Törölt nick Creative Commons License 2008.10.06 0 0 819

Tök jó, itt mindenki ért a vezérléshez és irányításhoz, tehát tudja, mi történik, ha kábellopás van és mi történik, ha nem.

Ha valaki dolgozott már vasúti műszerészként vagy mérnökként, az tudja, hogy a vasút az egyik legbiztonságosabb rendszer. Az egyes biztosító- és jelzőrendszerek úgy vannak kitalálva, hogy egyik kiesése esetén egy másik rendszer automatikusan átveszi a vezérlést. Egyen-, váltakozóáramú, nagyfrekvenciás szenzorok, kapcsolóáramkörök, melyek egymást nem zavarják és mégis kiegészítik egymást. Hogy ne menjünk messzebb: ugyanazon sínpárban folyik a villanymozdonyon keresztülfolyó néhány kiloamperes áram és a vonat közeledtét mérő pár milliamperes mérőáram is. Mintha a Dunában, Mohácsnál szeretnéd megmérni azt, hogy a Margit-szigetről belevizelt a vízbe egy kutya.

A tervezők nem kezdő mérnökök, egyet-kettőt volt szerencsém ismerni. Hogy érzékeltessem: 15 év mikroprocesszoros múltammal nem tudtam reprodukálni azt, amiket ők néhány relével és érzékelővel megcsináltak. A hülyebiztosság, amiben ezek a rendszerek felülmúlhatatlanok, ám nem hiszem, hogy arra fel lehet készülni egy rendszer-tervezés során, hogy valaki szándékosan megrongál egy működő rendszert. Vannak bizonyos elemek, melyeket a tervezés során feltételezik, hogy azok ott vannak és nem viszi el onnan senkit.

Egy kábel hiányának érzékelése fals is lehet, ha úgy vágják el, hogy a mérésben létfontosságú erek más erekkel kapcsolatba kerülnek és ezzel a mérőáramkört megbénítják. A biztosítóberendezés akár azt is "tudhatta" magáról, hogy ő tökéletesen működik. Vagy egyáltalán nem működött, de egy kábellopás kombinálva a tartalék áramforrás (akku) ellopásával simán okozhat egy teljes bénulást.

 

Innen már csak az a kérdés, hogy kit tesznek felelőssé: aki ellopta a kábelt, vagy a mozdonyvezetőt, akit (állítólag) figyelmeztettek a rendszer hibájára. Félek, hogy az utóbbit, noha itt az idő, hogy a kábelek lopásával foglalkozó, törvényen kívüli bandákat szintén törvényen kívüli módon kell jobb útra téríteni.

Miután volt szerencsém személyesen látni, hogy a Dombóvár mellett felborult vonat alatt kicsit kevés volt a síncsavar, valamint napi szinten olvashatunk az ellopott kábelekről, megrongált vasúti berendezésekről, itt lenne az ideje, hogy rendőrségünk az egész napon át traffipaxolgatás (és közben matyizás, mindenki a sajátját vagy egymásét) helyett ezeket az embereket felkeresné és tenne valamit. Ha nem teszi, itt valakinél elszakad a cérna előbb-utóbb. És ha ez az ember megfelelő anyagi háttérrel rendelkezik, akkor itt a rendőrség helyett majd lesz egy kisebb csapat, akik az éj leple alatt elkezdik takarítani a szemetet. Akkor lesz majd óbégatás, meg rassziztázás, de most senki sem veszi a fáradtságot, hogy megfékezze kábeltolvaj indiánjainkat, amíg nem késő.

 

Ne adja Isten, hogy kiderüljön most is, ez nem volt más, mint kábellopás. De félek, hogy igazam lesz.

Előzmény: pikdáma (792)