Keresés

Részletes keresés
Így működik

Bővebben az új keresőről

szegecsszámláló 2014.11.14 Creative Commons License 370

A mostani témától kicsit off, de nem tudtok véletlen valahol a DV29-es sorozat ungarische tagjairól képi- illetve a sorsukat rögzítő szóbeli dokumentációról?

 

Odáig el sikerült jutnom, hogy a közlekedésiben lévő gép soha nem futott magyar földön, és csereként érkezett, MÁV 332-esként a Mohács-Pécs-Barcs vonalon szolgáltak, valamint van még egy archív fotó az ezüst könyvben a modernizált kivitelű, hosszított füstszekrényes gépről, de azután kb ennyi.

 

Előre is köszönöm:

 

L

szegecsszámláló 2014.11.14 Creative Commons License 369

Ennyi Darwin-díjra esélyes ember, és mind egy vonalon...

 

:-))

 

De a gőzösökért már megérte megnézni.

 

 

Előzmény: /Dsa/ 1932 (367)
Bárdos Imre 2014.11.14 Creative Commons License 368

Zöld, de sötétebb a mostaninál.

Előzmény: róbertke (363)
/Dsa/ 1932 2014.11.14 Creative Commons License 367

A mozdony ebben a filmben is feltűnik egyszer a Déli pályaudvari jelenetnél:https://www.youtube.com/watch?v=mpmZ2CZst-8

Bár a film fekete-fehér,de valószínű,hogy itt a mozdony is fekete.

Előzmény: szegecsszámláló (366)
szegecsszámláló 2014.11.14 Creative Commons License 366

Búvárkodtam kicsit a neten, íme egy színesnek mondható fotó a mozdony Gárdonyban töltött idejéből:

 

http://www.kisordog.eoldal.hu/fenykepek/magyar-gozmozdonyok/5.-a-302-es--beka-/beka-6.html

 

(így legyen ötösöm a Lottón...:-))

Előzmény: róbertke (363)
szegecsszámláló 2014.11.13 Creative Commons License 365

Amúgy a 109-es mai állapota is csak igen-igen nagy jóindulattal nevezhető korhűnek:

 

A gőzdóm sosem volt zöldre mázolva, a 109-es sorozat tagjainak 1932-ig biztosan sárgaréz dómfedelük volt, de  még a MÁV állagba vétel (feketére festés, át-pályaszámozás) után is volt olyan gép, ahol festetlenül hagyták, mert jellegzetes és szép megjelenést kölcsönzött a gépnek. Igen nagy hibának tartom, hogy ha már egyszer ragaszkodtak a zöld-piros eredeti kivitelhez, ezt a hiányosságot nem pótolták. Egy szakmáját közepesen jól ismerő lakatos simán megcsinálná.

 

A 2004-es felújításkor lemaradt a füstszekrény elejéről a jellegzetes szegecssor, helyette egy igénytelen hegesztési varratot "csodálhatunk" meg a gép orrán.

(Mibe került volna legalább használt kapupánt csavarokból imitálni, ha már szegecselni elfelejtettek Istvántelken? Tudom-tudom: időbe, törődésbe, igényességbe, meg két órányi plusz munkába...nem éri meg, mert a hiánya csak egy ilyen kukacos szegecsszámlálónak probléma...)

 

A DV-nél a füstszekrényben "békaszájú" kéményfúvóka volt beépítve, ennek rudazata eléggé jellegzetes (volt) a kazán jobb oldalán, ezt a MÁV-nál fix keresztmetszetűre cserélték, a rudazatot pedig megszüntették.

(ezt is lehetett volna egy optikai tuninggal imitálni, de minek...)

 

A DV lámpái alakjukban és méretükben jelentősen eltértek a MÁV szabványtól, ezt is lehetett volna replikákkal pótolni, a gépen lévőket meg felaggathatnák a füstiben az egyik statikus mozdonyra az ordenáré traktorlámpák helyett.

