons License 2018.05.08 0 0 77

Tegnap este és még ma reggel sem működött a Petőfin. 

Előzmény: Törölt nick (76)
Landsmann_ Creative Commons License 2018.05.08 0 0 75

Igen, olybá tűnik, ezek már rádiófüggő dolgok. Annyiban egészíteném ki a korábban írtakat, hogy ha mondjuk Cd-t hallgatok akkor alapból valóban az utoljára hallgatott adón lévő TA-ra kapcsol át amikor sugározzák. De ha van a vételkörzetben EOn-t is sugárzó adó, akkor az utoljára hallgatotton kívül az EOn-os adókra is átkapcsol. EOn-t a Kossuth és a Petőfi sugároz, a Bartók például nem. Annak idején mikor még működött a Class FM, azt hallgattam. Akkor a Class-ról is átlépett a Petőúfire vagy a Kossuthra ha TA-t adtak.  De még így is az a meglátásom, az RDS-ben rejlő lehetőségek kicsi részét alkalmazzák a rádió adók. Nyilván bevétel nem lenne ha többet is alkalmaznak, de a befektetett anyagi javak mértéke nagyobb lenne.

Előzmény: Törölt nick (74)
Landsmann_ Creative Commons License 2018.05.07 0 0 73

Nem tudom mi lenne az a rádió/rádió gomb. Nem is azon van a hangsúly hogy nem lehet elkapcsolni míg TA-t adnak, hanem azon, hogy a vételkörzetben bármelyik rádión adnak TA-t, a rádióm oda kapcsol, nem csak azon figyeli a TA-t ahol éppan van, vagy legutóbb volt. (mondjuk CD hallgatás közben)

Előzmény: Törölt nick (71)
Landsmann_ Creative Commons License 2018.05.07 0 0 70

Én másként látom. Van értelme a Petőfin is. Nem azért mert pontosabb az infó, hanem azért, mert esetleg frissebb és/vagy gyakrabban mondnaak ilyen információt. Nem annyira kötött a műsorrend mint a Kossuthon. Ami a történet másik felét illeti, vagy rádió függő, vagy beállításon műló dolog. Nálam úgy működik, hogy mondjuk hallgatom a Petőfit, de amikor a Kossuthon mondanak közlekedési információt, a rádió oda kapcsol. A kijelzőn ilyenkor ott virít a Kossuth felirat. Az adás monoban jön. A gomb, amivel meg lehet nézni az adott adó frekvenciáját, ilyenkor le van tiltva, sőt másik rádióadásra sem tudok kapcsolni. De ugyanez a helyzet, ha azon az adón mondanak ilyen információt amit éppen hallgatok. Nem lehet elkapcsolni róla. Tehát nálam úgy működik, hogy hallgatok egy csatornát, ez lefoglal egy rádió tunert. De van egy másik is az RDS rádiókban, az figyeli az ilyen TA/TP és AF dolgokat. Míg az egyoiken szól a rádió, a másik tuner a háttérben folyamatosan pásztáz, hogy talál-e AF-et, vagy TA-t. Azt nem tudom, ha az AF ki van kapcsolva, akkor más csatornára átkapcsol-e TA információ alatt, de gyanítom igen. Legfeljebb a kikapcsolt AF-nél csak a TA jelet kell pásztáznia. De ugyanez történik CD hallgatáskor is. Ha valamelyik adón TA-megy, akkor a CD lejátszást megszakkítja, majd  a végén folytatja tovább. Hogy hova kapcsol, melyik rádióadóra, az független attól, hogy meliyket hallgattam mielőtt a CD-t betettem. A rádiónak az a lényeg, hogy a vételkörzetben van-e valahol TA jel. Gyanítom, ugynaúgy átkapcsolna határközelben külföldi rádió adóra is. Van pátr román adás ami fogtható nálunk, kint is van a TP jel, de nem sikerült közlekedési információkat elcsípni. Vagy nem kerek órakor a hírek előtt vagy után mondanak, (én ebben az időben teszteltem) vagy csak a TP jel van kint, de tényleges TA jelet nem küldenek.

Előzmény: Törölt nick (69)
Landsmann_ Creative Commons License 2018.05.04 0 0 68

Végre sikerült vennem olyan szivargyújtós tápot a kamerához, ami nem zavarja a rádiót. :) 

A Petőfin még nem megy a TP/TA Fél órája tesztelve.

