Keresés

Részletes keresés
Így működik

Bővebben az új keresőről

maksimir 2014.07.13 00:12:49 Creative Commons License 132966

A Ludovika campus beruházás köv ütemének az elkészültével (talán már 2015-16 tanévben) a rendőrtiszti el fog onnan kerülni.

Előzmény: vrobee (132963)
vrobee 2014.07.12 22:59:32 Creative Commons License 132965

Inkább az előbbi. És sokan csak a Svábhegynél szállnak át a buszról. És persze túloztam, lefele irányban azért összességében, hosszabb idő alatt, valszg. több utas megy reggelente.

Előzmény: NZA (132964)
NZA 2014.07.12 22:54:22 © 132964

A főiskola szvsz. a csúcsidőszaki terhelés elég jelentős részét adja ma a fogason, leginkább mondjuk hétfő reggel, tatyóval. 

 

Ez mit jelent? Minden ülőhely foglalt, plusz kb. ugyanennyi álló utas? Vagy ennél nagyobb zsúfoltság van?

Előzmény: vrobee (132963)
vrobee 2014.07.12 22:35:44 Creative Commons License 132963

A rendőrtiszti főiskola hallgatói évekig kitömött dupla szerelvénnyel mentek a tanulmányi idő kezdetén

Városmajorból, úgy látszik, nem volt akadály a Széll Kálmán térről a két megállónyi távolság/átszállás.

 

A főiskola szvsz. a csúcsidőszaki terhelés elég jelentős részét adja ma a fogason, leginkább mondjuk hétfő reggel, tatyóval. A következtetésed akkor lenne helyes, ha a buszt viszont nem használnák. Az én tapasztalatom viszont az, hogy azt is elég sokan használják, a reggeli "csúcs"-on kívül a többségük. Lefelé pedig szerintem nagyon kevesen használják a fogast, 21, 212, vagy kisebb részük 53.

Előzmény: kihúzóvágány (132961)
vrobee 2014.07.12 22:28:44 Creative Commons License 132962

Buszok: egy visszafogott, de elég kézenfekvő lehetőség a meghosszabbított fogas mellett a 21-es és a 212-es felső végeinek megcserélése, a 21-es követésének az új igényekhez való beállításával. Ennél sokkal kifinomultabb receptekben is lehet gondolkodni, bele lehet nyúlni több más hegyi járatba (a 102-112-es csodapárossal kezdve), ha már tudjuk, hogy a kötöttpályát hogyan és meddig akarjuk. Lehetséges betétjárati végpont a Nógrádi út. Ezek csak amik hirtelen eszembe jutnak.

 

Árak: A fullextrás verzió árát első körben 7 milliárdra tették, utóbbi időben vastagon kétjegyű ez a szám. NZA "óccsított" verziója biztosan nagyságrenddel olcsóbb, ha lehetséges. A kettő közt valszg. elég sok fokozat van. Az utasforgalom átrendeződésére pedig ezzel összhangban szintén.

Utóbbira egy-egy elképzelés rögzítése mellett nagyságrendi becslést lehet adni, mást nincs is értelme részletes utasforgalmi vizsgálat nélkül. Viszont legalább ugyanilyen értelmetlen marhaság azt állítani, hogy érdemi változást nem lehet elérni, ennek belátására a nagyságrendi becslések is alkalmasak.

Üzemköltség: legutóbbi alkalommal a VÉEVK-topikban - ha jól emlékszem - a 21-es buszokból kivonható teljesítményt megbecsültem, a fogasé meg relatíve egyszerű, dupla követéssel a változó költség kb. a duplájára nő az üzemben.

 

Az utolsó mondatod (meg hogy a költségeket rajtam kéred számon) ismét azt bizonyítja, hogy nem olvasod el, amit írok, vagy képtelen vagy értelmezni az álláspontomat.

 

Előzmény: ÖPNV (132959)
kihúzóvágány 2014.07.12 22:14:34 © 132961

A fogasléc az eredetivel 100%-ban kompatibilis forgalmi/jármű szempontból, kétségtelenül más látvány, és más a gyártási módszer.