 

Szintén lemaradt a felújításkor a kézifék jelzősodronyának teljes tartó- és vonószerkezete a szerkocsi széntere fölül, a sátor jobboldali ablaka mellől, valamint a tetőről és a kéményről.

 

A turbót el lehetne rejteni a trepni alatt is, mert szintén nem tartozéka az eredeti kivitelnek.

 

 

A felső lámpa miatt nem zúgolódom, a háromfényű homlokvilágítás biztonságtechnikai követelmény, akkor is ha előremenetben igen hülyén fest vele szerencsétlen mozdony-szabály az szabály.

 

Hasonlóképp az üzemszerű használat miatt vannak további eltérések az eredeti állapottól:

 

A méretes fekete légsűrítő a kazán bal oldalán szintén MÁV hozadék, az eredeti gépen ilyen nem volt, mivel a DV-nél légűrféket használtak, amihez nem tartozott ilyen látványosan nagy fémszerkezet. A Hardy-fék kéménye a sátor tetejének jobb oldalán került elhelyezésre, ma ennek nyoma se látszik, ahogy a légűrfék-vezetéknek se a mozdony és a szerkocsi mellgerendáin.

 

A MÁV légsűrítő miatt volt szükség a második kenőprés felszerelésére is, eredetileg a mozdonyon egyetlen DSA kenőprés volt, nem pedig két Friedmann...

 

A futóforgóváz eredetileg fékezett volt, a MÁV állagba vételkor ezeket a féksarukat és rudazataikat leszerelték.

 

dióhéjban talán ennyi...

 

L

 

 

szegecsszámláló 2014.11.13 Creative Commons License 364

Amit itt most a képernyőre vetek, azok egy ötéves mozdonyfüst-csapott gyerek emlékei, akit az apja a kiállított gép mellgerendáján fényképezett, tehát ne vedd 100%-ra, amit leírok. (visszakerestem apu képeit, de sajna fekete-fehérek de 1983-asok, tehát az akkori állapotról tudok írni)

 

Úgy rémlik a kazán a sátor és a szerkocsi teste már akkor is valamilyen középzöld volt, mert megkérdeztem a forgalmistát, miért nem fekete, mint a többi normális gőzös, erre tisztán emlékszem.

 

A hajtott kerekek pirosak voltak, ez is rémlik, az ütközőket és a nyomkarimákat fehérre mázolták, ezutóbbi a fekete-fehér a fotókon is elég szembetűnő. Ami biztosan nem volt színhelyes, az a főkeretek színe, a fényelnyelésből egyértelmű, hogy azokat mind a gép, mind a szerkocsi alatt meghagyták feketének, de alighanem még a hengeröntvény burkolatát is.

 

A kanizsai színvilág mellé azért meghagyták a MÁV-os zománctáblát a gép orrán, a sárgaréz DV pályaszámok helyett is szabvány pályaszámtábla virított a gép sátrának oldalán, sajnos nem látszik, de valószínűleg szoci-címeres lehet.

 

summa summarum, elég érdekes látvány lehetett színesben....

 

L

Előzmény: róbertke (363)
róbertke 2014.10.12 Creative Commons License 363

Milyen színe volt a 109.109 gépnek, amikor még 302.610 ként volt kiállítva Gárdonyban?

alkotasu 2014.10.10 Creative Commons License 362

A régi tárnoki állomásépület ilyenekből épült. Úgyhogy volt bőven. De nem akartam meggazdagodni, így csak 2 db-ot tettem el emlékbe. De volt olyan, aki utánfutóval szállította.

De mi az "aranyár"? 1000 Ft db?

Előzmény: róbertke (361)
róbertke 2014.10.10 Creative Commons License 361

Mennyi ilyen pecsétes téglát találtál??? 

Ennek darabja aranyáron fut.... :)

Előzmény: alkotasu (228)
szegecsszámláló 2014.09.01 Creative Commons License 360

Üdvözletem a topicot olvasóknak!