Landsmann_ Creative Commons License 2018.05.03 0 0 67

A Class FM az jött rendesen, de ugye ott most folyik a jogi herce-hurca és egyelőre nem is tudható mikor indul az adás. Az biztos, hogy a CLass FM már nem fog sugározni. Kormányközeli médiacápák birtokába került a frekvencia. Na, szóval ha majd ezen a frekvencia sávon megindul a sugárzás, akkor lesz alternatíva, de jelenleg nincs. Van egy weboldal, a frekvencia.hu. Ott a kis helyi adók is fel vannak sorolva, teljesítmény és frekvencia szerint. Egyes adók lefedettségi térképe is fent van. Azt hiszem a Rádió 1 nincs közte, tehát nem látható milyen területet fed le. GYakorlatilag az Alföld nagy része ellátatlan teljesen. 

Előzmény: Törölt nick (66)
Landsmann_ Creative Commons License 2018.05.02 0 0 64

Nyilván van több rádióadónál műsor típus besorolás, de nálunk csak ezeket lehet fogni. A helyi városi rádiók (Karcag, Kisújszállás, Békéscsaba, Gyula, Békés, Berettyóújfalu) olyan kis teljesítménnyel sugároznak, hogy hozzánk nem jut el. Debrecenből a Best FM éppen ideér, de élvezhetetlen. A Debrecen Rádió (Rádió 1) éppen nyomokban felfedezhető, de ez utóbbi kettő is teljesen eltűnik amikor megy az autós kamera, mert annak a tápegysége kissé zavarja a rádiót és a zavar elnyomja őket. 

Az AF viszont egy nagyon hasznos találmány, tényleg nem kell a rádiót tekergetni útközben, automatikusan megkeresi a jobb térerővel rendelkező adót. Persze ehhez az kell, hogy országos lefedettsége legyen. Ennek van egy kis érdekessége, bizonyos keretek között nyomkövető funkciója is van. Tehát adott körülmények között megtudható, nagyjából merre járt az autó. Ez inspirálva fél óra alatt összetákoltam egy novellát:

 

A rádió

 

Kedves olvasóink! Bizonyára emlékeznek még arra a néhány hónappal ezelőtti gyilkosságra, ami majdnem felderítetlen maradt. Pontosabban egy véletlenen múlott, hogy az elkövető alibije megdőlt és ezzel sarokba szorítva beismerte a tett elkövetését. Az ügy igen érdekesen alakult, ezért döntött úgy a szerkesztőségünk, hogy egy riportot készít a tettessel, aki immár a büntetés végrehajtási intézet lakója. A riport elkészítését több hetes egyeztetés és engedélyeztetés után sikerült lapunknak elkészíteni. Nem csak az nehezítette a munkánkat, hogy a hatóságtól elég hosszadalmas és sok utánajárást igénylő módon sikerült engedélyt kérnünk, hanem az is, hogy az elítélt nem akart interjút adni. Végül meggondolta magát és a cikk elkészült. A riportalany hozzájárult, hogy keresztnevén szólítsam és így írjam meg a cikket.