A rendőrtiszti főiskola hallgatói évekig kitömött dupla szerelvénnyel mentek a tanulmányi idő kezdetén (a tanulmányi idő végén nem volt alkalmam megfigyelni) Városmajorból, úgy látszik, nem volt akadály a Széll Kálmán térről a két megállónyi távolság/átszállás.

Előzmény: vrobee (132957)
ÖPNV 2014.07.12 22:12:33 Creative Commons License 132960

Kedves vrobee!

 

d) azaz az Istenhegyi út kiszolgálását jelentősen rontanád a Szent tehén fogas miatt.

 

Természetesen a hit és az eszköz kedvéért nyugodtan el lehet ilyen apróságokat felejteni. :(

 

 

Előzmény: vrobee (132958)
ÖPNV 2014.07.12 22:06:28 Creative Commons License 132959

Kedves vrobee!

 

Hol fordítanád a buszokat, amiknek az Istenhegyi utat kell kiszolgálnia?

 

Vagy pl. a 21-es busz utasainak hány százalékát adja a Normafa - Adonis utca közötti szakasza a teljes utasszámnak?

 

Mennyivel növekedne meg a térség kiszolgálásában résztvevő viszonylatok üzemeltetési költsége a mai állapothoz képest?

 

Mennyibe is kerülne a fogas teljes rekonstrukciója, meghosszabbítása mindkét irányba és a teljes járműcsere?


Mennyi utas venné igénybe?

 

Mert mondani könnyű, hogy mit kellene, és a feltétlen kötöttpályában való hittel átitatott demagóg dumákkal jönni, de kb. 1000 olyan projektet lehetne azonnal felsorolni, ami kb. három nagyságrenddel fontosabb lenne mint a fogas.

Előzmény: vrobee (132957)
vrobee 2014.07.12 21:59:42 Creative Commons License 132958

Ez így nagyon didaktikus, csak kevés benne a konkrétum. Egy példán keresztül szemléltethetnéd a földi halandóknak, hogy miről van szó. Vegyük mondjuk a rendőrtiszti főiskola által generált forgalmat. A következő kérdésekre kereshetjük a választ:

a jelenlegi hálózat mellett

a) az oda igyekvők milyen járatokat használhatnak, és milyen megoszlásban?

b) az onnan távozók milyen járatokat használhatnak, és milyen megoszlásban?

(Élelmesebbek a hozzászólásod elolvasása után már rájöhettek, hogy a) és b) jelentősen eltérhet, és hogy miért)

c) hogyan változik a) és b) értéke, ha a 60-as járat a Kalefról indulna?

d) ... ha c) teljesül +  a 60-as járat követési időköze feleződik?

e) ... ha d) teljesül + a 21-es járat követési időköze duplázódik?

f) ... ha d) teljesül + a 21-es helyett a 212-es járat megy a Svábhegyen túl?

Nagyságrendi becslés talán elég is lesz.

Előzmény: RIKA424 (132956)
vrobee 2014.07.12 21:46:32 Creative Commons License 132957

Nem tudom, hogy mit szívtál, de én biztosan kérek belőle.

 

Nem tudom, hogy ez után van-e értelme bármi érdemi kommunikációnak, azért megpróbálom.

Valószínűleg az van, hogy ez esetben veled ellentétben nagyjából képben vagyok, arról írok, amit ismerek. A részletekbe most kevésbé mennék, mert ezeket a köröket már lefutottuk itt korábban. Egyetlen megjegyzés: az emelkedőknek megvan az a furcsa tulajdonságuk, hogy a másik irányba meg lejtenek. Egyáltalán nem a teljes hegyvidék lakik az Istenhegyi mellett közvetlenül. Akinek most mondjuk 100m-t kell reggel lefele gyalogolnia, a buszhoz, az este felfelé gyalogol. Ugyanez a fogasnál megfordul. Vagy: az illető eleve az egyik irányban ezzel, másikban a másikkal megy. Vagy: akinek fontos a kényelem, és a busztól távolabb lakik a fogas mentén, az nem gyalogol, hanem megvárja a fogast - ők adják a mai szűk törzsközönséget - a többi kigyalogol a buszhoz. Sűrűsödő fogas, ritkuló busz esetén az arány kiegyenlítődik vagy megfordul. Szó nincs 300-800m-es sétára kényszerítésről, ilyennek szóba se szabad jönnie, szükség sincs rá.