Röstellem, de csak most találtam rá erre a fórumra. Megosztanék néhány linket, amibe a témában a neten tallózva belebotlottam, hátha valakinek érdekes lehet:

Élt egyszer egy Franz Honner nevű ember, aki azzal töltötte idejét, hogy le-műszakirajzolta az (akkor még nem egykori) Déli Vasút járműveit. A képeit 2012-ben a schienenweg.at fórumon közzétették:

http://www.schienenweg.at/index.php?page=Thread&threadID=24138&s=1686db83660edd7942ed8398d7703ed06868838e

íme egy kis képi ízelítő (a fent linkelt fórumból):

 

 

Létezik egy viszonylag részletes történeti leírása is az egykori vasúttársaságnak, igaz németül, de igényes archiv- és modell-fotókkal tűzdelve :

http://www.laenderbahn-forum.de/journal/die_k-k-priv-suedbahngesellschaft/die_k-k-priv-suedbahngesellschaft.html

 

6 egykori DV gőzöst őriznek Strasshof-ban, a vasúti múzeumban az osztrák határ túloldalán:

http://www.eisenbahnmuseum-heizhaus.com/index.php?id=4

 

Végül: Egyik kedvenc DV eredetű modellem:

 

 

Leírása itt:

http://vasutmodellepites.5mp.eu/web.php?a=vasutmodellepites&o=eCP5O0q_8O

 

Central 01 2014.05.18 Creative Commons License 359

90 %,hogy Kotor-Alsódomború(ma Horvátország)az emeletráépítés előtt.

 

 

Ennek az épületnek nincs névtáblája,ún vak(befalazott) körablak van rajta,egyéb részletek pld.a forgalmi irodánál lógó petróleum lámpa is egyforma és az épület mögötti fák is szinte ugyanolyanok a két képen.

 

http://vasutallomasok.hu/index.php?o=showlanc&l=5459&f=1870

Előzmény: Balázs177 (358)
Balázs177 2014.05.17 Creative Commons License 358

 

A fortepan.hu oldalon a található egy másod,vagy harmad osztályú Déli Vasúti felvételi épület kép.Sajnos névtábla nélkül.Esetleg valakinek van ötlete,hogy melyik állomás lehet?

 

A kép linkje:http://www.fortepan.hu/_photo/display/13559.jpg

Balázs177 2014.05.16 Creative Commons License 357

 

Sopron, Baross út, háttérben a Déli pályaudvari posta.Forrás:http://www.fortepan.hu/_photo/display/47261.jpg

Balázs177 2014.05.16 Creative Commons License 356

 

A Déli pályaudvar az Avar utca felől nézve.Baloldalon a háborúban sérült Térfelügyelőség épülete látható.Forrás:http://www.fortepan.hu/_photo/display/52059.jpg

Balázs177 2014.05.15 Creative Commons License 355

 

Győző utca a Pálya utca torkolatánál a Márvány utcai hídról nézve, jobbra a Déli Vaspályatársaság egykori igazgatósági épülete.Forrás:http://www.fortepan.hu/_photo/display/52035.jpg

Balázs177 2014.05.15 Creative Commons License 354

 

A Déli Vaspályatársaság egykori igazgatósági épülete a Márvány utcai hídról nézve.Forrás:http://www.fortepan.hu/_photo/display/52074.jpg

Balázs177 2014.05.15 Creative Commons License 353

 

A Déli Vaspályatársaság egykori igazgatósági palotája, távolban a Márvány utca 7. sz. épület látszik.Forrás:http://www.fortepan.hu/_photo/display/52070.jpg

/Dsa/ 1932 2014.04.16 Creative Commons License 352

 

És a Balatonboglári állomás eredeti stílusából kiforgatott,de még így is tetszetős felvételi épülete.

