felucca Creative Commons License 2008.11.27 0 0 9759
Kedves "kollégák", kis érdekesség! Részlet a Városkutatás kft.-nek a Főmtervhez írott leveléből a készülő Közlekedésfejleszési Rendszerterv felülvizsgálata kapcsán:

".....A metró kapcsán előkerül még egy tisztázatlan kérdés: a projekteket teljes projektként értékeljük, vagy pedig a jelenlegi döntési szituációt vesszük alapul? Ha a metró első szakaszát mint teljes projektet nézzük, akkor a költség-hatékonysága megkérdőjelezhető (előrelépést jelent, de iszonyú költségekkel, amelyeket más projektekre fordítva véleményünk szerint nagyobb eredmény lenne elérhető). Ha viszont azt nézzük, hogy most mi a döntési szituáció, akkor nyilván be kell fejezni az első szakaszt, mert a döntés az, hogy beleteszünk-e még 10-20 milliárdot azért, hogy elkészüljön – a többit már úgyis kifizettük vagy leszerződtük, vissza nem kapjuk, azaz elsüllyedt költség.

A mi pontozásunkban a metró „lepontozása” mögött szakmai aggályok állnak. A metróval kapcsolatban látjuk, hogy a BKRFT „kötelezettséget teljesít”, ami nem túl jó dolog. Megértjük, hiszen túl sok befektetés és elvégzett munka forog kockán ahhoz, hogy hazardírozzunk Brüsszellel és a Kohéziós Alap támogatással. Ugyanakkor a további szakaszok megépítésének szükségességét mérlegelni kell, összevetve a többi projekt szükségességével és forrásigényével, valamint a forráslehetőségekkel. Éppen ezért alternatívákat javasoltunk (különösen a 2. szakasz vonatkozásában), ezt az Excel táblázatba beillesztettük, valamint szöveges és térképi indoklást is tettünk.

Ha a BKRFT nem tudja felvállalni, hogy koncepcionális problémák és a megvalósíthatóságra vonatkozó (hatékonysági, szakmai, szakmapolitikai, pénzügyi) nyitott kérdések vannak egyes projektekkel kapcsolatban, akkor kevesebb esély van arra, hogy jelentős szakmai előrelépés történjen a 2001-es állapothoz képest. Ha már a metró 1-es szakasza ma racionálisan nem is kérdőjelezhető meg, a 2-es szakaszt, különösképpen pedig annak ütemezését legyen szabad vitatni!...."