 

A fogas amúgy soha az életben nem lesz képes a jelenlegi nyomvonalán ellátni az Istenhegyi utat az Adonis utca és a Déli között.

 

Ha vennéd a fáradságot, hogy elolvasod, amire válaszolsz...

 

Amúgy pedig nagyon jó, hogy valami olyannak az eltiprásáról írt NZA, amivel éppen ellenkezőleg büszkélkednünk kellene, nevezetesen a világon harmadikként nyílt meg a Svábhegyi Fogaskerekű vasút, ha jól tudom.

 

Ez gyakorlatilag műemlékvédelmi kérdés, de ha ezt elfogadjuk, akkor ezzel azt is mondjuk, hogy a fogas kérdéskörét nem szükséges a szokásos közlekedésszakmai módon vizsgálni. Kérdés viszont, hogy pontosan mi is a védendő ott, amiért fel kellene áldozni a relatíve olcsó érdemi fejlesztés lehetőségét. A "piros tehenek" gondolom nem, az eredeti jármű ugye töfögött meg füstölt. A fogasléc? (az sem eredeti rendszer). Maga a fogaskerekű üzemmód olyan értékes? Egyébként lehet, de mondjuk Lausanne-ban meg nem volt az?

Előzmény: ÖPNV (132955)
RIKA424 2014.07.12 21:14:53 Creative Commons License 132956

Forgalomszervezés tantárgynál kb. 20. óra táján tanítják a hálózati lefedettséget.

 

Ilyenkor rajzolják a nebulók a megállók köré a 300 méter átmérőjű/vagy sugarú köröket, attól függően, hogy belvárosi viszonylatról, vagy külvárosi viszonylatról van szó.

 

A tantó bácsi/néni ilyenkor ismerteti meg őket a RÁGYALOGLÁSI  TÁVOLSÁG  fogalmával és időszükségletével.

Számíttatja tanpéldákban a rágyaloglási távolság időszükségletét ha :

 - 20 éves, egészséges fiatal,

 - ha 40 éves egészséges de 10 kg-t cipelő (pl.háziasszony),

 - ha 35 éves "csak 5 kg-t cipelő de 1/2 gyermeket vezető,

 - ha 63 éves beteges

ember teszi meg a kör szélső pontja és a kör középpontjában lévő megálló közötti távolt.

 

SÍK  VÁROSBAN.

 

------------------------------------------

 

A következő órán - ha az előző tananyag elsajátítása sikeres volt - ezt elkezdik cifrázni:

 - nem sík a város,

 - lépcsők is vannak,

 - több sávos úton is át kell kelni,

 - esetleg a szintkülönbséget kétszer is meg kell mászni a megállóig,

 - stb.

 

Ha mindezt már készség szintjén tudják a hallgatók, bejelentkezhetnek gyakornoknak viszonylat tervező mellé.

 

 

ÖPNV 2014.07.12 20:51:39 Creative Commons License 132955

Kedves vrobee!

 

Nem tudom, hogy mit szívtál, de én biztosan kérek belőle.

 

Az 53-as Mindszenty Bíboros tér végállomása a fogastól baromi messze van, konkrétan még részben sincs fedés a két viszonylat ellátási területében.

A 128-as viszonylata már valamennyire lehet ezt mondani, de azért az vicces, hogy egy eszköz utasszámának növelése érdekében konkrétan mindenkit sétára kényszerítenél, ami lehet, hogy csak 100 - 200 méter, de elég szép emelkedővel.

Nem hiszem, hogy örülnének neked, vagy másnak az ilyen ötletekért.

 

(Egyszer olyan szívesen végignézném, ahogy egy ilyen ötlet kitalálóját feltálalják az ott lakóknak, hogy csináljanak vele, amit akarnak.)

