Jelenések könyve 17. fejezet
A nagy paráznaszemély, azaz, Babilon, minden iszonyúságok anyja a földön, a vértanúk vérétől részegűlt, – megitéltetik.
1-2 "És eljöve egy a hét angyal közől, kiknél a hét csésze vala, és szóla velem, mondván: Jöszte, megmutatom neked ama nagy parázna asszonynak kárhoztatását, ki a sok vizeken ül, kivel paráználkodtak a föld királyai, és megrészegűltek a föld lakói az ő paráznasága borától."
A sok vizeken ülő paráznaasszony Roma városa, a sok nemzetek uralkodónője (15. v.), mint a 3. és 9. versből világosan kitűnik, hol mint a romai világbirodalomnak hét halmon épült fővárosa említtetik. Csak az a kérdés, vajjon azalatt a pogány birodalom, a pogányság eleste előtti vagy utáni Roma értendő-e? Kétségkivűl az utóbbi, mert már meg van alázva, a pusztában ül (3. v.), és a pogány birodalomról épen ez időben mondatik, midőn Isten itéletei rátörnek,
hogy nincs többé (8. v.). A következőben tehát Romának azutáni sorsát kell gondolnunk, miután Nagy Konstantin Krisztus religioját fölvette.
3 "És elvitt engem lélekben a pusztába*. És láték egy asszonyt ülni egy vörösszinű vadállaton, mely rakva volt káromlás neveivel, hét feje lévén és tíz szarva.**"
* Roma ez időben csakugyan mintegy pusztaságban volt; mert a pogány birodalom elesett, sőt Konstantin még kormányszékhelyét is Romából Konstantinápolyba (Bizanczba) tette át.
** A vadállat a pogány világ (Jel. 13,1. s követk.), mely bíborvörös a vértanúk vérétől. A rajta ülő asszony alatt világosan annak fővárosa értendő.
4 "Az asszony pedig bársonyba és bíborba vala öltözve, és fölékesítve aranynyal és drágakővel és gyöngyökkel*, kezében aranypohár lévén, tele utálatossággal és az ő paráznaságának tisztátalanságával**. "
* Képe a gazdagságnak és kéjelgő bővelkedésnek.
** A város nyujtja a paráznaság t. i. a bálványozás poharát, s igyekszik a bálványimádást gonoszságaival együtt mindenütt elterjeszteni.
5 "És homlokán e név vala írva: Titok. A nagy Babilon, a paráznaságok és a föld utálatosságainak anyja."
azaz: Neve „titokteljes Babilon,“ t. i. alatta nem a régi Babilon, hanem titokteljes értelemben egy város veendő, mely épen úgy, mint egykor Babilon, a bálványozást legnagyobb mértékben űzte, és az Isten választottait üldözte, – Roma.
6-7 "És látám az asszonyt megrészegűlve a szentek vérével és Jézus vértanúinak vérével; és mikor őt láttam, nagy csodálkozással csodálkozán. És mondá nekem az angyal: Miért csodálkozol? Én elmondom neked ez asszony titkát és a vadállatét, mely őt hordozza, melynek hét feje van és tíz szarva."
Vagyis kijelentem neked, mi történik tovább Romával és a pogány birodalommal.
8 "A vadállat, melyet láttál, volt, és nincs; ismét a mélységből jő fel, de vesztére siet; és csodálkozni fognak a föld lakói (kiknek nevök nincs beírva az élet könyvébe világ kezdetétől), látván a vadállatot, mely volt, és nincs."
A vadállat (a pogány birodalom), melyet te láttál, volt, egy ideig teljes hatalomban állott, és nincs többé, úgy van e pillanatban, mintha nem is volna, tehetetlen állapotban sínylik (lásd Jel. 15,17.); de ismét fel fog jőni a mélységből, azaz, mély sülyedéséből felüdűl, és új hatalommal lép fel, azután végvesztére siet, egészen elpusztúl. Ezen az ország polgárai csodálkozni fognak, midőn látják a vadállatot ismét feljőni, és oly hamar ismét elveszni. A görög szerint: midőn látják a vadállatot, mely volt, és nincs, habár még van (habár még némi életjel mutatkozik benne). A vadállat visszatérése alatt, egyenesen a hitehagyó Julián császár uralkodása értendő, ki, miután a kereszténység már államreligiová lett, attól elszakadt, s mint annak legelkeseredettebb ellensége, a pogányságot minden erővel vissza akarta állítani. De ő alig uralkodott húsz hónapig, és az ő elhunytával a pogányság a romai államéletben többé nemcsak erőre nem kapott, hanem lassankint végkép elenyészett. Ezen egyenes vonatkozás mellett azonban, e szavak „ismét a mélységből jő fel,“ egyszersmind az utolsó idők pogánysága s annak utolsó terjesztője, az antikrisztus is értendő, ki rövid rémuralom után párthiveivel együtt Istentől örökre megsemmisíttetik.
