Beszélgettem ma egy nyugdíjas hajóssal, némi adalék a szürkékhez:

A Füreden készült vontatókba a motort nem Füreden rakták be, hanem Fonyódon. Ennek az volt az oka, hogy Füreden messze volt a hajógyártól a vasút, így nehézkes lett volna a szállítás, és valami daru gond is volt. Szóval átvontatták a hajókat Fonyódra (éppen amelyik személyhajó ráért, mert nem volt akkor még
saját vontató) és az állomás melletti partfal mellett rakták be a nagy Láng motorokat a hajókba. Itt ugye a nagyvontatók és a jégtörők voltak érintettek. A MÁV-nak a gőzdaruja jött le, az emelte be a motorokat a hajókba. Állítólag két ilyen gőzdaru is volt.
Egyébként emlékszek egy vontatós képre egy gyűjteményből, amin az egyik szürke Fonyódon áll a vasúti partfal mellett. Lehet, hogy félkész hajó és motorbeépítés miatt van ott? Kis segítséggel megtaláltam a képet.
--------------- Még egy érdekesség a balatoni gőzhajózásról:
A gőzhajós korszakban mai műhely és irodaépület helyén volt az óriási szénkupac (a sólyatér partfala). A Sión hozták fel a szenet tavasszal és ősszel 3-4 nagy uszályra valót. Aztán a hajókkal oda kellett állni és betalicskázni. Egy talicskába másfél mázsa szén fér bele. Fel kelett tolni a hajóra és ott beönteni a
tárolóba (Kelén, Jókai hajóról van szó). 50-60 mázsa kellett 2-3 naponta. 1-2 óra alatt behordták a mennyiséget a műszak végén, majd utána kezdődhetett a takarítás.