 

A 21 és a 212 konkrétan ugyanaz a tészta, majdnem, mint a 128-as.

 

Lehet olyan megoldást kitalálni, amivel embereket 3-800 méteres sétára kényszerítenél. A kérdés megint az, hogy ez mennyire vállalható.

Az a baj, hogy nem sík terepen kell gyalogolni, hanem komoly emelkedők, vagy lejtők vannak, ráadásul szép kis eldugott szűk utcákon.

 

A fogas amúgy soha az életben nem lesz képes a jelenlegi nyomvonalán ellátni az Istenhegyi utat az Adonis utca és a Déli között.

 

A sok megtévesztő és szándékosan félrevezető dolgokat jó lenne, ha mellőznéd, attól mert többször leírod, még nem lesz igaz.

 

Amúgy pedig nagyon jó, hogy valami olyannak az eltiprásáról írt NZA, amivel éppen ellenkezőleg büszkélkednünk kellene, nevezetesen a világon harmadikként nyílt meg a Svábhegyi Fogaskerekű vasút, ha jól tudom.

 

 

Előzmény: vrobee (132937)
vrobee 2014.07.12 17:54:59 Creative Commons License 132954

El tudjuk olvasni a kérdésedet akkor is, ha nem írod be háromszor. Kaptál is már választ rá, nem is egyet. ha nem hiszed el / nem vagy velük elégedett, a te dolgod, ugyanazoktól a nickektől más választ vélhetően negyedszerre sem fogsz kapni.

Előzmény: RIKA424 (132949)
HBweb hu 2014.07.12 17:42:26 © 132953

Van pénz?

Mennyi?

Előzmény: RIKA424 (132951)
HBweb hu 2014.07.12 17:41:49 © 132952

1991-ben telepítették a dominót. 

Nagyon jó, pörgős kis üzembiztos szerkentyűt kaptak vele, a korábbi bejelentkezős váltóállításból fakadó sok-sok kisiklás egyből konvergált a nullához. Ezt akár tekinthetjük a Fogas 1973 utáni rövid fénykorának is. 

 

Majd 1998-ban a hatóság addig-addig feszegette a biztonság témáját, amíg a védőváltók, vagy kisiklasztósaruk költségigénye miatt a választás erre a nullköltséges, de destruktív nyavalyára esett. "Hardveresen" is belenyúltak a rendszerbe, átkötögették a jelfogókat, ergo gányolás nélkül az 1991-es állapotot visszaállítani nem lehet. Nem is kéne, az idő eljárt e berendezés felett, a szelektívben a helye. 

Előzmény: NZA (132948)
RIKA424 2014.07.12 17:41:44 Creative Commons License 132951

Ha a várható anyagi megtérülés alapján racizzuk a beruházásokat.............

 

---------------

 

Akkor ma már harmadszor írom le, hogy NEM megtérülés, nem összeg !

 

Van pénz.

Maglev fogast is építhetsz.

 

Akkor az utasok mennyi %-a tér át fogasozni ?

 

Lesz 30% ?

 

 

HBweb hu 2014.07.12 17:37:14 © 132950

Ha a várható anyagi megtérülés alapján racizzuk a beruházásokat, akkor nem lennének Bp-Zeg expressz buszjáratok, de nem lenne köröshegyi völgyhidunk, M6-os alagúthalmazunk, nem lenne 4-es metrónk, sőt, egyetlen anya sem szülne gyermeket

 

Mondhatod, hogy indulatos vagyok, de ezt tök higgadtan, hideg fejjel is hasonképp érzem. 

 

A hegyvidék közlekedésében a hozzáállás legaradt egyes döntéselőkészítők és tanácsadójuk elméjében a 70-es évek olajdömpingjénél. Mint írtam, 2007-ben lett volna egy soha vissza nem térő lehetőség, amit az akkori városvezetés -hallgatva a megtérülési mutatókat lengető tanácsadóira- elvetett. Pedig tudhatták volna, hogy csak azokra a statisztikákra, mutatószámokra szabad hallgatniuk, amit önnönmaguk hamisítottak. Szóval az a 2007-es projektum egy kompromisszumok nélküli valóban kor-szerű hegyivasút lehetett volna. 