/Dsa/ 1932 2014.04.16 Creative Commons License 351

 

Balatonboglár.Az első képeslapon az állomás DV I.osztályúra kibővített felvételi épülete,a másodikon egy DV.vonalőrházépület látható a vasútvonal mentén.

giszik 2014.03.28 Creative Commons License 350

A németek által 1945-ben megrongált rábamolnári vasúti híd fotói: 

372. A megrongált rábamolnári vasúti híd

Ahogy arról már ebben a korábbi bejegyzésben  írtam,  a II. világháború végén a visszavonuló németek aláaknázták a (még 1865-ben épített, de többször átalakított és megerősített) rábamolnári vasúti hidat. A robbanás során a híd acélszerkezete és a falazatok több[...] Bővebben! Tovább »

forrás: Blog.hu

Balázs177 2013.12.24 Creative Commons License 349
giszik 2013.11.21 Creative Commons License 348

Légitámadás a molnári vasútállomásnál - amerikai források alapján!

323. Légitámadás Molnárinál – amerikai szemmel

Ahogy arról tavaly már írtam , a zsennyei határban zuhant le egy amerikai repülőgép, ami a molnári vasútállomást támadta. Most amerikai dokumentumok alapján mutatom be a történteket. A 15. amerikai légierő három repülőszázadának (95., 96.,  és 97.)  44 db P-38-as[...] Bővebben! Tovább »

forrás: Blog.hu

giszik 2013.11.08 Creative Commons License 347


Ötven évvel ezelőtt a bejáró dolgozók kerékpártárolót követeltek a püspökmolnári vasútállomáshoz: 

316. Ötven éve történt 8.

Megőrző helyet a püspökmolnári állomáshoz! Bár már 1961-ben megígérték az illetékesek, hogy kerékpár-megőrző épül a püspökmolnári vasútállomás mellé (erről újságcikk is íródott ), de az épület 1963 novemberére se készült el... Ekkor egy - a fenti címmel[...] Bővebben! Tovább »

forrás: Blog.hu

Central 01 2013.11.01 Creative Commons License 346

 

Az egykori Sopron Déli pályaudvar területe.A II.Világháború után újjáépült,és a gőzvontatás megszüntetésekor betemetett,a napokban ismét kiásott fordítókorong betonmedencéje.

giszik 2013.10.12 Creative Commons License 345

Légitámadás egy vonat ellen Rábamolnárinál: 

309. Légitámadás egy vonat ellen Molnáriban

Hazánk német megszállása (1944. március 19.) után teljes erővel bontakozott ki az amerikai és angol (majd az augusztusi román átállás után a román és a szovjet) légitevékenység a magyarországi közlekedési és ipari célpontok ellen. A Sopron-kanizsai vasútvonal valamennyi[...] Bővebben! Tovább »

forrás: Blog.hu

giszik 2013.10.12 Creative Commons License 344

A (püspök)molnári állomásépület a II. osztályba tartozik, alaprajzot itt találsz róla: http://kugi.blog.hu/2012/11/05/176_a_molnari_allomasepulet_alaprajza

Méretarány pedig szerintem van a Kubinszky Mihály: Régi magyar vasútállomások (Corvina Kiadó, 1986.) c. könyvben.

Előzmény: hosszupista (342)
alkotasu 2013.09.16 Creative Commons License 343

Kinek van tippje a helyszínre vonatkozólag?

 

hosszupista 2013.09.16 Creative Commons License 342

Üdv Urak!

 

Azt hiszem itt kell feltennem azt a kérdésemet, hogy nem-e tudna valaki II.osztályú Déli Vasúti épületről jellegrajzot esetleg méreteket.

Olyan kellene, mint Pácsony, Bucsuszentlászló, Felsőrajk épülete.

 

giszik 2013.08.07 Creative Commons License 341

Tolószolgálat egy 50 évvel ezelőtti újságcikkben Püspökmolnári-Oszkó között, az egykori Déli Vasút vonalán: http://kugi.blog.hu/2013/08/05/281_otven_eve_tortent