- Üdvözlöm Barnabás!
- Jó napot!
- Elmondaná olvasóinknak a történetet?
- Természetesen, hiszen ezért vagyunk itt.
- Először azt had kérdezzem meg, a korábbi elutasítás után miért gondolta meg magát és mégis nyilatkozik lapunknak?
- Nézze, amit tettem, megbántam. Úgy gondolom, ha csak egy valaki is okul az én esetemből és nem követ el őrültséget, akkor már nem hiába íródott meg ez a cikk. Sokszor olyan jelentéktelen dolgon csúszik el az ember, amire nem is gondol. Példának álljon itt az én esetem.
- Értem. Mikor is történt pontosan az eset?
- Azt hiszem, ezt sosem fogom elfelejteni. Azon az április huszadikai napon követtem el életem legnagyobb baklövését. Nem is értem miért tettem, hiszen egyáltalán nem volt szükségem arra, hogy autót lopjak.
- No igen. Így lett az autólopásból gyilkosság.
- Így van. Az autólopást elismertem, hiszen az tagadhatatlan volt. Egy gyorshajtás miatt készült fotót nem tudtam letagadni, hiszen az arcom tökéletesen felismerhető volt a képen.
- Hogy lett az autólopási ügyből gyilkosság és mi volt a bizonyíték?
- Nos, az emberölést a technika bizonyította rám. Pontosabban fogalmazva az alibimet cáfolta meg, pedig alaposan előkészítettem. De akkor kezdem az elején. Az áldozatot nem ismertem különösebben, csupán amennyire egy kisvárosban ismeri egyik ember a másikat. Látásból ismertük egymást, de egyébként nemigen történt szóváltás közöttünk. Már úgy értve, hogy nem számítom ide az olyan eseteket, amikor mondjuk az orvosnál kellett várni, aztán az emberek szóba elegyednek egymással. Ilyen esetekben beszélgettünk, de egyébként az utcán nem álltunk meg, hogy egymással beszélgessünk. Köszöntünk egymásnak, aztán mindenki ment a saját dolgára. Tulajdonképpen akárki más is lehetett volna az áldozat, de akkor éppen ő volt kéznél.
- Szóval rosszkor volt rossz helyen?
- Így is mondhatjuk. Kaptam egy fülest, hogy egy bizonyos típusú autót kellene ellopni alkatrésznek. Én anyagilag le voltam égve, így aztán jól jött volna egy kis pénz.
- Mennyit fizettek volna?
- Százezret.
- Mennyit?
- Igen, jól hallotta.
- Igaz, kevesebbért is öltek már embert.
- Na igen. Már az autó kiválasztásánál elszúrtam a dolgot.
- Hogyhogy?
- Úgy, hogy egy képet szorongattam, amin a kiszemelt típus volt. Aztán itt még egy tanúság. Aki nem ismeri az autókat, ne akarjon autót lopni.
- Hogy érti? Nem olyan típust lopott, mint amire a megbízás szólt?
- Igen. Egy Opel Agilát kellett volna lenyúlni, én meg egy Suzuki Wagon R-t loptam.
- Ez érdekes. Azért a két autó nem egy gyártmány.
- Most már én is tudom. Sajnos a két autó rokonságban áll egymással. Kívülről szinte egyformák. Más az embléma, más gyárban készültek, de én a fotó alapján a karosszériát figyeltem. Na, az meg megegyezett. Szóval visszatérve a történetre, alibit biztosítottam magamnak. Vonatjegyet vettem, majd a vonatra felszállva a mobiltelefont a vagonban elrejtettem. A hangját levettem, így ha hívás érkezett volna, nem hallotta volna senki. A telefon cellainformációja igazolta volna hollétemet. Tudtam, hogy ugyanaz a szerelvény mikor jön vissza, így a telefont magamhoz tudtam volna venni. Miután felszálltam a vonatra és eldugtam a telefont, a következő állomáson leszálltam és onnan busszal jöttem vissza. A terv az volt, hogy szintén busszal mentem volna erre az állomásra, felszállok a vonatra, a telefont magamhoz veszem, aztán otthon leszállok. Mert ugye láttak felszállni a vonatra, aztán meg leszállni itthon. Szemtanú van, az alibi stimmel. De ha mégsem lett volna elég, hát még ott lett volna a telefon cellainformációja. Nyilvánvalóan én is ott voltam, ahol a telefon.
- De másként alakult a helyzet.
- Igen. Ahogy haza jöttem, alig kellett egy-két órát portyáznom, megláttam a kiszemelt autót. Odamentem és rávettem a tulajt, hogy vigyen már át a szomszéd városba, mert sürgős dolgom van ott. Az illető először vonakodott, de végül rálett, hogy elvisz, mert mondtam neki, hogy nem kell megvárnia, majd hazajövök valahogy. Elindultunk, aztán egy helyen szóltam neki, hogy álljon meg, mert rosszul érzem magam. Teljesen kihalt volt a táj, egy autó sem jött semerről sem. Ahogy megálltunk, én rosszullétet színleltem. Az áldozat kétségbeesetten próbált segíteni, mire én egyszerűen torkon ragadtam és megfojtottam. Körbe néztem, de még mindig sehol egy autó sem. A holttestet gyorsan áthúztam az anyósülésre és becsatoltam a biztonsági övét. Behajtottam a közeli erdőbe, mert az utastérben mégsem hagyhattam. Hátra cipeltem és begyűrtem a csomagtartóba. Nehezen ment, mert borzasztó kicsi csomagtartója volt az autónak. Annyiban szerencsém volt, hogy viszonylag kistermetű volt az áldozat. Gondolkodtam, hogy mit tegyek a hullával. Az autóban nem maradhatott, el kellett rejtenem. Hullával a csomagtartóban elindultam a szomszéd városba. Ásót, lapátot vettem. Hevenyészett módon a nyelet bele fabrikáltam a szerszámokba. Úgyis csak egyszeri használatra kellett. Késésben voltam, így hullával a csomagtartóban elindultam a megbízóhoz. Sietnem kellett, így jobban beletapostam a gázba. Ekkor kaptak rajta gyorshajtáson. Ezzel még nem is lett volna különösebben baj, hiszen egy autólopással megúszhattam volna az ügyet. Az volt a tervem, hogy majd ott a közelben elásom az áldozatot. Egy hullával az autóban csak nem adhattam oda nekik a kocsit. Egy közeli erdőnél megálltam és elástam a hullát. Nem ástam mélyre, mert az idő szorított. Éppen csak elföldeltem, aztán már indultam is az autóval tovább a megbízóhoz, a megbeszélt helyre.