De nem lett. 

 

Most választhatunk: álmodozgat a városvezetés arról, hogy valaha egyszer egy másik dimenzióban lesz 20-30 md a nagyprojektre, vagy elkezd gondolkodni NZA elsőre igen bizarr ötletén. ha én városvezető lennék, az utóbbira szavaznék, azaz szavaztatnám meg ezügyben a testületet. 

Nyilván lesz ott több "Volános Mónika" is, akik lazán leszavazzák még a tervek terveit is, hisz (szerintük) a legjobb esetben is csak 20-30% utasszám-eltérítéssel járna. 

Előzmény: RIKA424 (132949)
RIKA424 2014.07.12 17:17:32 Creative Commons License 132949

Az indulat, mindig buta hozzászólást szül.

 

Igyál vizet, nyugodj le.

 

-----------------------------------------------------------------

 

A kérdés az, hogy van pénz, költhető bármennyi a fogasra.

 

Akkor a 21/212/128 triumvirátusból mennyi utas megy át a fogasra?

Mennyi autóbusz teljesítmény vonható ki, nagyobb lakossági elégedetlenségi mozgalom nélkül?

 

Ha a pénz nem számít akkor eléri a fogas az utasszámban a 30%-t ?

 

 

Előzmény: HBweb hu (132939)
NZA 2014.07.12 16:40:19 © 132948

Ezt a jelenlegi bizber működtetést nem az 1987-es baleset után vezették be?

Előzmény: HBweb hu (132946)
GOLAZ111 2014.07.12 15:36:48 © 132947

A fogas sokkal több utast szállítana, mint a busz, ha nem lenne még lassabb. Hiszen busszal értelmetlen járni. Lassú, zörög, kényelmetlen. Egy valamennyire felújított fogas sokkal jobb lenne, jobb átszállási kapcsolatokat is adna. Felőlem lehetne villamos is, csak a KT-8 - at kellene elfelejteni.

Ez a buszos dolog teljesen idejétmúlt, csak kényszer - utasoknak való, akiktől aztán egyre több viteldíjat próbálnak besajtolni, ami egyre kevésbé sikerül. 

 

Előzmény: RIKA424 (132936)
HBweb hu 2014.07.12 15:27:06 © 132946

A 15 percesnél sikítva összehozható, de a 12 percesnél már nem. 

 

0. lépésként kellene meglépni mindenképp a bizber átalaktását. Ez az 1998-as állapot (mint azt már sokszor megírtam) destruktív, haszontalan, üzem- és balesetveszélyes, üzemkészsége pedig rapszodikus: random időpillanatokban dobja be a törölközőt random időtartamra random meghibásodással. 

Előzmény: NZA (132944)
HBweb hu 2014.07.12 15:23:06 © 132945

2014. március 15. óta így közlekednek:

http://hbweb.hu/fogas/fmr14hkn01.htm

Előzmény: NZA (132941)
NZA 2014.07.12 14:37:27 © 132944

És 15 vagy 12 perces "ütem" esetén?

Előzmény: vrobee (132943)
vrobee 2014.07.12 14:34:28 Creative Commons License 132943

Ez most egy ideje pontosan így van. Hátránya, hogy kevésbé szép ütemes.

Előzmény: NZA (132941)
NZA 2014.07.12 14:27:24 © 132942

(Félreértés ne essék, szerintem is felül kellene vizsgálni a bizber jelenlegi működését. De sosem árt B-terv.)

Előzmény: NZA (132941)
NZA 2014.07.12 14:26:09 © 132941

Felmerül még bennem, hogy lehetne-e olyan menetrendet csinálni, amely ezt a kényszerű kitérőkbeli várakozást úgy osztaná szét, hogy reggeli csúcsban lefelé nem kellene várakoznia a vonatoknak, délutáni csúcsban pedig felfelé.

 

Azaz legalább priorizáljuk a várhatólag erősebb irányt.

jazzcool1,2 2014.07.12 13:59:19 Creative Commons License 132940

mindenesetre jó lenne első lépcsőben a fogast kihozni a Széll Kálmán térre. 