9-11 "És ez annak bölcs értelme: A hét fej, hét hegy, melyeken az aszszony ül, és hét király is. Ezekből öt elesett, egy megvan, és a másik még nem jött el; és mikor eljövend, kevés idő lesz megmaradására. És a vadállat, mely volt, és nincs, ez a nyolczadik; ez a hét közől való, és vesztére siet."
A 9–11. v. értelme ez: Az asszonynak és vadállatnak jelentésteljes értelme ez: A vadállat hét feje jelenti annak hét hegyét, s egyszersmind hét királyát. Ezekből öt király már elesett. Egy most uralkodik, a másik még jőni fog, s ha eljő, csak rövid ideig fog uralkodni (azután vesztére jut). A hét hegy világosan a héthalmú várost, Romát jelenti. Lásd a 18. v. Melyik az a hét király, romai császár, kiket sz. János apostol ért, ennek kitalálása annak megtudásától függ, mely időpontra teszi azon egyet, kiről mondja, hogy meg van, időszerint uralkodik. Az öt t. i. ennek közvetlen előde lesz akkor. Mivel világosan mondatik, hogy a vadállat már úgy van, mintha nem is volna (8. v.), s az asszony pusztában tűnik elé (3. v.), tehát a hatodiknak, ki akkor uralkodónak mondatik, annak kell lennie, ki a pogány birodalom eleste után, miután Konstantin a kereszténységet fölvette, és keresztény államot alapított, még pogány császár volt. Ez Licinius, ki még egy ideig híven a pogánysághoz, Konstantinnal együtt uralkodott, mígnem ettől Kr. u. 324. évb. legyőzetett. Az öt előbbi császár e szerint Diocletián, Maximián, Galeruis, Maximinus, Daja melléknévvel, és Maxentius, kik mindnyájan elvesztek a 311–313. években, kevéssel a pogány birodalom eleste előtt. Most az a kérdés, melyik a hetedik? Erről mondatik: „és a másik még nem jött el.“ – Ez a másik tehát azon időben, midőn a hatodik uralkodott, még nem született, legalább még nem volt cézár, kormányzásra kijelölt. Az időben, mikor Licínius Konstantinnal uralkodott, Konstantin három fia – Konstantin, Konstans és Konstantius már életben voltak, s egyszersmind leendő cézárok is voltak, de nem volt még Julián, ki Kr. u. 360. évb. Párisban a katonák által még Konstantius életében császárrá kikiáltatott. Ez tehát a hetedik. Ez állította ismét vissza pogányságot, de két évig sem uralkodott és nyomorú véget ért. Nyolczadik császár többé nem említtetik, hanem csak maga az állat neveztetik úgy. Egészen a dolog természete szerint volt ez; mert
pogány császár nem uralkodott többé a hitehagyó Julián után, hanem a pogányság még tartott, habár nem is mint uralkodó hatalom, de folyvást lappangva fennállott, fennáll most is, és állani fog világ végezetéig. Mondatik róla, hogy a hét közől való, vagyis, a hétnek jellemével bír, t. i. gyűlöli és üldözi a kereszténységet. Mindenkor, minden időben vannak a kereszténységet ellenző emberek, s fájdalom! tanítja a történelem is, hogy keresztény országok is megbélyegzik ezzel magokat, és Isten anyaszentegyházát nem hogy oltalmaznák, hanem üldözik és elnyomják. Hanem ez a pogányság is vesztére siet, nemcsak időről időre fogják ugyanazon csapások érni, melyek a romai pogányságot sujtották (vesd össze: Jel. 18,4.), utoljára az idő végével teljesen megsemmisíttetnek, és a kereszténység tökéletes győzedelmet nyer fölöttük (20. r.).