- De nem így lett.
- De nem ám. Mikor eljött az autó átadásának az ideje, a megbízó kiröhögött, hogy ekkora hülye nem lehetek, hogy Opel helyett Suzukit lopok. Majd közölte, hogy nem fizet egy vasat sem és különben is mi nem is találkoztunk. A cimborájával beültek az autójukba, majd elhúztak. Én ott maradtam egy lopott verdával tanácstalanul. Fogalmam sem volt, hogy mi a fenéhez kezdjek. Bekapcsoltam a rádiót, de nem volt hangulatom se zenét, se semmi mást hallgatni. Egyik adón sem volt semmi hallgatható számomra, így aztán kikapcsoltam és elindultam visszafelé, hiszen fel kellett szállnom arra a vonatra, amin ott volt az alibim. Ekkor még nem tudtam, hogy ez már nem ér semmit, hiszen a gyorshajtásról fotó készült, az igazolta, hogy nem ott voltam ahol a telefonom. Nekem nem volt más célom, csak minél előbb visszamenni, hogy az autót valahol lerakjam a közelben.
- De a rendőrség igen hamar kapcsolatba hozhatta magával az autólopást és a gyilkosságot is, nem?
- Igen, de ebben volt egy kis szerencsém. Már amennyire szerencse lehetett az esetben. Az autóban nagyon meleg volt, így az áldozat lassabban hűlt ki mint kellett volna. Így aztán az orvos szakértő a halál idejét későbbre tette mint amikor az valójában történt. Ez a pár óra csúszás elég bizonyító erejű volt ahhoz, hogy az autólopást és a gyilkosságot tulajdonképpen külön kezeljék. Már-már a gyilkosság vádjáról letettek, amikor egy fontoskodó szakértő mindenáron rám akarta bizonyítani, hogy márpedig én azon a környéken voltam, ahol az áldozatot megtalálták.
- Apropó, hogyan találták meg az áldozatot?
- Hát, ez is balul sült el. Azok az átkozott cigányok!
- Hogyhogy a cigányok?
- Fázós egy népség. Még április végén is fáztak, pedig akkor éppen jó idő volt. Hova máshova mentek volna fát lopni, mint oda, ahol korábban elástam a holttestet. Persze, hogy megtalálták a friss nyomokat és azt hitték, bizonyára valami kincs van elrejtve. Kézzel kezdtek neki ásni. Nem volt nehéz dolguk, puha volt a föld. Én meg nem temettem mélyre, úgyhogy pár perc kapirgálás után megtalálták a hullát. A gyorshajtós fotó is igazolta azt, hogy én csak a környéken voltam. Összevetve az időpontokat éppen kicsúsztak abból az időintervallumból, ami alapján rám verhették a gyilkosságot. Mert ugye a vonatról láttak leszállni, meg korábban felszállni. Aztán ott volt a fotó a gyorshajtásról. A halál idejét megállapítva ha én követtem volna el, akkor azzal a vonattal nem tudtam volna visszajönni. Így aztán a gyilkosságot már-már a rendőrség mellőzte az esetemben, csak hát ott volt a fontoskodó kezdő szakértő, aki minden áron bizonyítani akart.
- Valljuk be, sikerült is neki.
- Igen, sikerült. Egy nyamvadt autórádió buktatott le.
- Nem mondja komolyan?
- De bizony. Ha a dealerrel való elválás után nem kapcsolom be a rádiót és nyomkodom végig a memóriagombokat, akkor megúsztam volna a gyilkosságot.
- De hogy tud bizonyítani egy autórádió? Nem követhető le mint egy mobiltelefon, nem rögzít útvonalat mint egy navigációs eszköz.
- Ez így van. De mégis rögzített nyomokat. Ugyanis nem egy piaci rádió volt az autóban, hanem egy Panasonic. De lehetett volna más márkás készülék is. De önmagában még az sem lett volna baj, hogy bekapcsoltam. Még csak az sem, hogy ez a rádió tudja az AF, azaz Alternatív Frekvencia üzemmódot. A baj az volt, hogy az AF be volt kapcsolva. De még ez sem okozott volna problémát, ha itthon is bekapcsolom a rádiót. De nem tettem. Így aztán mikor bekapcsoltam a rádiót és végig nyomkodtam a memória gombokat, a készülék ráállt azokra a rádiófrekvenciákra, amiken azok a beprogramozott adók sugároztak. Mikor kikapcsoltam, ezek a frekvenciák eltárolódtak. A szakértő meg annyit csinált, hogy feljegyezte mindegyik tárolt adónak a frekvenciáját. Csodálkozott, hogy egyik helyen sem szól semmilyen rádió. Persze, mert az ország más részén máshol sugároznak az FM rádiók. Aztán már annyit kellett tennie, hogy megkeresi azt a területét az országnak, ahol a különféle rádiók frekvenciája egybe esik. Na, ez a terület meg éppen ott volt, ahol a dealerrel találkoztam. Oda meg karnyújtásnyira volt az erdő. Így aztán ezzel megszorongattak egy kicsit. Egyértelmű volt, hogy ahol az áldozat volt, ott járt az autója is. Én meg hiába tagadtam, hiszen arra bizonyíték volt a fotó által, hogy én vezettem az autót. Ekkor újból együtt kezelték az autólopást és a gyilkosságot. A sok keresztkérdéssel sarokba szorítottak, aztán vallottam.
- Akkor elmondhatjuk, hogy több véletlen is a lebukáshoz vezetett, de az i-re a pontot az autórádió tette fel.
- Igen. Sosem voltam egy szerencsés ember, de ebben az ügyben több dolog is balul sült el, ami aztán a lebukásomhoz vezetett. Sokszor átgondoltam már, hogy mit hogyan kellett volna tennem, hogy megússzam. De úgy gondolom, csak idő kérdése lett volna, hogy mégis mikor kapnak el. Tökéletes bűntény nincs, legfeljebb annak látszódó.
- Olvasóink nevében is megköszönöm Önnek, hogy mégis vállalta, hogy megosztja velünk történetét.
- Én köszönöm, hogy időt szakított rám.