HBweb hu 2014.07.12 12:54:08 © 132939

Rendben, nyissunk hitvitát arról, hogy mi a finomabb: a brassói vagy a milkacsoki. 

Mossunk össze mindent mindennel és bizonyítsuk be, hogy mindenképp a buszos kiszolgálás az egyedül üdvös Svábhegy térségében. 

 

Most azzal példálózol, hogy a jelen állapotban 90/10% az utazási kedv aránya. Igaz, a számokat nem súlyozod a járatsűrűséggel, a '98 óta szándékosan gáncsolt menettartammal és azzal, hogy a belváros felől a Fogas nem nyújt átszállásmentes kapcsolatot. 

 

Volt idő, amikor a Fogas is és az akkor még egyetlen 21-es busz is 15 perces sűrűséggel közlekedett a hegyre és nem fifty/fifty volt a megoszlás! Igaz, akkor a beépítettség is töredéke volt a mainak.

Még 1998-ban is 7-8 percenként bömbölt fel csúcsban és 12 percezett napközben a piros 21-es Normafáig és a feketét visszavágták a Lóitatónál. Igaz, ez utóbbi tarthatatlanságára már ősszel rájöttek és újra felhúzták a Szabadság-hegyre. Akkor még a Fogas is 15 percezett egész nap és nem kárhoztatták a vonatokat 4 perces többlet-tartózkodásokra. 

 

Summa summarum, Te is jól tudod, hisz tanítottad is, hogy az utazási irányok és az eljutás módozatai manipulálhatók. Most (azaz mostanáig) a busz felé lejtett a biliárdasztal, hisz azon felül, hogy komolyabb beruházás nélkül azt lehetett bővíteni, a BKV tótumfaktumai fejében is az a kényszerképzet élt, hogy a Fogasra nincs utazási igény. Ezt Szirmay Tamás és Schimmel Erzsébet általam is hallottan, egybehangzóan hangoztatta. Mindezt úgy, hogy mért utasszám-adataik nem voltak a Fogasról!

 

(Ismerős a történet? A negatív utasszámok? Mintha erről szóltak volna a 2007-es és 2009-es vasútközlekedési D-eformok is...)

Előzmény: RIKA424 (132936)
vrobee 2014.07.12 11:18:03 Creative Commons License 132938

Hogy mennyit visz el a fogas, az elsősorban annak a függvénye, hogy mennyit költünk rá. A fullextrás tervvel látatlanban 50%-ig legalább el lehet menni, ami viszont ennél arányaiban sokkal több buszos futott km kiváltását jelentheti. Amit sehogyan sem lehet rárakni, az a Pethényi környéke, az mondjuk a Lóránt utcától lefelé, ill. a Konkoly-Thege részben.

 

Hogy mindez megéri-e, az más kérdés. Pusztán városi közlekedési költség-haszon számítással -szintén látatlanban- nem hinném.

Előzmény: RIKA424 (132936)
vrobee 2014.07.12 11:08:11 Creative Commons License 132937

Ugyan sokszor volt már, de szívesen leírom ismét.

A fogas és a buszok (elsősorban 21-es és 212-es, kisebb részben a 128-as, sőt, 53-as) ellátási területei közt annál a két megállónál sokkal nagyobb az átfedés. Durván szólva a Lóránt u. és a Víztorony vonala közti teljes területről van szó. Ebbe nem csak luxusvillák esnek bele (mert ez szokott a következő lenni), hanem komolyabb beépítés, intézmények stb.

A hegyvidék hozzászokott, hogy egyetlen útvonalon van kiszolgálva, ez most az Istenhegyi, ami korántsem mindenkinek ideális, de ugyanúgy hozzászokna, ha a fő ütőér 100-200 m-rel odébb kerülne. (Az alsó szakaszt valóban 15 percnél sűrűbben illene kiszolgálni, ahogy a Normafánál levő kislakótelepeket is, de ebbe ugye simán belefér az, hogy a buszos teljesítmény feleannyi lesz)

Előzmény: ÖPNV (132926)