12 "És a tíz szarv, melyeket láttál, tíz király, kik az országot még át nem vették, de hatalmat nyernek egy órában úgy, mint királyok, a vadállat után."
Ezek alatt ama pogány királyok értendők, kik csakhamar Julián halála után a romai birodalom különféle tartományait elfoglalták. Ezek a vadállat szarvai, nem mivel a romai birodalomnak voltak alávetve, hanem mivel
pogányok voltak. A tízes szám kerekszám, s mindnyájokat egybefoglalja. „Kik az országot még át nem vették,“ mivel azon időben, melyről e jövendölés szól (9-ik jegyz.), még nem léteztek. „De hatalmat nyernek egy órában úgy, mint királyok a vadállat után,“ azaz, üldözték a keresztényeket úgy, mint a romai uralkodók, rövid ideig a romai birodalom eleste után. Igy beszélik Ágoston és Orosius, hogy Atanarik, pogány gótkirály alatt a keresztények közől sokan szenvedtek vértanúhalált. A görög szerint: a vadállattal (t. i. a mennyiben még megvagyon. 8-ik jegyz.).
13 "Ezeknek egy szándékuk vagyon, s erejöket és hatalmokat a vadállatnak adják."
Ezen királyok egyetértettek Jézus anyaszentegyházának üldözésében, s így a romai pogánysággal tartottak, annak mintegy átadták erejöket.
14 "Ezek a Bárány ellen harczolnak, de a Bárány legyőzi őket, mert uraknak Ura és királyoknak királya; és a kik vele vannak, hivatottak, választottak és hívek."
A ki a keresztények ellen harczol, a Bárány ellen harczol (Jel. 5,6. Apost.cs. 9,4.5.). De a Bárány győzött övéivel. Legyőzte őket szája kardjával. Ezen vad népek befogadták az igét, és ragadozó farkasokból szelíd bárányok lettek. Orosius beszéli az ötödik század első felében, hogy Jézus Krisztus szentegyházai tele voltak hunokkal, svévekkel, vendekkel, burgundiakkal, és sok más egyébféle néppel a romaiak gyalázatára, kik a keresztények között megmaradtak tévelyeikben.
15 "És mondá tovább: A vizek, melyeket láttál, a hol a parázna asszony ül, népek és nemzetek és nyelvek."
A vizek, melyeket láttál (1. v.), hogy azok felett ül, azt mutatják, hogy még sok nép ért vele egyet. E közbevetés annak jelentéseűl van itt, hogy még a pogányság eleste után lehetnek a kereszténységnek üldözői.
16 "És a tíz szarv, melyeket láttál a vadállaton, azok meggyűlölik a paráznát, és egyedűl hagyják őt és mezitelenűl, és megeszik húsát, és őt tűzzel égetik meg;"
És ama királyok Romát megrohanják, elpusztítják, azzal iszonyúan bánnak, egészen földúlják és fölégetik. Roma Kr. u. a 410. évb. Alariktól, a gótok királyától, 455-ben Genzeriktől, a vandalok királyától, 465-ben Odoakertől, 472-ben Ricimertől, és 547-ben Totilátó bevétetett és pusztíttatott, tehát 137 esztendő alatt ötször, úgy, hogy egykori fényét elvesztette, s lassankint mintegy pusztává lett (lásd Jel. 18,2.). Az időben, mikor a barbár népek a várost megrohanták, jelentékeny számmal voltak ugyan abban keresztények, de e mellett mégis mindig fentartotta magát a pogányság, és csak az ötödik és hatodik század között romboltattak le végre mind a pogány templomok; a városnak is meg kellett szenvednie régi bűneiért.
17 mert Isten adta nekik szivökbe, hogy azt cselekedjék, mi előtte kellemes, hogy országukat a vadállatnak adják, míg beteljesednek az Isten igéi.
mert Isten akaratja volt az, világkormányának tervében rejlett az, hogy ama népek egy ideig a pogányságot hatalmokkal gyámolítsák, míg Isten végzései Roma fenyitésére nézve beteljesedtek, akkor őket büntető igazsága eszközeiűl használta.
18 "És az asszony, a kit láttál, ama nagy város, melynek uralma van a föld királyain."
Megjegyzendő az időpont, melyben Roma ezen jövendölésben felfogatik, ez az, melyben Licínius országlott (10. v.), és Roma még sok nép fölött uralkodott.