Hogy mi a tanulság? Mindenki vonja le maga. De ne feledjük el, hogy sokszor egy ici-pici tény, információ kell ahhoz, hogy hatalmas dolgok dőljenek el másként mint elképzeltük. Jól bizonyítja ezt Barnabás esete.

Előzmény: Törölt nick (62)
Landsmann_ Creative Commons License 2018.05.02 0 0 63

Én azt gondolom, hogy azért van az, hogy egy halom kereskedelmi adónál a TP jelzést kiírja a rádió, de ténylegesen a TA nem működik, mert maga a rádiók által használt szoftver, rendszer alkalmas ezek kezelésére, de nincs konfigurálva. Magyarán mikor közlekedési információkat olvasnak be, nem aktiválják a TA-t, mint ahogy most hiba miatt a Petőfin sem működött, noha a TP jelzés kint volt. 

Pedig nagyon jól ki lehetne használni ezt az RDS rendszert. Emlékszek, mikor még működött a debreceni Max FM rádió, ők RT-ként küldték a rádió telefonszámát, az aktuálisan szóló zenét, vagy éppen trafipax információt. Igaz, ez elvonhatja a vezető figyelmét, hiszen a szöveg olvasásához a rádió kijelzőjét kell nézni, de ha van utas is az autóban, akkor egyáltalán nem problémás az információ megszerzése. Vagy ha éppen álló helyzetben várakozik az ember, akkor sem okoz gondot az információk befogadása. Én sajnálom, hogy eléggé kihasználatlan nálunk a rendszer. 

Érdekes egyébként, hogy sok hallgatót magához tudnának láncolni egyes rádióadók. Méghozzá úgy, hogy nem közlekedési információ ideje alatt, hanem állandóra kiadják a TA jelet, akkor az erre a rendszerre programozott rádiók átmásznak oda és ott is ragadnak, ugyanis míg a TA jel aktív, nem lehet elkapcsolni, másik csatornára váltani a rádiót. :) De gondolom a NMHH igencsak valagon rugdosná az ezt alkalmazó rádiót. Hacsak műszaki hibára nem hivatkoznának. :)

Előzmény: Törölt nick (62)
Landsmann_ Creative Commons License 2018.04.30 0 0 61

Egy kis adalék Program típusokhoz:

 

Kossuth - News

Petőfi - Other M

Bartók - Classic

Dankó - Culture

Magyar nyelvűek közül ezek foghatók. Néztem még a román rádiókat, a foghatók nagy része szintén besorolható valemelyik kategóriába. 

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!